۰۵ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۸
نگاهی به رنگ‌بندی جریانات سیاسی؛

چرا رنگ دولت یازدهم بنفش است؟

رنگ "بنفش" پدیده ی نوظهوری در جهان سیاست محسوب می شود؛ چرا که عموما سوسیالیسم و لیبرالیسم دو سر متفاوت طیف های اومانیستی به شمار می روند و حتی رهبران این دو طیف در دوران زمامداری خود بر علیه یکدیگر بودند، بنابراین تلفیق محافظه کاران به عنوان بطن لیبرالیسم در قرمز های سوسیالیست، امری منحصر به فرد قلمداد می شود.
کد خبر : ۱۱۸۹۷۹
صراط:در عصر حاضر رنگ در علوم مختلف و از زوایای متفاوتی مورد مطالعه قرار گرفته و جنبه‌هایی مانند فیزیک نور و رنگ، ساختار شیمیایی رنگ ها، جامعه شناسی رنگ، سمبل شناسی رنگ، رنگ در هنرهای تجسمی، مفاهیم و رویکردهای نشانه‌شناسی، اسطوره شناسی و روحانیت رنگ‌ها و نهایتا جنبه‌های روانی و شخصیتی رنگ ها بر روی انسان مورد بررسی قرار گرفته است؛ به طوری که برخی از روانشناسان عقيده دارند رنگی که برگزيده و دلخواه کسی است مي تواند گويای خصوصيات اخلاقی و روانشناسی او باشد.

از این رو امروزه رنگ و رنگ شناسی به عنوان یک علم در سطح جهان مطرح و روانشاسی رنگ ها (Color psychology) از کاربرد و کارایی خاصی برخوردار می‌باشد.



با این همه آنچه مطالعات تاریخی نشان می دهد تاثیر پذیری همیشگی انسان از رنگ ها بوده و هست؛ بویژه آنکه امروزه رنگ ها به گونه ای قرار دادی در مقام معرف و شناسه ای گویا، کاربردی گسترده و همه جانبه یافته اند.


 
امروزه رنگ ها گویایی عیان و همه فهم برای واژگانی محسوب می شوند که شاید هیچگاه به صورت عمومی از قابلیت فهم برخوردار نگردند.

به عبارتی دیگر رنگ ها بالاخص در دنیای امروز از قابلیت ویژه ای جهت ایجاد فهم عمومی در جامعه برخوردار بوده و وسیله ای برای انتقال بی کم و کاست مفهومی به مخاطبان می باشد؛ مفهمومی که هر کس به قدر ظرفیت از آن مطلع و به قدرت توان از آن بهره می جوید.


 
اما شاید ویژگی و قابلیت اصلی رنگ ها را در صورت عمومی و همه جایی انتقالشان باید جُست؛ به عبارتی رنگ ها از پتانسیل منحصر به فرد قابلیت مفاهمه بدون نیاز به ترجمه در جوامع مختلف برخوردار می باشند.

از این رو ایجاد قرارداد رنگی و برگزیدن و کدینگ (Coding) رنگ ها جهت فهم مفاهیم پیچیده امری عمومی در جهان امروز تلقی می گردد.


 
بر این اساس رنگ ها در دنیای امروز وسیله ای کارآمد برای ایجاد دستورالعمل تبدیل اطلاعات از قالب های مختلف به قالبی واحد و همه فهم در تمامی فرهنگ ها و گویش ها دیگر است.

به عنوان مثال امروزه در چهارگوشه جهان، اتخاذ رنگ قرمز به عنوان برند حزبی، نوعی اعلام رسمی از برای معرفی سوسیال بودن آن حزب و تشکل می باشد؛ به همین نسبت اتخاذ رنگ زرد، مُعرف مشی لیبرال و رنگ آبی در بردارنده مفهوم محافظه کاری در مواضع آن تشکل و حزب می باشد.


البته این سه رنگ آبی، زرد و قرمز به عنوان مطلق سنجش محافظه کار بودن، لیبرال بودن و سوسیال بودن احزاب و سیالست مداران در سراسر جهان محسوب می شود.

 

سازمانی بین‌المللی انترناسیونال لیبرال (Liberal International (LI برای تجمع احزاب لیبرال در سراسر جهان



 حزب محافظه‌کار انگلیس (Conservative Party)




" فرانسوا ژرار ژرژ نیکلای اولاند" (François Gérard Georges Nicolas Hollande) رییس جمهور سوسیالیست فرانسه

در این میان اگر چه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در بهمن 1357 و فرموده خمینی کبیر در باب تعیین خط مشی دکترین جمهوری اسلامی مبتنی بر "نه شرقی و نه غربی"، دوری ایران اسلامی را از قواعد این رنگ بندی موید می گشت، اما با این همه حاکمیت جریان کارگزاران در دهه ی 70 با ماهیت "محافظه کار" (Conservatism)، قواعد رنگ بندی را در تشکلات و سیاست جمهوری اسلامی ایران موضوعیت بخشید.



حزب کارگزاران سازندگی (Executives of Construction Party) با رنگی کاملا آبی
 

موضوعی که موجب شد تا دولت بعدی به عنوان جریان برآمده از تفکرات چپ محافظه کار و البته کمی لیبرال به عنوان شاخصی برای مردی با عبای شکلاتی قلمداد و معرف التقاطی از حاکمیت جریان چپ و راست، با روحیه محافظه کارانه داشته باشد.
 




سید محمد خاتمی، مردی با عبای شکلاتی
دولتی برپایه قرمز لیبرالی و البته آبی و زرد سوسیالیستی و لیبرالیستی

 

البته این حاکمیت التقاطی در سال های پایانی کاملا از مشی سوسیالیستی فاصله گرفت و موجب شد تا تشکل سوسیالیستی "اعتماد ملی" موضوعیت یابد.
 

حزب قرمز سوسیالیستی اعتماد ملی (National Trust Party)


انتخابات ریاست جمهوری 1388 به وضوح موییدی برای تفکیک جریان لیبرال از جریان لیبرال و محافظه کار محسوب می شود.

انتخاباتی که شاخص جریان سوسیال اگر چه با رنگ سفید به میدان آمد، اما حضور محسوس رنگ قرمز تفکیکی برای مرام سوسیالیستی و ادعایی دبیرکل و سخنگوی این گروه در باب سوسیالیست بودن ایشان محسوب می شود.
 

حضور جریان (قرمز) اعتماد ملی سوسیالیست، البته با ماهیت خنثی و سفید در انتخابات 88


انتخابات ریاست جمهوری 1388 در تفکیک سوسیالیست ها، تلفیق صددرصدی لیبرال ها و محافظه کاران را به همراه داشت؛ تلفیقی که رنگ سبز را بر قامت کاندیدای این جریان پوشاند.
 




  تلفیق جریان لیبرال (زرد) و محافظه کار (آبی) و ایجاد برند سبز برای جریان انتخاباتی 88    


در این میان اگر چه شکست این جریان در انتخابات 88 و رویکرد فتنه گرایانه  سران آن موجب برائت عمومی جامعه از این جریان و حذف کلی سبزها (جمع برابر لیبرال ها و محافظه کاران) از صحنه سیاسی کشور گردید، اما رنگ بندی صورت گرفته در انتخابات 92 موییدی برای طیف بندی لیبرال ها، سوسیالیست ها و البته محافظه کاران در صحنه  سیاسی جمهوری اسلامی داشت.






جریان فتنه که به منظور مدیریت رنگ بنفش و القای این همانی 88 رنگ سبز ،اقدامات گسترده ای صورت داد، با موضع تند روحانی مواجه و با درایت شخص رییس جمهور منتخب، بنفش در بنفش باقی ماند.



 
البته موضوعیت اجماع لیبرا ها (زرد) و محافظه کارها (آبی) در برخی نقاط جهان همچون آلمان قابل مشاهده و مصداق یابی است، اما از منظر کدینگ صورت گرفته مبتنی بر رنگ ها، پدیده "بنفش" در هیچ جای مناسبات سیاسی جهان نظیر ندارد.
 

اتحاد ۹۰/سبزها (Alliance '90/The Greens)؛ تلفیقی زد (لیبرال) و آبی (محافظه کار) آلمان ها

رنگ "بنفش" پدیده ی نوظهوری در جهان سیاست محسوب می شود؛ چرا که عموما سوسیالیسم و لیبرالیسم دو سر متفاوت طیف های اومانیستی به شمار می روند و حتی رهبران این دو طیف در دوران زمامداری خود بر علیه یکدیگر بودند، بنابراین تلفیق محافظه کاران به عنوان بطن لیبرالیسم در قرمز های سوسیالیست، امری منحصر به فرد قلمداد و شاید دستگاه معادلات را این گونه تکمیل می نماید:
 
"بنفش"؛ تلفیق زرد (لیبرال ها)، آبی (محافظه کارها) و قرمز (سوسیالیست ها)

