۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۲
محمد بنا:

دروغ‌هایی گفتند که آزارم داد

کد خبر : ۱۱۵۲۳۲
  صراط:   مدیرفنی و سرمربی پیشین تیم ملی کشتی فرنگی که بعد از بازی‌های المپیک لندن از ادامه همکاری با فدراسیون انصراف داده بود و هنوز هم قصد بازگشت ندارد با بیان اینکه دروغ‌هایی که به وی گفته‌اند آزارش داده است گفت: نگران آینده کشتی ایران هستم اما تا زمانی که شرایط به همین روال ادامه داشته باشد به کشتی برنخواهم گشت.

به گزارش صراط، محمد بنا در خصوص مسائل مختلف کشتی فرنگی، وضعیت فعلی این رشته در ایران و جهان و همچنین شرایطی که بازگشتش را به عرصه کشتی محقق می کند، گفتگویی را انجام داد که در زیر می‌خوانید: 

اگر قدم‌هایی در جهت نیازهای کشتی برداشته می‌شد بر می‌گشتم
محمد بنا در ابتدای گفتگویش با خبرنگار مهر در خصوص کناره گیری از هدایت تیم ملی کشتی فرنگی اظهار داشت: من پس از رقابت های المپیک لندن، فقط یک روز در اردوی تیم ملی کشتی فرنگی بودم و به دلیل عدم تحقق شرایطی که برای تداوم قهرمانی در المپیک و  عرصه جهانی به آن نیاز است، از حضور در تیم ملی کناره گیری کردم. اگر حرکتی در راستای تحقق این هدف صورت می گرفت قطعا من بر می گشتم و فکر هم نمی کنم که فعلا اتفاق خاصی در این عرصه بیافتد.

حضور خطیب در فدراسیون کشتی غیر قانونی است
وی در همین خصوص افزود: طی چند روز اخیر شنیده‌ام قرار است مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی برگزار شود و نامزدهایی نیز ثبت نام کرده اند. برای برنامه ریزی کردن در کشتی، ثبات مدیریت لازم است. این موضوع از بالاترین سطح ورزش کشور یعنی وزارت ورزش تا پایین ترین سطوح را شامل می شود. حدود یک سال و نیم است که خطیب به عنوان سرپرست فدراسیون کشتی کار می کند که این موضوع مشکلات قانونی را ایجاد کرده است.

بلاتکلیفی به کشتی ایران ضربه می زند
مدیر فنی و سرمربی پیشین تیم ملی کشتی فرنگی در خصوص اوضاع فعلی کشتی ایران تصریح کرد: متاسفانه بلاتکلیفی ها به کشتی ایران ضربه زده است. تیم های نوجوانان و جوانان کشتی که رقابت های آسیایی و جهانی مهمی را پیش رو دارند هیچ اردو و تورنمنت بین المللی را نداشته اند. این موضوع باعث می شود مربیان این تیم ها شناخت خوبی از کشتی گیران خود نداشته باشند و فقط به دیدن چند رقابت داخلی کشتی گیران خود بسنده کنند. آینده کشتی ایران با تجربه اندوزی های بین المللی این کشتی گیران جوان تحقق پیدا می کند.

شرایط فعلی کشتی باری به هر جهت است
وی در همین زمینه ادامه داد: متاسفانه شرایط فعلی کشتی ایران بویژه کشتی فرنگی باری به هر جهت است البته در حال حاضر رسول خادم به عنوان مدیرفنی تیم های ملی که در اصل نقش رئیس فدراسیون کشتی را دارد، همه تلاش خود را می کند و حتی تیم ملی آزاد را به آمریکا می برد، اما متاسفانه شاهدیم توجهات به کشتی فرنگی خیلی کمتر است.

توقع از محمد بنا بالا رفته بود
مدیر فنی و سرمربی پیشین تیم ملی کشتی فرنگی تاکید کرد: پس از المپیک شاهد بودم تقریبا همه جامعه کشتی فرنگی از محمد بنا توقع دارند تا قول هایی که داده محقق شود که با مهیا نشدن شرایط مد نظر من تشخیص دادم کنار بکشم و عرصه را برای حضور افراد دیگر فراهم کنم تا شاید از این طریق امکانات مورد نظر به کشتی فرنگی اختصاص پیدا کند.

مسابقات مختلف بی هدفی را برگزار می کنیم
وی افزود: البته اگر با این افراد جدید صحبت کنید، می گویند امکانات مطلوبی در اختیار گرفته اند اما من آن را به عنوان امکانات مورد نیاز تیم قهرمان المپیک قبول ندارم. متاسفانه ما اردو‌های مرتب و با کیفیت برای تیم های ملی کشتی خود تدارک ندیدیم و فقط بی جهت مسابقات مختلف بی هدفی را برگزار می کنیم. به همین دلایل به این نتیجه رسیدم بهتر است برای همیشه از عرصه مربیگری در تیم ملی کناره گیری کرده و استراحت کنم تا راه برای مربیان جوان تر و جدید باز شود.

آرزوی من این است که کنار کشتی باشم
بنا در ادامه گفتگویش با خبرنگار مهر خاطر نشان کرد: من آرزو می کنم تا با فراهم شدن امکانات لازم برای کادر فنی جدید تیم ملی آنها بتوانند با قدرت به کار خود ادامه و توان خود را نشان دهند. پس از آن اگر شرایط مهیا شد. در کنار این توانی که هست، اگر به وجود محمد بنا احتیاج بود، برای کمک همیشه در خدمت کشتی هستم. من همیشه با کشتی زندگی می کنم، با کشتی فکر می کنم. آرزوی من این است که کنار کشتی باشم اما با مسائلی که بعد از المپیک پیش آمد به هیچ صورت محمد بنا نمی توانست در کنار کشتی بماند.

نگران وضعیت کشتی ایران هستم
وی ادامه داد: در حال حاضر من نگران وضعیت کشتی ایران برای حضور در رقابت های جهانی هستم. من روز اولی که اوضاع را دیدم نگران شرایط کشتی ایران بودم و تمام این مشکلات را پیش بینی کرده بودم. با توجه به این مساله کار تیم ملی برای حضور در رقابت های جهانی را نیز بسیار سخت می بینم. امیدوارم با فراهم شدن امکانات مورد نظر و کمک و همدلی جامعه کشتی، موفقیت هایی که با کار و زحمت فراوان بوجود آمده به راحتی از دست نرود.

با جزینی در ارتباط بودم
مدیر فنی و سرمربی پیشین تیم ملی کشتی فرنگی عنوان کرد: در یک مقطع زمانی که رسول جزینی و ایرج اسفندیاری مسئولیت تیم ملی کشتی فرنگی را بر عهده گرفتند من با آنها در ارتباط بودم اما دخالتی در مسائل فنی تیم نمی کردم. آنها در تماس هایی که می گرفتند در خصوص مسائل مختلف تیم با من مشورت می کردند و در مجموع با حفظ استقلال کاری خود با من در ارتباط بودند. پس از برکناری جزینی و سایر اعضای کادر فنی، با نظر رئیس فدراسیون کشتی هدایت تیم ملی به عبداله چمن گلی سپرده شد. چون جزینی و کادر وی به خواسته من در تیم ملی مانده بودند من با آنها به طور مستمر در تماس بودم اما چون چمن گلی خواسته و انتخاب فدراسیون کشتی است، من دیگر با کادر فنی تیم ملی ارتباطی ندارم.

امکان ندارد در کشور دیگری مربیگری کنم
به هیچ وجه امکان ندارد بخواهم در کشور دیگری به فعالیت مربیگری خود ادامه دهم و هیچگاه این ذهنیت را نداشته و حتی به آن فکر نمی کنم. زمانی که مردم به کمک من در کنار تشک کشتی احتیاج داشتند سعی کردم در حد شعور و توانم کمک کنم و در حال حاضر نیز به عنوان یک تماشاگر به دیدن کشتی ها می پردازم و از دیدن آن لذت می برم.

لیگی که برگزار شد در شان کشتی فرنگی ایران نبود
وی در خصوص مرحله برگشت رقابت های لیگ برتر کشتی فرنگی خاطر نشان کرد: به هیچ وجه لیگی را که برگزار شد در شان کشتی فرنگی ایران نمی دانم، چون به واقع لیگی باری به هرجهت بود. در دقیقه 90 شاهد تشکیل تیم های فارس ، خوزستان و قم بودیم و فقط یک تیم آماده و کامل حضور پیدا کرد که آن هم تیم فولاد ماهان بود.

دو موضوع پس از رفتنم مرا اذیت می کند
بنا تاکید کرد: دو موضوع  پس از رفتنم مرا اذیت می کند. یک موضوع اظهارات بچه گانه ای که پس از رفتنم از برخی آقایان شنیدم و همه مردم و کارشناسان از آن مطلع هستند و موضوع دیگر دروغ هایی است که مسئولان فدراسیون کشتی در عالی جلوه دادن شرایط کشتی ایران و آرام جلوه دادن وضعیت می گویند.

در حال حاضر کشتی ایران قدرت لازم برای مبارزه در سطح اول دنیا را ندارد
وی اعلام کرد: در حال حاضر چه کشتی آزاد و چه کشتی فرنگی به هیچ وجه قدرت لازم برای مبارزه در سطح اول دنیا را ندارد این موضوع نیز بر می گردد به مدیریت غلط وزارت ورزش که 20 ماه است کشتی را بلاتکلیف گذاشته و مدیری را به عنوان سرپرست تعیین کرده که کارش این نیست.

مجبوریم در یک گوشه بنشینیم و غصه بخوریم
مدیر فنی و سرمربی پیشین تیم ملی کشتی فرنگی تاکید کرد: در چنین شرایطی اگر آقایان در وزارت ورزش می خواهند به روند اشتباه خود ادامه دهند مشکلی نیست، چون کاری از دست ما بر نمی آید به جز اینکه یک گوشه بنشینیم و غصه بخوریم.

ورزش در المپیک گرفتار مباحث سرمایه داری و پول شده است
سرمربی پیشین تیم ملی کشتی فرنگی ایران در پایان گفتگویش با خبرنگار مهر خاطرنشان کرد: من اعتقاد دارم کشتی به احتمال خیلی زیاد در المپیک خواهد ماند. امیدوارم با تغییراتی که در فدراسیون جهانی ایجاد شده از حقوق کشتی در IOC دفاع شود. کشتی ورزشی است که مال المپیک است. متاسفانه گفته می شود کشتی یک ورزش آماتور است و اسپانسر و تماشاگر کافی در المپیک ندارد. در واقع خیلی از ورزش ها در المپیک هستند که هیچکدام از این فاکتورها را ندارند. متاسفانه ورزش در المپیک گرفتار مباحث سرمایه داری و پول شده است. شاید IOC  با مطرح کردن بحث حذف کشتی از المپیک به دنبال آن است که از تعداد اوزان مدال آور کشتی در المپیک بکاهد مانند تکواندو. اما بازهم تاکید می کنم، امیدوارم کشتی در المپیک بماند.

منبع: مهر