۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱

دردسر شنود مکالمات تلفنی برای آمریکا

در پی شنود مکالمات تلفنی بالاترین مقامات سیاسی اروپایی توسط جاسوسان آمریکایی، آلمان و برزیل پیش‌نویس طرحی را ارایه دادند که بر اساس آن شنود ارتباطات شخصی و جمع آوری اطلاعات خصوصی شهروندان بدون مجوز قانونی نقض آشکار آزادی بیان و تجاوز به حریم خصوصی افراد است و اساس جامعه دموکراتیک را به خطر می‌اندازد.
کد خبر : ۱۳۹۱۲۵
صراط: نمایندگان پارلمان اروپا در بحبوحه این رسوایی جاسوسی آمریکا از مقامات اروپایی در دیدار با قانونگذاران آمریکایی گفتند: در پی شنود مکالمات تلفنی مقامات اروپایی، چند دهه اعتماد متقابل خدشه دار شده است.

مقامات اروپایی نسبت به گزارش‌ها مبنی بر شنود تلفن همراه آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان توسط آژانس امنیت ملی آمریکا به مدت یک دهه و همچنین شنود 60 میلیون تماس تلفنی در اسپانیا ظرف یک ماه، شدیدا انتقاد کردند.

وزارت امور خارجه اسپانیا از واشنگتن خواسته است درباره شنودهای احتمالی که در خاک این کشور انجام داده اطلاعات ضروری را در اختیار دولت اسپانیا قرار دهد.

وزارت امور خارجه اسپانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این رویه در صورتیکه تایید شود، در قبال کشورهای هم پیمان و دوست غیرقابل قبول است.

المار بروک، رئیس کمیته امور خارجه پارلمان اروپا به خبرنگاران گفت: اعتماد خدشه دار شده است. برای مثال جاسوسی علیه آنگلا مرکل و دیگران از 10 سال پیش تاکنون قابل قبول نیست.

گزارشها مبنی بر شنود مکالمات مرکل باعث بحران در روابط آمریکا و آلمان شده است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با مرکل به وی اطمینان داد که جاسوسهای آمریکا در حال حاضر مکالمات وی را شنود نمی‌کنند.

در بحبوحه تنش‌ها در روابط آمریکا و اروپا، کلود مورائس، یکی از اعضای پارلمان اروپا از حزب کارگر انگلیس گفت: شروع یک روند بهبود در این روابط ضروری است و باید تضمین داده شود که موارد تجسس دیگر ادامه ندارد.

مورائس گفت: اعتماد باید بازسازی شود. ما باید بفهمیم که این تجسس گسترده برای چه رخ داده است. این اتفاقات باعث نگرانی شدید اروپایی ها شده است.

رئیس کمیته امور خارجه پارلمان اروپا در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه آژانسهای اطلاعاتی آمریکا را به خاطر تجسس در اطلاعات افراد و جاسوسی سیستماتیک در مورد سران دیگر کشورها شدیدا مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بروک گفت: معتقدم رویکرد آمریکا برای شنود مکالمات مقامات دولت آلمان نقض قوانین این کشور است.

اما در بحبوحه انتشار خبرهای گوناگون از رسوایی جاسوسی آمریکا از کشورهای اروپایی، کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد عملیات اطلاعاتی باید بیش از هر چیز، با هدف تامین امنیت مردم آمریکا اجرا شوند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی در این مورد که آمریکا به جمع آوری اطلاعات الکترونیک در جهت منافع اقتصادی خود پرداخته است گفت: ما از تواناییهای اطلاعاتی خود با این هدف بهره برداری نمی‌کنیم و تنها برای مسائل امنیتی از آنها استفاده می کنیم.

سخنگوی گروه پارلمانی اتحادیه دموکرات مسیحی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد: نمایندگان پارلمان آلمان 18 نوامبر نشست فوق‌العاده ای را در خصوص جاسوسی دستگاه اطلاعاتی آمریکا از شهروندان آلمانی برگزار خواهند کرد.

شمار زیادی از مقامات سیاسی آلمانی از ادوارد اسنودن، مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا خواسته اند برای ادای شهادت در این جلسه حاضر شود. ادوارد اسنودن افشا کننده اسرار جاسوسی آمریکا است.

سخنگوی وزارت دادگستری آلمان در یک کنفرانس خبری پیش از اعلام این نشست فوق‌العاده گفت: مانع حقوقی سر راه دعوت از اسنودن وجود ندارد مشروط بر اینکه آدرسی از او برای دریافت دعوتنامه در این خصوص وجود داشته باشد.

وی در برابر خنده‌های خبرنگاران تصریح کرد: قصد شوخی نداشته است و این مسئله را جدی مطرح کرده است.

اما روزنامه کامرسانت نوشت: در پی افشای شنودهای آژانس امنیت ملی آمریکا، آلمان و برزیل قصد دارند از سازمان ملل بخواهند دایره نظارت سرویس‌های مخفی را محدود کند.

این پیشنهاد مورد حمایت 19 کشور قرار گرفته و احتمالا آمریکا به آن واکنش نشان خواهد داد. تحلیلگران می‌گویند سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا نظارت بر متحدان نزدیک خود و جمع آوری اطلاعات را با هدف کسب امتیاز در مذاکرات انجام داده‌اند.

در پیش‌نویس طرح آلمان و برزیل آمده است: شنود ارتباطات شخصی و جمع آوری اطلاعات خصوصی شهروندان بدون مجوز قانونی نقض آشکار آزادی بیان و تجاوز به حریم خصوصی افراد است و اساس جامعه دموکراتیک را به خطر می‌اندازد.

در این متن از آژانس امنیت ملی (ان.اس.ای) یا دیگر سرویس‌های آمریکایی نامی برده نشده است. پیش نویس این قطعنامه به کشورهای عضو سازمان ملل حق داده است اگر فعالیت‌ سرویس‌های مخفی خارجی نقض حاکمیت ملی تلقی شود، بر فعالیت این سرویس‌ها نظارت داشته باشند و در صورتی که اختلافی در این خصوص باشد، این کشورها امکان مراجعه به مجمع سازمان ملل ملل را داشته باشند.

این طرح تاکنون مورد حمایت 19 کشور از جمله رقبای سنتی آمریکا یعنی کوبا، ونزوئلا و همچنین متحدان نزدیک آمریکا همچون فرانسه و مکزیک قرار گرفته است.

این پیشنهاد احتمالا این هفته در کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد به رای گذاشته می‌شود.

ماروین کلب، از کارشناسان موسسه بروکینگز می‌گوید: ماجرای اسنودن ابتدا مشکلی داخلی بود اما ظرف چند ماه به شکستی جهانی برای سیاست خارجی آمریکا تبدیل شد. این ماجرا ابتدا به وجهه آمریکا لطمه زد اما آخرین تحولات مربوط به این افشاگریها می‌تواند پیامدهای منفی بر روابط اقتصادی آمریکا و شرکای این کشور داشته باشد.
منبع: ایسنا
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز