۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳

هاشمی چه کسانی را «جاهل» خواند؟

به نظر می رسید رفسنجانی ِ بردبار و با تدبیر به جای اینکه بیانیه ای علیه منتقدان خود صادر کند، باید خود را در ترازوی نقد افکار عمومی قرار می داد و یا حداقل علیه فتنه گران و اپوزیسیون خارج نشین دست به انتشار بیانیه ای می زد.
کد خبر : ۱۱۳۲۹۲

صراط: هاشمی رفسنجانی با انتشار بیانیه سوم خود با اعلام اینکه « بدگویان و بدخواهان ما از نوع کسانی نیستند که آنها را مستحق هر نوع مقابله به مثل بدانیم » به آیه 63 سوره مبارکه فرقان توسل جسته است :« و بندگان خاص خدای رحمان آنان هستند که بر روی زمین به تواضع و فروتنی راه روند و هرگاه مردم جاهل به آنها خطاب (و عتابی) کنند با سلامت نفس (و زبان خوش) جواب دهند»

هاشمی در این بیانیه با نقض گویی و ادبیاتی پارادوکسیکال از طرفی از « اخلاق و بردباری » سخن گفته و از طرفی هم عده ای را «جاهل » دانسته است ! ادبیات حاکم بر بیانیه هاشمی دو سوال مهم را متبادر ذهن تحلیلگران و کارشناسان سیاسی کرده است : یک - آیا وی در مورد رد صلاحیت خود خبری شنیده و به دلیل نگرانی از این مساله ، دست به انتشار بیانیه زده است ؟ که در این رابطه باید گفت واضح است که جز خود هاشمی، اتاق فکر وی و نیز بیانیه نویس های ایشان کسی نمی تواند به این سوال پاسخ بدهد ، اما سوال مهم تر اینکه منظور این کهنه کار 79 ساله سیاسی از « بدگویان و بدخواهان » ، « ناسزاگویان » وکسی که « سنگت زند » و« بد ما به خلق گوید» و اساسا «مردم جاهل» چه کسانی است ؟ غرب؟ اپوزیسیون ؟ و یا منتقدان؟

1 –  پس از ثبت نام هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری اتفاقات جالبی در  جبهه غرب افتاد . اتاق فکر جبهه غرب که نامزدی وی را روزنه امیدی برای تحقق سیاست آمریکا و انگیس می دید فرصت را مناسب دید و شروع به تعریف و تمجید و جانبداری از وی کرد :

- « رفسنجانی حلال مشکلات است. او می‌آید تا مذاکره مستقیم با آمریکا را رسمیت ببخشد، تحریم‌ها را ملغی کند و راه را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به ایران باز کند.» این جمله ای است که شائول بخاش، همسر یهودی هاله اسفندیاری درباره هاشمی 2013 در فارین پالیسی گفته است . هر دوی اینها از مدیران ارشد مرکز توطئه وودرو ویلسون است .

- گاردین ، معتبرترین روزنامه انگلیسی در سرمقاله ای در تاریخ 25/2/92 ضمن تعریف و تمجید از هاشمی گفته است:« رفسنجانی سعی خواهد کرد برای اجرای اصلاحات اقتصادی و کاهش تنش بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای ایران پیشنهاداتی ارائه دهد. در حالی که می‌توان انتظار داشت تجار و روحانیون قدیمی‌تر از هاشمی رفسنجانی حمایت کنند اما وی به دنبال جلب حمایت رای‌دهندگان اصلاح‌طلب نیز هست. احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب ماه‌هاست درباره شرکت در انتخابات تردید دارند و بسیاری از آنها از حمایت از یک نامزد محافظه‌کار عملگرا مانند رفسنجانی خودداری خواهند کرد اما محمد خاتمی، رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب پیشین ایران در حمایت از وی بیانیه‌ای صادر کرده است.»

- فایننشیال تایمز که یکی از قدیمی‌ترین، مهم‌ترین و پرنفوذترین روزنامه‌های انگلیسی است : با تعریف از هاشمی و تخطئه شورای نگهبان در سرمقاله خود  در تاریخ 26/2/92 رفسنجانی را گزینه غرب دانسته و گفته است : « هاشمی رفسنجانی یک چهره عملگرا قلمداد می‌شود که گروهی از فن‌سالارهای باکفایت را در اطراف خود دارد و از لحاظ نظری گزینه مطلوبی برای غرب خواهد بود. گرچه در واقع چشم‌انداز نزاع درونی در رژیم ممکن است سیاست‌های آیت‌الله خامنه‌ای را هر چه بیشتر سخت کند.»

