۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱

آنچه در "90" گذشت/ پرسپولیس قهرمان نیم‌فصل شد!

برنامه این هفته "90" در کنار موضوعات همیشگی، به بررسی مسائل مربوط به مجمع فدراسیون فوتبال پرداخت و موارد مطرح شده در این مجمع را مورد کنکاش قرار داد. این برنامه همچنین با علی کفاشیان درباره مجمع فدراسیون گفت‌وگو کرد.
کد خبر : ۱۳۹۰۴۷
صراط: برنامه "90" این هفته مانند همیشه با پخش گزارشی از اتفاقات روی داده در فوتبال ایران در هفته اخیر آغاز شد. مهمترین رویداد این هفته مجمع فدراسیون فوتبال بود که صبح دوشنبه برگزار شد. در بخشی از جلسه، علی کفاشیان در اعتراض به صادق درودگر بر سرش فریاد کشید که عصبانیت او شگفتی همگان را به همراه داشت. همین اتفاق دستمایه شوخی مجری برنامه "90" شد تا بگوید: "عصبانیت آقای کفاشیان چقدر عجیب بود. او را تا به حال اینطور ندیده بودیم!"

با این گزارش و پخش گزیده سه بازی هفته چهاردهم لیگ برتر، برنامه شروع شد و کم کم روند عادی خود را پی گرفت.

برنامه "90" چند هفته ای است که بخشی جدید با نام "ایران 90" را به سایر بخش‌ها اضافه کرده است. در این بخش، از امکانات فوتبالی استان‌های محروم کشور گزارش‌هایی تهیه می‌شود. در بخش "ایران 90" این هفته بخشی از گزارش دو هفته قبل را که درباره استان سیستان و بلوچستان بود، پخش شد. در این بخش از گزارش، مکانی را نشان می‌داد که چند روز قبل در آنجا بین مرزبانان کشور و یک گروه تروریستی درگیری شدیدی رخ داده بود و باعث شهادت 14 تن از مرزبانان شده بود.

"ایران 90" این هفته به استان کردستان اختصاص داشت.

در ادامه زمانی که بحث داوری دیدار استقلال و فولاد پخش می شد، محمد فنایی، کارشناس داوری برنامه پنالتی اعلام شده از سوی داور به سود استقلال را اشتباه دانست. به همین دلیل، میرشاد ماجدی روی خط تلفنی برنامه آمد و گفت: "یک بار هم که داور کار درست را انجام داده است، کارشناس برنامه 90 می گوید اشتباه شده است!"

فنایی هم با تاکید بر این که تصمیم داور اشتباه بوده پیشنهاد کرد که باشگاه استقلال از یک مشاور داوری بهره بگیرد. در داوری فاصله من با شما حداقل 40 سال است پس بهتر است که به نظر من احترام بگذارید. مربی، سرپرست و کارشناس داوری وظیفه خودشان را دارند.

ماجدی درباره احتمال خداحافظی فرهاد مجیدی هم گفت: "با ما در این باره حرفی زده نشده و اگر کاری صورت بگیرد، بر مبنای تشخیص فردی است."

مهمان ویژه

بازیکنی با دست منشوری!

علیرضا نظیف کار، مدافع تیم فوتبال داماش و ملی پوش امید، مهمان ویژه برنامه "90" این هفته بود. این بازیکن در دقایقی که در استودیوی برنامه حضور داشت درباره نحوه شروع فوتبالش، تیم‌هایی که در آنها توپ زده بود، مدیریت باشگاه و مسائلی از این دست صحبت کرد.

در بخشی از گفت‌وگوی فردوسی پور با نظیف کار، از عملکرد امیر عابدینی به عنوان مدیرعامل باشگاه داماش صحبت به میان آمد. فردوسی پور در این لحظه گفت:"حیف است که عابدینی در داماش نباشد. او کلا نقش زیادی در این باشگاه و فوتبال دارد. نقش موثر او در مجمع اخیر فدراسیون فوتبال هم کاملا پررنگ بود. او اصلا استاد "درآوردن" بحث در جلسات است!"

نظیف کار در توضیح نحوه شادی‌های پس از گلش – بوسیدن بازوی دست راست – گفت که روی دستش نام پسرش را خالکوبی کرده و دوست دارد که همه گلهایش را به او تقدیم کند. فردوسی‌پور بلافاصله گفت "پس دستت منشوری است!" نظیف کار هم با خنده پاسخ داد: "لباس آستین بلند می پوشم که دیده نشود!"

موضوع اصلی

مجمع فدراسیون فوتبال و حاشیه های بی شمارش

پس از گذشت بیش از دو ساعت و نیم از آغاز برنامه، بالاخره فیلم مجمع فدراسیون فوتبال برای پخش آماده شد و به این ترتیب بررسی موضوع اصلی برنامه این هفته شروع شد.

پیش از پخش گزارش مجمع اما علی کفاشیان روی خط برنامه آمد و گفت که برگزاری مجمع هیچ مشکلی نداشته است. رئیس مجمع فدراسیون فوتبال، رئیس فدراسیون است و حق رای هم ندارد. وزیر ورزش و جوانان و معاون تربیت بدنی او اعضای مجمع هستند و نبودنشان مشکلی برای برگزاری مجمع ایجاد نمی کند.

سپس گزارش مجمع پخش شد. زمان این گزارش حدود شش دقیقه بود.

کفاشیان در ادامه گفت:"هنگام قرائت گزارش مالی کسی گوش نمی کرد و مدام وسط حرف بازرس ایراد می‌گرفتند. البته من باید از اعضای مجمع و اصحاب رسانه عذرخواهی کنم که عصبانی شدم چون در آن لحظه احساس کردم که کنترل مجمع از دستم خارج شده است."

در ادامه فردوسی‌پور از کفاشیان پرسید که چرا بر خلاف آنچه قبلا گفته بود در این مجمع استعفا نداد؟ رئیس فدراسیون فوتبال پاسخ داد: "گفتم استعفا می دهم اما زمانش را معلوم نکردم. (با خنده) در واقع گفته بودم که اگر مجمع بخواهد تغییری در راس فدراسیون بدهد، آماده ام که با کنار رفتنم دست مجمع را باز بگذارم."

مجری برنامه در ادامه به کفاشیان گفت که او به خوبی و با هوشیاری مجمع فدراسیون را به زمانی موکول کرد که تیم ملی به جام جهانی رفته و بحث برکناری رئیس فدراسیون از دستور کار خارج شد.

فردوسی‌پور همچنین از شیوه انتخاب مهدی تاج به عنوان نایب رئیس دوم فدراسیون که به صورت شفاهی انجام شد انتقاد کرد و گفت شاید به این ترتیب افراد نتوانند برابر تاج رای خود را اعلام کنند.

کفاشیان هم گفت:"حرف شما را قبول دارم اما خواسته اعضای مجمع بود که به دلیل کمبود وقت رای را شفاهی بگیریم."

فردوسی پور در ادامه درباره ممانعت از حضور خبرنگاران در ابتدای جلسه مجمع گفت:"فکر می کنم دلیلش این بوده که گزارش مالی و برنامه بودجه سال آینده دارای نواقصی بوده است."

رئیس فدراسیون فوتبال پاسخ داد:"هنوز منابع تامین بودجه ما کاملا مشخص نیست و به همین دلیل سه برنامه عملی مختلف تدوین کردیم که با هر میزان تامین بودجه بتوانیم یکی از آنها را اجرا کنیم."

در ادامه، اقبال گزینی، کارشناس مالی و اقتصادی ورزش مهمان تلفنی برنامه شد و گفت:"دو بحث وجود دارد؛ یکی عملکرد سال گذشته و دیگری بودجه سال بعد. استانداردهایی وجود دارد، که در کل دنیا معنی دارد. صورت‌های مالی دارای شاخص‌های سه گانه ای هستند که این جا وجود نداشت. اگر صورت‌های کاری به صورت استاندارد تدوین می شد هم باز باید ابتدا به اعضای مجمع داده می شد."

وی ادامه داد: "گزارشی که حسابرس مجمع به اعضا ارائه کرد غیرقانونی بود چون امضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال پای آن نبود. این جزو استانداردهای حسابداری است."

کفاشیان ولی معتقد بود که امضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، الزاما نباید پای صورت مالی فدراسیون وجود می داشت.

گزینی افزود: "مجمع باید برنامه و بودجه سال آینده فدراسیون را تصویب می کرد در حالی که در مجمع چیزی به نام برنامه ارائه نشد و فقط یکسری اعداد و ارقام برای تایید ارائه شد. هیات رئیسه مسئول فدراسیون است و باید درآمد کسب کند و برنامه خرج ها را هم تدوین کند."

این کارشناس اقتصادی ادامه داد:"اسامی تمام کسانی که بودجه را تدوین کرده اند باید در گزارش می‌آمد ولی این گونه نبود. تمام صفحاتش هم باید به امضای هیات رئیسه می سید."

کفاشیان هم در پاسخ به ایرادات گزینی گفت:"26 روز پیش تمام مسائل منهای صورت حساب‌ها را برای اعضای مجمع فرستادیم و آنها اگر ایرادی داشتند باید پیش از مجمع به اطلاع ما می رساندند نه این که در روز مجمع این مسائل را بیان کنند."

گزینی در ادامه گفت: "چون مرجع قانونی بودجه را تایید نکرده است اگر مصوب مجمع می شد هم قابلیت اجرایی نداشت."

وی افزود:"بودجه به صورت رفع تکلیفی تدوین شده چون ارقامی که در آن آمده پسوند مشخصی ندارند و جایی با ریال، جایی با تومان و جایی بدون پسوند آمده اند."

کفاشیان در ادامه خطاب به فردوسی پور گفت: "شما کسی را آورده‌اید به برنامه و از او می خواهید درباره مساله ای صحبت کند در حالی که اطلاعی از آن ندارد!"

فردوسی پور در ادامه گفت:"بر اساس برنامه‌ای که تدوین کرده‌اید، بین جمع بودجه فدراسیون و برآورد هزینه‌ها بیش از 700 میلیون تومان اختلاف هست."

کفاشیان در جواب گفت:"حالا این مساله را شما به ما ببخشید!"

فردوسی پور هم گفت:"مطمئنم دوستان شما کنار هم نشسته‌اند و بودجه را بدون توجه تدوین کرده‌اند."

گزینی در ادامه گفت: "درست این است که درآمدها کمتر از آنچه انتظار می‌رود در نظر گرفته شود و هزینه‌ها بیشتر از آنچه پیش بینی می شود. تدوین اشتباه بودجه باعث شده که فدراسیون با کسری بودجه مواجه شود."

تداوم جنجال در انتخابات یک هیات فوتبال؛ این بار "بوشهر"

کفاشیان درباره جنجال‌های پیش آمده در انتخابات هیات فوتبال استان بوشهر گفت: "نماینده وزارت ورزش در جلسه بود. من اعضای مجمع استان بوشهر را نمی‌شناسم اما مسئولان اجرایی آن استان می‌شناسند. ما مسائل را بررسی کردیم و متوجه شدیم که هیچ مشکلی برای انتخابات وجود نداشته است."

در ادامه محمد دوانی، رئیس سابق هیات فوتبال استان بوشهر گفت:"19 نفر از کسانی که رای دادند قانونی بودند در حالی که طبق قانون حداقل باید 22 نفر از اعضا در انتخابات حضور می داشتند."

به گزارش ایسنا، در ادامه برنامه هم گزارشی از وضعیت تاسف بار هیات فوتبال استان اصفهان پخش شد. مسئولان هیات فوتبال اصفهان برای قرعه کشی مسابقات لیگ استانی از یک مغازه شش متری در مرکز شهر و کنار یک سبزی فروشی استفاده می کنند! چندی است که مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان به دلیل اختلاف با رئیس هیات فوتبال این استان، درب هیات فوتبال را پلمب کرده است!

در ادامه، صادق رئیسی کیا روی خط تلفنی برنامه آمد و گفت: "صحنه پنالتی بازی ما و پرسپولیس را نشان دادید. ما این فصل در سه بازی از ناحیه داوری لطمه خوردیم. استدعا دارم که دقت بیشتری شود تا این اتفاقات نیفتد."

در پایان برنامه، حاشیه های لیگ دسته یک و مسابقات جام حذفی پخش شد.

سوال مسابقه پیامکی

قهرمان نیم فصل لیگ برتر کدام تیم است؟

1 – پرسپولیس - 64 درصد

2 – تراکتورسازی - 7 درصد

3 – فولاد - 3 درصد

4 - نفت تهران - کمتر از نیم درصد

5 – استقلال - 26 درصد

تعداد شرکت کننده: بیش از 2 میلیون نفر
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۰۷ آبان ۱۳۹۲
۵
۱
مگه باید واسه خالکوبیش از شما اجازه بگیره؟