۰۸ تير ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۹
تصمیمات «عامه پسند» و «غیرکارشناسی» دولت ادامه دارد

تولد یک «شهرری» دیگر در اطراف تهران!

یکی از عمده ترین اشکالاتی که به تصمیمات دولت در سال های اخیر گرفته شده است، «غیرکارشناسی» بودن آنهاست. در این بین بسیاری از همین تصمیمات «غیرکارشناسی»، «عوام پسند» و «توده پسند» بوده اند و اتفاقا به خاطر همین ویژگی، دولتی ها کارشناسان مخالف این تصمیمات را «در مقابل خواست مردم» قرار داده اند.
کد خبر : ۱۱۹۶۵۹
"گروه سیاسی صراط" - یکی از عمده ترین اشکالاتی که به تصمیمات دولت در سال های اخیر گرفته شده است، «غیرکارشناسی» بودن آنهاست. در این بین بسیاری از همین تصمیمات «غیرکارشناسی»، «عوام پسند» و «توده پسند» بوده اند و اتفاقا به خاطر همین ویژگی، دولتی ها کارشناسان مخالف این تصمیمات را «در مقابل خواست مردم» قرار داده اند.
به گزارش گروه سیاسی صراط، یکی از همین تصمیمات که با پافشاری بی سابقه دولت تا مرز اجرای کامل نیز پیش رفت، استقلال شهرری از تهران بود. رسانه های دولت این تصمیم را «هدیه رییس جمهور به مردم شهرری» توصیف می کردند. اصرار دولت بر اجرای این مصوبه خود تا جایی بود که همه درگیری های به وجود آمده با دو قوه دیگر را به جان خرید!
در این بین، نظر هیچ هیچ یک از کارشناسان مدیریت شهری نیز مورد توجه قرار نگرفت و همه آنها تصمیماتی در مقابل خواست مردم تعبیر شد.

یک شهرری جدید
در حالی که مصوبه استقلال شهرری از تهران با حکم دادگاه در خصوص تشکیل یک شورا به روال سابق در تمامی مناطق 22گانه تهران، تا حدودی ناقص ماند، اخیرا هیات دولت مصوبه را گذرانده است که بر اساس آن چیزی شبیه یک شهرری دیگر در اطراف تهران ایجاد می شود.
بر اساس مصوبه مذکور، منطقه فردیس از شهر کرج جدا و به شهرستانی مستقل تبدیل می شود. فردیس و چند شهرک اطراف آن منطقه ای داخل شهر کرج را تشکیل می دهند که در تقسیم بندی مناطق شهری، مناطق 3 و 10 شهر کرج به شمار می آیند.
این مصوبه در حالی که هنوز «محدوده شهرستان جدید» هم به درستی مشخص نشده، بیش از پیش «غیرکارشناسی» بودن تصمیمات دولت را نشان می دهد.
شهرری در واقع همان محدوده منطقه 20 شهرداری تهران است اما فرمانداری مستقلی دارد که حیطه فعالیت آن علاوه بر خود شهرری بخش های دیگری شامل شامل چندین دهستان و روستا را دربرمی گیرد. به طور مشابه منطقه فردیس نیز همان مناطق 3 و 10 شهرداری کرج است که قرار است فرمانداری مستقلی در آن تاسیس شود که البته معلوم نیست به جز همین منطقه فعلی چه حوزه هایی را زیر پوشش خواهد داشت! همچنین معلوم نیست سرنوشت این مناطق شهری چه خواهد شد و آیا قرار است مانند وضعیت فعلی شهرری هم در حیطه فرمانداری جدید و هم زیر پوشش شهرداری کرج باقی بماند یا خیر!
جداسازی شهرری یکپارچگی مدیریت شهری را از بین می برد و خدمات رسانی را دچار مشکل می کند. جداسازی فردیس هم دقیقا همین بلا را بر سر این منطقه خواهد آورد. دولت توجیه عجیب «هزینه کردن درآمدهای شهرری در خود این منطقه» را برای استقلال آن به کار می برد و در خصوص فردیس هم همین دلایل تکرار می شود حال آن که این ادعا بارها با تکذیب مسئولان شهری تهران و کارشناسان مواجه شده است. در خصوص فردیس هم به گفته آقازاده، شهردار کرج، نه تنها اعتبارات افزایش نمی یابد بلکه همین اعتبارات نیز تقسیم می شود. او ضمن غیرکارشناسی خواندن این تصمیم دولت، دست به دامن دولت آتی برای رفع این مشکل شده و گفته است «نه تنها کلانشهر کرج نباید تحت تاثیر این نوع تصمیمات قرار گیرد، بلکه باید به طور کارشناسانه به این کلانشهر و موضوع تجمیع شهرک های اطراف آن پرداخته شود.»
در حال حاضر چهار شهرک کوچک شامل محمدشهر، کمال شهر، مشکین دشت و گرمدره چسبیده به کلانشهر کرج وجود دارند که دارای شهرداری مستقل هستند و درهم تنیدگی آنها در کرج باعث بروز معضلات فراوان در مدیریت یکپارچه شهری و نیز خدمت رسانی مطلوب شده است. این در حالی است که نه تنها فکری به حال تجمیع این شهرک ها نشده بلکه دولت با تشکیل شهرستانی جدید، بر وخامت این اوضاع افزوده است.

موج سواری دولت
تصمیمات اینچنینی دولت با ادعای داشتن پشتوانه حمایت مردمی اخذ می شود. این در حالی است که در واقع این تصمیمات صرفا «عوام پسند» هستند.
واقعیت این است که بسیاری از مصوبه های دولت در سال های اخیر، در ظاهر با حمایت دسته و یا توده ای از مردم یک منطقه یا محل از سر گذرانده می شود در حالی که اگر نظر اکثریت مردم همان استان، شهرستان یا منطقه مدنظر قرار گیرد، نتیجه دیگری حاصل می شود.
از طرفی با انجام کار کارشناسی و اعلام نتایج آن به مردم، بی تردید اکثریت مردم به نتیجه آن متمایل خواهند بود. حال آن که دولت با سوءاستفاده از برخی نظرات به ظاهر مردمی، از موج ایجادشده استفاده و به اصطلاح موج سواری می کند.
به اعتقاد ناظران کم نیستند مصوباتی که دولت در طول سفرهای استانی خود بر اساس نظراتی «غیرکارشناسی» و با تکیه بر همین اصل «موج سواری» اخذ کرده و البته زیان بخش بودن بسیاری از آنها با گذشت زمان مشخص شده است.