۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸

در پايان جلسه هيات دولت چه گذشت؟

وزير كشور با بيان اينكه نشست‌هاي دوره‌اي با مسئولان احزاب و گروه‌هاي سياسي نيز برگزار خواهد شد، گفت: هدف ما روشن كردن و بهبود وضعيت احزاب است و تلاش‌مان اين است كه احزاب حرفه‌اي در ايران فعاليت داشته باشند. اميداوريم خانه احزاب بتواند فعاليت خود را آغاز كند البته توسعه احزاب و قانون‌مندكردن و شفاف كردن عملكرد آنها در دستور كار ما قرار دارد.رحماني‌فضلي همچنين از آغاز تغييرات ستادي در اين وزارتخانه از دو هفته آينده خبر داد.
کد خبر : ۱۲۹۶۴۸
صراط: خبرنگاران از وزير اطلاعات درباره بازگشت كساني كه در حوادث 88 از كشور خارج شدند، سوال كردند و سيدمحمود علوي اعلام كرد: به تمامي كساني كه مرتكب خلافي نشدند و از كشور رفته‌اند، تضمين مي‌‌دهيم كه در صورت بازگشت هيچ مشكلي نداشته باشند. ما ان‌شاءالله ترس‌هاي بي‌مورد را حل مي‌كنيم و هر‌كس خلافي انجام نداده، مشكلي نخواهد داشت

روز گذشته دومين جلسه هيات دولت يازدهم به رياست حسن روحاني و با حضور وزرا و معاونان رئيس‌جمهور در نهاد رياست‌جمهوري برگزار شد. پس از آنكه در جلسه اول اعضاي كابينه دولت يازدهم سوگند خوردند، روز گذشته وزرا در جمع خبرنگاران حاضر شدند تا پاسخگوي سوال خبرنگاران باشند.كاهش حضور خبرنگاران در جلسات هيات دولت گذشته سبب شد تا اصحاب رسانه این‌بار شلوغ‌تر از قبل سوالات متعددي را از وزرا بپرسند، از اين‌رو در حاشيه جلسه كابينه يازدهم از مسائلي چون شرط وزير اطلاعات براي بازگشت متهمان سال 88 تا تغيير و تحولات در وزارت كشور مطرح شد.



بازگشت خاطيان به كشور

بازگشت كساني كه پس از حوادث سال 88 از كشور خارج شدند در همان روزهاي ابتدايي تشكيل دولت يازدهم هم مطرح شد.روز گذشته نيز خبرنگاران در اين باره از وزير اطلاعات سوال كردند.حجت‌الاسلام سيدمحمود علوي، اعلام كرد: به تمامي كساني كه مرتكب خلافي نشدند و از كشور رفته‌اند، تضمين مي‌‌دهيم كه در صورت بازگشت هيچ مشكلي نداشته باشند. ما ان‌شاءالله ترس‌هاي بي‌مورد را حل مي‌كنيم و هركس خلافي انجام نداده، مشكلي نخواهد داشت.



جابه‌جايي نيرو در وزارت اطلاعات

وزير اطلاعات همچنين درخصوص جابه‌جايي‌ها در اين وزارتخانه نيز، اظهار داشت: الحمدالله وزارت اطلاعات در تربيت نيروي انساني بسيار موفق بوده و آنقدر نيروهاي كيفي و مديران كارآمد در اين وزارتخانه وجود دارد كه نيازي نيست مديركلان اين دستگاه به بيرون نگاه داشته باشد. ما نه تنها مي‌توانيم از نيروهاي كيفي وزارت اطلاعات نياز اين وزارتخانه را برطرف كنيم بلكه مي‌توانيم نياز دستگاه‌هاي ديگر را تا حدي تامين و نيروي كيفي صادر كنيم. هرگونه تغيير و تحول در وزارت اطلاعات با استفاده از نيروهاي داخل وزارتخانه انجام مي‌شود و برخي از نيروهاي ما كه در دستگاه‌هاي ديگر مامور هستند، ممكن است برگردند و اين تغييرات با مطالعه صورت مي‌گيرد.



تغييرات در وزارت كشور


عبدالرضا رحماني‌فضلي وزير كشور هم درخصوص تغييرات در وزارت كشور اظهار داشت:‌ تلاش ما اين است كه بر مبناي رويكرد آقاي روحاني تغييري در ساختار وزارتخانه ايجاد كنيم. يكي از شاخصه‌ها براي تغييرات، تقويت بخش توسعه محوري است كه بر مبناي يك ارزيابي دقيق از دو هفته آينده تغييرات در ستاد وزارتخانه را آغاز خواهيم كرد. وزير كشور درباره عزل و نصب استانداران گفت: تاكنون اقدامي براي عزل و نصب‌ها صورت نگرفته و عجله‌اي هم براي اين كار نداريم. در تغيير استانداران اصلا اصلاح‌طلب و اصولگرا بودن تاثير ندارد بلكه متعادل بودن و سابقه مفيد داشتن و برخورداري از نگاه اقتصادي ملاك است و بر مبناي شايسته‌سالاري عمل خواهيم كرد.



