۰۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۸
در واکنش به جاسوسی آمریکا از میلیون‌ها شهروند فرانسوی

فرانسه هم از آمریکا جاسوسی می‌کند

رئیس سابق دستگاه جاسوسی فرانسه در واکنش به گزارش‌های جاسوسی آمریکا از میلیون‌ها شهروند کشورش گفت: پاریس هم از آمریکا جاسوسی می‌کند.
کد خبر : ۱۳۸۴۷۰
صراط: رئیس سابق سازمان جاسوسی داخلی فرانسه گفته است که فرانسه هم از آمریکا جاسوسی می‌کند، درست همان‌طور که آمریکا از فرانسه جاسوسی می‌کند.

وی این اظهارات را در حالی بیان کرده که گزارش‌ها حاکی از آن است آژانس امنیت ملی آمریکا اطلاعات تلفنی مربوط به میلیون‌ها نفر از شهروندان فرانسوی را جمع‌آوری کرده است.

برنارد اسکوارچینی که تا سال گذشته رئیس دستگاه اطلاعات داخلی فرانسه بوده به روزنامه فیگارو  گفته از شنیدن اظهارات ژان مارک آیرو، نخست‌وزیر فرانسه «حیرت‌زده» شده است.

نخست وزیر فرانسه پیشتر گفته بود گزارش‌های جاسوسی از شهروندان فرانسه او را شوکه کرده‌اند.

رئیس سابق دستگاه اطلاعات فرانسه گفت: «از این ساده‌لوحی‌های حاکی از دستپاچگی تعجب می‌کنم. آدم فکر می‌کند سیاستمداران ما به خودشان زحمت خواندن گزارش‌هایی که از دستگاه‌های اطلاعاتی می‌گیرند را نمی‌دهند.»

آقای اسکوارچینی که در سال 2011 به خاطر تجسس از روزنامه‌نگارهایی که پیگیر بودجه‌های غیرقانونی کمپین تبلیغاتی نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور پیشین فرانسه بودند خود در پارلمان مورد سوال قرار گرفته بود، ادامه داد: «دستگاه‌های اطلاعاتی فرانسه کاملاً آگاهند که تمامی کشورها، چه در جنگ علیه تروریسم متحد هم باشند یا نباشند، همواره از هم جاسوسی می‌کنند.»

وی تصریح کرد: «آمریکایی‌ها از منافع صنعتی و بازرگانی فرانسوی‌ها جاسوسی می‌کنند و ما هم همان کار را انجام می‌دهیم چون حفاظت از شرکت‌هایمان جزو منافع ملی ماست.»

رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی فرانسه تأکید کرد: «در این گزارش، هیچ چیزی به واقع جای تعجب نداشت. کسی را نمی‌توان فریب داد.»
منبع: فارس