- موسسه بروکینگز که یک سازمان مشورتی و اتاق فکر امریکایی است  ضمن تعریف از هاشمی رفسنجانی در نشریه خود گفته است :« هاشمی، این رئیس‌جمهور سابق، برای بسیاری از اصلاح‌طلبان افسرده و دلسرد و صفوف مخالفان، بهترین امید برای رستگاری سیاسی و نجات ملی است. اعتبار و شهرت رفسنجانی برای عملگرایی به‌درستی به دست آمده است؛ وظیفه پایان بخشیدن به جنگ با عراق توسط آیت‌الله خمینی، بنیانگذار انقلاب، به او محول شد و پس از آن نیز علیه مخالفت‌های سرسختانه نسبت به بازسازی کشور و اصلاح اقتصاد تلاش کرد. بازگشت وی به ریاست‌جمهوری احتمالا تصورات و آرزوهای دیپلماتیک را که اکنون در اروپا و شاید حتی در واشنگتن خاموش و نهفته‌اند احیا خواهد کرد. »

مشابه چنین کدهای خبری بسیاری را می توانید در خبرگزاری ها و نشریات دیگر فرانسوی ، انگلیسی و آمریکایی بیشتر بخوانید : (پایگاه اینترنتی وست فرانس، 24/2/1392 / یان‌بلک‌، گاردین، 24/2/1392 / گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، 25/2/1392 / پییر روزلین ، لوفیگارو فرانسه25/2/1392 / زاخاری کِک، مجله «دیپلمات»، 26/2/1392 )

2 -  اپوزیسیون و ضد انقلاب هم که ید طولایی در فتنه گری و فتنه انگیزی در نظام جمهوری اسلامی دارد ، حضور رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری را پیشانی استراتژیک و نقطه عطف دیگری برای تحقق براندازی نظام دانسته و تمام قد به حمایت و جانبداری از وی برخاسته است :

- تشکل های منحله و غیرقانونی "جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین "با صدور بیانیه هایی جداگانه که با عنوان« شاخه خارج » بر خروجی سایت های خارج نشین می نشیند ، ضمن « تقدیر از خاتمی» از نامزدی هاشمی حمایت کردند

- ستاد موسوم به "آفتاب صبح امید" که در ابتدا با هدف دعوت و حمایت از سید محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شده بود، با اعلام حمایت از هاشمی رفسنجانی، این تیتر را در صدر اخبار سایتش قرار داد : « آقای هاشمی نماینده مطالبات سبز مردم باشید »

- سایت ضد انقلابی "جرس" در یادداشتی تحت عنوان« هاشمی؛ انتخاب استراتژیک برای کشور؟ » آورده است : « برخی از افراد جنبش که صادقانه خود را وفادار به مهندس موسوی و شیخ کروبی می دانند و تا زمانی که این عزیزان و رهبران جنبش سبز در زندان هستند .....حضور اقای هاشمی در پست ریاست جمهوری قطعا محتمل ترین راه رسیدن به فضای بازتر سیاسی و حل شدن مشکلات حصر و آزادی زندانیان سیاسی است »

- سایت ضد انقلابی " گویا نیوز" هم که گویا نمی داند هاشمی ، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام است یا رئیس؟ در یادداشتی تحت عنوان : « با رفسنجانی چه کنیم؟ » اینگونه پاسخ داده است که باید از وی حمایت کنیم چراکه هاشمی می تواند « جمهوری اسلامی را با چالشی بسیار بزرگ‌تر و پیچیده‌تر روبرو کنند » پس هاشمی باید برای التیام زخم های فتنه گران و اپوزیسیون به صحنه بیاید . در این یادداشت آمده است :‌« دبیر ۷۹ ساله مجمع تشخیص مصلحت نظام، به داشتن نقش موثر در کشتارهای دهه شصت، قتل‌های زنجیره‌ای، ترورهای خارج از کشور و تبهکاری‌های دیگر نظام اسلامی متهم است. هیچکس نمی‌تواند این اتهام‌ها را رد کند. اما مخالفت با او به‌خاطر این گذشته‌ها، هرچند برحق و قابل درک است، تاثیری بر سرنوشت انتخابات نمی‌گذارد. چندین گروه، با امیدهائی به صف هواداران رفسنجانی خواهند پیوست »

