۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۰
آبی ها یک گام تا نیمه نهایی آسیا

بوریرام به‌سختی رام شد+حاشیه

استقلال در حضور 95هزار تماشاگر ورزشگاه آزادی با گل دقیقه خسرو حیدری برابر بوریرام تایلند به برتری رسید و باید به انتظار دیدار برگشت بنشیند تا با کسب نتیجه لازم برای هفتمین بار به مرحله نیمه نهایی این بازی ها برسد.
کد خبر : ۱۲۹۵۵۸
"گروه ورزشی صراط" - در روزی که پیش بینی می شد استقلال مقابل حریف ناشناخته تایلندی خود کار چندان سختی نداشته باشد، به سختی توانست بوریرام را شکست دهد.
به گزارش گروه ورزشی صراط، استقلال در این مسابقه در حضور 95هزار تماشاگر ورزشگاه آزادی با گل دقیقه خسرو حیدری به برتری رسید و باید به انتظار دیدار برگشت بنشیند.
استقلال در صورتی که نتیجه لازم در دیدار برگشت را نیز کسب کند برای هفتمین بار در تاریخ خود به جمع چهار تیم برتر بالاترین سطح مسابقات باشگاهی آسیا راه خواهد یافت و در آن مرحله با یکی از دو تیم اف سی سئول یا الاهلی بازی خواهد کرد.
استقلال سابقه 2 بار قهرمانی در جام باشگاه های آسیا را دارد و دو بار نیز نایب قهرمان این بازی ها شده است.
اما از زمانی که این رقابت ها با نام لیگ قهرمانان برگزار می شود تا کنون هیچ تیم ایرانی قهرمان نشده و تنها بازیکن ایرانی که این عنوان را به دست آورده فرهاد مجیدی است که یک دهه قبل همراه با العین امارات قهرمان شد.
مجیدی با 23 گل زده در مسابقات آسیایی برای استقلال بهترین آمار را در بین همه ایرانی ها دارد. در تیم استقلال آرش برهانی هم 12 گل آسیایی برای استقلال زده است.

