۱۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۶
پیشواز سینما و تئاتر از سال 92 در یک نگاه

از درگذشت هنرمندان تا پیش‌بینی اسکار / سینما و تئاتر چگونه به پیشواز سال ۹۲ رفتند؟

درگذشت عسل بدیعی و هوشنگ کاووسی منتقد قدیمی سینما،پیش‌بینی اهدای اسکاری دیگر به اصغر فرهادی،بستری شدن دوباره‌ی سعدی افشار در بیمارستان، سفر جواد شمقدری به عراق و بازدید «سرزده‌»ی رییس‌جمهور از پشت‌صحنه‌ی فیلم جهانگیر الماسی از خبرهای سینما و تئاتر ایران در روزهای تعطیل و نیمه تعطیل سپری شده‌ نوروز 1392 بود.
کد خبر : ۱۰۳۴۹۵

به گزارش صراط،در واپسین روزهای سال 91 ازدحام و بی‌نظمی که در پرداخت عیدی به قشر فعال در حوزه سینما بوجود آمده بود از خبرهای داغ شد.
این عیدی در واپسین روزهای سال در محل اتحادیه تهیه‌کنندگان توزیع شد اما نوع برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی کمیته ساماندهی صنوف سینمایی به‌گونه‌ای انجام شد که شرایط ناخوشایندی را در این مسیر رقم زده است.
برنامه‌ریزی صورت گرفته برای توزیع هدایای یادشده، باعث شد که روبه‌روی ساختمان تهیه‌کنندگان ازدحام جمعیت زیادی دیده شود و این موضوع مورد توجه و بعضا واکنش عابران قرار گرفت.

 

حمله اراذل مسلح به حمید فرخ‌نژاد
حمید فرخ‌نژاد خبرهای درباره‌ی حمله اراذل مسلح را تایید کرد. این بازیگر سینما در گفت‌وگویی در واپسین روزهای سال 91 گفت: متاسفم از اینکه شرایط به گونه‌ای است که در ساعت 12 ظهر یک روز کاری، در خیابان «آفریقا» مقابل چشمان مردم این اتفاق می‌افتد و نمی‌دانم مقصر اصلی، در این عدم امنیت برای شهروندان چه کسی است؟
حمید فرخ‌نژاد در جشنواره سی‌ویکم فیلم فجر به عنوان بازیگر برگزیده برای فیلم «استرداد» سیمرغ گرفت.

 


هنرمندان به یاری سعدی‌ افشار شتافتند
هنرمندان تئاتر و سینما در آخرین روزهای سال برای کمک به سعدی افشار با مردم عکس یادگاری گرفتند.
هنرمندانی همچون حامد بهداد، باران کوثری، رویا تیموریان، پانته‌آ بهرام، الهام پاوه‌نژاد، صابر ابر، مهرداد صدیقیان، مهراوه شریفی‌نیا، با حضور در بازارچه نوروزی برج میلاد برای سعدی افشار کمک‌های مردمی جمع کردند.
این هنرمندان برای نخستین بار در قبال گرفتن عکس یادگاری با طرفدارانشان، وجه نقد دریافت کردند و آن را برای کمک به سعدی افشار اختصاص دادند؛ در این برنامه که به کوشش شبنم مقدمی، بازیگر تئاتر و سینما برگزار شد، نشریه «خط‌خطی» مجلد‌ها و تقدیم‌هایی را به صورت همت عالی به فروش رساند.
همچنین گروه موسیقی «بمرانی» یک سری DVDهای آثارشان را برای کمک به سعدی افشار به فروش رساندند.
اما سعدی افشار باسابقه‌ترین چهره‌های سیاه‌باز ایرانی 2 فروردین امسال برای چندمین بار در چند ماه گذشته در بیمارستان بستری شد و پس از چند روز 7 فروردین ماه دوباره به خانه منتقل شد.
سعدی افشار مدتهاست که دچار بیماری پوکی استخوان است این بیماری باعث شده کمر و پای او دچار شکستگی شود اما در حال حاضر عفونت ریه نیز به مشکلات او اضافه شده است.
 

درگذشت یکی از منتقدان و کارگردانان قدیمی سینمای ایران
اما با گذشت یک روز از سال 92 و در 2 فروردین ماه خبر رسید که هوشنگ کاووسی منتقد و کارگردان قدیمی سینما از دنیا رفته است.
او که از مدت‌ها قبل در بخش ICU بیمارستان «سینا» بستری بود، درگذشت.
امیرهوشنگ کاووسی متولد 1304 در تهران و فارغ‌التحصیل مدرسه سینمایی «ایدک» و دانشگاه «سوربن» پاریس بود.
او به عنوان نویسنده‌، منتقد سینما و کارگردان در سینمای ایران فعالیت داشته و اصطلاح «فیلمفارسی» از ابداعات اوست.
کاووسی به عنوان کارگردان، فیلم‌هایی چون «ماجرای زندگی»،«17 روز به اعدام» و «خانه کنار دریا» را ساخته است و مدیرمسؤولی مجله «هنر و سینما» را بر عهده داشته است.
این منتقد و کارگردان قدیمی سینما و از پیشگامان نقد سینمای ایران- 5 فروردین ماه از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) تهران تشییع شد.
در مراسم تشییع پیکر منتقد سینمای ایران، عزت‌الله انتظامی، رضا کیانیان، داریوش اسدزاده، بهمن فرمان‌آرا، هوشنگ گلمکانی، سید احمد میرعلایی، حسین ترابی، همایون اسعدیان، عزیز ساعتی، احمد طالبی‌نژاد و .. حضور داشتند.
 

«آقای الف» و «عشق» به نوروز نرسیدند
اما در ایام نوروز و همزمان با بازار داغ فیلم‌های نوروزی، خبر رسید که اکران فیلم سه بعدی «آقای الف» به دلیل آماده نشدن سالن‌های سینما به عید فطر موکول شد و اکران عمومی فیلم «عشق» ساخته‌ی «میشاییل هانکه» نیز به منظور حمایت از سینمای ملی به بعد از تعطیلات نوروزی موکول شد.
«عشق» آخرین ساخته‌ میشاییل هانکه فیلمساز نامدار اتریشی است. این فیلم که برنده «نخل طلا»ی جایزه «کن» و «اسکار» بهترین فیلم خارجی و چندین جایزه معتبر بین‌المللی شده است، داستان رابطه‌ای عاشقانه و لطیف میان زوجی سالخورده را روایت می‌کند.
 

حسینی و شمقدری به عراق رفتند
6 فرورین ماه در یک خبر رسمی از سوی سازمان سینمایی اعلام شد که در مراسمی با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر جوانان و ورزش عراق، تفاهم نامه‌ای با هدف انتقال تجربیات و ساماندهی امور آموزش جوانان عراق در حوزه سینما توسط سازمان سینمایی و انجمن سینمای جوانان ایران امضاء شد.
و در این خبر همچنین آمده بود که جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی در حاشیه‌ی سفر عراق با تولیت حرم" اباعبداله الحسین" علیه السلام دیدار کرد.
 

حضور احمدی‌نژاد و مشایی در پشت‌صحنه فیلم جهانگیر الماسی
7 فروردین‌ماه خبر رسمی مبنی بر بازدید سرزده‌ی ریس جمهور از مراحل تهیه و ساخت فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» جهانگیر الماسی منتشر شد.
در این دیدار جهانگیر الماسی، کارگردان و محمد نشاط، تهیه کننده این فیلم سینمایی در خصوص چگونگی مراحل تولید و ساخت این مجموعه و نیز داستان و محتوای پروژه سینمایی «رنج و سرمستی» توضیحاتی را به رییس جمهور ارائه کردند.
اسفندیار رحیم مشایی ، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شمقدری، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه رییس جمهور در این دیدار سرزده، حضور داشتند.
 

پیش‌بینی یک وب‌سایت از شانس دریافت دومین جایزه اسکار اصغر فرهادی
اصغر فرهادی این روزها آخرین مراحل فنی فیلمش «گذشته» را در پاریس پشت سر می‌گذارد و اوایل فروردین ماه در سفری 2، 3 روزه برای برپایی کارگاه فیلم‌سازیش به دوبی سفر کرد.
اما در روزهای نیمه تعطیل سپری شده، وب‌سایت «Rope of Silicon» در بخش پیش‌بینی‌های اسکار آینده، نام «اصغر فرهادی» برنده‌ی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی سال 2012 را در چهارمین رتبه قرار داده است.
 وب‌سایت سینمایی «Rope of Silicon» در بخش پیش‌بینی برندگان اسکار 2014 نام اصغر فرهادی را برای نگارش فیلمنامه‌ی «گذشته» در مقام چهارم قرار داده است.
نام این کارگردان ایرانی در بخش بهترین فیلمنامه‌ی اوریجینال بالاتر از «کورمک مک‌کارتی» نویسنده‌ی سرشناس آمریکایی به چشم می‌خورد.
در این فهرست نام «اریک راسل» برای نگارش فیلمنامه‌ی «پروژه بی‌نام دیوید او. راسل» در صدر دیده می‌شود.
پس از او از «باب نلسون» برای فیلمنامه‌نویسی «نبراسکا» به عنوان دومین شانس دریافت جایزه اسکار یاد شده است. در جدول پیش‌بینی برنده‌ی اسکار بهترین فیلمنامه‌ی اوریجینال، پیش از نام اصغر فرهادی، کارگردان «جدایی نادر از سیمین»، اسم «رایان کوگلر» برای فیلم «فروت‌ویل» دیده می‌شود.
 

حضور «آینه‌های روبرو» در فستیوال «خاورمیانه کنونی»
فستیوال سینمایی-هنری «خاورمیانه کنونی» با 34 فیلم سینمایی از کشورهای این منطقه و 44 رویداد فرهنگی از سوم آوریل 14 فروردین ماه در شهر فلورانس آغاز می‌شود.
فیلم سینمایی «آینه‌های روبرو» با حضور کارگردان (نگار آذربایجانی)، تهیه‌کننده (فرشته طائرپور) و دو بازیگر اصلی (شایسته ایرانی و غزل شاکری) در روزهای ششم و هفتم آوریل 17 و 18 فروردین ماه در این فستیوال به نمایش در خواهد آمد و عوامل فیلم پس از نمایش آن در سالن ادئون شهر فلورانس، به پرسش‌های تماشاگران درباره‌ی فیلم پاسخ خواهند داد.
به غیر از «آینه‌های روبرو»، چند فیلم کوتاه و مستند از فیلمسازان ایرانی و فیلم‌های «پله آخر» ساخته علی مصفا و «پرویز» اثر مجید برزگر نیز در این جشنواره به نمایش گذاشته می‌شوند.
جشنواره‌ی «خاورمیانه کنونی» در فلورانس، نود و سومین حضور جهانی فیلم «آینه های روبرو» است و پس از آن، فیلم در فستیوال‌های معتبر دیگری از جمله فستیوال فیلم دانشگاه یو.سی.ال.ای در لس آنجلس ، فستیوال «آتن» در یونان و فستیوال «تورینو» در ایتالیا نیز شرکت خواهد کرد.


روز جهانی تئاتر بهانه‌ای خوب برای تقدیر از هنرمند باسابقه بندرعباس
گروه تئاتر «تی‌تووک» بندرعباس در تعطیلات نوروز با برپایی روز جهانی تئاتر از یکی از هنرمندان با سابقه‌ی شهرشان تقدیر کردند.
ابراهیم پشت کوهی سرپرست این گروه تئاتری گفت:‌ امسال نیز همچون دو سال گذشته گروه ما برنامه‌ی روز جهانی تئاتر را به صورت خصوصی برگزار کرد و در این برنامه از آقای مهدی عطایی دریایی هنرمند با سابقه‌ی تئاتر بندرعباس که در راه‌اندازی دانشکده‌ی هنر این شهر نقش بسزایی داشته است تقدیر کردیم.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: برنامه‌ی امسال در مقایسه با دو سال گذشته خیلی با شکوه‌تر برگزار شد و آقای سلطان‌زاده شهردار بندرعباس سخنرانی کرد و قول داد امکاناتی را برای بهبود وضعیت تئاتر فراهم آورد.
پشت‌کوهی از پیمان شریعتی و افسانه زمانی دو تن از هنرمندان تئاتر به عنوان مهمانان ویژه این برنامه نام برد و گفت: خوشبختانه امسال در کنار هنرمندانی که از مناطق اطراف مانند بندر لنگه، میناب، رودان، هرمز و لار به مراسم آمده بودند، میزبان این دو هنرمند از تهران هم بودیم.

 

درگذشت ناگهانی عسل بدیعی و اهدای اعضای بدن او
در آخرین روز‌های تعطیلات نوروزی، خبر ناگوار درگذشت یکی از بازیگران جوان سینما و تلویزیون منتشر و با ابراز تاسف بسیار زیاد هنرمندان و هنردوستان روبرو شد. 12 فروردین‌ماه، عسل بدیعی به‌علت ایست تنفسی که به خونریزی مغزی منجر شد،‌ درگذشت و اعضای بدن او بنا به درخواست خودش به بیماران نیازمند اهدا شد.
پیکر عسل بدیعی قرار است یک‌شنبه 18 فروردین‌ماه ساعت 9:30 از مقابل تالار وحدت برگزار شود. همچنین قرار است سه‌شنبه (20 فروردین‌ماه) ساعت 15 مراسم یادبودی برای این بازیگر در مسجد «بلال» صداوسیما برگزار شود.

منبع: ایسنا