۲۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶

حسن روحانی درمذاکرات هسته‌ای+عکس

۶۷۸ روز مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران؛ این یکی از بخش‌های مهم، سالها فعالیت سیاسی حسن روحانی به حساب می‌آید که حالا رئيس جمهور منتخب ایران شده است. مسئله مذاکرات هسته‌ای یکی از مسائل مهم مورد بحث در جریان رقابت‌های نامزدهای انتخاباتی بود که بارها درباره آن در مناظره‌ها و گفت و گوهای تلویزیونی بحث شد
کد خبر : ۱۱۷۱۳۷
صراط:بحث درباره مسئله هسته‌ای آن قدر در جریان رقابت‌های انتخاباتی داغ شد که علی اکبر ولایتی،مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل در جریان یکی از مناظره‌ها خطاب به سعید جلیلی،نامزد دیگر که سمت مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران را در سالهای اخیر داشته گفت: جناب دکتر جلیلی دیپلماسی کلاس فلسفه نیست. شما چند سال مسئول هستید و هیچ پیشرفت نکردید.بلکه مشکلات بیشتر شده است. هنر دیپلمات این است که تلاش رزمندگان هدر نرود. 
حسن روحانی هم در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دوم تلویزیون اعلام کرد که مذاکرات هسته‌‌ای ایران در زمان وی در سطح وزیر بود اما در دوره کنونی مذاکرات اتمی در سطح مدیرکل انجام می‌شود.
دوران تصدی روحانی در پرونده هسته‌ای از ۱۳۸۲/۷/۱۴ تا ۱۳۸۴/۵/۲۴ بود؛ دورانی که هنوز هم بحث‌های مختلفی درباره آن وجود دارد.  اکنون خیلی‌ها این سؤال را دارند که حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب چه راهی را درباره پرونده هسته‌ای مد نظر دارد.
 
اولین مذاکراه هسته‌ای ایران با سه کشور اروپایی، تهران (سعد آباد)، ۲۹ مهر ۱۳۸۲
وزاری خارجه سه کشور اروپایی: جک استراو (بریتانیا)، مایکل بارنیه (فرانسه)، یوشکا فیشر (آلمان)
در زمان رقابت‌های انتخاباتی و  جریان یک گفت و گوی تلویزیونی بحث  درباره مسئله هسته‌ای بار دیگر  داغ شد و حسن روحانی با دفاع از فعالیت خود به عنوان مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت: اين که سانتريفيوژها اضافه شود اما گاز به آن تزريق نشود عايدي براي ما نخواهد داشت. ريز آن چيزي که درباره فعاليت هاي هسته اي ايران وجود دارد در گزارش آژانس آمده است که بنده نمي خواهم اينجا به آن اشاره کنم اما اعتقاد من اين است که بايد سانتريفيوژ بچرخد و در کنار آن کشور و زندگي مردم نيز بچرخد. بايد سانتريفيوژ ها اضافه شود و در کنار آن ديگر بخش هاي کشور از جمله صنعت نيز توسعه يابد و ما بتوانيم در پي آن به اهداف سند چشم انداز نيز برسيم.
وی اعلام کرد: نمي توان يک پيچ کارخانه را درست کرد اما مابقي قسمت هاي آن را به دليل درست کردن اين پيچ از کار انداخت. برنامه دولت تدبير و اميد حفظ فناوري هسته اي، شکستن تحريم و در نهايت رسيدن به توسعه است که براي محقق شدن اين موضوع نياز به وحدت و اجماع داريم.
 
 
رئیس جمهور منتخب در گفت و گوی دیگری هم با اشاره به دوران فعالیت خود به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که آمریکا در آن زمان می‌خواست پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستد اما ما نگذاشتیم کشور دچار تحریم شود و آنچه که اکنون در فناوری هسته‌ای داریم را کامل کرده و به دنبال این بودیم که آن را تبدیل به یک فرصت کنیم.
 
 
 
در فیلم مستند انتخاباتی هم حسن روحانی با تاکید بر این که چرخه سوخت هسته ای در دوران ما تکمیل شد گفت: البته ما مثل عده ای عادت به جشن و پایکوبی نداشتیم. خیلی قشنگ هست که سانتریفیوژ بچرخد، به شرط این‌که کشور هم بچرخد اما اگر سانتریفیوژها بچرخد و کل کشور بخوابد چه فایده ای دارد؟ 
او ادامه داد: یعنی یک کارخانه نطنز را راه بیاندازیم و صدها کارخانه ما به خاطر نداشتن قطعات، مواد اولیه و تحریم دچار مشکل شود که یا بخوابد یا بیست درصد کار کند، این را ما نمی‌پسندیم.
حسن روحانی در مورد پذیرش تعلیق در زمان خود هم گفت:‌ تعلیق را پس از کامل شدن چرخه غنی سازی و فقط در تزریق گاز به سانتریفیوژها پذیرفتیم. 
 
 

منبع: مهر