البته آنچه که گذشت مبتنی بر تعاریف بین المللی بوده و شاید مشی رفتاری دولت آینده بطلانی بر این قواعد باشد.
منبع: مشرق
نظرات بینندگان
محسن
|
Germany
|
۱۰:۵۴ - ۰۵ تير ۱۳۹۲
۳۵۲
۱۴
صراط برو ما رو رنگ نکن.
دولت منتخب دولت تدبیر و امید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۰۵ تير ۱۳۹۲
۱۷۷
۳۹۵
هر چند آدم ...... و...... هستی و نباید جوابتو داد، ولی فقط اینو می‌گم واسه خود .....درس عبرت باشه. آخه ...... ..... بیسواد! تو دهات شما ترکیب زرد و آبی میشه سبز؟! ...... ... تو که هنوز نمیدونی رنگ‌های اصلی قرمز و سبز و آبی هستند چطور با ترکیب رنگ زرد و آبی یه رنگ اصلی رو می‌خوای ایجاد کنی؟!! .....جان بیخودی دم از درایت آقای روحانی نزن! با چاپلوسی و پاچه‌خواری ...... نخواهی شد...
.....!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
آقای باهوش رنگ های اصلی قرمز، زرد و آبی هستند !
صراط درست میگه...
ناشناس2
|
Iran (Islamic Republic of)
با اینکه از صراط حالم بهم میخوره و این مقاله یکی دیگه از اون مقاله های توهمی صراط هست اما عزیزم،3 رنگ اصلی زرد قرمز آبی هستند و زرد+آبی هم سبز میده!http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c2/AdditiveColor.svg
محمد حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
خوبی عمو جون؟ حالت خوبه؟ قرصاتو سر وقت خوردی؟ اگه ابتدایی رو مشروط نشده باشی باید بدونی که رنگ های اصلی زرد و آبی و قرمزه که رنگ سبز از ترکیب آبی و زرد ساخته می شه ! می گی نه برو مداد رنگی زرد و آبی رو رو هم بکش !!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
سوادتو عشق است! اتفاقا همون که نوشته درسته
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
فقط ادعای فهم داری کل کامنتش نقطه چینه اونوقت فکر میکنه خیلی با شعوره برو به این سایت کودکان تا با رنگهای اصلی آشنا بشی .
http://www.shiachildren.com/paint/instruction/basic.php
رضیه
|
Iran (Islamic Republic of)
قبل از اینکه نظر بدی بهتر بود یه تحقیقی درباره رنگها میکردی و میفهمیدی و درک میکردی که رنگهای اصلی قرمز و زرد و آبیه عقل کل (بووووق) و در همه جای دنیا ترکیب زرد و آبی میشه سبز . اگر چه شما از ... ............. . من موندم کیا اومدن 58 نظر مثبت دادن . هه . نوبره والا .
ماهی قرمز
|
Iran (Islamic Republic of)
سلام ، من همیشه خواننده هستم و هیچ وقت چیزی ننوشتم ولی اینجا یه نظر فوق العاده عجیب که از روی بی سوادی گفته شده رو دیدم و دیدم نمیشه جواب نداد ، ناشناس عزیز من اصلاً اصلاً با هیچ بحث سیاسی کار ندارم فقط اینکه شما که هیچی از رنگ سر در نمیاری علکی اینجا نظر نزارین ، من لیسانس هنر دارم و اطلاعاتم درباره رنگها فول هستش ولی این رو برادر من که 8 سالشه هم میدونه که سه رنگ اصلی : زرد ، آبی و قرمز هست ، آبی + زرد = سبز ، قرمز + زرد = نارنجی ، آبی + قرمز = بنفش .
سه نور اصلی هست : آبی و سبز و قرمز هستن ،
شهاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۰ - ۰۵ تير ۱۳۹۲
۳۴
۱
شما هم که هر چی مشرق میزنه copy paste میکنید
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۱ - ۰۵ تير ۱۳۹۲
۴۹
۸
از .....و صراط مزخرف نویس تر نداریم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۰۶ تير ۱۳۹۲
۹۹
۷
خیلی دورویی صراط خان! هر طرفی به نفعت باشه همونوری میشی
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۰۶ تير ۱۳۹۲
۹۵
۸
زمین و زمان می دونند که روحانی منتخب جریان اصلاحات است. من نمی دونم به چه امیدی صراط و صراطیان دنبال مصادره کرده روحانی به نفع خود هستند. البته هنوز باید صبر کنید ببین این دولت تدبیر و امید چه کار می کنه بعد سعی کنید خودتون رو به ایشون نزدیک کنید.
شب دراز است و قلندر بیدار