۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۰:۴۴

همه واکنش‌ها به خداحافظی فرهاد مجیدی 2

واکنش ها به خداحافظی فرهاد مجیدی از فوتبال همچنان ادامه دارد.
کد خبر : ۱۳۹۳۹۷
"گروه ورزشی صراط" - واکنش ها به خداحافظی فرهاد مجیدی از فوتبال همچنان ادامه دارد.

به گزارش گروه ورزشی صراط، اسطوره استقلالی ها روز سه شنبه 7 آبان از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و اولین تمرین استقلال بعد از او نیز تحت تاثیر همین خداحافظی قرار داشت. در تمرین مذکور، امیر قلعه نویی با اشاره به اینکه از این به بعد باید بدون مجیدی تمرین کنند گفت که فعلا بضاعت‌مان همین است.




فرهاد مجیدی: دوست داشتم حجازی در روز خداحافظی‌ام حضور داشت


فرهاد مجیدی پس از پایان دیدار استقلال و مس و بعد از خداحافظی خود از دنیای بازی فوتبال با همسر ناصر حجازی تماس گرفت.

مجیدی در تماس خود ضمن قدردانی از زحمات ناصر حجازی به همسر او گفت: دوست داشتم تا ناصر خان نیز در روز خداحافظی من حضور داشت و در کنار ایشان از عالم بازی کنار می کشیدم، حال که ایشان حضور ندارند با شما تماس گرفتم تا احساسم را بیان کنم.

همسر حجازی نیز با ابراز ناراحتی از خداحافظی مجیدی به وی گفت: من بطور کل از خداحافظی بدم می آید اما این که اینگونه غریبانه خداحافظی کردی، بیشتر ناراحتم کرد، بهتر بود با اعلام قبلی، جمعیت بیشتری حضور پیدا می کردند تا با دوستدارانت خداحافظی داشته باشی، هر چند که توان بازی کردن تا 2 سال آینده را نیز داشتی.

مجیدی نیز دلیل خداحافظی خود را طی کردن و پیشرفت در دوران مربیگری و رسیدگی به امور و زندگی شخصی خود عنوان کرد.

همسر حجازی نیز در پایان برای فرهاد مجیدی در تمام مراحل زندگی و همچنین عرصه مربیگری آرزوی پیشرفت و موفقیت کرد.


فرزاد مجیدی: دوستت‌ دارم داداشم
فرزاد مجیدی برادر فرهاد که دیروز در لحظه خداحافظی شماره 7 آبی‌پوشان در کنار او بود، در یکی از سایت‌های اجتماعی متنی برای برادرش نوشته است.

او نوشته: « برادر عزیزم، می خواهم بی پرده بنویسم و اعتراف کنم که نه تنها تو ستاره فوتبال مایی، بلکه ستاره خانواده ما هم هستی. عجب قانونی دارد این فوتبال، 7 آبان روز خداحافظی ات سخت ترین روز زندگی ام بود. در این یک هفته ای که تصمیمت را به من گفتی باورم نمی شد که برادر من، همان 7 محبوب و کاپیتان دوست داشتنی هواداران در اوج آمادگی و برای همیشه خداحافظی کند. می دانستم آرزوی تو قهرمانی استقلال در آسیا است، پس بی صبرانه منتظر هستیم کنار تو با همه هواداران سرود قهرمانی آسیا را بخوانیم. به تو افتخار می کنم و فقط می توانم بگویم دوستت دارم داداشم...»


فتح‌الله‌زاده: هنوزم باور نمی کنم فرهاد خداحافظی کرده / پدر صلواتی اشکم را در آورد!

علی فتح‌ الله زاده مدیر عامل باشگاه استقلال در مورد خداحافظی فرهاد مجیدی از دنیای فوتبال گفت: «هنوز باورم نمی شود که فرهاد این کار را با ما کرده. من از دو سه روز گذشته این شایعات را شنیده بودم اما این طور نبود که از واقعیت خبر داشته باشم. حتی از امیر قلعه نویی راجع به این مسئله پرسیدم اما او هم گفت که این مسئله واقعیت ندارد.»

او ادامه داد: «پس از این اتفاق با مجیدی تماس نگرفتم تا در روحیه اش تاثیر نداشته باشد. من هنوزم قانع نشده‌ام و می گویم که باید به ترکیب تیم برگردد. او حداقل می توانست تا پایان نیم فصل تیم را همراهی کند و به نظر من تصمیمش معقولانه نبود. امیدوارم هرجور که شده در این دو بازی باقیمانده به ترکیب تیم برگردد تا در یک روز خاص آخرین بازی خود را انجام دهد و رسما با هواداران خداحافظی کند.»

فتح الله زاده در مقایسه جدایی دو فصل گذشته فرهاد مجیدی از استقلال با خداحافظی این فصل او گفت: «دو فصل گذشته شرایط فرق می کرد و نمی توان آن را با خداحافظی این فصل او مقایسه کرد.»

مدیر عامل استقلال در واکنش به این سوال که آیا خداحافظی مجیدی به مسائلی چون دوپینگ مربوط می شود، گفت: «خیلی زشت است که بعضی ها اجازه مطرح کردن چنین شایعاتی را به خود می دهند. فرهاد مجیدی یکی از پاک ترین بازیکنان ایران است و بیش از هر کس دیگری تست دوپینگ داده. کسانی که این صحبت ها را مطرح می کنند باید از خودشان خجالت بکشند.»

علی فتح الله زاده که با بغض از فرهاد مجیدی صحبت می کرد، در مورد احساساتش گفت: «بغض کرده ام چون این پدر صلواتی را خیلی دوست داشتم! چند ماه پس از آنکه به استقلال آمدم فرهاد را با خود آوردم و حدود 15 سال در کنار او بودم. رابطه ما بسیار فراتر از رابطه یک مدیر و بازیکن بود. حتی زمانی که دور افتخار می زد، بغض گلویم را گرفت. اصلا انتظار چنین اتفاقی را نداشتم.»


پورحیدری: استقلال به دنبال بازی خداحافظی مجیدی است

منصور پورحیدری درباره خداحافظی مجیدی از فوتبال گفت: این یک تصمیم شخصی بود که خود این بازیکن گرفت و چندی پیش هم به قلعه‌نویی آن را گفته بود. او تصمیمش را گرفته بود و اصرارهای قلعه‌نویی برای عوض کردن نظرش نتیجه نداد. مجیدی هنوز توان کمک به استقلال را داشت و من هم دلیل خداحافظی او را نمی‌دانم. البته هیات مدیره استقلال جلسه‌ای خواهد داشت تا درباره مسائل قراردادی او تصمیم‌گیری کند اما اگر او واقعا روی تصمیمش اصرار داشته باشد باید به او احترام بگذاریم و کاری نمی‌توان کرد.

او در پاسخ به این سوال که بسیاری از هواداران استقلال نگران هستند که نبود این بازیکن برای آبی‌پوشان گران تمام شود بیان کرد: ما نمی‌توانیم کتمان کنیم که مجیدی بازیکن بسیار تاثیرگذاری بود. او تجربه و توانایی بالایی داشت که در کار فنی به تیم کمک شایانی می‌کرد. او به لحاظ روحی روانی هم برای تیم وزنه مناسبی محسوب می‌شد اما به طور قطع قلعه‌نویی به فکر جایگزینی برای او هست. شرایط فعلی استقلال خوب نیست و ما مصدومان زیادی داریم که دست ما را برای تغییرات بسته است. قلعه‌نویی لیستی برای نیم‌فصل تهیه کرده و مطمئنا برای پر کردن جای خالی مجیدی برنامه دارد. ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم. باید از همین امروز به فکر پر کردن جای او باشیم.

پورحیدری تصریح کرد: مردم به استقلال و مجیدی علاقمند هستند ولی باید قبول کنیم که او دیگر با ما نخواهد بود و این یک مسئله‌ای است که برای همه رخ می‌دهد. با این حال باشگاه استقلال می‌خواهد شرایطی ایجاد کند تا یک بازی بزرگ در حد و اندازه این بازیکن و استقلال برگزار کند تا در آن مراسم او با هواداران هم وداع داشته باشد. در خداحافظی او پس از بازی با مس تدارکاتی نبود و باشگاه هم در جریان کار او بطور کامل نبود. خودش می‌خواست به آن شکل از فوتبال خداحافظی کند با این حال باشگاه برای او یک بازی را در نظر دارد.

هاشمیان: هرکه به هوش خود مراجعه کند،می‌فهمد بازیکن دوپینگی کیست!/بازیکن دوپینگی مجیدی نیست

دکتر احمد هاشمیان رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: ما تا پایان هفته رای خود را اعلام می‌کنیم و اگر نسبت به این حکم اعتراضی نباشد، مشخصات کامل بازیکن دوپینگ کننده را منتشر خواهیم کرد، اما مطمئن باشید این بازیکن فرهاد مجیدی نیست.

رییس کمیته پزشکی تصریح کرد: ما علاوه بر خود بازیکن به مدیرعامل و کادرفنی باشگاهی که آن بازیکن حضور دارد درباره دوپینگ اطلاع داده‌ایم و تمامی آنها از این موضوع مطلع هستند.

او در پاسخ به این سوال که بازیکن دوپینگی چه کسی است، گفت: اگر به هوش خبرنگاری خود مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که این فرد کیست. ما این نتیجه را تا چند روز آینده اعلام خواهیم کرد.

او تصریح کرد: این بازیکن هم اکنون تعلیق موقت است و ما هیچ ابایی از معرفی فردی که دوپینگ کرده نداریم، همان‌طور که سال پیش بازیکنان خاطی پرسپولیس و استقلال که شناخته شده بودند را معرفی کردیم.

بیانی: از تصمیم مجیدی شوکه‌ایم/ در این شرایط به او نیاز داشتیم

پیشکسوت تیم فوتبال استقلال گفت: از تصمیم فرهاد مجیدی در شوک هستم و نمی‌دانم او چرا چنین تصمیمی گرفت.

شاهرخ بیانی در مورد خداحافظی فرهاد مجیدی از دنیای فوتبال گفت: هنوز در شوک این مسئله هستیم و از این اتفاق خیلی ناراحت شدم. او بازیکن تأثیرگذاری بود و نمی‌دانم چرا چنین تصمیمی گرفته است، حتی وقتی پس از این اتفاق با منصور پورحیدری تماس تلفنی برقرار کردم او نیز از این مسئله خبر نداشت و همه شوکه شده بودند.

وی افزود: عده‌ای می‌گویند به خاطر بحث مربیگری و شرکت در کلاس‌های آموزشی خداحافظی کرده اما واقعا در شرایط حساسی قرار داشتیم، 3 بازی تا نیم‌فصل داریم و خودش بهتر از هر کسی می‌داند که با مصدومیت 6- 7 بازیکن با کمبود نفرات روبرو هستیم.

بیانی تأکید کرد: باید شخصا با فرهاد مجیدی صحبت کنم، او محبوب هواداران و کاپیتان استقلال است، به تصمیمش احترام می‌گذاریم اما استقلال در این مقطع به حضور او نیاز داشت. نظر خودش است اما بهتر بود کنار ما می‌ماند، هواداران هم مثل ما از این مسئله ناراحت هستند. مجیدی بازیکنی بود که با تمام وجود و تعصب بازی می‌کرد و در این دوره زمانه این جور فوتبالیست‌ها کم پیدا می‌شوند. نسل ما این شرایط را داشت اما دیگر همه نمی‌توانند اینقدر با تعصب باشند.

وی افزود: عاشق بازی مجیدی بودم و او فوتبالیستی قابل اعتماد است. دارای تکنیک و شعور بالای فوتبالی بود. در این مدت خیلی‌ها با من تماس گرفتند و دلیل خداحافظی مجیدی را می‌پرسند، بازیکنانی مثل فرهاد مجیدی، علی کریمی، کریم باقری و ... استثناء هستند و با حضورشان هواداران را با استادیوم می‌آورند.

پیشکسوت فوتبال استقلال تأکید کرد: امیر قلعه‌نویی نیز بسیار ناراحت است و به کادر فنی باید حق داد. در این شرایط به مجیدی نیاز داشتیم. از اول فصل تا الان در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا هیچ وقت بازیکنانمان را به صورت کامل در اختیار نداشتیم و همیشه چند مصدوم در تیم ما حضور داشتند. هاشم بیک‌زاده، خسرو حیدری، محمد قاضی، احمد جمشیدیان در خیلی از بازی‌ها مصدوم بودند. دیروز مقابل مس کرمان بازیکن زیادی را روی نیمکت نداشتیم. با وجود این شرایط خیلی خوب نتیجه گرفتیم، باید منتظر گذشتن این چند مسابقه بمانیم تا بتوانیم در نیم فصل تیم را تقویت کنیم و حتی بازیکن خارجی بگیریم.

بیانی در مورد اینکه علی فتح‌الله‌زاده اعلام کرده مجیدی را به استقلال باز می‌گرداند، خاطر نشان کرد: ما هم آرزو داریم مجیدی به استقلال بازگردد. این خداحافظی در شأن او نبود و هواداران آمادگی این مسئله را نداشتند، مطمئن باشید اگر چند روز قبل اعلام می‌شد مجیدی می‌خواهد خداحافظی کند 50 تا 60 هزار هوادار به ورزشگاه می‌آمدند. امیدوارم در این ارتباط تصمیم خوبی گرفته شود.

رویانیان: مجیدی با سکوتش اختلاف‌ها را مدیریت می‌کرد

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس گفت: کاپیتان استقلال با تعصبی که به تیمش داشت، همواره با سکوتش اختلاف‌ها را مدیریت می‌کرد.

محمد رویانیان درباره خداحافظی فرهاد مجیدی گفت: مجیدی بازیکنی توانمند، باتعصب و باغیرت بود و او در دوران فعالیتش به نظرم خدمات زیادی به تیم محبوبش کرد.

وی افزود: مجیدی در بازی‌هایش مشخص بود که بسیار متعصب و باغیرت است و لباس تیمش برای او ارزش بالایی دارد. او در اواخر فوتبالش در استقلال تمام سعی و تلاشش بسیار زیبا و مثال‌زدنی بود چون می‌خواست با خاطره خوش از فوتبال برود.

رویانیان ادامه داد: با توجه به برخی اختلافات و موانع که پیش رویش بود او بسیار خوب همه را پشت سر می‌گذاشت و اجازه نمی‌داد کوچک‌ترین آسیبی به تیم خودش درباره مسائل مختلف بخورد. همیشه مجیدی بلد بود که فضاها را چگونه مدیریت کند و با سکوتش اجازه نمی‌داد که وارد حاشیه شود و یا کسی را وارد حاشیه کند.

مدیرعامل قرمزپوشان ادامه داد: فوتبال ایران به فرهاد مجیدی و امثال او افتخار می‌کند. فوتبال ایران به سکوت‌های معنادار او افتخار می‌کند. او با سکوت خودش از خیلی از مسائل عبور می‌کرد و این یعنی یک رفتار حرفه‌ای، جوانمردانه و باغیرت بود. مجیدی شخصیتی بسیار ارزشمند داشت و مطمئن باشید یاد و خاطره مجیدی و شماره هفتش در خاطره‌ها می‌ماند. به نظر من خاطره مجیدی در ذهن تمام استقلالی‌ها خواهد ماند و من برای آینده فوتبالی او از صمیم قلب آرزوی موفقیت می‌کنم.

پروین: یاد حجازی ‌بخیر؛ با چه عشقی به فرهاد بازی می‌داد/ خداحافظی هفت‌ها همیشه تلخ است

علی پروین در مورد خداحافظی کاپیتان استقلال گفت: یاد ناصر حجازی بخیر، به چه عشق و علاقه‌ای مجیدی را به میدان می‌فرستاد.

علی پروین ضمن خسته نباشید به فرهاد مجیدی، بابت خداحافظی کاپیتان آبی‌ها از استقلال اظهار داشت: یاد ناصر حجازی بخیر که فرهاد را خیلی دوست داشت و با عشق و علاقه به او میدان داد و فرهاد را به اینجا رساند. همیشه رفتن شماره هفت‌ها از فوتبال برای خودشان و حتی هواداران سخت است اما او سربلند رفت.

وی افزود: در این روزهای فوتبالی که کمی از لحاظ کیفیت بنابر دلایل مختلفی دچار مشکلاتی هستیم به نظرم فرهاد با این سن و سال یکی از آماده‌ترین‌ها بود، چون سالم زندگی می‌کرد و با این کارش نشان می‌داد که به غیر از فوتبال حرفه‌ای یک هنرمند هم هست چون خداحافظی او در اوج به نظرم یک هنر بود و فرهاد این تصمیم را گرفت.

پروین گفت:‌ من به فرهاد مجیدی خسته نباشید می‌گویم و امیدوارم در ادامه فوتبالش در مربیگری نیز موفق باشد. صحنه فرهاد و امیر در کنار زمین در هنگام خداحافظی خیلی خاص بود اما باید به تصمیم فرهاد احترام گذاشت چون او بهترین فرد بود که درباره آینده‌اش تصمیم گرفت. به نظرم با توجه به محبوبیتی که فرهاد بین استقلالی‌ها داشت نیاز به تعریف و تمجید من نیست.

نجف‌نژاد: کار نشد ندارد، مجیدی را برمی‌گردانیم

رئیس هیئت مدیره باشگاه استقلال گفت: کار نشد ندارد و ما فرهاد مجیدی را برمی‌گردانیم چون هواداران او را می‌خواهند.

مقداد نجف‌نژاد در خصوص خداحافظی فرهاد مجیدی از میادین فوتبال اظهار داشت: با این حرکت ما هم غافلگیر شدیم وقتی این خبر را شنیدم خیلی پیگیری کردیم و البته ناراحت شدم. ما می‌خواهیم با مجیدی مفصل صحبت کنیم و حتی قلعه‌نویی خیلی تلاش کرد مجیدی را از خداحافظی منصرف کند.

وی افزود: مجیدی از بزرگان استقلال است که یکی از دلایل محبوبیت او همان پایبندی به اصول اخلاقی و حرفه‌ای است و ما از او می‌خواهیم که توصیه ما را بپذیرد و حداقل امسال را در خدمت استقلال باشد.

رئیس هیئت مدیره استقلال در ادامه صحبت‌هایش گفت: به هیچ عنوان خداحافظی مجیدی را قبول نمی‌کنیم و من به عنوان رئیس هیئت مدیره و رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی کمک می‌کنم که مجیدی به هر شکل ممکن در کلاس‌های مربیگری‌اش شرکت کند. او جوان مستعدی است و قطعا یکی از مربیان بزرگ ایران خواهد شد و خدا هم او را کمک خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با مجیدی صحبت کرده یا خیر، گفت: من با او صحبت کردم و به او گفتم که قبول نمی‌کنیم که از استقلال جدا شوی و مجیدی هم گفت به هر حال من باید زمانی از این فوتبال می‌رفتم که به او پاسخ دادم حالا زمان رفتن نیست.

نجف‌نژاد در خصوص اینکه آیا واقعا مجیدی پیشنهاد او و فتح‌الله‌زاده را می‌پذیرد یا خیر، گفت: صد در صد به دنبال برگرداندن او هستیم و کار نشد ندارد.

