۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶
همه واکنش‌های مادران و فرزندان شهدا به یک اهانت

موج انتقادات به نعیمه اشراقی بالا گرفت

لطیفه‌ای که نعیمه اشراقی از آن در صفحه فیسبوک یاد می‌کنند، توهین مستقیم به خانواده شهدا و البته پاسداران انقلاب اسلامی بود‌ و این توهین نیز با رویکرد اما و محکمات و حتی متشابهات امام کاملاً در تناقض بود.
کد خبر : ۱۳۷۴۹۰
صراط: بعد از خاطره‌گویی‌های آقای هاشمی رفسنجانی از امام (ره) که تناقض نسبتا شدیدی با افکار و بیانات ایشان داشت‌، نعیمه اشراقی نوه امام نیز وارد میدان شد و با پی گرفتن همین روند این بار از لطیفه‌هایی گفت که نزدیکان امام همچو وی، برای بنیانگذار انقلاب اسلامی  (ره)تعریف می‌کردند‌. اما لطیفه‌ای که نعیمه اشراقی از آن در صفحه فیسبوک یاد می‌کنند، توهین مستقیم به خانواده شهدا و البته پاسداران انقلاب اسلامی بود‌ و این توهین نیز با رویکرد اما و محکمات و حتی متشابهات امام کاملاً در تناقض بود.

پس از انتشار این مطلب، موج انتقادات به نعیمه اشراقی در فیسبوک و صفحات مجازی بالا گرفت. برخی از کاربران این لطیفه‌گویی را "شوخی کثیفی با جانباختگان میهن دانستند"، برخی نوشتند "شلوار جین رو ول کن و نعیمه اشراقی را دریاب"، برخی دیگر اینچنین نوشتند که "مردان دلیرمان را برایِ شما به کشتن دادیم! که آخر برایِ بیوه‌هایشان جوک بگویید؟"

*** در ادامه برخی از سخنان مادران بزرگوار شهدا و همچنین فرزندان شهدای هشت سال دفاع مقدس را در واکنش به اظهارات اشراقی را ملاحظه می کنید؛


دختر شهید رستگار:
توقع نمی‌رفت بیت امام به شهدا توهین کنند


 محدثه رستگار فرزند سردار شهید کاظم نجفی رستگار فرمانده اسبق لشکر 10 حضرت سیدالشهداء(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره توهین‌های اخیری که در قالب خاطره‌گویی به امام و خانواده شهدا وارد شده است، گفت: اخیراً، صداوسیما فیلمی از امام منتشر کرده که حضرت امام در آن فیلم تاکید کردند هر مطلب و یا حرفی که به نقل از ایشان گفته شود و سندی وجود نداشته باشند درست نیست.



وی افزود: این درست نیست که هر کسی به قول معروف نظرش را به نقل از امام بگوید؛ از بیت حضرت امام که محترم هستند توقع نمی‌رفت و نمی‌رود که به نقل از امام درباره خانواده شهدا نظر دهند و به خانواده شهدا توهین کنند.

رستگار گفت: ما به همین قدر بسنده می‌کنیم چون حرمت بیت امام را حفظ می‌کنیم اما لازم است که بیت امام نیز حرمت خانواده شهدا را حفظ کنند.

دختر شهید رستگار با خطاب قرار دادن موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، گفت: موسسه حفظ و نشر باید به وظیفه خود عمل کند و برایش مهم نباشد که طرف مقابل کیست. چون اگر قرار باشد موسسه در قبال تحریف‌های که می‌شود سکوت کنند و آنرا تائید کنند ممکن است دیگر چیزی از امام باقی نماند.

وی افزود: اگر بخواهم درباره تحریف نظرات امام مثالی بزنم، بهترین مثال، ماجرای حضرت نوح است. حضرت نوح پیغمبر خدا و ولی خداوند بود اما قرآن می‌فرماید چون حضرت نوح پیغمبر خداست دلیلی نمی‌شود که فرزندش هم خوب باشد؛ حضرت امام هم که تفکراتش موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد، دلیل نمی‌شود که چون نوه امام است، سکوت کرد. همانطور که نمی‌توان برای بررسی حضرت نوح به فرزندش استناد کرد درباره امام نیز نمی‌توان به نوه ایشان استناد کرد.


فرزند شهید افتخاری:
خانم اشراقی! مطالب شما با مشی و فرمایش حضرت امام(ره) تفاوت دارد


همسر شهید محمدعلی عامریان و فرزند شهید افتخاری گفت: مطالبی که از سوی خانم اشراقی مطرح می‌شود با مشی، مطالب و فرمایش حضرت امام (ره) تفاوت دارد و ما انتظار داریم ایشان به راهی که باید در آن قرار می‌گرفت، بازگردد.



 لاله افتخاری فرزند شهید محمد حسین افتخاری و همسر محمدعلی عامریان که در عملیات کربلای 4 دعوت حق را لبیک گفتند در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس در واکنش به اظهارات نعیمه اشراقی در مورد امام و شهدا، اظهار داشت: من نه تنها در رابطه با این موضوع بلکه در خصوص همه صحبت‌های اخیر خانم اشراقی سخن می‌گویم.

وی افزود: معیار ما قرآن کریم است که به همسران پیامبر اکرم می‌فرماید شما با زنان دیگر تفاوت دارید اگر تقوی پیشه کنید و در مقابل این بی‌تفاوتی اگر از مسیر پیامبر عدول کنید تکلیف و عذابتان دو برابر خواهد بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کسانی که به امام راحل (ره) و بزرگان منسوب هستند باید دقت بیشتری داشته باشند چرا که اگر در راه صحیح حرکت کنند و مطالب‌شان سنجیده باشد از جایگاه ویژه برخوردار و الگوی دیگران قرار خواهد گرفت.

افتخاری ادامه داد: ما انتظار داریم مطالبی که چندی پیش از سوی خانم اشراقی مطرح شده است، توسط خود ایشان تکذیب و یا اصلاح شود.

وی تاکید کرد: مطالب طرح شده از سوی خانم اشراقی با مشی، مطالب و فرمایش حضرت امام تفاوت دارد بنابراین انتظار داریم که خانم نعیمه اشراقی به راهی که باید در آن قرار می‌گرفت باز کردند وگرنه فرزند نوح پیامبر هم به عذابی الیم گرفتار شد.

فرزند شهید محمدحسین افتخاری تصریح کرد: به نظر ما خانم اشراقی و بعضی دیگر از کسانی که در خصوص مسائل مختلف اظهارنظر می‌کنند باید مقداری در دیدگاه خود تجدید نظر داشته باشند و اگر مطالب اشتباهی به آنها نسبت داده می‌شود تکذیب کنند و مبادا آلت دست دیگران قرار بگیرند.

فرزند شهید دستواره:
اظهارات اشراقی جای تأسف دارد


فرزند شهید دستواره گفت: ما همواره پشت سر فرزند شهید همّت بوده‌ایم و حرف ایشان خطاب به خانم اشراقی را تأیید و هر گونه توهین به شهدا و امام شهدا را محکوم می‌کنیم.



مهدی دستواره فرزند شهید محمدرضا دستواره قائم مقام فرمانده لشکر 27 محمدرسول الله(ص) در گفت‌وگو با فارس، در واکنش به اظهارات به نعیمه اشراقی در مورد امام و شهدا، اظهار داشت: اگر خانم اشراقی چنین اظهاراتی را بیان کرده، واقعاً جای تأسف دارد.

وی افزود: باید جلوی افراد در هر جایگاه که باشند و بخواهند به مقدسات ما یعنی شهدا و امام شهدا توهین کنند، گرفته شود.



فرزند شهید دستواره تأکید کرد: ما همواره پشت سر فرزند شهید همت بوده‌ایم و حرف ایشان را تأیید و هر گونه توهین به شهدا را محکوم می‌کنیم.

وی در پایان گفت: هیچ گاه نباید با چنین مسائلی همچون شهدا و امام شهدا شوخی کرد.


فرزند شهید بروجردی:
مؤسسه امام پاسخ اشراقی و رفسنجانی را بده
د


فرزند شهید بروجردی فرمانده سپاه کردستان با انتقاد از تحریف بیانات امام خمینی(ره) توسط رفسنجانی و توهین به امام و خانواده شهدا توسط نعیمه اشراقی گفت: برخی می‌خواهند با خاطره‌سازی شأن امام را خدشه‌‌دار کنند.

سمیه بروجردی فرزند سردار شهید محمد بروجردی فرمانده سپاه کردستان در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه خاطره‌سازی‌های که علیه امام در جامعه مطرح می‌شود، توهین به حضرت امام است، گفت: این توهین‌ها که در قالب خاطره مطرح می‌شود، ارزش‌های انقلاب اسلامی را هدف قرار داده است.



وی با بیان اینکه گویا قرار است عده‌ای شأن و عظمت‌ امام راحل را با خاطره‌سازی زیر سؤال ببرند، تأکید کرد: جمله خانم اشراقی، واقعاً عجیب بود. ایشان نه تنها به خانواده شهدا بلکه به حضرت امام که پشتوانه انقلاب اسلامی توهین کرده است.

فرزند شهید بروجردی گفت: امروز برخی خاطراتی از حضرت امام به زبان می‌آورند که به هیچ عنوان قابل قبول نیست این توهین‌ها و نقل‌قول‌های که اخیر آقای هاشمی نیز مطرح کرده است قابل باور و پذیرش نیست.

وی با بیان اینکه توهین به امام و خانواده شهدا حق‌الناسی بزرگ است که قابل بخشش نیست، تصریح کرد: برخی‌ها که از بزرگان به شمار می‌آیند نیز باید حواسشان را جمع کنند و با خاطره و نقل‌قول‌های غیرواقعی به امام توهین نکنند.

بروجردی گفت: کسانی که امروز به امام و خانواده شهدا توهین می‌کنند از فردا به سپاه و بسیج و ارزش‌های انقلاب نیز توهین خواهند کرد و با خاطره‌گویی‌های خود، به اصل انقلاب هجمه خواهند برد مگر اینکه آنها که مسئولند وارد شوند و به این توهین‌ها که شخصیت‌های حقوقی انقلاب اسلامی وارد شد، پاسخ دهند.

فرزند شهید بروجردی با بیان اینکه وظیفه اصلی مؤسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) حراست از اندیشه‌های امام خمینی(ره) است، اظهار داشت: انتظار مردم این است که مؤسسه‌ای که قرار است از اندیشه‌ها و آرمان‌های امام حراست کند، پاسخ‌ تحریف‌ها را بدهد.


فرزند شهید صنیع‌خانی:
مراجع رسمی توهین به خانواده شهدا و تحریف بیانات امام را پیگیری کنند


سیدرضا صنیع‌خانی فرزند سردار شهید سید محمد صنیع‌خانی فرمانده ترابری سپاه در دفاع مقدس و قائم مقام وقت بنیاد تعاون کل سپاه،‌ در گفت‌وگو با فارس در واکنش به توهین نعیمه اشراقی به امام (ره) و خانواده شهدا، گفت: این توهین بی‌سابقه به امام راحل و خانواده شهدا باید از سوی مراجع رسمی پیگیری شود و همچنین تحریف بیانات حضرت امام در خاطره‌های هاشمی‌رفسنجانی نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون جای موضع‌گیری جدی از سوی دفتر امام خالی است، اظهار داشت: مؤسسه حفظ و نشر آثار امام (ره) باید به صورت جدی در برابر این دروغ‌گویی و توهین به امام (ره) واکنش نشان دهد.

فرزند شهید صنیع‌خانی تصریح کرد: ظاهراً این مؤسسه تنها وظیفه انتشار کتاب‌های حضرت امام (ره) را بر عهده گرفته و در مواردی که با سلیقه آنها متفاوت است، موضع‌گیری می‌کنند، اما در برابر این توهین آشکار هیچ موضع درستی را نمی‌گیرد.

صنیع‌خانی، ضمن ابراز نگرانی از ادامه‌دار شدن این گونه نقل‌های دروغین از امام تصریح کرد: در روزهای گذشته شاهد بودیم که برخی خاطراتی بدون سند از رهبر فقید انقلاب منتشر کردند ولی عدم موضع قاطع از سوی دفتر امام و مؤسسه حفظ و نشر آثار ایشان، باعث شد که دیگران به خود جرأت دهند اینگونه به امام (ره) توهین کنند.

