۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰
غلبه قیمت بر برند

تبلت‌های‌ گمنام‌ چینی‌ رقیب‌ تبلت‌های‌ ایرانی

در حالی که تولیدکنندگان داخلی تبلت از رشد عرضه و همچنین استقبال از محصولات داخلی در بازار خبر می‌دهند، فعالان بازار کامپیوتر می‌گویند تبلت‌های ایرانی در مقایسه با وارداتی‌ها اقبال بلندی در بازار داخلی ندارند.
کد خبر : ۱۰۹۹۶۳
صراط اقتصادی: به گفته فعالان بازار، با توجه به این موضوع که بازار طی یک سال اخیر با رشد میزان واردات نمونه‌های جدید تبلت با برندهای گوناگون و البته قیمت‌های متنوع مواجه شده است، نمونه‌های ایرانی تبلت اقبال چندانی در زمینه فروش در بازار داخلی ندارند. محمد سلامتی، یکی از کسبه بازار کامپیوتر پایتخت در این باره اعلام کرد، در شرایط فعلی خریداران تبلت به سه گروه خریداران تبلت‌های اپل ،خریداران تبلت‌های برندهایی نظیر ایسوس و سامسونگ و خریداران تبلت‌های ارزان قیمت تقسیم‌بندی شده‌اند.
به گفته وی، خریداران دو گروه نخست که با توجه به روند قیمت‌ها هزینه آنچه را که به آن علاقه‌مندند می‌پردازند. اما گروه سوم که بخش بزرگی از تقاضای بازار و به ویژه بازار شهرستان‌ها را شامل می‌شود مخاطب تبلت‌های ارزان هستند.
به گفته وی، تنوع بالای مدل و قیمت مهم‌ترین عاملی است که توجه خریداران تبلت‌های رده میان قیمت و ارزان قیمت را به خود جلب می‌کند و به همین دلیل بازار تبلت در حال حاضر در دست برندهای تازه وارد است.
یکی دیگر از فعالان بازار نیز با اشاره به این موضوع که قیمت تبلت‌های محبوب اپل طی ماه‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است گفت: از زمان آغاز آهنگ صعودی قیمت‌ها، این تصور نزد بسیاری از کسبه بازار و واردکنندگان وجود داشت که با رشد قیمت‌ها، دیگر تمام گروه‌های کاربری توان خرید تبلت را نخواهند داشت، به همین دلیل به سمت سرمایه‌گذاری روی واردات تبلت‌های ارزان قیمت رفته که در این زمینه نتایج مثبتی نیز گرفتند.
چرا که در شرایط فعلی که بازار در حال رکود است بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان به سراغ این تبلت‌ها می‌روند. به گفته این فعال بازار این دسته از خریداران عمدتا به سراغ برندهای تازه وارد که مبتنی بر سیستم عامل آندروید هستند و قیمتی حدود 400 تا 800 هزار تومان دارند می‌روند. یکی دیگر از فعالان بازار این کالا نیز اعلام کرد: افزایش عرضه تبلت‌های ارزان قیمت به ضرر تبلت‌های ایرانی است. چرا که با توجه به رشد عرضه این تبلت‌ها با تنوع قیمتی و مدل بالا دیگر کسی توجه چندانی به نمونه‌های ایرانی نمی‌کند.
به همین دلیل تولید کنندگان داخلی سعی در سنگ اندازی در راه واردات این کالاها به بازار می‌کنند. به عنوان مثال بهانه‌های تعرفه‌ای آورده و...
این فعال بازار همچنین گفت: با توجه به این موضوع که تنوع مدل تبلت‌های ایرانی در حد محدودی است و از طرفی این تصویر ذهنی وجود دارد که تبلت‌های ایرانی در حقیقت همان نمونه‌های وارداتی هستند که در ایران مونتاژ می‌شوند. پس بهتر است از نمونه‌هایی که به صورت پک کامل وارد ایران می شوند استفاده کنند. در این مورد رضا مریداوی، تولیدکننده تبلت‌ها و گوشی‌های دیمو در کشور به موبنا اعلام کرده است: این شرکت در ماه حدود هشت هزار دستگاه تبلت ایرانی دیمو در کشور تولید می‌کند که تا کنون با این میزان تولید توانسته حدود 20 درصد از سهم بازاردیجیتال کشور را به خود اختصاص دهد. وی افزود: این شرکت همچنین توانسته است از سال گذشته تا کنون چهار مدل تبلت ایرانی دیمو با مدل‌های 700 ،S700 ،900+ و 900  تولید و وارد بازار کشور کند که با استقبال خوبی نیز مواجه بوده است.
تولیدکننده تبلت‌های ایرانی دیمو همچنین از تولید و عرضه تبلت‌های جدید در کشور خبر داد و گفت: به زودی مدل‌های متنوعی از این کالای دیجیتالی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.  وی گفت: 90 درصد قطعات تولید از کشورهای خارجی به بازار کشور وارد می‌شود و این امر تنها مختص به تولید تبلت در ایران نیست، زیرا سایر برندهای معتبر تلفن همراه نیز بسیاری از قطعات مورد نیاز برای تولید را از شرکت‌های دیگر خریداری می‌کنند و در ایران اساسا تولید به صورت SKD است.
برچسب ها: قیمت برند تبلت صراط