۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۰

هاشمی؛ موسوی وکروبی را آزاد می‌کند

رئیس کارگروه دولت در حالی استفاده از منابع ستاد تدابیر ویژه برای هدفمندی را انکار کرد که لاریجانی با استناد به گزارش دیوان محاسبات به استفاده سه هزار میلیارد تومانی از این منابع در راستای اجرای هدفمندی یارانه ها اصرار داشت.
کد خبر : ۱۱۲۳۸۳
صراط: محمدرضا فرزین رئیس کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت در جلسه نوبت عصر روز چهارشنبه مجلس در هنگام بررسی موضوع هدفمندی یارانه ها در بودجه 92 در موافقت با پیشنهاد جلیل جعفری نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی مبنی بر کسب درآمد 80 هزار میلیارد تومانی دولت از هدفمندی به جای 50 هزار میلیارد تومانی مصوبه کمیسیون تلفیق توضیحانی ارائه کرد.

وی گفت: پیشنهاد دولت این است که قانون هدفمندی مطابق قانون مصوب مجلس در طی 5 سال اجرایی شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد امسال دولت در بودجه 92 کسب درآمد 120 هزار میلیارد تومانی بود که اعداد مشخص هم برای آن در جلسات مشترک با نمایندگان و رئیس مجلس ارائه شد.

در همین هنگام لاریجانی رئیس مجلس با کنایه خطاب به فرزین گفت: «یعنی همانطور که قبلا بر اساس قانون عمل کردید دیگر!»

فرزین نیز گفت: بله، کاملا مطابق قانون عمل کردیم.

وی ادامه داد: اینکه می گویند نقدینگی افزایش یافت بهتر است آمار ارائه دهند نرخ رشد نقدینگی در سال 90، 19.4 بوده و این یعنی پایین ترین رقم در 10 سال قبل از سال 90، نرخ پایه پولی هم 11.4 بوده است.

رئیس کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت تصریح کرد: امسال نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان از یارانه ها درآمد داشتیم که مجلس اجازه داد 11 هزار میلیارد تومان از یارانه نان و برق را استفاده کنیم، بنابراین ما یک ریال در سال 90 کسری نداشتیم و به نقدینگی کشور اضافه نکردیم.

در همین هنگام رئیس مجلس شورای اسلامی مجددا خطاب به فرزین گفت: گزارش دیوان محاسبات می گوید سه هزار میلیارد تومان از ستاد تدابیر ویژه برای یارانه ها برداشت کرده اید که این خلاف قانون است.

اما فرزین منکر این برداشت شد و گفت: دولت ریالی از جایی برداشت نکرده است.

لاریجانی مجددا گفت: ما سند داریم که برداشت انجام شده است در حالیکه ستاد تدابیر ویژه برای این چیزها ساخته نشده است. در این مورد قانون رعایت نشده درباره تولید هم قانون رعایت نشد.

رئیس کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت درباره سهم تولید از هدفمندی یارانه ها گفت: ما سهمیه تولید را داده ایم و این در قالب سهمیه ای بوده که پرداخت کرده ایم اگر نظر دولت این است که سهمیه ندهیم و پول را بدهیم، روش اجرا متفاوت است و از روش دیگری باید استفاده کنیم، به هر حال ما براساس سهمیه ها عمل کردیم.

فرزین یادآور شد: در هر صورت این قانون مجلس است، ما هم مجری هستیم، شما در مجلس مصوب کردید که این قانون 5 ساله اجرا شود. اگر می خواهید قانون هدفمندی گام به گام در سال‌های مختلف اجرا شود، باید طبق همین برنامه دولت عمل کنیم در غیر این صورت مجلس باید قانون را عوض کند. پیشنهاد دولت چیزی است که شما در مجلس تصویب کردید.

رئیس کارگروه طرح تحول اقتصادی دولت در پایان سخنان خود به نقاط مثبت اجرای هدفمندی یارانه ها در مرحله اول اشاره کرد و گفت: اجرای قانون هدفمندی توسط دولت منجر به بهبود عدالت شد، ضریب جینی کاهش یافت و در سال اول اجرای این قانون 17.5 میلیارد دلار صرفه‌جویی انرژی در کشور داشتیم که اگر مرحله دوم اجرایی نشود در مصرف انرژی و رشد مصرف انرژی باید راه دیگری پیدا کنیم، زیرا کاهش مصرف انرژی با روال کنونی امکان پذیر نیست.