۲۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۷

کامنت‌منتسب‌به‌ نوه‌امام جعلی‌بود یا واقعی؟

عده‌ای دیگر از کاربران، با مقایسه تصویر پروفایل فیسبوک اصلی خانم اشراقی و مقایسه آن با صفحه جعلی منتسب به وی، اظهارات وی را رد کردند.
کد خبر : ۱۳۷۳۷۱
جای این پرسش است که آیا ماجرای نقل خاطره و لطیفه از امام با بسته شدن صفحه فیسبوک نعیمه اشراقی و عذرخواهی از مردم و یا توجیه آیت‌‌الله هاشمی برای عدم انتشار مطلب مربوط به سال‌های گذشته درباره رابطه با آمریکا پایان می‌یابد یا خیر؟

فضای مجازی و خاطره‌گویی، ‌این روزها دیگر جذابیتی برای نسل قدیمی سیاسیون که فضای مجازی را بهترین مکان برای گفتن از ناگفته‌ها و اظهارات جنجالی‌شان می‌دانند، ندارد. بعد از انتخابات 24 خرداد سال جاری که اعضای هیات دولت و بسیاری از سیاسیون جناح اصلاحات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را برای بیان اظهار نظرهای خود انتخاب کردند، آنقدر تندروی‌ها و اظهارات جنجالی و خارج ازعرف بالا گرفت که بسیاری از این افراد که طی چند ماه گذشته فضا را برای حضور و بروز در این شبکه‌ها مناسب می‌دیدند، حالا باید به فکر بستن صفحات خود و تجدید‌نظر در نحوه بیان افکار و نظراتشان باشند.

* دومین خاطره موهوم از امام خمینی(ره)

بعد از خاطره‌گویی‌های آقای هاشمی رفسنجانی از امام (ره) که تناقض نسبتا شدیدی با افکار و بیانات ایشان داشت‌، نعیمه اشراقی نوه امام نیز وارد میدان شد و با پی گرفتن همین روند این بار از لطیفه‌هایی گفت که نزدیکان امام همچو وی، برای بنیانگذار انقلاب اسلامی  (ره)تعریف می‌کردند‌. اما لطیفه‌ای که نعیمه اشراقی از آن در صفحه فیسبوک یاد می‌کنند، توهین مستقیم به خانواده شهدا و البته پاسداران انقلاب اسلامی بود‌ و این توهین نیز با رویکرد اما و محکمات و حتی متشابهات امام کاملاً در تناقض بود.

پس از انتشار این مطلب، موج انتقادات به نعیمه اشراقی در فیسبوک و صفحات مجازی بالا گرفت. برخی از کاربران این لطیفه‌گویی را "شوخی کثیفی با جانباختگان میهن دانستند"، برخی نوشتند "شلوار جین رو ول کن و نعیمه اشراقی را دریاب"، برخی دیگر اینچنین نوشتند که "مردان دلیرمان را برایِ شما به کشتن دادیم!که آخر برایِ بیوه‌هایشان جوک بگویید؟"

* ماجرای نعیما طاهری و واکنش نعمیه اشراقی/ فتوشاپ عکس‌ها جعل نیست؟

نعیمه اشراقی قبل از این نیز، فعالیت‌های جنجالی‌ای در فیسبوک داشت‌. او در مطلبی که برای دریافت جایزه فرزند دخترش نوشته بود، حجاب دخترش را با فتوشاپ درست کرد تا بتواند مراسم جایزه گرفتن او در یکی از دانشگاههای خارج از کشور را به طرفداران خود در فضای مجازی نشان دهد‌.

این طرفداران البته بلافاصله عکس اصلی را پیدا کردند و از این حرکت خانم اشراقی انتقاد کردند‌. او نیز به کسانی که نسبت به حجاب دخترش ایراد گرفته بودند، واکنش تندی نشان داد. البته این واکنش زیاد دور از تعجب نبود چرا که نعمیه اشراقی بارها در مورد حجاب نیز مسایلی را مطرح کرده که بعید بود از طرف خانواده امام، اینگونه در این خصوص اظهارنظر شود. فتوشاپ کردن عکس نعمیا طاهری (فرزند نعیمه اشراقی) نیز نشان داد ظاهرا عقاید و رفتار خانواده اشراقی و شخص او فاصله های زیادی با نظرات، افکار و ایده‌های الهی امام (ره) درباره مسایل دینی و اجتماعی دارد‌.

البته چند روز پیش نیز رسانه‌ها، گفت‌و‌گویی از زهرا اشراقی (خواهر نعیمه) با الشرق‌الاوسط منتشر کردند که در آن زهرا اشراقی در اظهارنظری عجیب گفته بود می‌خواسته به عنوان نوه امام راحل (ره) انقلاب رنگ در ایران به پا کند و به دنبال این است که نحوه پوش خانمهای ایرانی را تغییر دهد‌.

هدف قرار دادن افکار امام و عقاید ایشان توسط نزدیکان و خانواده بنیانگذار انقلاب اسلامی، آخرین مسئله‌ای بود که نسل جدید انقلاب می‌توانست از این افراد به نظاره بنشیند.

به تازگی هاشمی رفسنجانی نیز به تکذیب تلویحی روی آورده و در مورد موضوعی که در سایت شخصی‌اش منتشر شده توضیحاتی ارائه می‌دهد. وی می‌گوید خاطره‌ای که از امام درباره شعار مرگ بر آمریکا نقل کرده، مربوط به قبل بوده و نباید در سایت او در معرض دید مردم قرار می‌گرفت. البته این اظهارنظر روزها بعد از اینکه این خبر منتشر شد‌، صورت گرفت. برخی می‌گویند دلیل این سخن هاشمی را شاید بتوان به نزدیک بودن سفر وی به کرمانشاه و نگرانی از واکنش مردم دانست. اما انتقاد وی از انتشار این خاطره‌اش نیز باعث نشد که مردم کرمانشاه در مقابل او شعار «مرگ بر آمریکا» سر ندهند.

