۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
معاونت سیما، سریال را در اقدامی انقلابی به پایان برساند

روابط نامشروع مخفی در کلاه‌پهلوی؛ کمک به ترویج بیشتر بی‌بندوباری

سریال کلاه پهلوی که احتمالا بخشی از بودجه آن از محل کمک دولت به ترویج فرهنگ حجاب و عفاف تأمین شده، حالا خود، زمینه افزایش بی بندوباری در جامعه را فراهم کرده است. به نظر می رسد خاتمه دادن به این سریال، اقدامی انقلابی می خواهد.
کد خبر : ۱۳۱۹۰۷

"گروه فرهنگی صراط" ـ سریال کلاه پهلوی که تقریبا یک سالی از زمان آغاز پخش آن می گذرد، به نظر می رسد نه تنها فاقد جذابیت های بصری و هنری برای راضی نگه داشتن مخاطبان است، بلکه حتی از نظر معنایی و بار آموزشی نیز در انتقال مضامین اصلی مورد نظر سیما کاملا ناموفق و حتی به عکس عمل کرده است.

به گزارش گروه فرهنگی صراط، کلاه پهلوی که داستانی خیالی برای تبیین ماجرای واقعی کشف حجاب رضاخانی است، قرار بود با بیان وضعیت آشفته درونی برخی خانواده های سلطنتی و حاکمان و دست نشاندگان آنها، مخاطب را به خوب بودن حجاب و بد بودن ولنگاری راغب کند؛ اما برخی بینندگان معدود این سریال، تلاششان برای دیدن و یا شنیدن صحنه های روابط نامشروع مخفی و مستتر در آن، بیشتر از تلاششان برای دریافت مفاهیم معنوی حجاب و عفاف است.(البته این دسته در اقلیت محضند!)

نمونه این "س ک س" های مخفی، گپ و گفت های عاشقانه مه لقا (شقایق فراهانی) با ژان (صالح میرزاآقایی) در گشت و گذارهای‌شان در تفرجگاه های اطراف پایتخت، یا صحنه تنها شدن جوانشیر (داریوش کاردان) با مه لقا (شقایق فراهانی) و تداعی تجاوز به او، دل و قلوه دادن های کریم (امین حیایی) با بلانش (نگین محسنی)، صحنه های متعدد حمام رفتن زنان بازیگر این سریال در حالی که حوله بر دوش از جلوی دوربین محو می شوند و بسیاری صحنه های دیگر که از قضا همگی به نوعی دوستی های حرام زنان و مردان را تبلیغ می کنند، از جمله سکانس های حاوی روابط نامشروع مخفی این سریال هستند.

روانشناسان غربی که در راستای منافع سرمایه داران و هواداران نظام سرمایه داری، تبلیغ و ترویج بی بندوباری جنسی را در طول دهه های گذشته در دستور کار خود قرار داده اند، بر این نظرند که مردم از روابط حرام و تلاش مردان برای نزدیک شدن به زنان متأهل در فیلم های سینمایی و محصولات رسانه ای، استقبال عجیبی می کنند! گویا آقای دری نیز در پی عملی کردن این تئوری است تا بتواند از این طریق، اندک مخاطبی برای خود دست و پا کند!

کارگردان سریال کیف انگلیسی که اثر تلویزیونی اش در آن زمان با استقبال مخاطبان و منتقدان روبه رو شده بود، البته چنین رویه ای را در کیف انگلیسی هم دنبال می کرد؛ اما نه با این وقاحت! تعجب آورتر اینکه مسئولان سیما نیز با نمایش این همه بی بندوباری مخالفتی نمی کنند! به قول کارشناسان رسانه و علوم ارتباطات، تکرار پی درپی یک مطلب، آن را برای مخاطب باورپذیرتر می کند. اما انگار معاونت سیمایی ها، این اصل اساسی در رسانه های تصویری را فراموش کرده اند و مخاطبان را هر هفته با خیل عظیمی از سکانس هاس روابط نامشروع مخفی در گفتار و کردار بازیگران روبه رو می کنند.

میزان و شدت سوءاستفاده از زنان متأهل در این سریال به حدی است که مخاطب را به یاد سریال های منطقه آمریکای لاتین می اندازد که تب تماشای آنها از شبکه های ماهواره ای در حال حاضر بسیار بالاست. سریال هایی که از نظر فنی و نگارش سناریو، بازیگری، کارگردانی و بسیاری از فاکتورهای یک اثر نمایشی خوب، به شدت فقیرند؛ اما تنها عاملی که مخاطبان به خصوص ساکنان خاورمیانه به تماشای آنها متمایلند، همین ارتباطات مخفی زنان متأهل با مردانی غیر از همسران شان است. دامی که برای تخریب مسلمانان و مردم خاورمیانه از سوی استکبار جهانی گسترده شده تا با استفاده از ابزار تهاجم فرهنگی، آندلسی دیگر در این منطقه از دنیا ایجاد کنند، حالا از تلویزیون خودمان سردرآورده که این مسأله تعجب بسیاری از خانواده های دلسوز انقلاب و نظام را برانگیخته است.

اینکه خانواده سلطنتی ایران در آن زمان در به هم ریختن هنجارهای پذیرفته شده جامعه پیشرو بوده اند، مسأله ای است که باید آن را اعلان همگانی کرد؛ اما اینکه همه مردم ایران به نوعی در این مسائل دست داشته و یا به آن متمایل بوده اند، دقیقا همان چیزی است که باید نفی شود؛ نه اینکه اتفاقا تبلیغ هم بشود.

نقل است که آیت الله بروجردی در اواخر عمر خود می فرمودند ای کاش به جای پذیرش مرجعیت عام شیعیان جهان، در قضیه مبارزه با کشف حجاب به شهادت می رسیدم. این همان چیزی است که در این سریال باید بر آن تأکید شود و از قضا، حلقه مفقوده سریال است. بالاخره باید بعد از این همه مدت، مخاطب به این نتیجه برسد که بی بندوباری بد است و حجاب، بهترین گزینه برای عاقبت به خیری خانواده هاست؛ اما در این سریال، خانواده های بی بندوبار، بیشترین پیشرفت در جامعه را دارند و مؤمنان همواره شکست می خورند!

یک سال از نمایش کلاه پهلوی می گذرد و این مقدار، زمان مناسبی برای اظهارنظر منتقدان است. حال که هم کارشناسان و منتقدان هنری و هم کارشناسان مذهبی و تاریخی بر ضعیف بودن این سریال تأکید می کنند، بهتر نیست مسئولان سیما در اقدامی انقلابی، نمایش آن را متوقف کنند؟ البته قبل از آن، دلایل توقف پخش سریال را صادقانه برای مردم توضیح دهند.
نظرات بینندگان
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۲۰۸
۱۵۹
حتما" این نسخه رو تئوریسین بزرگ پیچیده مگه نه؟
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
قاه قاه قاه قاه!
امین زنده به عشق احمدی دلاور
|
United States of America
|
۱۰:۵۶ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۵۲۷
۸۳
.
خب همینجوری بوده که باید به تصویر کشیده بشه دیگه !!
__________________________
صراط این سناریو چطوره:

مثلا کریم، با بلانژ در یک سکانس 20 دقیقه ای، بیاد درباره خدا و پیغمبر ونماز و روزه حرف بزنه، بعدش یهو !! بلانژ دچار تحول درونی بشه !!!!

بعدش چادر سرکنه، بره تو مسجد نماز بخونه، تا بچه های این دوره زمونه یاد بگیرند !!!

یا مثلا مه لقا، بعد از شنیدن سلام از سوی ژان، با کیف بزنه تو سرش بگه تو بیجا میکنی به من سلام میکنی، لابد بعد سلام،میخوای حرف بزنی، بعدشم رو مخ بری و بعدشم ببری خونه !!!!

بعد دوباره یهو، بچه های کمیته !!! زمان شاه !!! سر برسن و ژان رو بندازن تو ماشین و تا میخوره بزنن!!!!
از مه لقا هم یه تعهد بگیرن!
___________________________
اصلا بیایید یه کاری بکنیم خلاص !!!

سریال رو همینجا نگه داریم، قسمت های بعدیش رو جناب سلحشور کارگردانی کنند،همگی مستفیض بشیم!!
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۷۲
۲۱
ای خدا کامنت اول بودن چه حالی میده
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۳۱
۷۶
در کل سریال بدی نیست ولی از اون سریالهای 10 قسمتیه که میخوان به هر قیمت چند سال طولش بدن
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۶ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۵۳۴
۲۴
وقایع نگاری به سبک صراط:
تورم و نقض حقوق بشر و بیکاری و......به درک
خدمت رسانی:
برخورد با آستین کوتاهها-فیلترینگ-تجزیه اماکن عمومی به قسمتهای مردانه وزنانه-کمک به افغانستان و فلسطین و برادران وهابی-نصب N عدد سرعت گیر مقابل مدارس دخترانه وپارکها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شاهكار بود. هزارتا لايك
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اگر این "محسن"هایی که در جاهای مختلف نظر گذاشته همش یک نفر باشه باید به عقلش شک کرد. هیچ تعادلی در نظرات وجود نداره.
بیشتر احتمال میدم چندتا محسن هستند.
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۷۲
۱۰۱
موافقم
احسان
|
Germany
|
۱۱:۱۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۹۴
۱۰
به نظرمن درکل سریال بدی نیست ولی یه سری نکاتش واقعا مزخرف و زنندس،مثلا سعی داره نشون بده که تموم زنای اون زمون اعم از مسئول و شهروند و.... همه به اجبار یا به میل شخصی حداقل چند باری ارتباط نامشروع داشتن،از خانم های متاهلی که توی این فیلم میبینید چند نفرشون سالم و بدون حاشیه هستن؟؟؟
تمام مسئولان مرد اون زمون فکرشون فقط به زناس ودیگه به فکر هیچی نیستن.
در صورتی که فکرنمیکنم دیگه تا این حد فساد وفحشا توی این مملکت بوده باشه.
moien
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۲۱۱
۶۳
نمیدونم چرا ما باید از واقعیت فرار کنیم ؟ وجدانا الان وضعیت جامعه از این بدتر نیست ؟ با سانسور هیچی عوض نمیشه
سعید
|
United States of America
|
۱۱:۴۴ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۳۲۲
۴۷
به نظر من در یک حرکت انقلابی باید کلیه برنامه های تلوویوزونی تعطلیل باشه
دانشگاه تکفیک بشن
در خانه باید یک دیوار کشید
همه باید در خانه زنها چادر سرکن قانون جاب و عفاف باید اونجا باید در خانه ها گشت ارشاد باشه باید جلوی در هر خانه یک گشت راشاد باشه
خدا ما ا از دست این تفکرات غطط نجات بده واقعا خسته شدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۲۵۱
۱۲۵
یک فراخوان انقلابی هم برای ذکر اختلاس های نجومی که در این 8 سال رخ داده را از قوه قضائیه بخواه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۶ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۶۶
۲۸۴
شرم باد بر سازندگان!سریال وقتی در باره حجاب حرف می زند بیانیه و شعار می دهد اما نوبت اونها که می رسد زشت ترین روابط و کارها را به شکلی جذاب و هنری به تصویرمی کشد / این سظریال را با دختر دبر ستانی ام نگاه می کردم اما در قسمت های اخیرچون اموزش فحشاست کانال تلویزیون راتغییر می دهم چه بسا دخترم از رفتارم بدش امد باشد / مر حبا به صراط
رهگذر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۹۰
۲۲
یعنی چرت تر از این سریال وجود نداره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۲۹
۴۳
تحلیلتون به دردنخوره
صداقت مهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۷۷
۲۰
من یک معلم و کارشناس تربیتی هستم که تمامی قسمتهای این فیلم را دیده ام. این با همه محدودیتها معضلات و چگونگی شکل گیری روابط نامشروع را در دوره رضاخان به بیننده القا می کند بسیار فیلم خوبی است به نظر من به نویسنده و کارگردان فیلم باید جایزه ویژه داده شود . دست مریزاد.
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۱۶۰
۱۷
وااسلاما!
وااسلاما!
برادران موجود در صراط حالشون خراب شده!!!
لانجین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۲۱۴
۱۱
تفکر نگارنده در حد طالبان!!!
امین زنده به عشق احمدی دلاور
|
Iran (Islamic Republic of)
.
قصد صراط اینه که بلانژ رو چادری کنه !!

تو میتونی ! ادامه بده
لانجین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۱۶۶
۱۷
خداییش اگه این صراطی ها تو عربستان یا افغانستان دنیا می اومدند وهابی های خوبی می شدند.
یک زن
|
Netherlands
|
۱۳:۳۳ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۴۵
۸
من ساختار روایتگری این سریال شدیدا مخالفم.
و دلیلش:منم اول از بیننده های ثابت سریال بودم.و می گفتم خب باید نشون بدن که چه جور بوده،ولی...
دیدم این سریال،هیچ تلاشی برای نشون دادن قبح این روابط نمی کنه.
بلکه همه چیز رو خیلی عادی روایت می کنه.همه چی آرومه...
وقتی زن شوهر دار و مرد هرزه ی زن دار
با هم شوهر طرف رو می پیچونن که برن تفریح، موزیک فیلم هم یه موزیک لایت و خوشحال و رمانتیکه...هیچ احساس خطری با آهنگ به مخاطب منتقل نیمیشه ...
انگار این مسائل خیلی خیلی عادیه.یک همچین شکلی از روایت ، در واقع به عادی سازی ابتذالات روایت شده کمک می کنه و بس.
چه طوره که فیلمسازهای هالیودی می تونند در باره اسلام ، حجاب، انقلاب ما و ... جوری روایتگری کنند که ناخودآگاه با هدف اصلی فیلم همراه بشی ،منزجر یا خوشحال بشی و حتی با شخصیت اولی که باور داری حق نیست همذات پنداری کنی...ولی نوبت فیلمسازهای ما که میرسه هم کار حرفه ای یه جور دیگه باید معنی بشه و هم ابزارهای قضاوت...
واقعا شما بیننده نوعی که فیلم رو میبینید؛ بعد از تماشاش، از طرز پوشش، آرایش و روابط رمانتیک نا به هنجار شخصیتهاش،چه احساسی بهتون دست میده، ؟ این احساس جهتش به چه سمتیه...
من افرادی رو میدیدم که صرفا موقع تماشا ی سریال، مبهوت سیمای آرایش کرده بازیگرهای زن می شدند، حتما می گید اونها بیمارن نه؟ ولی بهتره به جای انگ زدن همیشگی و همه رو مریض فرض کردن،حداقل به درون خودمون هم مراجعه کنیم و ببینیم واقعیت چیه...
کرمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۶۹
۱۱
خدا وکیلی این تحلیل های آبکی و بچه مدرسه ای هنوز ادامه داره؟ شما اصلا این سریال رو دنبال می کنید؟
به نظر من که خیلی هم خوب داره مصایب و مشکلاتی که باعث بدبختی ایران اون سال ها شده رو به تصویر میکشه... و اگر نبود افشاگری که کلاه پهلوی نشون می ده از وقایع پشت پرده اون دوران که هنوز هم چوبش را در بعضی موارد( همین حجاب و ...) ملت می خورند،
اتفاقا امثال این سریال باید باز هم تولید شود تا مستندهای مزخرفی چون رضا شاه بزرگ و غیره که از من و تو و سایر شبکه های ماهواره ای پخش میشه رو ملت می پذیرند.
مهدی ص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۱۳
۱۸۶
کو گوش شنوا صراط جان!!!!
فعلا این چیزا یی که میگی انگار فقط به مزاج تو و امام و مادرهاس شهدا خوش نمی یاد!!! بقیه اصحاب رسانه از جمله خود سیما دنبال چیزهای خیلی مهمتری هستن!!!!
انگار نه انگار که از سنین پایین هم این سریال رو که 2 ریال هم نمی ارزه ، نگاه میکنند!!!!!!!!
علي محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۱۲۱
۷
اقايي كه سايت صراط را مديريت مي كني ، كمي فكر كن بعد انعكاس خبري داشته باش واقعاً كوتاه فكر و بسيار كم عقل هستيد كه نميتوانيد بعضي از مسائل رو هضم كنيد براي شما و ان دسته افرادي كه براي شما كار مي كنند متاسفم
شما نقاط قوت رو انعكاس نمي ديد و فقط دنبال ضعف ها و مشكلات شخصي مجموعه ها و افراد هستيد تا ابرو بري كنيد اين موضوع كه شما در حال انجام ان هستيد در اسلام جايز نيست خودتان و تيمتان را اصلاح كنيد
والسلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۱۳
۶۶
ترویج فسادوبی بندوباری تورسانه قبح عمل زشت رابطه نامشروع وپنهانی رومیشکنه به خداهمینه که میگم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۴۰۰
۱۴۵
چرا شقایق و گلشیفته نقش های بی بندو بار بازی میکنند یک نقش سخیف هم شقایق مقابل پدرش و در نقش معشوقه او بازی کرد واقعا انگار خوششون می آد حالم بد میشه
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۷۷
۸۳
کاملا درست میگی صراط
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۲
۳۲۲
۲۵۳
مرگ برصراط
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۲
۵۵
۷
واقعا برای صراط متاسفم که با این دید به موضوع نگاه میکنه.
اون کسی که این خبر وقرار داد بره یه تحقیقی بکنه چون دوران سریال های امریکای لاتین تموم شد الان سریال های از امریکایی بدتر ترکی مردم میبینند اونم به چند دلیل یکیش این که مافقط اومدیم گفتیم سریال های امریکای لاتین بده چون فرهنگ اون ها با ما فرق داره.
یا این که اون برای جنگ نرم اومدن.
یا این که دینی اون ها به اونا این اجازه رو میده که هرکاری میخوان بکنن.
خوب دشمن دید داره رسانه نظر مردم نسبت به ماهواره تغیر میده اونم منتطر نموند رفت سریال های ترکی رو پخش کرد حالا کی میتونه ایراد بگیره از سریال های ترکی دین اونا که مثل دین ما از نطر فرهنگی هم که زیاد تفاوت نداریم.
ولی حالا خود ما میایم از سریال های خودمون که من کاری ندارم که خوبه یا بده ایراد میگیریم مردم میمونن کجا رو ببینن سریال های ماهواره ای که ترویج روابط نامشروع میکنن سریال های خودمونم که دست کمی از اون ها ندارن