آرشیو

تصاویر / روز جهانی موزه و میراث فرهنگی/موزه آثار باستانی تمدن ماناها

مانا‌ها مابین دریاچه زریوار مریوان و دریاچه ارومیه حکومت می کرده اند و بعد از آن به مادها ملحق شده‌اند. مهم‌ترین نواحی حکومت مادها را مناطقی همچون سردشت، زندان سلیمان در تکاب، کول تاریکه سقز، قلایچی بوکان، زیویه سقز، حسنلو نقده و بردکنته مهاباد و... تشکیل می دهند و این آثار نیز از این مناطق کشف و در موزه ملی ایران نگهداری میشود.

تصاویر / سفر به قلب زیبایی‌های کیهانی

هر ساله در یک بازه زمانی یک هفته‌ای منجمین سراسر جهان طی برنامه‌های زمان‌بندی شده با فعالیت‌های خود موجب آشتی مردم با نجوم می‌شوند. طبق تقویم جهانی هفته نجوم سال ۱۴۰۳ در ایران ۲۴ الی ۳۰ اردیبهشت با شعار نجوم ایران، همبستگی و تعامل نامگذاری شده است. عکاسی نجومی، هنر و علم ثبت زیبایی‌های آسمان شب، در ایران و جهان همواره مورد توجه علاقه‌مندان به علم نجوم و هنر عکاسی بوده است. این شاخه از عکاسی که به ثبت ستارگان، کهکشان‌ها، و دیگر پدیده‌های آسمانی می‌پردازد، نیازمند دانش فنی، صبر و دقت بالایی است. عکاسان نجومی با استفاده از تجهیزات و روش‌های پیشرفته، تصاویری خیره‌کننده از آسمان شب ارائه می‌دهند که نه تنها از نظر هنری قابل تحسین است، بلکه از لحاظ علمی نیز ارزشمند می‌باشد. این تصاویر می‌توانند در مطالعات نجومی و آموزشی به کار روند و به درک بهتر ما از جهان هستی کمک کنند.

تصاویر / نجات دریاچه

حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است که روند خشکیدن و کاهش تراز آبی آن از اواخر دهه ۷۰ آغاز و سالانه ارتفاع آن حدود ۴۰ سانتی متر کاهش یافته بود. در دولت سیزدهم با دستور رئیس جمهور، ۹ راهبرد برای تسریع در نجات این پهنه آبی و استمرار روند فعلی با ۲۳هزار میلیارد ریال اعتبار تصویب و عملیات اجیای دریاچه و آبرسانی به آن آغاز شد. این دریاچه، در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است به تراز اکولوژیک خود برسد. طبق اعلام دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، با اقدامات انجام شده و باران‌های شدید و سیل آسای بهاری وسعت دریاچه ارومیه نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۵۶۰ کیلومتر مربع افزایش یافته و حجم آب دریاچه نیز با ۶۰۰ میلیون مترمکعب افزایش نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل، به دو و نیم میلیارد مترمکعب رسیده است.

تصاویر / طبیعت بهاری دره خان

دره خان ارومیه یا در زبان ترکی "خان دره سی" با مساحتی حدود ۳۵ هزار هکتار، در مسیر جاده ارومیه به اشنویه و فاصله ۳۵کیلومتری جنوب غربی ارومیه قراردارد. وجود پوشش جنگلی و گیاهی متنوع، رودخانه ها، جویبار‌ها و چشمه‌های گوناگون سبب شده این دره علاوه بر اینکه زیستگاه حیواناتی مثل سنجاب، شغال، روباه و کل و بز است، به یک منطقه تفریحی و گردشگری نیز تبدیل گردد.

تصاویر / خانواده عشایری فارس

در سراسر ایران اقوام به شیوه کوچ نشینی یا یکجا نشینی زندگی می‌کنند که شغل و درآمد اصلی این عشایر از دامداری تأمین می‌شود. با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط زندگی عشایر، این اقوام در طول سال با خانواده، دام و وسایل خود از مکانی به مکان دیگری مهاجرت می‌کنند. خانواده در ایلات دارای ساختار پدر سالاری و پدر تباری بوده و از پدر، مادر، پسران، دختران و فرزندان پسری تشکیل می‌شود. عشایر به هویت قومی و خانوادگی خود وفادار هستند. این وفاداری برای ایجاد اتحاد و همبستگی در میان آن‌ها است. عشایر برای ازدواج اهمیت خاصی قایل هستند، زیرا شیوه زندگی ایلاتی به گونه‌ای است که بدون تشکیل خانواده عملا غیر ممکن میباشد. اعتقاد به حفظ دودمان دلایل تشکیل خانواده در میان عشایر است.

تصاویر / نخستین شب نغمه‌های اذان ایرانی

نخستین شب نغمه‌های اذان ایرانی شامگاه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با تجلیل از اجرای رحیم موذن‌زاده و نیز احمد مراتب و اجرای برنامه ارکستر «نیایش» به سرپرستی علیرضا امینی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

تصاویر / رونمایی از تابلوی نقاشی «مائده»

تازه‌ترین تابلوی نقاشی «حسن روح‌الامین» با عنوان «مائده»، صبح یکشنبه (۲۳ اردیبشهت ۱۴۰۳) با حضور «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار رودکی رونمایی شد.

تصاویر / روز جهانی پرندگان مهاجر

همه پرندگان مهاجر در چرخه زندگی خود به آب و زیستگاه‌های مرتبط با آن متکی هستند. دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، نهرها، برکه‌ها، تالاب‌ها و اراضی ساحلی، دشت‌ها و حتی مناطق کویری برای تغذیه، آشامیدن، لانه‌سازی و نفسی تازه‌کردن در طول مهاجرت‌های طولانی ضروری هستند. با این‌حال، منابع آبی کره زمین در وضعیت مطلوبی قرار ندارند، و در نتیجه حیات بسیاری از گونه‌ها و نه‌تن‌ها پرندگان مهاجر با تهدید جدی روبه‌رو است. از سال ۲۰۰۶ هر ساله دومین شنبه ماه می‌که امسال مصادف است با ۲۲ اردیبهشت، به نام روز جهانی پرندگان مهاجر (World Migratory Bird Day) شناخته می‌شود. هدف از این نامگذاری تأکید بر مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر و آگاه کردن مردم به درک اهمیت حضور پرندگان در محیط‌های طبیعی و ترغیب جوامع محلی به مشارکت فعال در شناخت و حفاظت از پرندگان مهاجر است.

تصاویر / صعود به ارتفاعات بازی دراز

۴۰هزار نفر از خانواده‌های شهدا، ایثارگران، رزمندگان، جانبازان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس و بسیجیان، صبح پنجشنبه (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) به یاد بزرگداشت عملیات غرور آفرین بازی دراز و گرامیداشت شهدا به ارتفاعات بازی دراز شهرستان سرپل ذهاب صعود کردند.

تصاویر / آیین گل غلتان

جشنواره ملی و مذهبی گل غلتان، یک آیین صدساله در شهر امیریه دامغان است که در آن نوزادان برای شادابی و طراوت در اولین بهار زندگی، میان گل‌های محمدی غلتانده می‌شوند. این جشنواره به عنوان اولین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور پس از نوروز به ثبت ملی رسیده است که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد.

تصاویر / عکس‌های جدید از حضور مایکل جکسون در آمریکا

تصاویری جدید از جعفر جکسون در حال بازی در فیلم زندگی‌نامه‌ای عمویش، مایکل جکسون منتشر شده است. فیلم «مایکل» به کارکردانی آنتوان فوکوآ، چهار دهه زندگی مایکل جکسون را دنبال می‌کند و در ۱۸ اپریل ۲۰۲۵ اکران خواهد شد.
۱