وی همچنین در خصوص اینکه اگر مجیدی برنگردد چه تدبیری برای تقویت استقلال در آینده در نظر گرفته‌اند، گفت: هواداران مجیدی را می‌خواهند و ما هم دوست داریم او برای استقلال بازی کند و از همین رو اصلا به فکر جدایی او نیستیم اما تمام هم و غم ما این است که استقلال به عنوان قهرمانی برسد. به هواداران هم این قول را می‌دهم در کورس قهرمانی باشیم.

نظری جویباری: مجیدی تا ابد در دل هواداران است

قائم مقام سابق باشگاه استقلال گفت: اگر دور اندیشی دادکان نبود استقلال و پرسپولیس خانه به دوش بودند و حالا ساختمانی نداشتند.

علی نظری جویباری در خصوص خداحافظی فرهاد مجیدی از میادین فوتبال اظهار داشت: من زیاد نمی‌توانم راجع به این موضوع صحبت کنم فقط این را بگویم واقعا حیف شد که مجیدی رفت. او خیلی صبور بود و به استقلال کمک شایانی کرد و مطمئنا تا ابد در دل هواداران استقلال باقی خواهد ماند. من برای او در زندگی شخصی و زندگی ورزشی‌اش در آینده آرزوی سربلندی از خداوند بزرگ را دارم و امیدوارم هر جا که هست موفق باشد.

صادقی: مجیدی گفت فردا خداحافظی می‌کنم، زبانم قفل شد/ او همیشه می‌گفت به مشکلات بخند

مدافع تیم فوتبال استقلال گفت: زمانی که فرهاد مجیدی گفت قصد خداحافظی دارد زبانم قفل شد.

امیر حسین صادقی مدافع استقلال پس از خداحافظی فرهاد مجیدی در وب سایت خود نوشت: آقا فرهاد هم رفت جزو پیشکسوتان استقلال. عجب حکایتی است این فوتبال.

وی افزود: نمی دانم مگر فصل ما تمام شده که آقا فرهاد را دیگر نبینیم؟ یعنی در تمرین سه شنبه کاپیتان را نمی بینیم؟من باور ندارم. ای عجب که تا دوشنبه شب، او هیچ به من نگفت و به یکباره؛وقتی دید می خواهم بخوابم رازش را بیان کرد. امیر حسین فردا خداحافظی می کنم. زبانم قفل شده بود.حرفی نزدم.ساعت ها گذشت و گذشت و رسیدیم به بازی. بازی داشت تمام می شد.شوک دیشب را اصلا یادم نبود.گفتم خدا را شکر گذشت.بعد که پیراهنش را در آورد دیدم ....

مدافع استقلال تاکید کرد: الان فکر می کنم هر آنچه از جلوی چشمانم در بازی با مس گذشت،رویایی بیش نبوده است.باز هم نمی توانم باور کنم یک دوست،برادر بزرگتر و مشاور دلسوز را از این پس دیگر در کنارم نمی بینم و شب های اردو،از گذشته،حال و آینده در اتاق های هتل المپیک و این اواخر هتل اوین حرف نمی زنیم.بیان جمله هم برایم در این شرایط سخت است چه برسد به اینکه بخواهم کلامم را بنویسم.آقا فرهاد در همه سالهایی که گذشته من را در روزهای سخت یاری داد.اگر روزی دلم از این فوتبال گرفت،او بود که آرامم کرد و او بود که گفت تمرین کن و تمرین کن و تمرین کن و به مشکلات بخند.7 آبان را اما به خاطر 7 دوست داشتنی هواداران آبی هیچ گاه فراموش نمی کنم.اطمینان دارم او با آن دل پاک و قلب صافش همچنان با ماست.می آید تا دوباره برایش بخوانند:تو ستاره فوتبال ماییی...

بیک‌زاده: واقعا نمی‌دانم چه بگویم

هاشم بیک‌زاده هافبک تیم فوتبال استقلال در خصوص خداحافظی فرهاد مجیدی گفت: واقعا نمی‌دانم چه بگویم، رفتن مجیدی ناراحتمان کرد و البته غیرمنتظره بود. خودمان هم نمی‌دانستیم او می‌خواهد چنین کاری انجام دهد ولی او در دوران بازی‌اش موفق بود و امیدوارم در مربیگری هم موفق باشد.

بیک‌زاده تأکید کرد: مجیدی یک الگو برای من بود و در این سن و سال طوری تمرین می‌کرد که پشتکارش زبانزد خاص و عام شده بود. ما باید به تصمیم او احترام بگذاریم هرچند خیلی‌ها می‌گویند او باید برگردد اما حتما فکرهایی داشته که خداحافظی کرده ولی از اینکه او را در اختیار نداریم و ما را تنها گذاشت خیلی ناراحت شدم.

وی در خصوص اینکه حرف و حدیث‌های زیادی برای مجیدی مطرح شده، گفت: نمی‌دانم این صحبت‌ها از کجا می‌آید و من هم نسبت به این شایعات انتقاد دارم. ناراحت هستم از اینکه چرا برای مجیدی حرف درمی‌آورند، همیشه تست‌های دوپینگ او منفی درآمده ولی آخرش هم نفهمیدیم آنهایی که این صحبت‌ها را می‌کنند به دنبال چه چیزی هستند، فقط امیدوارم به همین سادگی با آبروی افراد بازی نکنند.

مسئول نقل و انتقالات لیگ: استقلال می‌تواند جای مجیدی بازیکن جدید بگیرد

مسئول نقل و انتقالات لیگ برتر گفت: در صورتی که مجیدی از فهرست استقلال خارج شود این باشگاه می‌تواند جای این بازیکن، بازیکن جدید بگیرد.

مصطفی شهبازی در خصوص اینکه آیا باشگاه استقلال تاکنون درخواستی برای خارج کردن فرهاد مجیدی از فهرست این تیم داشته یا خیر گفت: فعلا درخواستی به ما ارائه نشده اما در صورتی که این کار انجام شود استقلالی‌ها می توانند جای مجیدی بازیکن بگیرند و هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

روایتی متفاوت از آخرین تمرین مجیدی با استقلال/ تقصیر خودت است که محبوبی!

مجیدی از دوستدارانش خواهش می‌کند به سرعت با او عکس بگیرند که یکی از هواداران که با کودکش بعنوان نفر بعدی صف انتظار عکس با مجیدی به سر می‌برد، با فریادی آرام به شماره هفت تیمش می‌گوید: «تقصیر خودته که اینقدر محبوب هستی»!

قدم به کمپ حجازی که می‌گذاریم سوت و کورتر از همیشه و خالی‌ از تماشاگر است؛ قرار است استقلالی‌ها از ساعت 12 آخرین تمرین خود برای آماده‌سازی دیدار عقب مانده خود مقابل مس کرمان را آغاز کنند.

بنا به دلایلی حدود 40 دقیقه زودتر برای پوشش خبری تمرین آبی‌پوشان به محل کمپ استقلالی‌ها می‌رسم. آندو به همراه چند بازیکن جوان‌تر در زمین مشغول آماده کردن خود هستند و بازیکنان یک به یک خود را به کمپ مرحوم حجازی می‌رسانند. منتظری با آژانس می‌آید و لاوره و ساموئل با ماشین‌های باشگاه. سایرین هم محل پارکینگ کمپ را تبدیل به نمایشگاهی از آخرین مدل خودروهای خارجی کرده و یک به یک می‌آیند.

10 دقیقه مانده به آغاز رسمی تمرینات، آندو به سمت دفتر کمپ می‌رود و در همین لحظه BMW مشکی با شیشه‌های دودی رنگ وارد می‌شود.

فرهاد مجیدی که به نظر می‌رسد به جز کادرفنی، کسی از بازیکنان از تصمیمش برای خداحافظی خبر ندارد، پس از ورود به محوطه پارکینگ دقایقی را به بهانه صحبت با موبایل در داخل ماشین می‌نشیند؛ پس از لحظاتی سر و کله آندو پیدا می‌شود. او از دفتر یک راست به داخل ماشین مجیدی رفته و بعد از سلام احوالپرسی با فرهاد با وی غرق در گفت و گو می‌شود. به نظر می‌رسد در دفتر باشگاه که قلعه‌نویی و سایر نفرات کادرفنی برای آغاز تمرین در آنجا حضور داشتند، از آندو خواسته‌اند تا آخرین لابی‌ها برای ماندن را با فرهاد داشته باشد؛ لابی آخر؛ لابی که هیچ حاصلی ندارد، چون کاپیتان  استقلال تصمیم خود را برای خداحافظی همیشگی از فوتبال گرفته است.

فرهاد به همراه آندو روانه زمین تمرین می‌شوند و سایر بازیکنان به «آقا فرهاد» سلام می‌کنند. قاضی هم که پس از مدت‌ها به تمرین بازگشته به سمت وی رفته و فرهاد را در آغوش می‌کشد تا برای آخرین بار با کاپیتان تیمش این چنین گرم و صمیمی به سلام و احوالپرسی پرداخته باشد.

آندو در زمین هم کنار فرهاد است و گویا قرار نیست بی‌خیالش شود، لابی‌های تیموریان برای ماندن مجیدی همچنان ادامه دارد.

ساعت 12 می‌شود و سوت آغاز تمرینات پس از ورود امیر قلعه‌نویی به همراه لشگرش به زمین تمرین توسط مجید صالح زده می‌شود. در حین جمع شدن اکبرپور به طور سهوی پای مجیدی را لگد کرده و داد فرهاد به هوا بلند می‌شود، اما درد لحظه‌ای به زودی خوب شده و مشکلی برای ادامه کار نیست.

بازیکنان با جلوداری مجیدی و نکونام و البته نیکبخت چند دوری را دور محوطه زمین می‌دوند تا آماده تمرین سبک قبل از دیدار مقابل مس شوند. پس از دقایقی گرم کردن، آبی‌ها به 3 گروه تقسیم شده و به خرس وسط سابق و آقا وسط این روزها را مشغول می‌شوند.

