۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰

آتش‌نشانی که کودک مرده را زنده کرد

آتش نشان زنجانی کودکی را که بعد از خارج کردن از چاه توسط امدادگران مرده اعلام شده بودند، احیا و دوباره به زندگی بازگرداند.
کد خبر : ۱۳۸۵۵۶
به گزارش صراط، فعالیت‌ها و عملیات‌های نیروهای امدادی پر از حوادث و رویدادهای تلخ و شیرین است که گاهی بیان برخی از آنها بسیار شیرین و برخی بسیار تلخ است، که بازگو شدن این حوادث می‌تواند در برخی مواقع تجربه‌ای بزرگ برای دیگران باشد.

فواد حبیبی ۳۰ ساله که سابقه ۱۰ ساله کار در آتش نشانی زنجان را دارد حدود یک ماه پیش با استفاده از تجربیات خود اقدام به احیای قلبی حادثه دیده‌‌ای کرد که در نوع خود جالب بوده است.

آتش نشان زنجانی با تشریح روند حضورش بر بالین دختر بچه هشت ساله روستای کزبر گفت: نیروهای آتش نشانی وقتی بر بالین حادثه دیده حاضر شدند که وی از چاه خارج شده و مرگش توسط نیروهای اورژانس اعلام شده بود.

وی به تجربه خود از حضور در یکی از کلاس‌های دانش‌افزایی اشاره و تصریح کرد: در یکی از دوره‌هایی که در آن حضور داشتم یکی از استادان ایتالیایی گفته بود که غریق بعد از ۴۰ تا یک ساعت قابلیت احیا شدن را دارد.

حبیبی با بیان اینکه بر اساس اقدامات انجام شده در مسیر دختر بچه غریق احیا و به نزدیک‌ترین بیمارستان زنجان که امام حسین (ع) بود، منتقل شد.

این آتش نشان زنجانی با ابراز تاسف از فوت دختر بچه غریق که پس از دو روز بستری شدن در بیمارستان روی داده است، ادامه داد: اقدامات اولیه در حوادث این چنینی برای جان حادثه دیدگان بسیار حیاتی است.

وی با مهم ارزیابی کردن نقش نهادهای امداد و نجات در رسیدگی به حادثه دیدگان تصریح کرد: در چگونگی انتخاب افراد برای ورود به این شغل باید نهایت دقت انجام شود.

حبیبی با مهم ارزیابی کردن حداقل‌های لازم به لحاظ توانایی برای ورود به این شغل گفت: ورود به نهادها امدادی باید دقت لازم انجام شود چرا که علاقه داشتن در این شغل‌ها بسیار مهم است.

آتش نشان زنجانی داشتن تحمل بالا را برای متصدیان شغل‌های امدادی از ضروریات اعلام کرد و افزود: به شخصه فحش‌های بسیاری از حادثه دیدگان شنیده‌ام، ولی آنچه که باید در این موارد مد نظر قرار گیرد، سوای مسائل فرهنگی به نوعی طبیعی بودن این برخوردها از طرف حادثه دیدگان است.

وی با ابراز رضایت از ورود به این شغل عنوان کرد: نوع شغل در آتش نشانی و همه کارهای امدادی طوری است که نیاز به پاک دستی دارد، چرا که با خصوصی‌ترین مسائل مردم سر و کار دارد.

حبیبی در پاسخ به سئوالی در مورد بیشترین تماس‌های مردمی در حوزه آتش نشانی و امداد و نجات ادامه داد: نوع تماس‌ها بسته به فصل و روز متفاوت است ولی به طور روتین روزی سه ماموریت در آتش نشانی زنجان وجود دارد.

آتش نشان زنجانی به مشکلات موجود در ساختمان‌های جدیدالاحداث بعد از تصادفات رانندگی اشاره کرد و بیان داشت: درب‌های ضد سرقت به لحاظ استحکام و فراموش شدن کلیدها در سال‌های اخیر دردسر‌های زیادی را فراهم کرده است.

وی بر لزوم ارائه آموزش‌های لازم در این باره به مردم گفت: مردم باید آگاه باشند که آتش نشان تحت شرایط خاصی از جمله وجود مصدوم در پشت در، حریق و یا هر موردی که به حیات انسان وابسته باشد، جان خود را به خطر می‌اندازد تا از پشت بام وارد خانه شده و اقدام به باز کردن درب‌هایی می‌کنند که کلید ندارند.

حبیبی حمایت از مردم به هنگام بروز حادثه را از وظایف ارگان‌های امداد و نجات اعلام کرد و متذکر شد: نیروهای امداد و نجات ضمن عمل به وظایف انسانی خود از این شغل امرار معاش هم می‌کنند.

شایان ذکر است، فواد حبیبی فوق دیپلم تربیت بدنی دارد و از ۲۱ سالگی وارد آتش نشانی شده است.

وی سابقه پوشیدن پیراهن تیم ملی را در تیم کوهنوردی و سنگنوردی را هم دارد.
منبع: فارس