- "تقی رحمانی "عضو گروهک ضد انقلابی ملی مذهبی هم در سایت اپوزیسیونیستی " روز " تحت عنوان یادداشتی به نام «حقیقت، مطلوب و واقعیت در انتخابات » گفته است که « حقیقت و آرمان مورد نظر ما، سوسیال دمکراسی با جوهر مذهبی است. مطلوب مورد نظر ما، جامعه مدنی قوی است که دولت نتواند آن را نادیده بگیرد » ولی اکنون «واقعیت، یا عینیت، تحمیل شده به ما ... حکومتی است که جامعه را به سوی کلنگی شدن می برد» پس به ناچار در این انتخابات به طور موقت به هاشمی و خاتمی توجه باید کرد چرا که اینها افرادی هستند که می توانند« به واسطه نفوذ و نام خود در برابر قدرت امنیتی ها و نظامیان نقش بازی کنند»

- "ابراهیم نبوی" نویسنده ضد انقلاب فراری هم در یادداشتی با عنوان « ده دلیل برای حمایت از هاشمی رفسنجانی » گفته است : «به نظر من دلایل زیادی وجود دارد که به ما نشان می دهد در حال حاضر هاشمی بهترین گزینه برای خروج کشور از بن بست است »

- "علی افشاری" دیگر ضد انقلاب فراری هم در یادداشتی گفته است: « به عبارت دقیق تر رئیس جمهور شدن هاشمی رفسنجانی با اهداف جنبش سبز منافاتی ندارد و می تواند بستر را برای بروز دوباره آن مساعد سازد.

- سایت اپوزیسیونیستی "روزآنلاین "در یادداشتی تحت عنوان « انتخابات ۹۲؛ دوراهی ۷۶ و ۸۸ » نوشته است :‌ «گذار دموکراتیک در ایران، با پیروزی هاشمی رفسنجانی گام مهمی به پیش خواهد نهاد. دموکراتیزاسیون فرایندی تدریجی، زمان‌بر و بس طولانی است، و محتاج تعامل جامعه مدنی و دولت. نامزدی و پیروزی هاشمی رفسنجانی در چنین بستری واجد اهمیت فوق‌العاده خواهد بود، و شاید بتواند گره‌گشای بحران‌هایی باشد که دامن ایران و ایرانیان را گرفته و روند خطرخیزی را بخصوص با توجه به بحران‌های منطقه‌ای و شرایط پرخطر بین‌المللی طی می‌کند »

3 –  به سوال اساسی بر می گردیم . هاشمی رفسنجانی چه کسانی را جزو « مردم جاهل » دانسته است ؟ بررسی موارد فوق و نیز مواضع یک دهه اخیر هاشمی رفسنجانی بویژه در بازه زمانی فتنه 88 تاکنون نشان می دهد که منظور این کهنه کار 79 ساله سیاسی از « مردم جاهل » نه بلوک غرب و نه اپوزیسیون بلکه منتقدان خود اوست . منتقدانی که از زمان شایعه حضور رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری تا کنون بر چند محور مشخص تاکید داشته اند :  1) نقد وضعیت اقتصادی سیاسی و فرهنگی دوران سازندگی و دولت رفسنجانی 2 ) آیا هاشمی 79 ساله برای ریاست جمهوری گزینه مناسبی است ؟ 3 ) آیا رفسنجانی که 4 سال در قبال فتنه موضع گیری نکرده و حتی از اصلاح طلبان رادیکال و خیابانی حمایت کرده است نتایج انتخابات یازدهم را می پذیرید ؟ 4) چرا بلوک غرب و اپوزیسیون ، رفسنجانی را گزینه مناسبی می داند  ؟ و ...  سوالات دیگر بسیاری که منتقدان به عنوان واگویی و انعکاس مطالبات و پرسش های اذهان عمومی در بستری انتقادی و رسانه ای از رفسنجانی پرسیده اند .

به نظر می رسید رفسنجانی ِ بردبار  و با تدبیر  به جای اینکه بیانیه ای علیه منتقدان خود صادر کند، باید خود را در ترازوی نقد افکار عمومی قرار می داد و یا حداقل علیه فتنه گران و اپوزیسیون خارج نشین دست به انتشار بیانیه ای می زد. چه خوش گفته است حافظ خلوت نشین که «به طهارت گذران منزل پیری و مکن/خلعت شیب چو تشریف شباب، آلوده».

منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز