۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴

فراز و فرود زندگی فوتبالی مهدوی‌کیا/ بدرود «کیا»ی دوست داشتنی

مهدی مهدوی کیا بخشی جدا نشدنی از بهترین دوران خاطرات فوتبالی مردم ایران یکشنبه ۱۵ اردیبهشت با دنیای بازی فوتبال وداع خواهد کرد.
کد خبر : ۱۱۰۰۰۱
صراط:  مهدی مهدوی کیا در دو دهه اخیر بخشی جدا نشدنی از تاریخ فوتبال ایران بوده است. شاید برای مهدی و تمامی فوتبالدوستان ایرانی زمان بسیار زود گذشت. شاید هنوز در ذهن مردم مهدوی‌کیا آن جوان پر‌تکاپو و سرشار از انرژی 20 ساله باقی مانده است.

وقتی صحبت از خداحافظی کیا می شود مردم شوت‌ های ویران کننده او به تیم ملی چین یا گل جاودانه اش به آمریکا را به یاد می آورند و می پرسند برای خداحافظی زود نیست؟ مهدی مهدوی کیا در 32 سالگی از تیم ملی فوتبال وداع کرد و اکنون در 36 سالگی می خواهد برای همیشه از فوتبال خداحافظی کند.

بیش از 20 سال حضور در زمین فوتبال برای او و همه ما زود گذشت اما گزارش تسنیم نشان می‌دهد که لحظه لحظه این 20 سال سرشار از افتخار‌آفرینی بوده است. 

کیا وارد می‌شود

در ابتدای دهه 40 روح الله چشمه‌ای (نام خانوادگی‌ای که بعدها به مهدوی‌کیا تغییر کرد) از روستایی در اراک به تهران آمد و در یک مغازه فروش لوازم یدکی در میدان شوش مشغول شد تا فصل تازه در زندگی خود را آغاز کند.

سال 1344 روح الله و زهرا زندگی مشترک خود را در خانه ای اجاره‌ای حوالی میدان شوش آغاز کردند. پس از به دنیا آمدن دو دختر و یک پسر در سال 1354، خداوند فرزندی دیگر به خانواده مهدوی‌کیا اهدا کرد. کودکی که مادرش در هنگام سفر حج و کنار سنگ حجر الاسود نذر کرده بود نامش را مهدی بگذارد. 5 مرداد 1356 مهدی به دنیا آمد. خانواده او اکنون ساکن شهر‌ری بودند.


پدر هوادار دو آتشه پرسپولیس بود

روح الله به شدت پرسپولیسی بود و برای بیشتر بازی‌های این تیم به ورزشگاه می‌رفت و حتی یکبار همراه با خانواده به سوریه رفت تا هم به زیارت برود و هم بازی پرسپولیس را در این کشور از نزدیک ببیند.

روح الله آن موقع فکرش را هم نمی کرد قرار است نام فرزند خردسالش در پرسپولیس جاودانه شود. دو سال بعد از به دنیا آمدن مهدی برادر دیگرش هادی به دنیا آمد و به مرور این دو برادر همبازی یکدیگر شدند. توپ پارچه ای ساخته شده از ترکیب جوراب های پدر و مادر گرفته تا قوطی کنسرو دستمایه پا به توپ شدن مهدی و هادی بود. علاقه این دو عاقبت پدر را به صرافت انداخت تا برایشان توپ پلاستیکی بگیرد و هرازگاهی هم رضایت همسایه هایی که شیشه خانه هایشان شکسته شده بود را بگیرد.

سال 62 مهدی پای در مدرسه شهید منتظری گذاشت. درسش خوب بود و معدلش بیست. با وجود جثه ضعیف و درد استخوانی که گاهی به سراغش می آمد در زنگ ورزش مدرسه پر شور و فعال بود.

مهدی مهدوی کیا نخستین قهرمانی را در سال 1366 وقتی که 10 ساله بود کسب کرد. مسابقاتی که با حضور دانش آموزان ایرانی و کشورهای همسایه برگزار شد و مهدی که به هندبال روی آورده بود بعنوان کاپیتان دانش آموزان ایرانی جام قهرمانی را در ورزشگاه شیرودی بالای سر برد.

مهدی پرجوش و خروش در هندبال، بسکتبال و فوتبال از هم سن و سال های خود سرآمد بود. مهدی و هادی سر از مسابقات فوتبال آموزشگاه های کشور درآوردند و آنجا مهدی با تیم منطقه 12 توانست تیم هادی یعنی تیم منطقه 14 را شکست دهد.

زمین‌های خاکی منبع، عارف و حسین آباد در محله دولاب تهران مهدی 12- 13 ساله را به خاطر می آورند که در سال های 68- 69 بی آنکه خودش بداند آماده ورود به عرصه نامداران فوتبال ایران می شد.

آقای گل هندبال، فوتبالیست شد

رشته اول مهدی هندبال بود و او در رامسر و مسابقات هندبال نوجوانان کشور آقای گل شد اما سال 1370 مهدی مهدوی کیا در مقابل یک دو راهی سرنوشت ساز قرار گرفت؛ هندبال یا فوتبال؟ مهدی در تیم محلی شهید شیرازی که در زیر گروه نوجوانان باشگاه های تهران حضور داشت بازی می کرد تا اینکه یک دوست مهدی را به احمد شفیعی مربی نوجوانان باشگاه بانک ملی معرفی کرد.

خواست قلبی او و اصرارهای پدر سرانجام سبب شد تا مهدی قید هندبال را بزند و بشود مهدی مهدوی کیای فوتبال. مسابقات دسته های اول و دوم رده های نوجوانان و جوانان در شهرهای مختلف ایران و به صورت دوره ای برگزار شد. مهدی عضو تیم تهران «ب» بود و ورزشگاه حافظیه شیراز در بهمن ماه محلی بود که در آن مهدوی کیا بعنوان برترین و تکنیکی ترین بازیکن مسابقات انتخاب شد.

سلام آقای کیا

دهه 70، دهه کشف، معرفی، اوج گیری و شهرت پدیده ای به نام مهدی مهدوی کیا بود. مهدی در تیم جوانان بانک ملی زیر نظر علی دوستی مهر بود و در تیم بزرگسالان از تجربیات رحیم میرآخوری استفاده می‌کرد.

در سال 1372 علی دوستی مهر با دستیارانی چون صادق درودگر، ناصر احمدپور و یعقوب حاصلی سرمربی تیم جوانان تهران شد. مهدی مهدوی کیا در کنار بازیکنانی چون داود فنایی، فرهاد مجیدی، وحید هاشمیان، مهرداد میناوند،  ادموند بزیک و علی آذری؛ نسل تازه‌ و تمام نشدنی برای فوتبال ایران در راه بود.

مهدی با 7 گل برترین گلزن دور مقدماتی شد اما در فهرست برترین بازیکنان از نظر مهارت های فردی نام  کدام بازیکنان وجود داشت؟ 1- مهدی مهدوی کیا از تهران با97 امتیاز، 2- مهرداد میناوند از تهران با95 امتیاز  3- رضا مظفری از هرمزگان با87 امتیاز.


مجید جلالی سرمربی وقت تیم ملی جوانان همان سال 50 بازیکن را به این تیم فراخواند و طبیعی بود که «کیا» یکی از آنها باشد. در یکی از اردوهای این تیم در بوشهر پای مهدی شکست. آیا فوتبال برای کیای جوان همینجا تمام می شود؟ خیر، جوان سرسخت با پای گچ گرفته هم سر و کله اش کنار زمین های فوتبال پیدا می شود.

7 اردیبهشت 1373 مهدی مهدوی کیا با پیراهن تیم ملی جوانان در منامه به میدان رفت. هر چند ایران در مسابقات جوانان آسیا موفق به صعود از گروه خود نشد اما برای مهدی تجربه ای ارزنده بود. زمان چه سریع برای مهدی می گذشت. او در 4 سال از زمین خاکی به پیراهن تیم ملی رسیده بود؛ آیا کیای 17 ساله ظرفیت بزرگ شدن در فوتبال را دارد؟

و اینک پرسپولیس

مهدی 17 ساله در سال73 در جام باشگاه های تهران ( بزرگسالان ) نیمی از گل‌های تیمش (8 گل ) را به ثمر رساند و در حالی که جوان ترین بازیکن بود به عنوان بهترین گلزن هم شناخته شد. حالا دیگر مهدی به رده امیدها آمده است. با امید تهران قهرمان می شود و با امیدهای ایران به مقام اول تورنمنت امارات می رسد.

سرانجام مهدوی کیا با بانک ملی توانست به لیگ دسته اول آزادگان یعنی بالاترین سطح باشگاهی فوتبال کشور برسد اما بانک ملی امتیاز حضور در لیگ را به ملوان انزلی داد تا داستان مهدوی کیا و بانک ملی به پایان راه برسد. مذاکرات مهدی با استقلالی ها به نتیجه رسیده بود اما او چشمش از حاشیه های باشگاه آبی ترسید و تصمیم گرفت به پرسپولیس برود. شاید آن روزها روح الله مهدوی کیا بیش از مهدی شادمان بود.

جمعه 29 اردیبهشت 1374 مهدوی کیا 18 ساله در دیدار مقابل سایپا نخستین بار با پیراهن پرسپولیس و در لیگ آزادگان به میدان رفت. اولین بازی یک بازیکن در بالاترین سطح باشگاهی با پیراهن پرسپولیس و مقابل چشم تماشاگران ورزشگاه آزادی، مسلما حال آن روز را فقط خود مهدی می داند اما سنگینی فضا زمانی که توپ را به تیر دروازه سایپا می کوبد، فرو می ریزد.

در دقیقه 72 کیا برای پرسپولیس پنالتی می گیرد و روز خوبش کامل می شود. در پایان بازی یورگن گده سرمربی سرخ ها از او رضایت کامل دارد و شب پدر تدارک میهمانی دیده است. دوران بزرگی آغاز شده؟  آری، این مهدی مهدوی کیاست.

12 خرداد 1374 دقیقه 35 بازی با پلی اکریل اصفهان مهدی ارسال شهرام براتپوری را به اولین گل خود برای پرسپولیس تبدیل می‌کند. هرچند سرخ ها 2 بر یک این بازی را واگذار کردند. از هفته سوم  به بعد مهدی بیشتر در تمرینات تیم امید ایران حاضر بود و همین موضوع سبب می شود مهدی در دربی غایب باشد. دربی که با برتری 3 بر یک استقلال تمام شد. شاید قسمت بود مهدی در این بازی نباشد و در آینده افسانه شکست ناپذیری او در داربی ها شکل بگیرد.

مسابقات انتخابی المپیک آتلانتا با برتری مقابل ترکمنستان و گلزنی کیا آغاز شد اما شکست در دیدار آخر مقابل امارات، ایران و مهدوی کیا را از رسیدن به المپیک محروم کرد. سال 74 البته با قهرمانی پرسپولیس در لیگ آزادگان برای مهدوی کیا شیرین شد.


شلیک اولین موشک

سال 75 پرسپولیس با استانکو پابلکوویچ فصل را آغاز کرد. در تورنمنت پیش از فصل و در تورنمنت نقش جهان پرسپولیس مغلوب پیام مشهد شد و به همین دلیل بازی با این تیم در هفته دوم جنبه انتقامی داشت. در این دیدار بود که مهدی مهدوی کیا استعدادش در زدن شوت‌های مهارنشدنی را رونمایی کرد و در دقیقه 89 از فاصله 35 متری گل دوم پرسپولیس مقابل پیام را به ثمر رساند.

مصدومیت بد موقع سبب شد مهدوی کیا چند هفته از ترکیب پرسپولیس دور بماند و نخستین بازی این تیم در جام باشگاه های آسیا مقابل کوپکتداق ترکمنستان را از دست بدهد. در مرحله بعد شکست 3 بر صفر مقابل آلیمای قزاقستان امیدهای سرخپوشان را کمرنگ کرد اما در بازی برگشت استانکو از علی دایی، مهدی مهدوی کیا و رضا ترابیان در خط حمله استفاده کرد تا پرسپولیس با 5 گل حریف قزاق را حذف کند. این دیدار بعد از گذشت سال‌ها همچنان در ذهن هواداران پرسپولیس باقی مانده است.

روزهای خوب کیا در سال 75 ادامه داشت و او در این سال از سوی محمد مایلی کهن به تیم ملی دعوت شد.

دربی نبا

در دربی رفت سال 75 افسانه نباختن های مهدوی کیا در نبرد بزرگ استقلال و پرسپولیس آغاز شد. در دقیقه 87 ارسال شاهرودی را مهدوی کیا با ضربه سر به بزیک رساند و کار استقلال تمام شد. بعد از این بازی مهدی با پرسپولیس به مرحله نیمه نهایی باشگاه‌ های آسیا رسید و در فهرست نهایی محمد مایلی کهن برای حضور در جام ملت های آسیای سال 1996 امارات قرار گرفت.

کیای آسیایی

پنجشنبه 15 آذر 75، مهدی 19 ساله در ترکیب تیم ملی ایران ایستاده و سرود ملی را زمزمه می کند. نخستین بازی با عراق است که با 2 گل مغلوب می شویم. این آغاز تلخ برای مهدی و همبازی هایش قابل هضم نیست اما طوفان ایران در راه است. این شکست سبب شد مهدی جوان جایش را به نعیم سعداوی بدهد.

ایران با بازی های خاطره انگیز مقابل تایلند و عربستان و شکست دادن این دو تیم به یک چهارم نهایی آمد و آن برد از یاد نرفتنی 6 بر 2 مقابل کره جنوبی رقم خورد. بازی که مهدی تنها در دقیقه پایانی آن به زمین رفت. سرانجام ایران در این مسابقات در جایگاه سوم جام ملت های آسیا قرار گرفت و مهدوی کیا همراه با سایر ملی پوشان روز سوم دی ماه مورد استقبال مردم قرار گرفتند.

مهدی روی دوش مردم شادمان بود که با دیدن خانواده از پدر روح الله و مادر زهرا گرفته تا هادی و دیگر خواهران و برادرش در فرودگاه مهرآباد اشک در چشمانش حلقه زد. سال 75 با کسب مقام سوم باشگاه های آسیا با پرسپولیس برای مهدی کامل شد.

تیم ملی برای راهیابی به جام جهانی فرانسه آماده می شد و مهدی تمام تلاش خود را انجام می داد تا در کنار بزرگان تیم ملی به چشم مایلی کهن بیاید. اول اردیبهشت در ورزشگاه یادگار امام تبریز مهدی نخستین گل ملی خود را مقابل کنیا به ثمر رساند. بازی های انتخابی ایران برای جام جهانی از سوریه کلید خورد. جایی که ایران در دور اول باید با سوریه، مالدیو و قرقیزستان روبرو می شد. مهدی در جشنواره 17 گله مقابل مالدیو یک گل به ثمر رساند. در نهایت ایران به دور نهایی انتخابی جام جهانی راه یافت.

وداع و تولد اسطوره

20 تیرماه سال 76 ورزشگاه آزادی حال و هوای خاصی دارد. روز دربی است و البته زمان خداحافظی فرشاد پیوس. فرشاد دقایقی بازی می کند و سپس در میان تشویق های بی امان تماشاگران از دنیای فوتبال وداع می کند. صاحب پیراهن شماره 17 از این پس که خواهد بود؟ فرشاد پیراهن را بر تن مهدوی کیا می کند و گلزنی او در روزی که پرسپولیس با 3 گل استقلال را شکست داد به پیوس ثابت می کند که انتخاب درستی داشته است. یک اسطوره برای سرخ ها تمام شده و اسطوره تازه ای از راه رسیده است. این دیدار هم همچنان در پس خاطره هواداران پرسپولیس حک شده است.


فروپاشی دیوار چین

ایران در مرحله نهایی راهیابی به جام جهانی با چین، عربستان، قطر و کویت همگروه است. نخستین بازی ایران مقابل چین است و میزبان بازی شهر دالیان. چینی ها مدعی بودند که تا آن روز در دالیان نباخته اند و این شهر برای آنها شکست ناپذیر است.

به ثمر رسیدن 2  گل از سوی حریف پایه های این افسانه را تقویت کرد اما موشک ایرانی در راه بود. دقیقه 67 بازی است و ایران قبل از آن با یک ضربه پنالتی اختلاف را کم کرده است. مدافع چینی اشتباه می کند و مهدی صاحب توپ می شود چند گام با توپ حرکت می‌کند، نگاهی به دروازه می اندازد و بعد شلیک. چشم ها از مقابل پای مهدی تا دروازه چین ثانیه ای را طی می کند و گل.... . بازی به تساوی کشیده می شود. آیا این تساوی راضی کننده است؟ پاسخ کیا و همبازیانش منفی است.

در دقیقه 85 حمید استیلی توپ را به مهدی می رساند این بار او تقریبا در میانه میدان قرار دارد. باز همان حرکت تکرار می شود، استارت با توپ نگاه به دروازه و ضربه ای استثنایی برای سومین بار چین را مقهور می کند. ایران یک گل دیگر هم می زند و طلسم دالیان باطل می شود. مدیر فنی باشگاه الوحده در تلویزیون امارات شوت های مهدوی کیا در این دیدار را موشک زمین به زمین خواند و ماهنامه کنفدراسیون فوتبال آسیا نامش را گذاشت: «مادر گل‌ها.»


مهدی در دل حماسه

طوفان دالیان مهدی را در تیم ملی فیکس کرد. در ادامه ایران روند پر افت و خیزی داشت و سرانجام با شکست مقابل قطر راهش به جام جهانی طولانی تر شد. در پلی آف هم مغلوب ژاپن شدیم تا همه چیز به بازی مقابل استرالیا ختم شود. روی نیمکت والدیر ویرا جای مایلی کهن را گرفته است و امیدها کمرنگ شده، تیم ایران نیاز به حماسه دارد. داستان بازی با استرالیا نیاز به بازخوانی ندارد. مهدی به تازگی عمویش را از دست داده بود و حتی نمی خواست به استرالیا برود اما تقدیر این بود که او راضی به سفر شود. 

مهدی  و همبازیانش مقابل استرالیا حماسه ساز شدند و به جام جهانی فرانسه رسیدند. تصاویر شادی مهدوی کیا با پرچم ایران هنوز در اذهان نقش بسته است. مهدی همان شب با خانه تماس گرفت تا جویای حال مادر شود او می دانست که مادر زهرا چقدر در زمان بازی های او استرس دارد.

ماه آذر سال 76، بالگرد در وسط ورزشگاه آزادی فرود می آید در آن را که باز می کنند صدای هیاهو از بیرون به گوش می رسد. مهدی 20 ساله پشت سر بازیکنان دیگر تلاش دارد زودتر به در برسد. به خودش که می آید در مرکز ورزشگاه ایستاده و 70 هزار تماشاگر که برای تبریک صعود ایران به جام جهانی در آزادی هستند برای او و هم قطارانش هلهله می کنند. کیا نمی داند اما پدرو برادران و پسر عموهایش هم در میان همان جمعیت غرق شادی حضور دارند.

اوضاع پرسپولیس در سال 76 در لیگ چندان خوب نبود اما کیا با این تیم از مرحله گروهی جام باشگاه های آسیا صعود کرد. در دور دوم هم پرسپولیس با گل مهدوی کیا الهلال را مغلوب کرد و با شکست دادن الانصار لبنان و تساوی با نوف باخور به مرحله نهایی رسید. در تورنمنت هنگ کنگ هم کیا مقابل شیلی گلزنی کرد. بازی که ایران در ضربات پنالتی آن را به سود خود خاتمه داد.

موشک مهدوی کیا روشن شده بود و به این آسانی خیال خاموش شدن نداشت. مهدوی کیا در پایان سال 76 با تیم ملی به فرانسه رفت. در بازی تدارکاتی با نانت نیمه نخست بازی در سال 76 انجام شد و نیمه دوم آن همزمان با سال تحویل در سال 77 تا کیا سال را دور از خانواده نو کند.

ببر جوان آسیا

روز جمعه 21 فروردین کنفدراسیون فوتبال آسیا در بیانیه ای که در کوالالامپور مالزی مقر خود منتشر کرد به مهدی مهدوی کیا لقب ببر جوان فوتبال ایران را داد. در این بیانیه به خصوصیات مهدوی کیا این طور اشاره شده که او در حمله یک سرو گردان از دیگران بالاتر است، توان شگرفش در دویدن و چشم تیزی که به دروازه دارد او را به یکی از برجسته ترین استعدادهای آسیا تبدیل کرده است.

افتخارات همچنان ادامه داشت. در روز چهارشنبه 23 اردیبهشت ماه، آیین معرفی بهترین های سال 1997 فوتبال آسیا در کوالالامپور برگزار شد. در این مراسم تیم ملی فوتبال ایران به خاطر درخشش یکساله اش، حذف استرالیا و افزایش سهمیه آسیا در جام جهانی فرانسه به عنوان بهترین تیم آسیا برگزیده و مهدی مهدوی کیا به عنوان جوان اول (پدیده) فوتبال این قاره معرفی شد. این کنفدراسیون از مهدی به عنوان کسی که قادر است در زمین فوتبال طوفان کند یاد می کند.

گل دوم مهدی به تیم ملی چین به عنوان گل سال آسیا شناخته شد، این گل در مجموع 133 رای را به خود اختصاص داد.

ماهنامه کنفدراسیون فوتبال آسیا که در سنگاپور به چاپ می رسد در این زمان با چاپ عکس مهدوی کیا بر روی جلد نشریه اش نوشت مهدوی کیای ایران آماده تسخیر آسیا و جهان است، مایکل جرج یکی از نویسندگان این نشریه می نویسد: دو گل مهدوی کیا به چین او را یک شبه به ستاره تبدیل کرد.

فتح آمریکا

سرانجام تیم ملی ایران قدم در جام جهانی 1998 فرانسه گذاشت، بعد از یک بازی قابل قبول و ثبت شکست یک بر صفر برابر یوگسلاوی، شامگاه 30 خرداد 1377 زمان بازی ایران و آمریکا رسید. برای بسیاری این دیدار یکی از مهمترین بازی های جام جهانی بود. در نیمه نخست حمید استیلی گلزنی کرد و با چشمان اشکبارش به تاریخ پیوست اما در نیمه دوم یکی از جاودانه ترین گل‌های جام جهانی حداقل برای ایرانیان به ثمر رسید. 

در نیمه دوم مهدوی کیا در سمت چپ صاحب توپ شد و استارتش تا مقابل دروازه کیسی کلر بدون توقف ادامه داشت. یک نگاه به دروازه، یک ضربه با کمی زاویه و گل... . کار آمریکا تمام شد. آنها یک گل زدند اما ایران فاتح بازی شد و باز هم شادی ملی پوشان با پرچم ایران دیدنی بود. شکست مقابل آلمان ایران را به خانه فرستاد اما مهدی دیگر وارد بازی بزرگان شده بود.


کیا در سرزمین ژرمن‌ها

سال 1998 مهدی به بوخوم رفت و یکسال بعد به هامبورگ پیوست تا به یکی از محبوب ترین بازیکنان این باشگاه تبدیل شود. مهدی تا سال 2007 در هامبورگ بود و در نهایت اینتراخت فرانکفورت آخرین باشگاهش در آلمان بود. او در مجموع 223 بازی در بوندس لیگا 29 گل به ثمر رساند. یکی دیگر از جاودانه های مهدوی کیا در زمان حضور او در هامبورگ رقم خورد.

لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2000-2001، هامبورگ در بازی بزرگ مقابل یوونتوس به میدان رفته است. بزرگانی چون زین الدین زیدان، ادوین ون درسار، الکس دل پیه‌رو،‌ ادگار داویدز، کونته، فیلیپو اینزاگی و ....در یوونتوس حضور دارند و این تیم با سه گل پیش افتاده است. هامبورگ یک گل می زند و سپس هنرنمایی موشک آغاز می شود.

کیا در دقیقه 65 گل دوم تیمش را وارد دروازه فن‌درسار کرد و 7 دقیقه بعد توسط چیرو فرارا درون محوطه جریمه سرنگون شد تا داور نقطه پنالتی را نشان دهد.

هانس یورگ بات دروازه‌بان پنالتی زن هامبورگ کار به تساوی کشاند اما این پایان کار نبود و باز هم مهدوی کیا درخشان ظاهر شد و در دقیقه 82 به نیکو کواچ پاس گل داد تا هامبورگ در عین ناباوری از تیم قدرتمند ایتالیایی پیش افتد. هر چند بازی با تساوی 4 بر 4 خاتمه یافت.

مهدی در این سال‌ها موشک هامبورگ بود و نام «میدی» از زبان هواداران این تیم دور نمی شد.


فراز و نشیب‌های کیا در تیم ملی

بعد از جام جهانی 1998 فرانسه مهدوی کیا با تیم ملی ایران دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. ایران در جام ملت های آسیا لبنان و انتخابی جام جهانی 2002 ناکام ماند. سخت ترین شب زندگی فوتبالی مهدی بازی با بحرین بود. برای او باورکردنی نبود که به این سادگی از جام جهانی دور شویم.

جام ملت های آسیا در چین فرصتی است تا بازیکنان ایران کمی هواداران فوتبال را راضی کنند. با صعود از مرحله مقدماتی ایران حریف کره جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی شد. عملکرد استثنایی مهدی و علی کریمی سبب برتری 4 بر 3 ایران شد اما باز هم ضربات پنالتی در نیمه نهایی سبب شد ایران به فینال نرسد و در دیدار رده بندی انتقام سختی از بحرینی ها بگیرد.

در سال 2006 ایران آسان تر از همیشه به جام جهانی رسید. بازی ها در آلمان بود و مهدی در خانه دوم خود بازی می کرد اما ایران مقابل مکزیک و پرتغال شکست خورد و تساوی با آنگولا هم فوتبالدوستان را چندان راضی نکرد.

پرواز فرانکفورت - تهران، فرود موشک در ایران

مهدی مهدوی‌کیا پس از اینکه با حضور در تیم بوخوم پا به دنیای فوتبال آلمان گذاشت و 8 سال در هامبورگ توپ زد، در نهایت به آینتراخت فرانکفورت پیوست و آخرین روزهای خود را با این تیم در فوتبال آلمان گذراند و سپس با پیوستن به استیل‌آذین دوباره به ایران برگشت.

ایران به آفریقای جنوبی نرفت؛ مهدی رفت

مهدی مهدوی‌کیا اعلام کرده بود اگر تیم ملی نتواند به جام جهانی 2010 صعود کند از رده ملی خداحافظی می‌کند. مصاف با کره جنوبی که معمولاً با اتفاقات تلخ و شیرین تاریخی برای فوتبال ما همراه بوده این بار هم همین‌گونه شد و در حالی‌که تساوی یک بر یک شاگردان قطبی مقابل کره جنوبی آنها را به پرواز آفریقا نرساند مهدی تصمیمش را قطعی کرد و شماره 2 تیم ملی را به خسرو حیدری سپرد.

خداحافظی با پیراهن پرسپولیس

فردا قرار است موشک فوتبال ایران در سن 36 سالگی و در اوج محبوبیت برای فوتبالی‌ها و غیر فوتبالی‌ها، ایرانی و خارجی مقابل سپاهان اصفهان و در فینال جام حذفی از فوتبال باشگاهی هم خداحافظی کند و پا به عرصه جدیدی در زندگی‌اش بگذارد. فردا کیا از فوتبال می‌رود اما از قلب مردم نمی‌رود. بدرود کیای دوست داشتنی.

افتخارات مهدوی‌کیا:

انتخاب به عنوان برترین بازیکن سال آسیا در سال 2003

انتخاب به عنوان بهترین بال راست فوتبال آلمان از سوی نشریه کیکر در سال 2003

انتخاب به عنوان بهترین بازیکن هامبورگ از سوی هواداران در فصل‌های 2002-2003 ، 2003-2004

حضور در تیم منتخب قرن هامبورگ در سال 2013

حضور در بازی خیرخواهانه منتخب هامبورگ و منتخب جهان

اولین سفیر طلایی بهزیستی در ایران

دو دوره حضور در جام جهانی در سال‌های 98 و 2006

4 دوره حضور در جام ملت های آسیا

دومین بازیکن محبو ب جهان و نخست  آسیا در سال 2013

منبع: تسنیم