* آغازی بر پایان خاطره‌گویی از امام خمینی (ره)؟

ماجرای فضای مجازی و نقل خاطره و لطیفه از امام به نظر می‌رسد با بسته شدن این صفحات و یا عذرخواهی از مردم به انتهای خود نرسد و هنوز هم هستند کسانی که سعی دارند از این فضا در وهله اول برای مصادره چهره امام و بعد برای خدشه وارد کردن به شخصیت این رهبر بزرگ و بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی استفاده کنند‌.

نعیمه اشراقی از روزی که به قول خودش «جوک پاسداران و خانواده شهدا» در صفحه فیس بوک منتشر شد، آماج انتقادات تند مردم و البته طرفدارانش نیز قرار گرفت و این آش تا جایی شور شد که حتی برخی خارج‌نشینان نیز در خارج از کشور به او انتقاد کردند که نباید به عنوان نوه امام، چهره ایشان را به این حد مخدوش سازد‌. 

با این حال چند روز بعد و در حالیکه فرزند شهید همت در نامه‌ای از او خواست دیگر از این درفشانی‌ها! انجام ندهد، به تکذیب اصل ماجرا روی آورد و با نوشتن نامه‌ای در پاسخ به این فرزند شهید‌، از او و تمام فرزندان و خانواده شهدا عذرخواهی کرد و فیسبوک خود را نیز بست‌ تا دیگر شاهد موج بی امان انتقادات مخاطبان نباشد.

پس از توهین اشراقی به خانواده شهدا، پسر شهید همت نیز از همین فضای مجازی و از سایت فیسبوک استفاده کرد تا بتواند اعتراض خود به نعیمه اشراقی را مطرح کند. او نوشت‌: بهتر است اطرافیان ایشان تذکری به ایشان بدهند تا شاید کمی در گفتارشان تغییر صورت گرفته و این حداقل را درک کنند که هر حرفی را نباید زد و حداقل در هر جایی نباید هر حرفی را گفت. وی در این نوشته تصریح کرده است‌: اولین چیزی که با مطلب زشت ایشان به ذهن می‌رسد، این است که وقتی بچه‌های این مملکت در زیر گلوله و بمب و خمپاره تکه تکه می‌شدند، رهبری که خیلی از آن «فرزندان ایران» به فرمان او راهی جبهه شده بودند، داشته در مورد ایشان و خانواده آن سربازان شوخی‌های زشت می‌کرده!!!!! این چیزی است که مطلب اشراقی به هر ذهنی تزریق می‌کند. آیا چنین کاری تیشه زدن به ریشه افکار و شخصیت امام خمینی نیست؟ ایشان نمی‌فهمد با چنان مطلبی تا چه حد وحشتناکی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی را زیر سوال برده و خوار و کوچک کرده؟

فرزند شهید همت با بیان اینکه هر طور نگاه کنیم ، این حرف با عقل و منطق جور در نمی‌آید‌، نوشته است که این مطلب نشان می‌دهد اشراقی دروغ می‌گوید و این هم باز باید تذکری باشد به بیت امام و اطرافیان خانم اشراقی که جلوی دُرفشانی‌های گاه و بیگاه ایشان را بگیرند.

* اصرار اشراقی بر جعلی بودن و استناد کاربران بر جعلی نبودن

اما ساعاتی بعد، نعیمه اشراقی در نامه‌ای سرگشاده که در سایت جماران منتشر شد، آنچه در فضای مجازی به او منتسب شده را تکذیب کرد و آن‌ را کار «جاعلین» دانست. این در حالی است که برخی کاربران شبکه‌های مجازی می‌گویند: اشراقی بعد از انتشار «جوک» مربوط به همسران «شهدا»، تعداد زیادی از کامنت‌های اعتراضی را پاک کرد. بر همین اساس برخی کاربران فضای مجازی اطمینان یافتند که این کامنت، نمی‌توانسته نوشته فردی دیگر جز وی بوده باشد. چرا که عقلانی است که جاعلین به دنبال اعتراضات وسیع بوده‌ باشند، نه اینکه اعتراضات را پاک کنند.

یکی از عواملی که سبب شد کاربران اینترنتی عنوان کنند هیچ جعل حسابی صورت نگرفته و قطعا این نوشته منتسب شخص نعیمه اشراقی است ، ماجرای همان عکس فتوشاپی بود که باعث شده اعتماد بسیاری از کاربران طرفدار خانواده امام خمینی، به خانم اشراقی، از بین برود.

عده‌ای دیگر از کاربران، با مقایسه تصویر پروفایل فیسبوک اصلی خانم اشراقی و مقایسه آن با صفحه جعلی منتسب به وی، اظهارات وی را رد کردند.


تصویر فیسبوک اصلی


تصویر فیسبوک جعلی





کامنت با تصویر پروفایل صفحه فیسبوک مطابقت دارد

 

در پایان ذکر این نکته ضروری است که بهتر است چنین اقدام بسیار تلخی که در هر حال به خانم نعیمه اشراقی منتسب شد، آغازی باشد بر پایان برخی حاشیه‌سازی‌های تعدادی از منسوبان به بیت حضرت امام خمینی(ره) تا احیاناً موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) با ورود  جدی به این مساله، مقابل اینگونه حاشیه‌سازی‌ها و تحریف نظرات امام، چه از طریق لطیفه‌گویی و چه خاطره‌ گویی بایستد. هرچند متاسفانه محمدعلی انصاری می‌گوید که درباره چنین مسائلی اظهارنظر نخواهد کرد.

منبع: تسنیم