لحظات حساس نیمه نخست:
در نیمه نخست این دیدار، آبی‌های پایتخت بازی روانی را به نمایش گذاشتند و بهتر از حریفشان ظاهر شدند، هرچند که حریف تایلندی آنها در اواسط نیمه توانست فشار اولیه استقلال را تا حد زیادی کاهش دهد. نماینده‌ی ایران موفق شد در همان دقایق نخستین به گل برسد. نفوذ خسرو حیدری در دقیقه دوم از جناح راست با ارسال این بازیکن همراه شد و پس از برخورد با تیرک عمودی وارد دروازه بوریرام شد تا حساب کار یک بر صفر شود.
در ادامه بازهم استقلال می‌توانست به گل برسد. فرهاد مجیدی در دقیقه 11 در شرایطی ایده‌آل در محوطه جریمه بوریرام قرارداشت که ضربه این بازیکن از بالای دروازه بوریرام راهی اوت شد. با این حال بوریرامی‌ها هم کم کم توانستند برای خود موقعیت‌سازی کنند.
آنها در دقیقه 14 و در حالی که بازیکنان استقلال اعتقاد به خطا داشتند با نفوذ به محوطه شش قدم استقلال تا آستانه باز کردن دروازه این تیم رفتند که با دخالت مدافعان استقلال این فرصت آنها از دست رفت.
در ادامه تلاش‌های بازیکنان بوریرام برای رساندن گل تساوی و استقلالی‌ها برای بیشتر کردن اختلاف گل در این دیدار به جایی نرسید تا نیمه نخست با همان حساب یک بر صفر به سود نماینده ایران به پایان برسد.
لحظات حساس نیمه دوم:
در نیمه دوم این دیدار، تیم بوریرام کار را تهاجمی آغاز کرد. آنها در دقیقه 52 درحالی که مدافعان استقلال در یارگیری دچار اشتباه شده بودند، در آستانه تک به تک شدن با رحمتی بودند که دخالت محمد قاضی منجر به یک کرنر برای آنها د. پس از دو دقیقه وقفه در این دیدار، بوریرامی‌ها در دقیقه 54 از کرنر ارسال می‌توانستند خطرساز شوند که ضربه مهاجم بوریرام از پشت محوطه استقلال با اختلاف کمی راهی اوت شد.
در ادامه استقلالی‌ها تلاش کردند تا با حفظ توپ در میانه میدان، سعی در کنترل بازی داشته باشند. آنها تا حد زیادی هم در این امر موفق بودند و حتی در دقیقه 62 فردین عابدینی می‌توانست در موقعیتی تک به تک دروازه بوریرام را برای بار دوم بازکند که با تکل از پشت مدافع بوریرام، این فرصت استقلال تبدیل به کرنر شد.
در ادامه بوریرامی‌ها در یک ضدحمله در دقیقه 64 در آستانه باز کردن دروازه استقلال قرار گرفتند. ارسال از جناح راست استقلال با ضربه سر خسوس همراه شد که با واکنش خوب مهدی رحمتی این توپ راهی کرنر شد.
تنها سه دقیقه لازم بود تا استقلالی‌ها موقعیت خطرناک بوریرامی‌ها را جبران کنند. شوت ساموئل در دقیقه 67 از پشت محوطه جریمه بوریرام به شکلی خطرناک از کنار دروازه بوریرام راهی اوت شد.
در دقیقه 71 اشتباه مهدی رحمتی می‌رفت تا کار دست استقلال بدهد. این دروازه بان در خروج اشتباه کرد و می‌رفت که مهاجم بوریرام کار را به تساوی بکشاند که رحمتی با جبران اشتباهش، به صورتی زیرکانه توپ را از جلوی مهاجم بوریرام دفع کرد.
در دقیقه 75، شوت سنگین خسرو حیدری از پشت محوطه جریمه بوریرام به شکلی بسیار خطرناک بعد از برخورد به بالای تور دروازه راهی اوت شد. این شوت تماشاگران استقلال را به وجد آورد و آنها که دقایقی را در سکوت سپری کرده بودند را مجددا به تشویق تیمشان وادار کرد.
در دقیقه 89، ضربه سنگین اسمار از پشت محوطه 18 قدم با واکنش خوب مهدی رحمتی به کرنر رفت.
در پایان تلاش دو تیم برای تغییر نتیجه این دیدار بی حاصل ماند تا استقلال ایران با حساب یک بر صفر، حریف تایلندی‌اش را شکست دهد.

تماشاگر: 95 هزار تماشاگر
تیم داوری: محمد عبدالرحمان از قطر، سالم طالب از قطر و مراد یاسر از کویت
کارتها: سوکائو نوتنوم، سوری سوخا و پراتوم چوتونگ از بوریرام
ترکیب استقلال : مهدی رحمتی، خسرو حیدری، جی لوید ساموئل، امیرحسین صادقی، حنیف عمران‌زاده، جواد نکونام، فرهاد مجیدی (آرش برهانی از دقیقه 63)، سیاوش اکبرپور(مهدی نظری از دقیقه 88)، محمد قاضی، هاشم بیک زاده (فردین عابدینی از دقیقه 55) و پژمان منتظری.
ترکیب بوریرام: سیوارک تدسونگ نون، پراتوم چوتانگ، چارلی چاپیوس، اسمار ایبانز، تاناساک اسریسی (آناوینگ جوجی از دقیقه 75)، سوکائو نوتنوم، چیوارات ماخاروم، چیتیپات تانک لاگ، آدیساک کریسورن، سوری سوخا و خسوس.


دیدار برگشت استقلال برابر بوریرام در تایلند و 27 شهریور برگزار خواهد شد و برنده این دیدار باید برابر برنده بازی الاهلی عربستان و اف ث سئول به میدان برود.

حاشیه ها
*ناظر مسابقه ساعت 17:30 به ورزشگاه آمد و زمين و شرايط ورزشگاه را مورد ارزيابي قرار داد.

*بليت مسابقه با قيمت‌هاي 5، 8 و 15 هزار تومان به فروش رفت.

*بليت بازي به صورت کاغذي و سنتي فروخته شد و خبري از فروش بليت الکترونيک نبود.
* هواداراني از استان‌هاي خوزستان، لرستان، بوشهر براي حمايت استقلال به ورزشگاه آمده بودند.

* برخي از شرکت‌هاي تبليغاتي دستبندهاي آبي رايگان بين هواداران توزيع کرده بودند.

* بازار سياه بليت هم وجود داشت و برخي بليت‌ها را با قيمت دو برابر واقعي مي‌فروختند.
*ترافيک سنگيني در بيرون ورزشگاه آزادي به وجود آمده بود و تماشاگران همچتا پایان نیمه اول نان در حال ورود به ورزشگاه بودند.

*ترانه‌هايي از محسن يگانه، رضا صادقي، امير تاجيک و... پخش ‌شد.

*فردي با ميکروفن کنار زمين تماشاگران استقلال را تحريک مي‌کرد تا استقلال را بهتر تشويق کنند.

*پيراهن فرهاد مجيدي بيشتر از پيراهن ساير بازيکنان در تن هواداران استقلال مشاهده مي‌شد.

*اتوبوس تيم استقلال ساعت 18 و 55 دقيقه وارد ورزشگاه آزادي شد و علي فتح‌الله‌زاده مديرعامل باشگاه نيز همراه اين اتوبوس به ورزشگاه آمد.
*ناظر AFC قبل از شروع مسابقه هنگام پخش موسيقي از مسئولان ايراد گرفت و اجازه اين کار را نداد. پيش از اين موسيقي‌هاي مختلفي پخش مي‌شد که آنها فقط اجازه پخش آهنگ وطنم را دادند.

*ملامحمد رئيس کميته فرهنگي فدراسيون فوتبال اعلام کرد که چون اين مسابقه ديدار رسمي ليگ قهرمانان آسيا است مسئولين AFC اجازه نمي‌دهند که از کسي تقدير شود و يا برنامه خاصي داشته باشند.

*مبلغان ديني و روحانيون مطابق ساير بازي‌هاي ملي در ميان هواداران حضور داشتند و با مردم صحبت مي‌کردند.

*تماشاگران استقلال در کري با پرسپوليسي‌ها شعار يک افتخار در آسيا حسرت پرسپوليسي‌ها را سر دادند.

*تعدادي از هوداران پرسپوليس با پرچم ايران به ورزشگاه آزادي آمدند.

* هواداران استقلال شعار معروف دربي 69 را در حمايت از فرهاد مجيدي در ورزشگاه سر دادند.

*اسکوربورد ورزشگاه آزادي قبل از شروع مسابقه صحنه‌هاي فينال‌هاي سال‌هاي قبل ليگ قهرمانان را به نمايش گذاشت. السد قطر سال 2011 و اولسان هيونداي سال 2012 قهرمان ليگ قهرمانان آسيا شدند.

*برخي هواداران استقلال پرچم ايران را هم در دست گرفتند.

*بازيکنان استقلال ساعت 19 و 25 دقيقه وارد زمين شدند و از سوي هواداران مورد تشويق قرار گرفتند. هواداران تک تک بازيکنان را تشويق کردند.

*فرهاد مجيدي و سيد مهدي رحمتي بيش از ساير بازيکنان و با شور بيشتري مورد تشويق قرار گرفتند.

*هنگام گرم کردن، گوران لاوره بازيکن صربستاني استقلال با لباس يک دست آبي روي نيمکت نشست و کار هم تيمي‌هايش را نظاره کرد.

*بوريرام تايلند با هر 18 بازيکن خود که لباس مشکي به تن کردند براي گرم کردن به زمين آمدند تا به نوعي ترکيبشان لو نرود.

*کادر فني بوريرام لباس‌هاي نارنجي به تن کرده بود و کريم بوستاني مربي استقلالي‌ها با يکي از اعضاي کادر فني تيم تايلندي به خوش و بش پرداخت.

*تعدادي هوادار معلول با ويلچر که پرچم ايران در دست داشتند کنار نيمکت استقلال نشستند.

*برخي از اعضاي سفارت تايلند به همراه چند خانم در جايگاه ويژه حاضر شده بودند.

*تعدادي از هواداران استقلال از شهرهاي خوزستان و آبادان به ورزشگاه آمده‌ بودند.

*ماموران راهنمايي و رانندگي مسيرهاي منتهي به درب غربي و شرقي ورزشگاه آزادي را بستند که اين عمل باعث بروز ترافيک شديدي در خيابان‌هاي منتهي به ورزشگاه آزادي شده است.

*از سه راه دهکده تا درب شرقي ورزشگاه، خيابان کاملا قفل بود و ترافيک سنگيني مشاهده مي‌شد.

*با توجه به ترافيک عده‌اي از مردم با پاي پياده و دويدن به سمت ورزشگاه مي‌رفتند.

*تعدادي موتور سوار مشغول جابه‌جايي مردم بودند. اين موتورسواران قيمت خود را افزايش دادند و براي مسيرهاي کوتاه 5 هزار تومان کرايه دريافت مي‌کردند.

*سفير اندونزي از تماشاگران بازي بود.
*خيابان‌هاي منتهي به ورزشگاه آزادي پارکينگ شد و به دليل ترافيک موجود در خيابان‌هاي اطراف ماشين‌هاي خود را همانجا پارک کردند و با پاي پياده به سمت ورزشگاه راه افتادند. تعدادي از آمبولانس‌ها نتوانستند خود را به ورشگاه برسانند.

*اجازه رفتن ماشين‌ها به سمت در شرقي را ندادند و همه به سمت در غربي راهنمايي مي‌شدند.

*هواداران بيرون ورزشگاه به دليل مشکلات موجود با شعارهايي اعتراض خود را اعلام کردند.

*اغلب هواداراني که به سمت ورزشگاه مي‌رفتند پيراهن فرهاد مجيدي را به تن داشتند.

*چند دستگاه آمبولانس در آن اطراف وجود داشت تا اگر مشکلي به وجود آمد به اين اتفاقات رسيدگي کنند.

*هواداران استقلال قصد بردن پرچم به vip را داشتند که از اين کار آنها جلوگيري شد.
*سيموئز، دون‌گاسپار و آقاجانيان از مربيان تيم ملي در ورزشگاه حضور داشتند.

*فريدون اصفهانيان رئيس کميته داوران نيز در ورزشگاه حضور داشت.

* علي فتح‌الله‌زاده ، علي اميري و سيد مهدي علوي از جمله مسئولان باشگاه استقلال در ورزشگاه حضور داشتند.

*در طبقه دوم ورزشگاه پيراهن بزرگ سياوش اکبرپور با شماره 10 در دست چند هوادار ديده مي‌شد.

*فرهاد مجيدي محبوب‌ترين بازيکن استقلال است که به شدت از سوي هوادارن تشويق مي‌شد.
*زماني که بازي آغاز شده بود هواداران پرچم بزرگ استقلال را روي سکوها باز کردند.

*خسرو حيدري پس از به ثمر رساندن گل به سمت امير قلعه‌نويي و ساير نيمکت‌نشينان استقلال رفت و حلقه شادي را در همان جا تشکيل دادند.

*چند بازيگر صدا و سيما در جايگاه ويژه حضور داشتند.

*هواداران استقلال روي سکوها بنري را در حمايت از مرحوم ناصر حجازي روي سکوها باز کردند.

*هواداران استقلال با شعار فتح‌الله‌، اميرخان، استقلال قهرمان به نوعي به حضور امروز فتح‌الله‌زاده در اردوي استقلال و برخورد گرم او با امير قلعه‌نويي اشاره کردند.

*رئيس فدراسيون و رئيس سازمان ليگ تايلند در ورزشگاه حضور داشتند.

*کارلوس کي‌روش پس از دقايقي از شروع مسابقه در ورزشگاه حاضر شد و کنار دستيارانش نشست. نکته جالب توجه اين بود که با توجه به گل زودهنگام استقلال سرمربي تيم ملي نتوانست آن را مشاهده کند.

*مهدي فنوني‌زاده به دليل اينکه بليت نداشت به جايگاه vip راه داده نشد که با حضور در ميان تماشاگران به نظاره بازي پرداخت.

*آندرانيک تيموريان پس از دقايقي به ورزشگاه آزادي آمد و پيش فتح‌الله‌زاده رفت. مديرعامل استقلالي‌ها به حالت شوخي به او اعلام کرد وقتي آمدي يک گل زديم و انشالله حضورت باعث شود دو سه گل ديگر به ثمر برسانيم.