۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۱

رکورد گروه 100 هزارنفری سرود ایران

این سرود که به زودی اقدامات آن برای ثبت در کتاب رکوردهای جهان گینس انجام خواهد شد متشکل از یک گروه 100 هزار نفری است
کد خبر : ۱۳۸۷۴۴
صراط: مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری به برگزاری چهارمین دوره جشنواره موسیقی خنیاگران در سطح ملی به تولید بزرگترین سرود جهان توسط حوزه هنری و مشارکت چند نهاد دیگر اشاره کرد و گفت: این سرود که به زودی اقدامات آن برای ثبت در کتاب رکوردهای جهان گینس انجام خواهد شد

تشکیل شورای تخصصی مرکز موسیقی حوزه هنری

نشست خبری مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری شنبه چهارم آبان ماه با هدف تشریح اهداف آینده و دستاوردهای یک سال گذشته در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد.

پیروز ارجمند در ابتدای این نشست رسانه ای گفت: وی ادامه داد: تغییر رویکرد در سیاست های مرکز موسیقی حوزه هنری اولین کاری بود که بعد از ورودم به این نهاد مدنظر قرار دادم به همین جهت در اولین گام شورای تخصصی با محوریت اقتصاد موسیقی و جامعه و تعریف درست از زیر ساخت های موسیقی با حضور اساتید، هنرمندان و کارشناسان زبده این مباحث در مرکز موسیقی حوزه هنری تشکیل شد و ما در اولین اتفاق و با یک بررسی دقیق کارهای مدیریت مرکز موسیقی حوزه را به چهار بخش تولید، اجرا، پژوهش و پخش محصولات موسیقایی متمرکز کردیم.

افزایش 5 برابری تولیدات شهرستان ها

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در ادامه صحبتهای خود با اشاره به فعالیتهای استانی مرکز موسیقی حوزه هنری خاطرنشان کرد: به طور کلی در نظام مدیریت فرهنگی کشور مدیران کمتر به قوه موجود در استانها و هنرمندان فعال آن پرداخته اند در حالیکه ما هنوز متوجه این امر نشدیم که بسیاری از هنرمندان صاحب نام موسیقی کشور از شهرستانها ظهور و بروز پیدا کردند از این منظر ما به سهم خود در اولین کاری که در این حوزه انجام دادیم بررسی فعالیتهای موسیقایی هنرمندان استانها بود که براین اساس تاکنون با وجود مشکلات مالی موفق به افزایش 5 برابری تولیدات شهرستانها به لحاظ کیفی و کمی بودیم به طوریکه تعدادی از هنرمندان برجسته پایتخت از جمله سالار عقیلی و محمد معتمدی همکاری هایی را در این زمینه انجام داده اند.

ارجمند گفت: اختصاص رایگان سالن های حوزه هنری برای اجرای کنسرت گروههای شهرستانی، تجهیز استودیوهای ضبط موسیقی در استانها، تمرکززدایی برگزاری جشنواره از تهران، برگزاری کارگاههای آموزشی صدابرداری با هدف تربیت صدابردار، دیدار مستمر با هنرمندان فعال شهرستانی در تهران و شهرهای دیگر از جمله برنامه های مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری در استانها بود.

انتشار فصلنامه مقام موسیقایی با رویکرد جدید

این پژوهشگر به انتشار مجدد فصلنامه مقام موسیقایی هم اشاره کرد: به هر حال انتشار این فصلنامه موسیقیایی در هر دوره مدیریتی مرکز موسیقی حوزه هنری رویکرد خاص خود را دارد . آنچه در دوره جدید مد نظرم به عنوان سردبیر خواهد بود توجه به مبانی مهم موسیقی با دیدگاه نقادانه به جریان موسیقی در کشور و مخاطب محوری است. به این منظور که مطالب در عین علمی بودن با زبان ساده تری بتواند مطالب مورد نظر را به مخاطب ارائه دهد.

ممیزی با محوریتی غیر از کیفی گرایی را رد می کنیم

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری به برگزاری کنسرت های متعدد هنرمندان موسیقی ایرانی در تالارهای وابسته به حوزه هنری هم اشاره کرد و گفت: از زمانی که وارد مرکز موسیقی حوزه هنری شدم میزبان بیش از 40 کنسرت بودیم که با کمترین زمان ممکن برای صدور مجوز مواجه شد به طوریکه بسیاری از کنسرت های موسیقی در کمتر یک روز موفق به اخذ مجوز می شوند. این در حالی است که مخاطب سازی از اهداف ماست که با دقت در تلاشیم میزان آن را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: ما همواره رویکرد کیفی به آثار اجرا شده داشته و داریم از این جهت از هر گونه اعمال ممیزی که کیفیت در آن مورد توجه نیست پرهیز کرده و آن را رد می کنیم. اعمال ممیزی و سانسور در کارهای ما زمانی معنا پیدا می کند در مرحله اول کیفیت اثر دارای امتیازات ویژه ای باشد. ما معقتدیم تمامی قصورات باید تبدیل به فرصت شود از این جهت است که همواره در این بخش به کیفیت پیش از هر چیز دیگری فکر می کنیم. ما معتقدیم شیوه اعطای مجوز ما به گروههای موسیقی راحت ترین شیوه بعد از انقلاب بوده است. البته که در برخی نهادها متاسفانه در این سالها اعتمادسازی را از هنرمندان دور کردیم و جو امنیتی را به فضای هنر آوردیم.

خروج از جزیره های جداگانه موسیقی در ایران

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در ادامه این نشست خبری موسیقی ایرانی را جزایر جداگانه ای توصیف کرد و گفت: در راستای خروج از جزایر جداگانه موسیقی به ویژه در بخش مدیریت که به شدت در این سالها آسیب های فراوانی را به بدنه موسیقی کشور وارد کرده مرکز موسیقی حوزه هنری اقدامات خوبی را انجام داده که می تواند سرمنشا خدمات خوبی در عرصه های خدمت رسانی به موسیقی کشور باشد.

امضای تفاهمنامه با وزارت آموزش و پرورش برای آموزش مربیان سرود، بورسیه آموزشی دانش آموزان برگزیده در حوزه سرود، حمایت از جشنوار های موسیقایی دانش آموزی، تولید محصولات مشترک موسیقی با نهادهای مختلف، حضور در چندین پروژه ثبت معنوی آثار موسیقایی در یونسکو، تعامل با وزارت ارشاد، مشارکت در برگزاری جشنواره موسیقی مقاومت و جشنواره موسیقی نواحی، عضویت در شورای سیاستگذاری جشنواره های مختلف موسیقی و شوراهای کارشناسی وزارت ارشاد، همکاری با رسانه ملی در تولید بیش از 100 اثر موسیقایی از جمله برنامه های مشارکتی مرکز موسیقی حوزه هنری با دیگر نهادها بود که ارجمند به آنها اشاره کرد.

برگزاری اولین جشنواره موسیقی ملی دانشجویان

ارجمند در توضیح فعالیتهای پژوهشی مرکزموسیقی حوزه هنری توضیح داد: یکی از کارهای ویژه ای که در بخش پژوهشی مرکز موسیقی حوزه هنری انجام گرفته طرح حمایت از پایان نامه های دانشجویی است. این پایان نامه ها که پیش از این شکل منسجمی نداشتند آثاری هستند به لحاظ کاربردی می تواند دارای ارزشهای فراوانی باشد از این جهت این طرح حمایتی در دوره جدید روند بهتری را آغاز کرده که به زودی جزییات آن اعلام می شود.

وی افزود: برگزاری اولین جشنواره موسیقی ملی دانشجویان با میزبانی مرکز موسیقی حوزه هنری، امضای تفاهمنامه با خانه موسیقی برای حضور هنرمندان و اساتید عضو این نهاد برای آموزش هنرمندان شهرستانی از جمله برنامه هایی است که در حوزه پژوهش به آن توجه کرده ایم.

ثبت بزرگترین سرود جهان در کتاب رکوردهای گینس

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در بخش دیگری از صحبتهای خود ضمن اشاره به  تولید سرودهای مختلف مشترک با بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع و همچنین برگزاری چهارمین دوره جشنواره موسیقی خنیاگران در سطح ملی به تولید بزرگترین سرود جهان توسط حوزه هنری و مشارکت چند نهاد دیگر اشاره کرد و گفت: این سرود که به زودی اقدامات آن برای ثبت در کتاب رکوردهای جهان گینس انجام خواهد شد متشکل از یک گروه 100 هزار نفری است که روز 22 بهمن با مشارکت نهادهای دیگر همراه با افراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی ایران در میدان آزادی تهران اجرا می شود.

ارجمند افزود: این سرود روایتگر مبارزات مردم ایران در برابر رژیم ستم شاهی از سال 42 تا سال 57 است که با مشارکت نهادهایی چون خانه سرود انقلاب اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد در روز 22 بهمن اجرا می شود. ضمن اینکه همزمان با این اجرا در تهران یک میلیون دانش آموز به صورت هماهنگ در شهرهای دیگر نیز این سرود را اجرا می کنند.

جشنواره های موضوعی با رویکرد جدید

این مدرس دانشگاه در ادامه نشست به معرفی جشنواره ها و برنامه های مختلف مرکز موسیقی حو.زه هنری طی ماههای آینده پرداخت و گفت: برگزاری اولین جشنواره تخصصی موسیقی سنتی کشورهای شرقی با موضوع ستایش و حضور چند کشور خارجی در شهر کرمان، برگزاری جشنواره ملی موسیقی آوازی ایران با هدف استعدادیابی هنرمندان جوان این عرصه و تولید آثار موسیقایی به آهنگسازی استادان صاحب نام موسیقی، اجرای کنسرت های موسیقایی در فضاهای بیرونی، تلاش برای ارزان کردن قیمت بلیت کنسرت های موسیقی از جمله برنامه هایی است که به طور حتم تاثیر خوبی در موسیقی خواهند گذاشت.

راه اندازی فروشگاههای زنجیره ای موسیقی

ارجمند با انتقاد از نظام پخش آثار موسیقایی در کشور تصریح کرد: متاسفانه آسیب های زیادی گریبان گیر نظام پخش آثار موسیقایی کشورمان است به طوریکه بسیاری براین باورند که این روند، سیستم مافیایی دارد که باید برای رفع آن چاره ای اندیشید. از این جهت در فکر راه اندازی فروشگاههای زنجیره ای محصولات شنیداری، دیداری و مکتوب آثار موسیقایی هستیم که حتم داریم ظرفیت های صنعت پخش آثار موسیقایی در کشور را دچار دگرگونی خواهد کرد. این کار به زودی با نصب دستگاههای مخصوص فروش موسیقی به زودی در اماکن عمومی نصب می شود و با ارزان ترین قیمت در عین رعایت حقوق هنرمندان و صاحبان اثر محصولات موسیقی را به فروش می رساند.

تولید اذان براساس هفت دستگاه موسیقی ایرانی

مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری در ادامه معرفی طرح های پژوهشی کاربردی این نهاد توضیح داد: تولید مستند تصویری و کتاب فقه و موسیقی، بررسی مقام و دستگاه در تلاوت قرآن کریم، تولید اذان بر اساس هفت دستگاه موسیقی ایرانی با حفظ شئونات اسلامی، طرح تجارت و موسیقی با هدف بهره وری موسیقی در حوزه های اقتصادی، تدوین کتاب جامعه تاریخچه صدابرداری در موسیقی، انتشار طرح جامع موسیقی ایرانی بعد از تاریخ مشروطه طرح هایی است که هم اکنون مراحل نهایی خود را سپری می کند.

وی در تشریح فعالیتهای مرکز موسیقی حوزه هنری در بخش تولید به انتشار و تولید بیش از 70 اثر موسیقایی مختلف در گونه های متعدد موسیقی اشاره کرد.

انتشار آلبوم های "سرزمین مهربانی" شامل ردیف آوازی محمود کریمی، "مسیحا" با صدای حسام الدین سراج شامل روایتی متفاوت از زندگی بانو نرگس مادر گرامی حضرت مهدی (عج)، تولید 16 آلبوم موسیقی کودک و نوجوان با مشارکت حوزه هنری کودک و نوجوان، دایره المعارف صوتی مکتوب آواهای عاشورایی اقوام ایران در 24 آلبوم به کوشش جهانگیر نصری اشرفی، آلبوم نوحه های قدیمی ایران، آلبوم اشعار پروین اعتصامی با صدای سالار عقیلی، آلبوم نوروز به آهنگسازی کامبیز روشن روان و صدای بیژن بیژنی، اجرای ارکستر آکادمیک محمد سریر به یاد محمد نوری، نوای برگزیده موسیقیدانان خراسان شمالی، انتشار آثاری از جلال ذوالفنون و ردیف آوازی عبدالله دوامی با اجرای محسن کرامتی، انتشار آلبومی از موسیقی هند و ترکیه با هدف معرفی موسیقی جهان اسلام، تلاش برای تولید آثار مشترک با خوانندگانی چون سامی یوسف، انتشار آلبومی موسیقایی همزمان با همایش باران غدیر، آلبوم ردیف نوازی استاد مسعود نریمان، آلبوم برگزیده 50 آهنگساز فیلم با مشارکت کانون آهنگسازان خانه سینما، آلبوم آثار پیانویی استاد مصطفی کمال پورتراب، آلبوم تصویری هشتمین جشنواره موسیقی نواحی با مشارکت انجمن موسیقی از جمله آثاری بود که ارجمند در این نشست به آنها اشاره و معرفی کرد.
منبع: مهر
برچسب ها: سرود گینس صراط
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز