۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴
روايت زندان‌هاي ايران از سوي زندانيان سياسي

اين است زندان جمهوري اسلامي! + اسناد و تصاوير

هيچکس از خوب بودن زندان سخن نمي‌گويد، اما دروغ‌گويي در مورد زندان‌هاي کشور و تهيه خوراک براي دشمنان مردم، ما را بر آن داشت تا گزارشي از زبان خود زنداني‌هاي کشور درباره وضعيت زندان‌ها تهيه کنيم.
کد خبر : ۱۰۸۰۸۵
صراط: اگر نگاهي به  رسانه‌هاي غربي و اخبار و برنامه‌هاي آن‌ها درباره شرايط زندان‌هاي ايران انداخته شود، به سياه‌نمايي‌هايي عليه جمهوري اسلامي ايران برخورد خواهيم کرد که خوراک خود را از سايت‌هاي ضد انقلاب و افرادي دريافت مي‌کنند که عناد آن‌ها با نظام جمهوري اسلامي و مردم ايران آشکار است. 

اين افراد که بسياري از آن‌ها را ضد انقلاب، اعضاي گروهک تروريستي منافقين و فعالان فتنه 88 تشکيل مي‌دهند، منبع گزارش‌هاي احمد شهيد و سازمان‌هاي به اصطلاح حقوق بشري هستند. 

به اصطلاح کارشناسان و رسانه‌هاي غربي بدون داشتن هيچ مدرک و سندي از شرايط زنداني‌ها در ايران و بدون توجه به منابع اطلاعاتي ضد ايراني خود، به سياه‌نمايي از زندان‌ها و شرايط زنداني‌ها پرداخته  و از آن به عنوان منبعي براي محکوم کردن ايران در سازمان‌هاي بين‌المللي به نفع خود استفاده مي‌کنند.

طبق اسناد،  آمريکا بيشترين زنداني را در خود جاي داده و مخوف‌ترين زندان جهان در خليج گوانتانامو نيز متعلق به اين کشور است.

تاکنون مدارک و تصاوير مستدل بسياري از اين زندان و ديگر زندان‌هاي آمريکا در عراق و افغانستان و رفتارهاي وحشيانه زندانبان‌هاي آمريکايي در رسانه‌ها منتشر شده است.

بنا به اسناد و مدارک موجود، آمريکا بسياري از افراد را بيگناه و بدون محاکمه سال‌ها در زندان‌هايي مانند ابوغريب و گوانتانامو تحت شديدترين شکنجه‌ها قرار داده است. اما اين رفتارهاي ضد بشري آمريکا نه تنها واکنش و محکوميت کشورهاي دوست غربي خود را همراه نداشته است، بلکه زنداني مخوف مانند گوانتانامو که تمام جهان از ماهيت آن آگاه هستند، هنوز باز بوده و به کار خود ادامه مي‌دهد. 

رسانه‌هاي غرب که بيشتر آن‌ها متعلق به آمريکا بوده، همواره بدون استناد به مدارک مستند از زندان‌هاي ايران، سعي در سياه‌نمايي چهره ايران و تبليغات دروغ درباره زندان‌ها و شرايط زنداني‌ها داشته‌اند، اما به واقع، شرايط زندان‌هاي ايران چگونه است؟ چگونه روزانه نامه‌هاي سياسي از زندان‌هاي به اصطلاح امنيتي ايران خارج شده و به دست سايت‌هاي ضد انقلاب مي‌رسد؟ مگر مي‌شود در کشوري که زنداني‌هاي آن شرايط مناسبي ندارند، کمپين انتخاباتي برگزار کرد؟ چگونه زنداني‌هاي سياسي از آخرين اخبار کشور اگاهي دارند؟

اين‌ها همه سوالاتي است که در ادامه به آن‌ها پاسخ داده خواهد شد:

سال گذشته تصاويري از داخل سالن 12 زندان رجايي شهر کرج در سايت ارگان رسمي فتنه‌گران منتشر شد. نکته‌اي که در اين ميان جالب توجه بود تصاوير منتشر شده از زندان رجايي شهر تفاوت بسياري با تعاريفي دارند كه از سوي زندانيان شناسنامه‌دار و تابلو دار ضد نظام گاها در فضاي مجازي منتشر مي‌شود.






در تعاريف زندانيان امنيتي از زندان‌هايي كه حكمشان در آنجا اجرا شده وضعيت بد زندان و نبود امكانات،خلاصه هر چيز كه تصوير بدي از محل اجراي حكم (زندان) را نشان بدهد ديده مي‌شود، اما در لابلاي اظهارات متناقض خودشان وقتي سندهاي منتشره از سوي رسانه‌هاي وابسته به انقلاب عکس اين موضوع ديده مي‌شود. مثلا عكس‌هاي منتشر شده از سوي سايت "كلمه" ارگان رسمي فتنه امكاناتي نظير يخچال، كولر، وجود كتابخانه، سالن مفروش و اتاق‌هايي تميز و سنگ شده كاملا مشهود است.

انتشار اين تصاوير با واکنش جالب مخاطبان رسانه‌هاي مجازي همراه بود، به‌طوري که بسياري از فعالان اينترنتي با توچه به امکانات مناسب اين زندان، آن را به هتل يا مکاني مجلل تشبيه کردند.


آشپزي در اوين؟ آيا زنداني‌هاي امنيتي نمي‌توانند با خانواده خود ملاقات کنند؟

"فائزه هاشمي" نيز که به تازگي دوران محکوميت خود را سپري کرده و از زندان خارج شده است، در آن زمان نه تنها بهانه‌اي براي سودجويي و تبليغ عليه زندان‌ پيدا نکرد بلکه بنا بر صحبت‌هاي خود فائزه، آب و هواي زندان خوب بوده و به او ساخته است، به طوري که يک سايت ضد انقلاب با محسن هاشمي برادر فائزه سوال کرد و "محسن هاشمي" به نقل از خواهرش وضع زندان را بسيار خوب توصيف کرده و از شرايطي مانند فضاي هوا خوري بسيار عالي، مطالعه کتاب‌هاي مورد علاقه مي‌گويد:

"ایشان در شرایط خوبی بسر می‌برد و بسیار از این وضع راضی هست و گفت در جمعی که هستم روابط خوبی دارم و فرصت مطالعه برایم فراهم است و اجازه آشپزی هم به ما داده‌اند و فضای هواخوری بسیار خوبی داریم و به تازگی کتابی جهت ترجمه در دست دارم که خود را به آن مشغول کرده‌ام.

محسن هاشمي مي‌افزايد: فائزه در گفت و گو با من با خوشحالی گفت که امروز مسئول پخت غذا(دلمه هفت رنگ) هستم. مغازه‌ای برای تهیه اجناس مورد نظر در اینجا قرار دارد که تهیه مواد مورد نیاز را برایم سهل کرده است".

وي همچنين درباره اين سؤال كه وضعيت مهدي هاشمي در زمان بازداشت در زندان اوين چگونه بوده است؟ مي‌گويد: مهدي هم حالش خوب است، همين هفته حاج خانم (عفت مرعشي) به ديدارش رفتند و حالش خوب است، و دو روز پيش با حاج آقا تلفني صحبت كرد.

بحث آزاد سياسي، آن هم در اوين؟؟/ جلسات تحليل خبر؟

فائزه هاشمي پس از آزادي از زندان در مصاحبه‌اي فضاي زندان اوين را در مجموع مناسب خواند. به گفته خود دختر رييس تشخيص مصلحت نظام:

"به مناسبت‌های مختلف و هم به‌طور آزاد این بحث‌ها را داشتیم. جلسات تحلیل خبر و امور سیاسی برگزار می‌کردیم. اگر نقدی به افکار یک دیگر داشتیم به‌راحتی‌ بیان می‌شد و روی آن بحث می‌کردیم. همیشه گفت‌وگو در جریان بود و در کنار این گفت‌وگو‌ها روابط دوستانه حاکم بود".

انتشار مصاحبه‌هاي خانواده هاشمي از شرايط خوب زندان صداي سايت‌هاي ضد انقلاب و فتنه را در آورد، به‌طوري که سايت بالاترين در اين رابطه مي‌نويسد:

این روزها خبرهای عجیبی می شنویم؛ خانم فائزه هاشمی و برادرش این روزها در زندان به سر می‌برند؛ این دو در بهترین شرایط به سر می‌برند.

سایت بالاترین افزود: فائزه هاشمی دلمه هفت رنگ می‌پزد،؛ خانم هاشمی بهتر نبود کمک به حال و روز دیگر زندانی‌ها حداقل دست به این سبک مغزی ها نمی‌زدید و چنین حاشیه‌هایی را ایجاد نمی‌کردید! این چه طرز مبارزه است! پختن دلمه هفت رنگ برای نشان دادن روحیه بالا!؟  یا اینکه می‌خواهید نشان دهید حکومت آنقدر زندان‌هایش خوب است که کیف زندانیان کوک است؟ خانم هاشمی حیا کنید و این سبک مغزی ها را کنار بگذارید!

با توجه به صحبت‌هايي که فائزه هاشمي درباره وضعيت زندان اوين زده است مي‌توان پي برد سياه‌نمايي‌هاي سايت‌هاي ضد انقلاب و غربي و فتنه‌گران درباره شرايط زندان‌هاي ايران، تنها تبليغات رسانه‌اي و پروپاگاندايي است که دشمنان ايران مدت‌ها است آغاز کرده‌اند.

وضعيت زندان‌ها از نظر زنداني‌ها

در زير به وضعيت و امکانات برخي از زندان‌هاي ايران از نگاه خود زنداني‌ها و بازرسان زندان‌ها اشاره خواهد شد:

در گزارشي که در وب‌سايت آفتاب به نقل از امين بزرگيان آمده است؛ وضعيت زندان‌هاي تبريز و رجايي‌شهر اينگونه معرفي شده است:

زندان تبريز

به گفته زندانیان زندان تبریز، تا چند سال قبل، مجرمین به همه روزنامه‌هایی که در کشور چاپ و منتشر می‌شدند، دسترسی نداشتند، اما امروزه در زندان تبریز می‌توان به هر نوع روزنامه‌ای دسترسی داشت؛ 

بازار روزنامه و مجله‌های سرگرم کننده و نه چندان جدی در زندان تبریز، داغ است.

روزنامه جام جم با ۷۸ نسخه، روزنامه ایران با ۷۱ نسخه، همشهری با ۱۴ نسخه، خبر ورزشی با ۱۰،  در ردیف اول تا پایانی جدول فروش در زندان تبريز قرار دارند.

زندان رجایی شهر:

اتاق‌های زندان رجایی شهر حدود ۵ متر مربع مساحت دارد و زندانی‌ها می‌توانند در هر اتاق تلویزیون داشته باشند. 

همچنین در سالن عمومی، ۲ تا ۳ تلویزیون وجود دارد که برای تمامی زندانیان است. سالن آمفی تئاتر زندان، محل نمایش فیلم‌های سینمایی نیز هست. حدوداً دو هفته‌ یک بار فیلم سینمایی پخش می‌شود که هر سانس مختص به یک بند است.

امکان تحصیل در زندان رجایی شهر در سطوح ابتدایی و عالی وجود دارد و زندانیان می‌توانند به ادامه تحصیل بپردازند.

نظام تشویقی به دلیل نوع خاص زندانیان زندان رجایی شهر، بیش از هر زندان دیگری در کشور، فعال است. زندانیانی که بتوانند شامل برنامه‌های تشویقی شوند می‌توانند از امکانات کامپیوتر در کتابخانه استفاده کنند یا زمان بیشتری را در سالن ورزش بگذرانند.

زندان رجایی شهر دارای باشگاه بدنسازی مجهزی است که در آن میز تنیس روی میز نیز وجود دارد. زمین والیبال و فوتبال نیز در هوا خوری وجود دارد که زندانیان می‌توانند از آن استفاده کنند.

در هر سالن رابط فرهنگی وجود دارد که کتاب‌هایی که لیست آن در کریدور عمومی نصب شده است را به دست زندانیان می‌رساند.

همچنین فیلم‌های ویدئویی از تلویزیون‌های عمومی هفته‌ایي يک يا دو بار به نمایش در می‌آیند.


ابراز رضايت ابطحي، تاج زاده و عطريانفر از وضعيت خود

در پي حوادث پس از انتخابات سال 88 و دستگيري تعدادي از طراحان و فعالان فتنه که به اعتراف خودشان اقداماتي عليه امنيت ملي و ايجاد آشوب در کشور اقدام کرده بودند، مجلس شوراي اسلامي کميته ويژه‌اي براي بررسي وضعيت بازداشت‌شدگان و شايعات پيرامون وضعيت نگهداري آن‌ها در زندان‌ اوين تشکيل شد.

براساس اين پيگيري‌ها و ملاقات‌هاي خصوصي با برخي از بازداشت شدگان زندان اوين مانند ابطحي، تاج‌زاده و عطريانفر وضعيت آنها مطلوب گزارش شد.

تاج زاده بسيار قبراق و سرحال بود

فرهاد تجري نايب رييس وقت کميسيون قضايي و حقوقي مجلس در اين رابطه با اشاره به سلامتي و سرحال بودن اين سه چهره‌ سياسي گفت: در اين ديدارها چيزي که براي ما بسيار اهميت داشت بحث تاج‌زاده و شايعات و فضاهايي بود که در اين ايام ايجاد شده بود لذا با وي ديدار داشتيم و وي بسيار قبراق و سرحال بود و بعضا با تعامل و شوخ‌طبعي بين ما بحث‌هاي سياسي و موضوعات مختلف مطرح شد.

ابطحي که در يک سوييت مجهز نگهداري مي‌شد

تجري با تاکيد بر اين‌که هر سه چهره سياسي عمدتا از وضعيت خود راضي بودند، گفت: خصوصا ابطحي که در يک سويتي با تمام امکانات از جمله تلويزيون، يخچال و دسترسي به روزنامه‌ها نگهداري مي‌شد. جالب اينجا بود، زماني که در کنار ابطحي بوديم وي حواسش بود و اخبار 20:30 را ياد‌آور شد. وي افزود: سه‌شنبه شب نيز خانواده ابطحي در همان مکان با وي ملاقات حضوري داشته و شام را با وي صرف کرده بودند.

تجري همچنين با اشاره به وضعيت خوب تاج‌زاده نيز گفت: چون پرونده‌ي ابطحي و عطريانفر آماده‌تر بوده لذا در مورد ارتباط با خانواده با محدوديت مواجه نيستند، منتها چون پرونده تاج‌زاده هنوز تکميل نشده و زوايايي دارد که ممکن است به زعم قاضي اين ارتباطات خارج بر شفافيت‌ موضوع اتهامات وي تاثير‌گذار باشد لذا با محدوديت‌هاي ارتباطي مواجه است.

اين همه نامه و بيانيه چگونه بيرون مي‌آيند؟ زنداني‌هاي سياسي چطور از تمام اخبار روز کشور مطلع مي‌شوند؟

یکی از بارزترین مولفه‌های فعالیت سیاسی برخی زندانیان، ارسال پیام‌هایی از درون سلول در شرایطی است که از بیرون خبر ندارند! نامه‌هايي که بدست سايت‌هاي ضد انقلاب مي‌افتند!!

با اين همه هياهو و تبليغات عليه جو زندان‌هاي ايران، اين سوال مطرح مي‌شود که افرادی نظیر مصطفی تاجزاده، چگونه می‌توانند از مسائل روز آگاه باشند، بی آنکه سایت‌ها و رسانه‌های مختلف را بررسی کنند؟ شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای را ببینند؟

اطلاعات به روز یک زندانی سیاسی که اغلب درون سلول انفرادی است، چگونه به روز می‌شود و چگونه می‌تواند این همه به بیرون نامه نگاری کند! آيا تاجزاده‌ها و امثال وي که دائما از خود نامه و به اصطلاح بيانيه از زندان‌هاي به اصطلاح فوق امنيتي به بيرون منتشر مي‌کنند، با افرادي مانند کريس آنجل و ديويد کاپرفيلد رابطه دارند؟ 

آيا پاسخ اين نيست که در زندان‌هاي ايران زنداني‌ها به رسانه‌هاي مکتبوب، تصويري و اينترنت دسترسي دارند. مگر بدون دسترسي به چنين چيزهايي مي‌شود از اخبار کامل و جامع روز بيرون از زندان آگاه شد؟

ستاد انتخاباتي در زندان؟؟؟؟؟

به نظر مي‌رسد فضاي سياسي زندان‌ها در ايران بسيار باز باشد، به‌طوري که به‌تازگي گروهي از زندانيان سياسي زندان اوين اقدام به تشکيل کمپيني براي حمايت از خاتمي شده و حتي ستاد انتخاباتي راه انداخته‌اند.

مصطفی تاجزاده عضو شوراي منحله مشارکت و فعال فتنه 88 در پیامی از زندان اوین اعلام کرد به صورت نمادین اقدام به تشکیل ستادی مجازی برای دعوت از محمد خاتمی کرده است.

با توجه به اسنادي که در بالا به آن‌ها اشاره شد و صحبت‌هاي خود افرادي که مدتي در برخي از زندان‌ها مانند اوين دوران محکوميت خود را سپري کرده‌اند و با توجه به نامه‌ و بيانيه‌هايي که زندانيان سياسي به بيرون از زندان مي‌فرستند، قطعا فضاي داخل و شرايط زندان‌هاي ايران با چيزي که رسانه‌هاي غربي و ضد انقلاب از آن حرف مي‌زنند کاملا متفاوت است.


نظرات بینندگان
arman
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۹
۱۲۱
دیگه حرفای اینا برای ادعای حقوق بشر در ایران کاری کرده که بعضیا پر رو شن و .....
مثل ..... که با این همه بدی باز هم آزاده
کاوه
|
Iran (Islamic Republic of)
جوگیر نشو دوست عزیز.
صراط بچه گول میزنه از دستگیری تا زندان گزارش تهیه کن صراط جان میدونی کجا را میگم؟
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۲۳
۱۶
صراط جان اگه این جماعت غرب پرست هستن که میگن اون عکسهای ابوقریب مال حمام عمومیش بود و آمریکاییها داشتن پشت عراقیهارو لیف میکشیدن.
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۱ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۲۱
۱۳۷
واقعا برای مسئولین متاسفم چرا که افرادی مثل فائزه وابطحی.........زندان براشون مثل هتل است آخه اینا چقدر به نظام ومملکت آسبب زدند.انصاف نیست با این افراد این طوری برخورد شود.
در حال حاضر ما به یک فردی مثل خلخالی نیازمندیم تا به حساب این افراد به خوبی رسیدگی کند.
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
الهی با همون خلخالی محشور شی!
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
درود
رفیق دوست که رسواییش خیلی بیشتره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۵۵
۵
آقا من سال دیگه ارشد دارم
دنبال یه جا بودم با آرامش درس بخونم!
فکر کنم پیدا کردم!
ممنون از لطفتون
majid r
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۶۰
۲۱۰
لطفا محل حبس ستار بهشتی را نیز نشان دهید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ستار بهشتی داخل زندان نبوده بلکه در بازداتگاه کلانتری به سر میبرده که اونجا هم قرار نیست مثل زندانهای اوین و غیره که برای طولانی مدت زندانی در اونا هست مثل هتل باشه!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شما فعلا محل حبس فائزه را ببین تا بعد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
آورین!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
داداش کهریزک رو که نشون نمیدن بدآموزی داره!ولی شما حضوری خاستی شاید بتونی ببینی البته برگشتنت دست خداست آخه اون چند تا جوون رفتن خدا نزاشت بیان!!
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
درود
دوستان ناشناس لطفا یه شماره به خودتون اختصاص بدین بدونیم کی به کیه
ناشناس اول مدنظرتون باشه تو هیچ کدومشون قرار نیس کسی رو بدون محاکمه بکشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۵
۲
شما توقع داشتید زندانیان سرشناس مثل خانم هاشمی و مصطفی تاجزاده و دیگرانی که خودشون زمانی وکیل و وزیر بودند را چطور نگهداری کنند؟
وضعیت زندان ها و به خصوص بازداشتگاه های ما اصلا خوب نیست. نمونش هم همین مرحوم ستار بهشتی که اونطور کشته شد. شما باید وضعیت افراد ناشناس و بدون پشتوانه رو بررسی کنید .
مرصاد
|
Germany
|
۱۳:۰۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۷۵
۹
امریکاست دیگه !!!!!
چه توقعی داری ؟؟؟
بعضی از اینا تا چند وقت پیش دور از جون مثل سگ و گربه به جون هم میافتن!!!
با پوزش فراوان از سگ و گربه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۷ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۴
۴
در هتل اوین آپلود و دانلود در اینترنت هم وجود داره
معبر سايبري فندرسك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۲۴
۶۳
كدوم حقوق بشر؟ حقوق شر بايد بزارن. اين همه آدم تو دنيا دارن كشته ميشن بعد ميان يقه يران رو ميچسبن كه چرا زندوناتون اينجوريه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۷
۲
همه اینها سناریو بیش نیست برای مردم
وهدفهای ودهه های اینده
میلاد
|
Spain
|
۱۸:۵۴ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۶
۵۰
لطفا محل حبث بعضی از زندانیون سیاسی هم نشون بدید
واقعا فک کردید ما مثل مردم شام زمان معاویه هستیم که فرق بین شتر جمل و ناقه رو ندونن؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۲
۷
تازه تو زندان های ایران دلمه هفت رنگ هم میدن !
چیزی که بیرون از زندان گیر مردم نمیاد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۸
۱
اقای نویسنده اگه یه روز قسمتت شد این نوشته ات رو یاد آر!
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۳ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۹
۲
درود
انقلاب شد که همچین جاهایی واسه سیاسیون نباشه
حالا شما میگی هست ولی خوبه؟!؟!؟!؟
همین یک اعترافه برعلیه برادر لاریجانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲
۰
بابای من و بابای مهدی هاشمی فرقش چیه؟!

این اصغره و اون اکبره

این کاشف الخطایاست اون ساتر الخطایا

جدیدا میگه خاوری دست تو جیبم نکن!

اونوخ اکبرآقا....

مدیونی تو این وانفسای خنده تایید نشه..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۷
۳
کهریزک کار روخراب کرد خدا باعث وبانیشو لعنت کنه که وجهه نظام رو خراب کرد