۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵

درباره اقدام تحسین برانگیز سیدحسن خمینی

امام راحل متعلق به جناح خاصی نیست که در صورت مواجهه با رفتاری دون از شأن امام توسط یک جریان، چوب نقد و برچسب سیاسی به دلسوزانی که معترض به شکستن حرمت امام هستند، زده شود.
کد خبر : ۱۳۸۵۷۷
«اقدام تحسین برانگیز»عنوان سرمقاله روزنامه جوان به قلم حسن رشوند است که در آن می خوانید؛ 15 سال پیش در اوج قدرت جریان اصلاحات که همه آموزه های  دینی مورد نقد و تردید قرار می گرفت و برخی اساتید لائیک در دانشگاه ها دیگر ابایی نداشتند نسبت های  دروغ به پیامبر مکرم اسلام (ص) و ائمه معصومین (ع) ببندند و در بستر اندیشه های  لیبرالیستی همه چیز مجاز و مباح شمرده می شد، در کلاس درس «فقه سیاسی» با استاد این درس که از قضا در پرونده خویش سابقه روحانیت ثبت و به جهت رفتارهای خارج از مبانی دین، خلع لباس شده بود، روی یک نسبت دروغ بستن به پیامبر اسلام (ص) بحث مان بالا گرفت و بگذریم که تاوان این بحث محرومیت از امتیاز دنیوی برخی عزیزان دلسوز دین شد ولی خرسند از آن بودیم که نگذاشتیم به عزیزین و پاک ترین موجود عالم هستی نسبت دروغی بسته شود و سیره آن حضرت با رفتارهایی از جنس جاهلین قریشی که هیچ تقیدی به حرمت ارتباط زن و مرد نداشتند و فقط از امیال شیطانی پیروی می کردند، یکسان تلقی شود.

موضع گیری حجت الاسلام سید حسن خمینی را که در خصوص برخی اتفاقات روزهای گذشته به ویژه حرمت شکنی هایی که توسط زهرا و نعیمه اشراقی در باب حجاب و موسیقی دیدیم، هر چند این موضع گیری را دیرهنگام فرض کنیم ولی از آنجا که حرمت امام (ره) توسط یادگار آن یار سفر کرده حفظ شده بر چنین اقدامی تحسین گفتیم و به یاد دوران دانشجویی و ایستادگی در مقابل انحرافی که نسبت به شخصیت پیامبر مکرم اسلام (ص) در آن مقطع صورت می گرفت و بدون واهمه از عواقب آن، دفاع از پیامبر را فرض واجب برای خویش می دانستیم، افتادیم.

اما به نظر می رسد چند نکته در خصوص چنین رفتارهایی آن هم توسط کسانی که خود را به نوعی منتسب به بیت امام عظیم الشأن می دانند و واکنشی که درباره آن باید انجام بگیرد، وجود دارد:
1- دوستداران خمینی عزیز باید بدانند معیار تشخیص در سیره و عملکرد امام، آثاری بوده است که از آن حضرت به یادگار مانده است. وقتی ما به صراحت در رساله عملیه آن حضرت از حکم حرمت حجاب و موسیقی اطلاع داریم، چرا باید چرندیات برخی افراد هر چند منتسب به بیت امام راحل که فقط و فقط به جهت ژنتیکی با امام راحل نسبت دارند، ما را برآشفته کند. یقیناً زهرا و نعیمه اشراقی نه در زمان امام (ره) مقلد آن حضرت بوده اند که زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی خود را براساس آن تنظیم کنند و نه امروز تابع نظرات روشنگر امام راحل هستند. این جماعت لمپن بیش از آنکه از نظرات امام تبعیت کنند، مقهور اندیشه های ضددینی و سکولاریستی جریان های  سیاسی هستند.

اشراقی ها یقیناً بیش از آنکه متأثر از اندیشه ها و سیره امام باشند، متأثر از تفکر جریان لائیک جبهه اصلاحات و تابع سیره همسران خویشند که مصداق این سیره غلط و ضد دین را در مقطع مسئولیتی آنها بر کرسی نمایندگی مجلس شاهد بوده ایم.

بنابراین با این پاسخ سیدحسن خمینی روشن شد این دو خواهر هیچ قرابت فکری با سیره و نگاه امام راحل به ویژه نسبت به مبانی دین ندارند.

2- فراتر از رفتارهای ساختارشکنانه زهرا یا نعیمه اشراقی، صیانت از اندیشه های  تابناک معمار بزرگ انقلاب اسلامی است. به نظر می رسد آنچه این دو خواهر انجام می دهند، بازی در پازل دشمن برای قبح شکنی از قداست و حرمت امام عظیم الشأن است و پربیراه نخواهد بود اگر بگوییم اندیشکده های  ضددینی غرب با کمک سرویس های  جاسوسی و خبری، این تور را پهن کرده اند تا در شرایط حاضر که مبانی اندیشه ای و سیره خمینی کبیر منشأ تحول در جهان و منطقه شده است، این مبانی و سیره را در آماج حملات خود قرار دهند. انجام مصاحبه زهرا اشراقی با شرق الاوسط مؤید این نگاه است. از همین روست که انتظار می رفت بدون فوت وقت سید حسن خمینی به عنوان متولی صیانت از آثار و اندیشه های  امام در همان آغازین لحظه های  انتشار این اخبار در رسانه ها واکنش نشان داده و از گسترش و سوءاستفاده ممانعت به عمل می آوردند. اما در وهله اول این وظیفه بر دوش آحاد ایرانیانی است که دل در گرو امام و انقلاب دارند. از این منظر نه تنها نباید واکنش روزنامه «جوان» و خبرگزاری فارس مورد سرزنش مؤسسه حضرت امام (ره) قرار گیرد، بلکه این موضع گیری بجا، بموقع و منطقی می بایست مورد تقدیر متولیان مؤسسه و شخص حاج سیدحسن خمینی قرار می گرفت.

3- امام راحل متعلق به جناح خاصی نیست که در صورت مواجهه با رفتاری دون از شأن امام توسط یک جریان، چوب نقد و برچسب سیاسی به دلسوزانی که معترض به شکستن حرمت امام هستند، زده شود. امروز انتظار داریم همانگونه که حاج سیدحسن در مقوله حجاب و موسیقی بی پرده و با شهامت نگاه امام را منعکس کردند و کید بدخواهان و برخی نزدیکان همسو با دشمن را برملا کردند، نسبت به اندیشه های  امام راحل در بحث های  دیگر نیز همین حساسیت را داشته باشند و نگذارند برخی با نقل خاطرات مجعول از امام، ذهن نسل جوان که حیات آن بزرگوار را درک نکرده اند، دچار لغزش شود و راه پرفروغ پیر خوش ضمیر جماران به انحراف یا فراموشی سپرده شود. قطعاً اینجا تکلیف سیدحسن و بیت شریف امام سنگین تر خواهد بود. هرچند مسیر خمینی عزیز آنچنان روشن است که هیچ غباری نمی تواند مانع حرکت پرشتاب آن شود.