۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
عدم کناره گیری ولایتی به نفع کیست؟

هاشمی به عارف: کناره گیری کن/هاشمی به ولایتی: در صحنه بمان!

روز انتخابات نزدیک است و هنوز خبری از ائتلاف اصولگرایان نیست. این در حالی است که اصلاح طلبان با اجماع حول نظر هاشمی و خاتمی تنها با یک گزینه به استقبال رای مردم رفته اند.
کد خبر : ۱۱۶۳۸۴
"گروه سیاسی صراط" - روز انتخابات نزدیک است و هنوز خبری از ائتلاف اصولگرایان نیست. این در حالی است که اصلاح طلبان با اجماع حول نظر هاشمی و خاتمی تنها با یک گزینه به استقبال رای مردم رفته اند.
به گزارش پایگاه خبری صراط، به دنبال انصراف محمدرضا عارف از رقابت های انتخاباتی، سید محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی ضمن تشکر از او، به طور رسمی از روحانی حمایت کردند.
هاشمی رفسنجانی اقدام عارف را «جوانمردی» خواند و از اینکه به وعده خود عمل کرده از او قدردانی کرد.
بر اساس این گزارش، هاشمی در حالی از کناره گیری عارف حمایت کرد و روحانی را به کاندیدای نهایی خود برگزید که به جز روحانی، دست کم علی اکبر ولایتی نیز مواضع نسبتا نزدیکی به هاشمی دارد.
هاشمی هم البته این موضوع را کتمان نکرده و عصر امروز در سخنانی از ولایتی تمجید کرده است.
بر این اساس، هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره کناره گیری عارف و کاندیداتوری ولایتی گفته است که «آقای عارف مانند رئیس جمهور محبوب خواهد ماند. آقای ولایتی را هم قبول دارم هم سالم است و هم با تجربه ولی رای من روحانی است.»
نکته جالب و در عین حال تامل برانگیز در مواضع هاشمی این است که او اگرچه از کناره گیری عارف حمایت کرده ولی سخنی مبنی بر استقبال از کناره گیری ولایتی به میان نیاورده است.
در پاسخ به این سوال باید به پایگاه رای ولایتی در جامعه توجه کرد. بدون تردید علی اکبر ولایتی به عنوان یکی از نامزدهای اصولگرا بخشی از پایگاه اجتماعی آنان را به خود جلب خواهد کرد.
با این وصف، پایگاه اجتماعی حامیان و رای دهندگان به ولایتی اشتراکاتی با دیگر نامزدهای اصولگرا (قالی باف و جلیلی) دارد در حالی که کمتر اشتراکی با پایگاه اجتماعی حامیان حسن روحانی می توان متصور شد.
به عبارت دیگر، کناره گیری ولایتی چندان به نفع روحانی (کاندیدای مورد حمایت هاشمی) نیست. چراکه عدم انصراف او می تواند به تقسیم آرای اصولگرایان میان دست کم سه نامزد (قالی باف، جلیلی و ولایتی) و در نهایت کمک به روحانی منجر شود.
این در حالی است که غالب نظرسنجی ها نشان می دهد که در میان سه نامزد اصولگرا، ولایتی نسبت به دو نفر دیگر کمترین رای را دارد. با این وصف، کناره گیری او می تواند به تجمیع آرای اصولگرایان منتج شود که بی تردیدی مطلوب حامیان روحانی نیست.
بر اساس این گزارش، با ائتلاف اصلاح طلبان روی یک کاندیدای واحد و نیز با نزدیک تر شدن به روز برگزاری انتخابات، درخواست ها برای اجماع میان اصولگرایان روند فزاینده ای به خود گرفته است ولی هنوز اقدامی عملی در این راستا انجام نگرفته است.
بی تردید بهترین راه برای اجماع اصولگرایان انتخاب کاندیدایی است که در نظرسنجی ها بیشترین رای را داشته و احتمال رای آوری او بالاتر است؛ اما به نظر می رسد سه نامزد اصولگرایان هریک مدعی به دست آوردن بیشترین رای هستند و از طرفی برخی نیز احتمال پیروزی اصلاح طلبان و در نتیجه لزوم ائتلاف و اجماع اصولگرایان را منتفی می دانند.