فعاليت خانه احزاب


وزير كشور با بيان اينكه نشست‌هاي دوره‌اي با مسئولان احزاب و گروه‌هاي سياسي نيز برگزار خواهد شد، گفت: هدف ما روشن كردن و بهبود وضعيت احزاب است و تلاش‌مان اين است كه احزاب حرفه‌اي در ايران فعاليت داشته باشند. اميداوريم خانه احزاب بتواند فعاليت خود را آغاز كند البته توسعه احزاب و قانون‌مندكردن و شفاف كردن عملكرد آنها در دستور كار ما قرار دارد.رحماني‌فضلي همچنين از آغاز تغييرات ستادي در اين وزارتخانه از دو هفته آينده خبر داد.



از رئيس‌جمهور دستوري نداريم

محمدجواد ظريف وزير امور خارجه نيز روز گذشته خبرهايي را درباره سفرهاي خارجي رئيس‌جمهور اعلام كرد. همچنين درباره مهم‌ترين مسائل سياست خارجي نيز نكاتي را مورد توجه قرار داد. وي درباره انتقال پرونده هسته‌اي از شوراي‌‌عالي امنيت ملي به وزارت خارجه، گفت: هنوز در اين زمينه دستوري از سوي رئيس‌جمهور به ما ابلاغ نشده است.


وزير امور خارجه در پاسخ به سوالي مبني‌بر اينكه آيا قرار است بحث مذاكرات هسته‌‌اي از شوراي امنيت به وزارت خارجه موكول شود؟ گفت: در اين زمينه بايد رئيس‌جمهور تصميم بگيرد و هنوز در اين زمينه از سوي رئيس‌جمهور چيزي به ما ابلاغ نشده است. وزير امور خارجه همچنين در مورد تيم مذاكره‌كننده هسته‌‌اي ايران نيز گفت: رئيس‌جمهور آن را مشخص مي‌كند.



حضور روحاني در سازمان ملل مشخص نيست

وزير امور خارجه در مورد سفر رئيس‌جمهور به نيويورك نيز گفت: برنامه‌ريزي‌هاي لازم در اين زمينه صورت گرفته ولي هنوز مشخص نيست كه رئيس‌جمهور به نيويورك جهت شركت در مجمع عمومي سازمان ملل سفر مي‌كند يا نه. وي به حضور رئيس‌جمهور در اجلاس شانگهاي در قرقيزستان اشاره كرد و گفت: در جريان اين اجلاس مذاكرات دوجانبه‌اي با مقامات شركت‌كننده در اين اجلاس از جمله پوتين، رئيس‌جمهور روسيه صورت خواهد گرفت.

طرف مقابل حقوق ملت ايران را به رسميت بشناسد

وزير امور خارجه ايران در مورد گفت‌وگوي خود با برخي از مقامات كشورهاي خارجي از جمله كاترين اشتون،‌ گفت: وي براي تبريك زنگ زده بود و ما از فرصت استفاده كرديم و در مورد شرايط حساس منطقه و همچنين اوضاع مصر و نگراني‌هايي كه در اين زمينه داريم صحبت و اين نگراني‌ها را اعلام كرديم و تاكيد كرديم كه اگر منطقه به سمت افراط برود و افراط‌گرايي و فرقه‌گرايي در منطقه گسترش پيدا كند، مشكلاتي در اين كشور و حتي فراتر از آن در منطقه رخ مي‌دهد. وي به گفت‌وگوي خود با اشتون در ارتباط با مذاكرات هسته‌اي نيز اشاره كرد و گفت: وي براي ورود به بحث هسته‌‌اي اظهار تمايل كرد، ما هم تاكيد كرديم كه اگر اراده سياسي در طرف مقابل وجود داشته باشد همانطور كه مقام معظم رهبري و رئيس‌جمهور تاكيد كردند رسيدن به راه‌حل كار دشواري نيست، بايد صداقت در طرف مقابل باشد.

ظريف همچنين تاكيد كرد كه بايد طرف مقابل حقوق ملت ايران و صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌‌اي ايران را به رسميت بشناسد.