۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۷
با رای مردم

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ایران شد+بیوگرافی

"حجت‌الاسلام حسن روحانی" با اخذ 18 میلیون و 613 هزار و 329 رای راي به عنوان هفتمين رئيس جمهور منتخب مردم جمهوري اسلامي ايران براي مدت چهار سال انتخاب شد.
کد خبر : ۱۱۶۹۷۴
صراط: با اعلام ستاد انتخابات کشور، حجت الاسلام حسن روحانی با هجده میلیون و ششصد و سیزده هزار و سیصد و بیست و نه رای به عنوان رئیس‌جمهور برگزیده شد. این تعداد معادل 50.71 درصد از مجموع کل 36704156  رای ریخته شده به صندوق‌ها در 58764 شعبه اخذ رای است.

با توجه به پايان يافتن يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري و خلق حماسه سياسي توسط مردم بر آن شديم تا با ارائه دانشنامه‌‌اي هفتمين رئيس جمهور کشور را بيشتر بشناسيم.

"حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحانی" روز 21 آبان 1327 در شهر سرخه (استان سمنان) به دنيا آمد.

وي تحصیلات دروس ابتدایی را در سرخه و تحصیلات دروس دینی را از سال ۱۳۳۹، ابتدا در حوزه علمیه صادقیه (سمنان) آغاز کرد و سپس در سال ۱۳۴۰ وارد حوزه علمیه قم شد. وي همزمان در سال ۱۳۴۸ به دانشگاه تهران راه یافت و در سال ۱۳۵۱ دانشنامه لیسانس خود را در مقطع کارشناسی در رشته حقوق قضایی اخذ کرد.





وي تحصيلات حوزوي خود، خارج فقه و اصول را با اساتیدی چون آیات عظام "سید محمد محقق داماد" (ره)، "شیخ مرتضی حائری" (ره) و "سید محمدرضا گلپایگانی" (ره) و سطح عالی با اساتیدی چون آیات عظام "سلطانی" (ره)، "فاضل لنکرانی" (ره) و "شیخ محمد شاه‌آبادی" (ره) گذرانده است.

وي با ادامه تحصیل در انگليس، مدرک کارشناسی ارشد (M.Phil) در رشته حقوق عمومی و دانشنامه دکتری (Ph.D) در رشته حقوق اساسی را از دانشگاه کلدونیان گلاسکو دریافت کرد. روحانی دارای مرتبه علمی استاد پژوهشی مرکز تحقیقات استراتژیک می‌باشد. وی با کسب پروانه وکالت از کانون وکلای دادگستری مرکز در سال ۱۳۸۶، وکیل پایه یک دادگستری شد.

روحاني از شانزده‌ سالگی‌ کار سخنرانی‌ و منبر را آغاز کرد و از قضای‌ روزگار، در اولین‌ سفر تبلیغی‌ خود در تویسرکان‌، توسط‌ شهربانی‌ دستگیر و بازداشت‌ شد. روحانی‌ به‌ رغم‌ اخذ مدرک‌ لیسانسِ‌ حقوق از دانشگاه‌ تهران‌، از فعالیت‌ در دادگستری‌ و قضاوت‌ سربرتافت‌ و همچنان‌ به‌ کار تبلیغ‌ و منبر ادامه‌ داد و به‌زودی‌ از سخنوران‌ پرآوازه‌ شد؛ به‌ گونه‌ای‌ که‌ در سال‌های‌ ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۷ یکی‌ از مشهورترین‌ سخنرانان‌ کشور در مجامع‌ دینی‌ و سیاسی‌ شناخته‌ می‌شد.

به‌ دلیل‌ وسعت‌ اطلاعات‌ دینی‌ و تسلط‌ وی‌ به‌ اطلاعات‌ علمی‌ و اجتماعی‌ روز، همواره‌ سخنرانی‌هایش از لحاظ‌ عنوان‌ و محتوا بسیار نو و جذاب‌ و در عین‌ حال‌ انقلابی‌ و پرشور و برای‌ نسل‌ جوان‌ و تحصیل‌کرده‌ کشور بسیار مفید و ارزشمند بود.





پس‌ از رحلت‌ غریبانه‌ آیت‌الله حاج‌ "سیدمصطفی‌ خمینی‌" در اول‌ آبان‌ ۱۳۵۶، "حجت‌الاسلام‌ و المسلمين روحانی‌" در مجلس‌ بزرگداشتی‌ که‌ از سوی‌ جمعی‌ از روحانیون‌ و شخصیت‌های‌ مبارز در مسجد ارک‌ تهران‌ برگزار شد، به‌ دعوت‌ "آیت‌الله مرتضی‌ مطهری‌" سخنرانی‌ کرد و برای‌ نخستین‌ بار در این‌ سخنرانی‌ پیشنهاد کرد که‌ همگان‌، از عنوان‌ و لقب‌ "امام‌" برای‌ "آیت‌الله العظمی‌ خمینی‌" استفاده‌ کنند و خود نیز در همان‌ مجلس‌ از "آیت‌الله خمینی‌" با عنوان‌ "امام‌خمینی‌" یاد کرد.

با پیروزی انقلاب، "حسن روحانی" در اولین اقدام در سال ۱۳۵۸، به ساماندهی ارتش آشفته و پادگان‌های از هم پاشیده پرداخت.

وی در سال ۱۳۵۹ به نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شد و در پنج دوره قانونگذاری به مدت بیست سال (از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۹) فعالیت نمود. او نایب رئیس اول مجلس (در دوره‌های چهارم و پنجم) و رئیس کمیسیون‌های دفاع (دوره‌های اول و دوم) و سیاست خارجی (دوره‌های چهارم و پنجم) بود. عضویت و ریاست شورای سرپرستی "سازمان صدا و سیما" از سال ۱۳۵۹ تا سال ۱۳۶۲ نیز از دیگر مسئولیت‌های وی در دوران پس از انقلاب بوده است.

وي بعد از پایان جنگ، به همراه تعدادی از فرماندهان سپاه و ارتش، نشان درجه دو فتح و در مراسم دیگری در سالروز "آزادسازی خرمشهر"، به همراه جمعی دیگر از فرماندهان و مسؤولان پشتیبانی جنگ، نشان درجه یک نصر را از "آیت‌الله خامنه‌ای" "فرمانده کل قوا"، دریافت کرد.

"حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني" پس از بازنگری "قانون ‏اساسی جمهوری اسلامی ایران" و تشکیل نهاد شورای عالی امنیت ملی، سمت نمایندگی "آیت‌الله خامنه‌ای" را در این شورا تاکنون در اختیار داشته و به مدت ۱۶ سال (از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۸۴) در دوره‌های ریاست‌جمهوری "اکبر هاشمی رفسنجانی" و "سید محمد خاتمی" دبیر "شورای عالی امنیت ملی" بوده است.

وی همچنین به مدت ۱۳ سال (از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ و از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴) "مشاور امنیت ملی رئیس جمهور" وقت بوده است.





وي از سال ۱۳۷۰ به عضویت "مجمع تشخیص مصلحت نظام" منصوب و تاکنون در این سمت فعالیت دارد. وی ریاست کمیسیون سیاسی-امنیتی-دفاعی این مجمع را نیز برعهده دارد.

"حجت الاسلام والمسلمين حسن روحانی" در انتخابات میان‏دوره‏‌ای سومین دوره "مجلس خبرگان رهبری" در ۲۹ بهمن ۱۳۷۸، از حوزه انتخابیه استان سمنان به نمایندگی مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

در سال ۱۳۸۵ نیز به عنوان نماینده استان تهران به عضویت دوره چهارم این مجلس برگزیده شد.

 سمت‌های وی در "مجلس خبرگان"، "ریاست کمیسیون سیاسی - اجتماعی" این مجلس (از ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ و از ۱۳۹۲ تاکنون) و عضویت هیأت رئیسه و ریاست دفتر دبیرخانه این مجلس در تهران (از ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷) بوده است.

از آثار منتشر شده "حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانی" می‌توان به کتب "امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای" (۱۳۹۰)، "امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران" (۱۳۸۹)، "اندیشه‌های سیاسی اسلام"؛ جلد اول: "مبانی نظری" (۱۳۸۸)، "اندیشه‌های سیاسی اسلام"؛ جلد دوم: "سیاست خارجی" (۱۳۸۸)، "اندیشه‌های سیاسی اسلام"؛ جلد سوم: "مسائل فرهنگی و اجتماعی" (۱۳۸۸)، "خاطرات دکتر حسن روحانی"؛ جلد اول: "انقلاب اسلامی" (۱۳۸۷)، "روایت تدبیر و امید" (۱۳۹۱)، "مقدمه‌ای بر تاریخ امامان شیعه" (۱۳۹۱) ،"سن اهلیت و مسئولیت قانونی" (۱۳۹۱)، "آشنایی با کشورهای اسلامی" (۱۳۸۷)، "انقلاب اسلامی"؛ "ریشه‌ها و چالش‌ها" (۱۳۷۶)، "مبانی تفکر سیاسی امام خمینی" (ره) (۱۳۷۸) و "نقش حوزه‌های علمیه در تحولات اخلاقی و سیاسی جامعه" (۱۳۹۰) اشاره کرد.

کتاب "امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای" که شرح عملکرد و نیز خاطرات دوران تصدی حسن روحانی به عنوان مسئول "پرونده هسته‌ای ایران" و در مقام دبیری "شورای عالی امنیت ملی" است، چگونگی تصمیم‌گیری در ساختار سیاسی ایران، نقش نهادهای عالی‌رتبه در پرونده هسته‌ای و تمام مراحل مذاکرات با اروپایی‌ها را با ذکر مستندات روایت می‌کند. این خاطرات، جزئیات خواندنی و مهمی را شامل می‌شود که قضاوت درباره عملکرد این گروه و تصمیم‌هایی که مقامات و رهبران بلندپایه ایران طی آن گرفته‌اند را ممکن می‌سازد. استقبال از این کتاب منجر به چاپ مکرر آن در مدت کوتاهی شده و در زمستان ۱۳۹۱ برای بار پنجم تجدید چاپ شده است.




حسن روحانی، در روز ۲۲ فروردین ۹۲، با شعار «دولت تدبیر و امید» در میان هوادارانش رسماً اعلام کاندیداتوری کرد و در ۳۱ اردیبهشت ۹۲، به همراه ۷ نامزد دیگر برای انتخابات ریاست جمهوری تأیید صلاحیت شدند.

سرانجام در تاريخ 25 خرداد 1392 "حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحانی" با اخذ  18 میلیون و 613 هزار و 329 رای راي به عنوان هفتمین رئيس جمهور منتخب مردم جمهوري اسلامي ايران براي مدت 4 سال انتخاب شد.
منبع: مهر
نظرات بینندگان
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۸ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۱۳۲
۲۴
مبارک است انشا الله
علی ایرانی
|
Netherlands
|
۲۰:۵۲ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۲۳۲
۱۴
صراط خوب حزب بادی
یعنی نون رو به نرخ روز میخوری
تا چند روز پیش آقای روحانی رو مسخره میکردی و می گفنی " شیخ عبا و عمامه ات کو "
حالا می نویسی حجت الاسلام و المسلمین
و مدارج علمی او را می نویسی
بد نیست فقط یک ذره به رسالت رسانه ای که داری بیاندیشی!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۹ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۱۲۴
۱۷
گازنبری تبریکو سریع گفت
امید 17ساله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۱۰۱
۲۸
تبریک به مردم عزیزم، رهبر انقلاب، آیت الله هاشمی، سید محمد خاتمی عزیز و حاج شیخ حسن روحانی!
محمد جهان آرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۱۲۶
۱۳۵
بچه ها اگر شهر سقوط کرد دوباره آن را فتح می کنیم
مراقب باشید ایمانتان سقوط نکند
( شهید محمد جهان آرا)
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۲۸
۱۵۱
زنده باد روحانی /سلام بر اعتدال و آزادی/پایان راه افراط گری/در آخر هم درود بر احمدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۸۲
۳۴
طلوع دوباره خردوعدل وتدبیروامید وتشکیل دولت راستگویان وحکومت علوی را به مردم تبریک می گویم .روحانی روح من رئیس جمهورمن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
حکومت علوی خاص فرزندان علی(ع) است. بنویسید مثلا به عشق حکومت علوی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۱۴۳
۲۳
جیغ دست سوت هورااااااااااااااااااااااااااااا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۱۲۴
۳۱
و اينك مجدد عصر اصلاحات.... زنده باد اصلاحات
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۱۲
۸۶
واقعا" چه جوریه که استانی که 1 درصد جمعیت کشور رو تشکیل میده و همه صنایع کشور هم بر حسب لیاقت اونجا تاسیس میشن میتونه نیروهای خودش رو به 99 درصد دیگه تحمیل کنه ؟------کم بود حالا 8 سال باید اینم تحمل کنیم. آقا اگه جنبش وال استریت رو راه نندازیم از آمریکاییها بی غیرت تریم.
آنتی ویروس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۱۱۷
۱۴۲
جَاء الْحَقُّ (اصلاحات)وَزَهَقَ الْبَاطِلُ(اصول گرایان) إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
ای گفتی دمت گرم اصولگراها اگه اعتراض بکنید به شما چی بگیم خوبه ؟؟؟؟؟؟؟؟
اشوب گر منافق به جای بی بصیرت هم ابله افراطی چطوره
Praise
|
Iran (Islamic Republic of)
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ

و هنگامی که به آنان گفته شود: «در زمین فساد نکنید» می‌گویند: «ما فقط اصلاح‌کننده‌ایم»!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ادب هم خوب چیزیه. فکر میکنی اصولگرا به دکتر روحانی رای ندادن؟ این اصلاح‌طلبها هستند که خودشان را پشت یک اصولگرای راستی از جامعه روحانیت جاکردند. اگر اصولگرا رای نمیدادند که اصلاحات چنین رایی نداشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۱۳۵
۹۷
رهبری بین مردم چنان عزیزتر شده که حتی قهر کرده ها از نظام هم نظرشون مثبت شده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۵۰
۱۸
به روحانی رای دادم! بالاخره رایم رو پس گرفتم و از صراط متشکرم که این چهار سال کامنتهای انتقادی امثال من را منتشر کرد و امیدوارم صراط و هوادارانش با نقدهای خود باعث کنترل قدرت آقای روحانی به عنوان یکی از منابع قدرت شوید. فقط تو رو خدا مثل ......... مودب باشید و دروغ هم نگید خوب نیست!
ضمنا برادر سانسورچی سانسور نکن شاید اخرین کامنت من باشد!!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۵۴
۵
صراط جان میدونم که اصلاح نمیشی اما از این بعد سعی کن هدفت رو با منفعت ایران تنظیم کنی نه با تند روی های...
nima
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۷۴
۱۵
صراط ترسیدی نه ان شاء الله آقای روحانی فریب ریاکاری شما را نمی خورند همراه با احمدی نژاد شما هم باید بروید
معتدل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۴۰
۱۲
پیروزی قاطع اعتدال و تحولخواهی بر افراطی گری مبارک. خدا را سپاس
حسین سوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۴۷
۵
پیروزی حسن روحانی را به ملت ایران

تبریک میگوییم ...

همه باید از روحانی حمایت کنیم تا

کشور آباد شود و از حاشیه درست کردن

برای حسن روحانی بپرهیزیم ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۵۰
۹
صراط جان تو این مدت هرکاری کردی تا اصلاح طلبل رو خراب کنی با تهمت و افترا(اقای روحانی و عارف محض رضای bbc کوتاه بیایید)اما زمستان تمام شد و روسیاهی به ذغال ماند در ضمن اب را بریزید همون جا که میسوزه اگه منتشر کنی خیلی مردی
احد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۴۰
۲۰
خدمت شما صراطیها تسلیت میگویم هم چنین جناب ظرفیت ظرفیت که قصد داشت دوراول باحل دادن رسایی پیروز انتخابات شود دورد برخاتمی وهاشمی روحانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۴۹
۱۵
روحانی دوست داریم
روحانی یادت باشه
عارف باید باشه
کاوه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۷ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۲۸
۸
ممد جان به تو هم تبريک مي گويم شر انجمن حجته ايها کم شد.
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۲۹
۷
خوب خوب حالا اگه نوبتی هم باشه نوبت ماست تا الان یک عده خوارج که پشت رهبری رو خالی کرده بودن و رهبری هم از دستشون دلش خون بود ولی نمی تونست چیزی بگه بلاخره تموم شد دوران سیاهی و دروغ تموم شد دوران بی بصیرتی تموم شد و دوران قدرت طلبی دوران فساد و دوران و... تموم شد حالا دوران اصلاحاته بیچاره اقای روحانی که باید 8 سال این گندکاریها رو جمع کنه بچه ها نمی دونید این تند روها الان توی قم اوضاعشون چه جوری...
یوسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۸
۰
صحنه رقابت صحنه رجز خوندن است و اتمام رقابت بالابردن دست برنده میدان و احترام به پیروزی آن و قبول کردن مقام اوست.
بدها بحال کسانیکه بجای همبستگی هنوز بعد پیروزی هنوز دست از رجز خوندن نکشیدن.
تمام مشکلات کشور از همین اختلاف ها است که ریشه در ناآگاهی برخی از افراطیون چپ و راست دارد
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۸ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۳۴
۶
من به روحانی رای ندادم ولی الان که رای آوردن باید همه با هم ازشون حمایت کنیم.به امید موفقیت دولت آقای روحانی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۳۵
۲
تبریک و درود به مردم پاک ایران زمین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۲۷
۷۶
به ملت بزرگ ایران تبریک میگویم.
این پیروزی چند فایده مهم داشت:

1.بالا رفتن اعتماد مردم به نظام و مشاهده خواست و اراده خودشون در تصمیم‌گیری‌ها.
2.مشت محکم به دهان کسانی که میگفتند نظام فلانی را از صندوق بیرون میاره.
3.رد ادعای تقلب در88 و ثابت شدن فتنه.
4.آشکار شدن عده دیگری از خواص بی‌بصیرت مثلا حزب اللهی

به امید سربلندی جمهوری اسلامی در جهان.
رزا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۲
۸۲
۲۰
تبریک ویـــــــــــــــــژه عرض می کنم .

بالاخره حق به حق دار رسید .

زنده باد روحانی