۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۱

تاریخچه جام حذفی فوتبال ایران

با نزدیک شدن به زمان برگزاری فینال جام حذفی، به بررسی قهرمانان و نايب قهرمانان این رقابت ها در فوتبال کشورمان می‌پردازیم.
کد خبر : ۱۰۹۹۹۰
صراط:   رقابت های جام حذفی فوتبال کشورمان در سال 91-92 برگزار شد و فینال این جام نیز فردا 15 اردیبهشت ماه بین 2 تیم پرسپولیس و سپاهان که موفق به از سر راه برداشتن رقبای خود شدند، برگزار می شود. پرسپولیس که فصل گذشته در لیگ برتر بازیهای مطلوبی ارائه نمی داد و این فصل نیز تا نیم فصل نخست در رده های پایینی جدول رده بندی قرار داشت تمام تلاش خود را به کار گرفت تا به فینال جام حذفی برسد تا در صورت غلبه بر سپاهان صاحب یک جام شود. اما از سوی دیگر تیم سپاهان نیز با انگیزه های فراوانی برای شکست سرخ پوشان پایتخت در زمین صف آرایی می کنند.

لازم به ذکر است تیم سپاهان برای رسیدن به فینال در مرحله نیمه نهایی استقلال را که صدرنشین لیگ برتر است شکست داد و مانعی شد برای رسیدن آبی پوشان به فينال. این درحالیست که استقلال در لیگ تنها با یک اختلاف امتیاز بالاتر از سپاهان ایستاده و شاید همین یک امتیاز سپاهان را در کسب عنوان قهرمانی ناکام سازد.

15 اردیبهشت سرنوشت جام حذفی و لیگ برتر مشخص می شود و قهرمان هر یک از این جامها جشن قهرمانی می گیرد. به این بهانه نگاهی می اندازیم به عملکرد تیم ها در رقابت های جام حذفی از ابتدا تاکنون و تیم هایی را که بیشترین عنوان قهرمانی را کسب کرده اند معرفی میکنیم.

رقابت های جام حذفی به گونه ای است که گاهي تیم هایی که قابل قیاس با قدرت های فوتبال ایران نبوده اند موفق شده اند با کنار زدن رقبای نامی خود به فینال برسند و عنوان قهرمانی یا جایگاه دومی را از آن خود کنند و یکی از جذابیت های جام حذفی نیز همین درخشش تیم های گمنام است.
 

 
جام حذفی سال 55-54 در فینال پذیرایی 2 تیم ملوان و تراکتورسازی بود که ملوان انزلی با به ثمر رساندن 4 گل رقیب تبریزی خود را شکست داد اما تراکتورسازی در این مسابقه تنها یک بار موفق به گشودن دروازه ملوان شد تا این تیم که تاکنون در جام حذفی عنوانهای بسیاری را به خود اختصاص داده قهرمان شود اما در سال بعد استقلال و هما به فینال این رقابت ها رسیدند که آبی پوشان 2 گل به ثمر رساندند و قهرمانی را از آن خود کردند.

لازم به ذکر است استقلال با کسب عنوان قهرمانی در این سری از رقابت های فوتبال کشورمان پر افتخارترین تیم محسوب می شود. از سال 1356 تا 65 وقفه زیادی در برگزاری جام حذفی ایجاد شد و این رقابت ها برگزار نشد. اما در سال 65-66 با برپایی مسابقات پس از چند سال تاخیر باز هم تیم ملوان که رده سوم پرافتخارترین باشگاه در کسب قهرمانی جام حذفی را به خود اختصاص داده به فینال رسید و مقابل خیبر خرم آباد صف آرایی کرد، این تیم با به ثمر رساندن 2 گل عنوان قهرمانی این سال را از آن خود کرد.
 
پرسپولیس نیز دیگر تیم پایتخت نشین در سال 66-67 در فینال مسابقات رقیب ملوان شد اما این بار ملوان با دریافت یک گل جام قهرمانی را به سرخ پوشان واگذار کرد. اما سال بعد شاهین اهواز و ملوان به فینال جام حذفی رسیدند و باز هم ملوان ناکام ماند و این تیم شاهین اهواز بود که جام قهرمانی را بالای سر گرفت در سال 68-69 نیز رقابت های جام حذفی برگزار نشد.

اما با برگزاری این رقابت ها در سال 69-70 ملوان که اکثر مواقع یک سوی فینال بوده مقابل استقلال قرار گرفت و با نتیجه 5-6 این تیم را مغلوب کرده و به قهرمانی رسید.

