۰۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۸

آنچه از خاتمی و مسجدجامعی در یک افتتاحیه گفته شد+تصاویر

مراسم افتتاح استودیوی ضبط صدای موزه موسیقی چهارشنبه ششم شهریور ماه در حالی برگزار شد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردار تهران ، هنرمندان موسیقی و سینما و اعضای شورای اسلامی شهر تهران از مهمانان ویژه مراسم بودند.
کد خبر : ۱۳۰۶۸۳
صراط: در ابتدای این مراسم علی مرادخانی معاون هنری جدید وزیر ارشاد و مدیر موزه موسیقی گفت: مجوعه ای که طی این سالها به عنوان موزه موسیقی فعالیت خود را ادامه می دهد نتیجه تلاش و مساعدت های شهردار تهران است که طی سالهای حضورش کارهای زیادی را در عرصه های فرهنگی هنری شهر تهران انجام داده است.

سفیرانی که رویايشان را در موزه موسيقي يافتند

وی افزود: تمام کارهایی که آقای قالیباف در شهرداری تهران انجام دادند فعالیتهای فرهنگی ارزشمندی بود که همگی برای شهروندان باهویت تهرانی به سرانجام رسیده است و امیدوارم چنین کارهای ماندگاری که نتیجه تلاش های وی و همکارانشان در مجموعه شهرداری تهران است بتواند در آینده هم استمرار داشته باشد و من همین جا نه به عنوان معاون هنری بلکه به عنوان مدیر موزه موسیقی که زیرمجموعه ای از شهرداری تهران است از تلاش های وی صمیمانه قدردانی می کنم.

مدیر موزه موسیقی در ادامه صحبتهای خود ضمن ارائه تاریخچه ای از فعالیتهای این موزه خاطرنشان کرد: بسیار خرسندیم که با تمام مشکلات توانستیم مجموعه ای غنی از آثار موسیقایی را فراهم کنیم که به نظر من اگر بی نظیر نباشد به یقین کم نظیر خواهد بود. من طی این مدت میزبان سفیران کشورهای مختلف بودم که برای دیدن این موزه به اینجا می آمدند و می دیدم که بعد از رفتن به این نکته اشاره می کردند که گویی رویاهای خود را پیدا کرده اند.

مرادخانی گفت: من این مکان را با هیچ جایی عوض نمی کنم. با اینکه هم اکنون در مقام معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر موزه موسیقی به طور موازی فعالیت می کنم اما از دوستان و مدیران خود می خوام اجازه ادامه خدمت رسانی در این مکان را به من بدهند.

معاون هنری وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: امروز برای من روز مبارکی است چرا که وقتی شما هنرمندان موسیقی را در کنار خودم می بینم با دلگرمی بیشتری به کارم ادامه می دهم چون در کنار شماست که می توان کارها را به درستی انجام داد به همین منظور امیدوارم با حمایت شهرداری تهران و وزارت ارشاد این موزه را آنطور که شایسته شهروندان و ملت ایران است اداره کنیم.

برای اشاعه هنری که به جامعه نشاط می دهد کوتاهی نکنید

فرهاد فخرالدینی هم که در این مراسم حضور داشت با اشاره به تلاش های انجام گرفته شهرداری تهران در گسترش فعالیتهای موزه موسیقی تاسیس استودیوی ضبط صدای این موزه را گامی ارزشمند در جهت تولید و تهیه آثار موسیقایی توصیف کرد و گفت: در این مراسم خوب و ارزشمند دوست ندارم درباره وضعیت نا بسامان موسیقی طی این سالها صحبتی کنم اما به ذکر این نکته اکتفا می کنم که با همین موسیقی و فرهنگ می توانیم در تمام دنیا به خود ببالیم.

وی افزود: وقتی به برخی حرف ها که شان موسیقی را پایین می آورد ، گوش می دهم دلم به درد می آید. باور کنید موسیقی اگر بد بود حکیم بوعلی سینا به بحث در این مبحث نمی پرداخت. ما باید باور کنیم که موسیقی در بین علوم در بالاترین مرتبه قرار دارد. موسیقی به جامعه نشاط می دهد بنابراین ذره ای نباید برای اعتلای آن کوتاهی کنیم.

رهبر سابق ارکستر ملی خطاب به وزیر ارشاد گفت: من از آقای جنتی خواهش می کنم با همکاری هنرمندان به وضعیت موسیقی ایران کمک کنید. مطمئن باشید از این کمک ضرری نخواهید دید چرا که اشاعه موسیقی خوب جلوی بسیاری از انحرافات را می گیرد. این تنها خواهش من از آقای جنتی است که امیدوارم روزی شاهد به ثمر نشستن آن باشم.

دغدغه های خوانندگان پاپ هم به آقای وزیر گفته شد

خشایار اعتمادی سخنران سوم این برنامه هم با تقدیر از شهردار تهران برای تاسیس چنین مکان های فرهنگی به بیان دغدغه های اهالی موسیقی پاپ در حوزه مدیریتی این گونه هنری پرداخت و از وزیر ارشاد خواست تا با مدیریت فارغ از تبعیض به فکر حل دغدغه های هنرمندان موسیقی باشد.

تلاش برای ورود تکنولوژیهای روز ضبط صدا، تجهیز استودیوهای صدابرداری ویژه موسیقی پاپ مطابق با استاندارهای جهانی، ساخت سالن های ویژه کنسرت های پاپ و نگاه آسب شناسانه به جریان موسیقی  پاپ کشورمان از نکاتی بود که اعتمادی به آنها اشاره کرد.

شوخی های داود گنجه ای با جنتی، قالیباف و مسجدجامعی

داود گنجه ای عضو هیات مدیره خانه موسیقی هم در این مراسم  ضمن بیان خاطراتی طنز آمیز از ملاقات های خود با قالیباف، مسجد جامعی،  انتخاب علی مراد خانی به عنوان معاون هنری وزیر ارشاد را یکی از بهترین اقدامات وزیر ارشاد ارزیابی کرد و از وی خواست تا به مرادخانی برای کمک به هنرمندان حوزه های مختلف از هیچ تلاشي دریغ نکند.

وی خطاب به جنتی تصریح کرد: آقای جنتی ما در موقعیتی سوار بر اسبیم که اگر این دفعه از آن به زمین بیفتیم ، دیگر نمی توانیم سوار شویم. پس بیاید صمیمیت پیشه کنیم و این نعمت حضور افراد کارشناس در حوزه فرهنگ و هنر را قدردانی کنیم . گرچه من سیاسی نیستم و بلد نیستم سیاسی هم صحبت کنم فقط آنچه بود را خدمت شما گفتم امیدوارم با این صحبتها وزیر ارشاد و شهردار تهران به وضعیت هنرمندان بیشتر رسیدگی کنند.

آغاز همکاری های شهرداری تهران و وزارت ارشاد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با تقدیر از اقدامات سالهای اخیر شهرداری تهران برای ساخت و ساز اماکن فرهنگی هنری شهر تهران بر لزوم افزایش و گسترش فعالیتهای وزارت خانه مطبوع خود و شهرداری تهران تاکید کرد و گفت: خوشبختانه با تلاش هایی که آقای مرادخانی طی این سالها داشتند ما شاهد مجموعه آبرومند موزه موسیقی بودیم که به نظر من گنجینه ای بی نظیر از آثار موسیقایی است که افتخار جمهوری اسلامی و همه ماست که بخش غیر دولتی مبنای آن بوده و این برای ما ارزش فراوانی دارد.

جنتی ادامه داد: زمانی که برای بازدید به موزه موسیقی می آمدم سفیران کشورهای مختلف را می دیدم که با شگفتی از این مکان یاد می کنند و من بسیار خوشحالم که امروز هم شاهد افتتاح استودیوی این مجموعه هستیم که می تواند در آینده ای بسیار نزدیک تبدیل به یک پاتوق هنری برای هنرمندان فعال عرصه موسیقی باشد. به طور حتم وزارت ارشاد بنا به رسالتی که به عهده دارد هرگونه کمکی را که می تواند انجام می دهد.

وی با ابراز خرسندی از پذیرفتن سمت معاونت هنری وزارت ارشاد توسط علی مرادخانی خاطر نشان کرد: از همان ابتدا هم که با آقای مراد خانی درباره پذیرش این سمت صحبت کردم به وی تاکید کردم موزه موسیقی خانه شماست که در سمت معاونت هنری هم باید آن را حفاظت کنید چرا این فضا محصول زحمات شما و همکارانی که شبانه روز در این مکان خدمت کردید.

وزیر ارشاد در بخش دیگری از صحبتهای تصریح کرد: برای بنده حضور در اینجا و نشستن در کنار شما هنرمندان مایه افتخار است. البته لازم است بدون هیچ شائبه ای از محمد باقر قالیباف برای زحمات فراوانی که در این چند سال در شهرداری تهران کشیدند تقدیر کنم . چرا که وی توجه بسیار خاصی به مسائل فرهنگی هنری داشت که ساخت بسیاری از فرهنگسراها و خانه های فرهنگ و البته مجموعه های سینمایی و نمایشی نمود عینی این دیدگاه است که امروز این مکان ها توانسته تبدیل به پایگاهی برای فرهیختگان هنرمند شود.

جنتی افزود: همه اینها جای تقدیر دارد و ما امیدواریم مردم تهران بتوانند در دوره مدیریتی جدید نیز از خدمات وی بهرمند شوند. از سوی دیگر من به همکاری های نزدیک وزارت ارشاد و شهرداری تهران چشم دوختم که بتوانیم دست در دست هم فضای نشاط و شادی را به جامعه بازگردانیم. فضایی که متاسفانه در سالهای اخیر فضای پرنشاطی نبود و چهره بسیاری از مردم متاثر و غم زده بود. ما آمدیم که در شرایط امیدواری بار دیگر از خوشحالی و نشاط مردم ایران صیانت و آن را تقویت کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود از تلاش های احمد مسجد جامعی در دوران حضور خود در وزارت ارشاد تقدیر کرد و گفت: آقای مسجد جامعی قبل  و بعد از تشکیل دولت یازدهم کمک های فوق العاده ای به ما کردند که امیدوارم با این کمک ها ادامه دهنده راهی باشیم که در ابتدا با آقای خاتمی شروع شد. این در حالی است که من قبل از اینکه رای اعتماد بگیرم هم از راهنمایی ها و نظارت وی استفاده کردم که امیدوارم بازهم از اندیشه های وی دوباره استفاده کنم.

گزارش مختصر قالیباف از فعالیتهای 8 ساله شهرداری تهران در عرصه هنر

شهردار تهران هم به عنوان آخرین سخنران این مراسم خاطر نشان کرد: بدون تردید تمام فعالیتهای هنری که در طول مدت حضورم توفیق خدمت در شهرداری تهران را داشتم هرگز کفایت این مردم شریف و بزرگ را ندارد. دوست ندارم در این مجال کوتاه به گزارش عملکرد خود در شهرداری تهران بپردازم اما دوست دارم به این موضوع تاکید کنم که در این مدت تمام تلاش خود را انجام دادم که شهرداری را از یک نهاد خدماتی صرف به یک نهاد اجتماعی سوق دهم که توجه به موضوعات اجتماعی ، فرهنگی و هنری در راس امور و فعالیتها باشد.

قالیباف گفت: خوشبختانه به کمک شهروندان فهیم تهرانی و تلاش های احمد مسجد جامعی که در ردیف اهل فرهنگ و هنر است وقتی به فعالیتهای شهرداری تهران در حوزه فرهنگ و هنر نگاه می کنم می بینم که اتفاقات خوبی در شهر انجام گرفته است. هرچند بضاعت ما بیش از این نبود. البته بسیاری بر این باور بودند که شهرداری تهران مدیریت کارگاهی و پروژه ای داشته که البته این هم برای ما افتخاراست  چرا که بهسازی پیاده روها، ایجاد اتوبان و فضای سبز، رفتگری معابر از زباله ها هم می تواند مورد توجه باشد.

شهردار تهران افزود: در این 8 سال خدمت تلاش کردم هرگز از توجه به جوهره دینی شهر و حقوق شهروندی غفلت نکنم و خوشحالم که در این مدت بیش از 5 هزار صندلی سینما و یک هزار و500 صندلی تئاتر به فضاهای هنری شهر تهران اضافه شد. امیدوارم این اقدامات ناچیز در برابر تلاش بی نهایت شما هنرمندان توانسته باشد آرامش را برایتان فراهم کند .من هیچ گاه شما را فراموش نکردم  اما به هر حال امیدوارم خدمتگزار خوبی برای شما هنرمندان باشم.

 براساس گزارش مهر، بعد از پایان مراسم سخنرانی استودیوضبط صدای موزه موسیقی با ضبط نمادین ساز و آواز شهرام ناظری و محمد موسوی نوازنده نی کار رسمی خود را آغاز کرد.

فرهنگ شریف، هوشنگ ظریف، حسن ریاحی، کامبیزروشن روان، محمد حسین پزشک، فخرالدین فخرالدینی، شاهین فرهت، صدیق تعریف،هوشنگ کامکار،کیوان ساکت،محمدرضا درویشی، بیژن بیژنی، حمیدرضا نوربخش، علیرضا قربانی، حافظ ناظری، سهراب پور ناظری، تهمورس پورناظری، محمد مهدی عسگرپور، مجید جوزانی، محسن یگانه، بنیامین بهادری، محمد حسین توتونچیان، محسن رجب پور از مهمانان ویژه مراسم افتتاح استودیو موزه موسیقی بودند.

منبع: مهر