وی با تأکید بر اینکه خانواده و همسران شهدا جزو پاکدامن‌ترین زنان تاریخ ایران هستند، اظهار داشت: توهین خانم نعمیه اشراقی به پاسداران و همسران شهدا، را هیچگاه به پای چهره‌های ارزشمند خانواده امام نظیر مرحوم حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی نمی‌گذاریم، اما از کسانی که امروز خود را متولی بیت امام می‌دانند انتظار داریم که در برابر این توهین‌ها سکوت نکنند.

مادر شهیدان کشوری:
خداوند هتاکان به امام را هدایت کند/ حسین(ع) را نزدیکانش شهید کردند


مادر شهیدان کشوری با تأکید بر اینکه ما هر چه آبرو داریم از شهدا و امام شهداست، گفت: خداوند هتاکان به امام و شهدا را هدایت کند.



فاطمه سیلاخوری مادر شهیدان کشوری در گفت‌‌وگو با فارس در واکنش به اظهارات نعیمه اشراقی نوه امام (ره) در مورد امام و شهدا در صفحه فیس بوک‌اش، اظهار داشت: افرادی که به فکر ناموس و آبرویشان بودند، به جبهه رفتند و در راه خدا شهید شدند.

وی با بیان اینکه باور نمی‌کنم نوه امام (ره) چنین مطلبی نوشته باشد، افزود: باید بدانیم کسانی که با امام حسین (ع) دشمنی کردند، از نزدیکان ایشان بودند.

مادر خلبان شهید احمد کشوری در ادامه به طرح سؤالاتی پرداخت و گفت: چرا باید کاری کنیم که دل دشمنانمان را شاد کنیم؟ ما تاکنون آبرومندانه زندگی کردیم و می‌کنیم.

سیلاخوری در پایان خاطرنشان کرد: ما هر چه آبرو داریم از شهداست و امیدوارم خداوند نعیمه اشراقی را به راه راست هدایت کند که حداقل اگر مسلمان نیستند آزاده باشند؛ ما هر چه داریم از رهبری و ولایت فقیه و شهداست.

پسر شهید همت:
اگر به احترام امام (ره) نبود، الفاظ درخور شأن "اشراقی" را به کار می‌بردم


فرزند شهید محمدابراهیم همت در واکنش به یک یادداشت توهین‌آمیز از "نعیمه اشراقی" درباره خانواده‌های شهدا در صفحه شخصی‌اش در فیس‌بوک، نوشت:

خانم "نعیمه اشراقی" دهان باز کرده و دُرفشانی نمودند.

چند نکته در مورد گفته‌های ایشان به نظرم رسید که بد ندیدم اینجا بگویم شاید به گوش اطرافیان ایشان رسید:

۱- بهتر است اطرافیان ایشان تذکری به ایشان بدهند تا شاید کمی در گفتارشان تغییر صورت گرفته و این حداقل را درک کنند که هر حرفی را نباید زد و حداقل در هر جایی نباید هر حرفی را گفت.

۲- اولین چیزی که با مطلب زشت ایشان به ذهن می‌رسد، این است که وقتی بچه‌های این مملکت در زیر گلوله و بمب و خمپاره تکه‌تکه می‌شدند، رهبری که خیلی از آن "فرزندان ایران" به فرمان او راهی جبهه شده بودند، داشته در مورد ایشان و خانواده آن سربازان، شوخی‌های زشت می‌کرده!!!!! این چیزی‌است که مطلب اشراقی به هر ذهنی تزریق می‌کند. آیا چنین کاری تیشه‌زدن به ریشه افکار و شخصیت امام خمینی نیست؟ ایشان نمی‌فهمد با چنان مطلبی تا چه حد وحشتناکی، بنیانگذار جمهوری اسلامی را زیر سؤال برده و خوار و کوچک کرده؟



در هر صورت یا واقعاً امام خمینی چنان گفتار و تفکر و برخوردی داشته (که هر جوری نگاه می‌کنم با عقل جور در نمی‌آید) یا خانم اشراقی دروغ می‌گوید و این هم باز باید تذکری باشد به بیت امام و اطرافیان خانم اشراقی که جلوی دُرفشانی‌های گاه و بی‌گاه ایشان را بگیرند.

۳- اگر واقعاً چنان شوخی بی‌شرمانه‌ای در آن ایام در جامعه شایع بوده، تنها باید گفت شرم بر سازندگان و شرم بر رواج‌دهنده‌های چنان شوخی بی‌شرمانه‌ای. افرادی که آن‌قدر بی‌شعور و نفهمند که این را درک نمی‌کنند که با این ظلم‌ها به خانواده‌های سربازان جنگ‌شان، فقط باعث می‌شوند در جنگ بعدی کسی برای‌شان نجنگد و خواهر و مادر و دختر و باقی زنان فامیل و آشنای‌شان مثل سده‌های گذشته در زیر دست و پای سربازان دشمنان شرقی و غربی قرار بگیرد و کشورشان دوباره تجزیه شود و از این هم کوچک‌تر گردد...
اتفاقی که در زمان شاه‌های فاسد و جنایتکار و بی‌کفایت قاجار رخ داد...

اگر عده زیادی نادان و نفهم از شدت سرخوشی و حماقت با همه چیز شوخی دارند، دست روزگار این‌گونه نیست؛ وقتش که برسد آنچنان ضربه‌ای می‌زند که نفهمند از کجا خوردند...

۴- این‌گونه افراد را که می‌بینم حس می‌کنم در جنگ گذشته کلاه گشادی بر سر خانواده‌های کشته‌های جنگ و کل رزمنده‌ها گذاشته شده. رزمنده‌ها در جبهه جنگ و زیر رگبار گلوله و بمب و خمپاره بودند و خانواده‌های‌شان در سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کردند (و این سختی بعد از شهادت و جانباز شدن رزمنده‌ها ادامه یافت و گاهی بیشتر هم شد..) و آن‌وقت این خانم که در خوشی تمام به سر می‌برده و سایر افراد مشابهش، چنان تفکر و شخصیتی داشته و دارند و تمام‌شان هم به خودشان افتخار می‌کنند...
حکومت هم که برخورد مشابهی با خانواده‌های سربازان جنگ دارد و در تبلیغاتش خود را مدیون آنها نشان می‌دهد و از کشته‌ها و مجروحین جنگی برای خودش مشروعیت درست می‌کند اما در برخورد با خانواده‌ها چیز دیگری را نشان می‌دهد...

پ.ن : فقط و فقط بخاطر احترامی که برای امام خمینی قائلم از چنین ادبیاتی استفاده کردم وگرنه در برابر شخصی که چنان توهینی به خانواده‌های شهدا نموده الفاظ درخور شأنش را به کار می‌بردم و البته این نگه‌داشتن حرمت، همیشگی نخواهد بود. اگر اطرافیان ایشان تصحیحی در گفتارش صورت ندهند، چاره‌ای جز شکستن حریم‌ها باقی نمی‌ماند.

یک درخواست منطقی از موسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره)

فارغ از این واکنش ها به نظر می رسد بیت شریف امام راحل و موسسه نشر آثار امام درباره این اقدام سخیف باید واکنش جدی نشان دهند. بیراه نیست که بگوییم اظهارات شاذ خواهران اشراقی در روزهای اخیر هم به ملتهب شدن فضای سیاسی کشور می انجامد و هم به میراث معنوی امام خدشه وارد می کند. چندی پیش هم زهرا اشراقی با ذکر جزئیاتی از زندگی خصوصی خود تلویحا آنها را به نظریات امام منتسب کرده بود که تعجب فروانی را بر انگیخت.

اینکه برخی برای مشروعیت بخشیدن به سلوک شخصی ،مدام نقل قول های شاذ از امام مطرح کنند و هر کسی برای تحکیم نظریات خود آن را به خاطراتی از امام سنجاق کند، امری است که میراث امام را با تهدیداتی حاد مواجه می کند. تحریف و استحاله منش حکومتی و اجتماعی امام خطری است که موسسه نشر آثار امام اساسا برای مقابله با آن ایجاد شده است و انتظار می رود بدون توجه به وابستگی های افراد در انجام وظایف خود پیش قدم باشد.

منبع: مشرق