 
دور بعد نیز ملوان به فینال سال 70-71 راه یافت و مقابل دیگر تیم پایتخت نشین قرار گرفت اما این بار پرسپولیس بود که پیروز شد و با نتیجه 1-2 قهرمان جام حذفی شد. در سال 71-72 نیز این رقابت ها برگزار نشد تا در سال پس از آن تیم سایپا و جنبو اهواز با وجود تیم های نامی ایران پا به فینال جام حذفی بگذارند و در ادامه نیز سایپا تونست قهرمانی را از آن خود کند.
 
در سال 73-74 نیز تیم های بهمن و تراکتورسازی در فینال حضور یافتند و تراکتور که تنها یک بار در سال 54-55 به فینال رسیده بود و عنوان نايب قهرمانی را کسب کرده بود بار دیگر در این سال نیز مغلوب تیم بهمن شد و باز هم به نايب قهرمانی رسید. در سال 74-75 نیز استقلال و برق شیراز راهی فینال شدند و آبی پوشان با نتیجه 1-5 برق را در هم کوبیدند و قهرمانی را بدست آوردند.

در سال 75-76 برق شیراز که در سال گذشته نايب قهرمان شد و انتقام گرفت به فینال رسید و با غلبه بر تیم بهمن و با نتیجه 3 بر صفر جام را بالای سر گرفت.

با برگزار نشدن جام حذفی سال 76-77 در سال پس از آن مهیج ترین فینال این مساباقت بر پا شد که سرخابی هاي پايتخت مقابل یکدیگر قرار گرفتند تا یکی از این 2 رقیب قدیمی قهرمانی را از آن خود کند. در این دیدار پرسپولیس با غلبه بر استقلال با نتیجه 1-2 قهرمان این دوره از جام حذفی شد.

در سال 78-79 استقلال که در دوره قبل به نايب قهرمانی رسیده بود با شکست تیم بهمن که به فینال راه یافته بود جام قهرمانی را بالای سر برد.

سال 79-80 فینال جام حذفی با حضور 2 تیم فجر سپاسی و ذوب آهن برگزار شد که این بازی با نتیجه 1-3 و با پیروزی تیم فجر سپاسی به پایان رسید.

در سال بعد نیز استقلال مقابل قهرمان دوره قبل یعنی فجر سپاسی قرار گرفت و با نتیجه 3-4 پیروز شد.

اما در سال 81-82 بار دیگر 2 تیم فجر سپاسی و ذوب آهن به فینال رسیدند و اما این بار ذوب آهن به انتقام 2 سال پیش با نتیجه 6-5 در ضربات پنالتی به قهرمانی رسید.

فینال رقابت های جام حذفی سال 82-83 بین 2 تیم مدعی فوتبال ایران یعنی استقلال و سپاهان برگزار شد و تیم اصفهانی در این بازی با نتیجه 2-5 بر آبی پوشان غلبه کرد و قهرمان شد.

فينال دور بعدی جام حذفی با حضور تیم هاي ابومسلم و صبا شکل گرفت و صبا در ضربات پنالتی با نتیجه 2-4 ابومسلم را شکست داد.

در سال 84-85 سپاهان این بار مقابل دیگر تیم تهرانی قرار گرفت. بازی پرسپولیس و سپاهان به ضربات پنالتی کشیده شد و این بار تیم اصفهانی حریف تهرانی خود را شکست داد و قهرمان شد.

سال 85-86 نیز سپاهان برای دومین بار پیاپی طعم قهرمانی را چشید و با شکست تیم صبا این عنوان را از آن خود کرد.

اما فینال سال 86-87 جام حذفی با جشن قهرمانی استقلال همراه بود. استقلال با نتیجه 1-3 تیم پگاه را مغلوب کرد و جام را بالای سر برد.

در دور بعد جام حذفی تیم های ذوب آهن و راه آهن در فینال حضور داشتند که نماینده اصفهان با نتیجه 2-5 راه آهن را شکست داد و عنوان قهرمانی را مال خود کرد.

جام حذفی سال 88-89 با قهرمانی پرسپولیس همراه بود و تیم گسترش فولاد نیز نايب قهرمان شد. قهرمانی سرخ پوشان در این دوره پایه های قهرمانی این تیم را در سال 89-90 نیز چید و پرسپولیس در این سال نیز با شکست ملوان عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

اما آخرین دور جام حذفی بین استقلال و شاهین بوشهر برگزار شد و با رسیدن بازی به ضربات پنالتی، استقلال قهرمان شد. اما امسال استقلال که مدافع عنوان قهرماني بود توسط سپاهان از گردونه رقابت ها حذف شد./زر