فرهاد در گروه 7 نفره اکبرپور، صادقی، منتظری، نیکبخت، نکونام و تیموریان قرار گرفته و از همان ابتدا با فشار سایر اعضای گروه و با این بهانه که امروز نوبت فرهاد است، به همراه نیکبخت که دیگر یال و کوپال گذشته را ندارد به وسط می‌روند. گروه جرزن‌ها به سرکردگی صادقی و آندو به همه چیز اعتراض می‌کنند و بیچاره فرهاد هر زمان که برای وسط رفتن بازیکنان، اختلاف ایجاد می‌شود، جور سایرین را کشیده و به وسط می رود تا سر و صداها بخوابد. جای حنیف و هاشم هم خالی است تا حداقل از این لحاظ تمرین آرام‌تر از سایر روزهای دیگر دنبال شود.

قلعه‌نویی بر سر گروه جرزن‌ها حاضر شده و نحوه تمرین آنها در زمان بازی آقا وسط را نظاره‌گر می‌شود، ژنرال گویا به یاد ایام جوانی هوس کرده است او را هم بازی دهند؛ اتفاقی که می‌افتد و امیرقلعه نویی هم به جمع اضافه می‌شود با این حال اگر بدترین سوتی‌ها را هم بدهد قرار نیست هرگز به وسط زمین برود. موضوعی که حتی اعتراض آرام صادقی را هم به همراه داشت.

همچنان آقاوسط در حال برگزاری است و بازیکنان با شادمانی خاصی و در حالی که نمی‌دانند دیگر از پس فردا کاپیتانشان را در جمع خود ندارند، با حضور سرمربی جوری گرم بازی و البته جرزنی هستند که انگار قرار است برنده و بازنده‌ای در کار باشد.

در یک صحنه قلعه‌نویی با کشاندن 2 بازیکن به سمت خود و فریب آنها به فرهاد پاس می‌دهد. او که از این کار سر ذوق آمده رو به جمع می‌گوید چنین پاس‌هایی هنر است نه اینکه برای رفع تکلیف باشد. در همین لحظات نیکبخت که بازی را جدی گرفته با تکلی خشن به روی پای فرهاد می‌رود و یک بار دیگر فریاد مجیدی به آسمان می‌رود و همه نگران. با این حال قلعه‌نویی که از وداع همیشگی بازیکنش باخبر است در گوشه‌ای فرهاد را نظاره می‌کند که از درد به خود می‌پیچد؛ فرهاد قرار است برای همیشه برود و امروز که این مطالب را می‌نویسم به درستی حال و روز سرمربی استقلال را درک می‌کنم که چرا در آخرین تمرین با حضور مجیدی خیلی سرحال نبود و با کلافگی خاصی تمرین را دنبال می‌کرد. با این حال ژنرال هم سعی می‌کرد خود را به خیالی زده و با یک خوشحالی تصنعی در گروه جرزن‌ها به بازی ادامه دهد.

در این مدت بازگشت مجیدی به استقلال همواره صحبت از رابطه بد او با سرمربی تیمش شایعاتی وجود داشت، اما حداقل در روز آخر دیگر از این شایعات خبری نبود و بین این دو همه چیز بوی علاقه و محبت را می‌داد. انگار همین دیروز بود که مجیدی پس از تعویض در آغوش قلعه‌نویی رفته و شعار «مجیدی امیرخان استقلال قهرمان» در ورزشگاه به هوا بلند شده بود.

سوت صالح یک بار دیگر به هوا بلند می‌شود و این یعنی اینکه بازیکنان باید برای مرحله بعدی تمرین که اختصاص به سانتر از جناحین و شوتزنی داشت آماده شوند. علی نیکی و نکونام و نوری از دو سمت سانتر می‌کنند و مهاجمان به سر زنی پرداخته و موج دوم حمله به سمت دروازه شوتزنی می‌کنند و اینجاست که فرهاد آخرین گل‌های خود را حداقل در تمرین به دو سید دورازه‌بان استقلال می‌زند. یکی از این گل‌ها شوتی از راه دور است و توپ را فقط سه‌جاف دروازه آرام می‌کند، اما حیف که درست مثل لحظه خداحافظی که جمعیت کمی در ورزشگاه آزادی بود، این بار هم حدود 10 نفر در کمپ ناصرخان حجازی هستند تا همین تعداد از این گل زیبا سر ذوق آمده و فرهاد را تشویق کنند.

رأس ساعت یک سوت پایان تمرین زده می‌شود و فرهاد که مثل همیشه عجله دارد به عنوان اولین بازیکن از زمین خارج شده و برای ترک تمرین برای آخرین بار به سمت ماشینش می‌رود. بیرون آمدن مجیدی از زمین همانا و جمع شدن هواداران استقلال به دور وی همان و انگار کسی خبر ندارد این آخرین فرصتی است که می‌تواند از کاپیتان دوست داشتنی استقلال امضا گرفته و با او عکس بگیرد.

مجیدی از دوستدارانش خواهش می‌کند که به سرعت با او عکس بگیرند تا برود که یکی از هواداران که با کودکش در نفر بعدی صف انتظار عکس با مجیدی به سر می‌برد، با فریادی آرام که بوی گلایه می‌دهد به شماره هفت تیمش می‌گوید: «تقصیر خودت هست که اینقدر محبوب هستی». جمله‌ای که لبخند سایر هواداران و مجیدی را هم به همراه دارد تا این هوادار و پسر کوچکش هم خیلی زود به آروزیشان که قرار گرفتن در یک قاب با فرهاد است برسند و خلاص.

دقایق دیگر کمپ استقلال شاهد آخرین حضور فرهاد است و او سوار ماشین می‌شود تا برای همیشه از استقلال برود. در همین لحظه یکی از هواداران معلول استقلال به سمت او رفته و تقاضا می‌کند تا شیشه ماشینش را پایین بدهد؛ او ضمن گرفتن امضا از مجیدی از او سوال می‌کند که «آیا فردا بازی می‌کند یا خیر» که پس از اینکه با پاسخ مثبت کاپیتان آبی‌ها مواجه می‌شود به او می‌گوید «پس من هم با دوستانم برای تماشای بازی‌ات به ورزشگاه می‌آییم.»

دیگر کاری نمانده و تمرین هم به پایان رسیده و فرهاد مجیدی، محبوب‌ترین بازیکن و کاپیتان تاریخ باشگاه استقلال پس از 17 سال حضور در استقلال (که البته بارها با رفت و برگشت‌ وی همراه بود) از کمپ خارج شده و در افق محو می‌شود.

«دقیقه 89 دیدار مقابل مس، تابلوی تعویض بالا می‌رود و بازیکنی که همیشه غیرقابل پیش‌بینی بوده است این بار هم با تصمیمی غیر قابل پیش‌بینی و البته غیرقابل قبول برای هواداران استقلال، پیراهنش را درآورده و پس از اینکه در آغوش قلعه‌نویی قرار می‌گیرد با بوسیدن چهار گوشه زمین در میان اشک و اندوه و ناراحتی و بعضا اعتراض طرفداران برای همیشه از دنیای فوتبال خداحافظی می‌کند تا اینچنین قصه آهای فرهاد مجیدی در تاریخ 7 آبان 1392 هم به پایان برسد. شاید هواداران در این لحظات آرزو می کردند که ای کاش هیچگاه در تقویم زندگی‌شان عدد 7 ثبت نمی‌شد تا اسطوره تیمشان به بهانه هفتمین روز ماه برای همیشه ترکشان کند.»

کسی نمی‌داند شاید او هم خیلی زود مثل داش علی منصوریان از روی سکوها فراموش شود و شاید هم همچنان شعار: تو تک ستاره فوتبال مایی..آهای فرهاد مجیدی همچنان و حالا حالاها از روی سکوها طنین‌انداز باشد، هرچه که باشد خداحافظی‌های فوتبالی در ایران بی‌شباهت‌ترین خداحافظی‌ها در همه دنیاست.

در نسلی که بازیکنان متعصب مانند مجیدی، کریمی کمتر در آن پیدا می‌شود، فرهاد با شور و علاقه و تعصب خاصی برای استقلال به میدان می‌رفت و همین تعصب او باعث شده بود تا هواداران عاشقانه دوستش داشته باشند. با این حال او هم مثل همه بازیکنان باید روزی می‌رفت و رفت تا هواداران بمانند و خاطره‌های فرهاد مجیدی.


عزیزی: بعد از مجیدی و کریمی دیگر بازیکن محبوبی باقی نمانده

مهاجم سابق تیم ملی گفت: خداحافظی مجیدی را که دیدم واقعا متاسف شدم اما انتظاری هم جز این نمی‌رود.

خداداد عزیزی در خصوص خداحافظی فرهاد مجیدی از فوتبال گفت: زمان خداحافظی هر بازیکن به تشخیص خود اوست و هر کس مصلحت خود را بهتر از دیگران می‌داند. فرهاد بازیکن باتجربه‌ای بود که سالیان سال تجربه‌های مختلفی در فوتبال به دست آورده و حتما خودش به این نتیجه رسیده که الان بهترین زمان برای خداحافظی اوست. البته فکر نمی‌کنم که بی‌دلیل بوده و برای رضای خدا تصمیم به خداحافظی گرفته باشد.

وی ادامه داد: فرهاد کار خوبی کرد که در اوج فوتبالش خداحافظی کرد، چون همیشه در اوج کنار رفتن باعث ماندگاری در اذهان می‌شود. نباید مثل بعضی از بازیکنان آنقدر در فوتبال باقی ماند که فسیل شود و از او خواهش کنند از فوتبال کناره‌گیری کند.

عزیزی درباره اینکه استقلال در شرایط فعلی به او نیاز داشته و شاید اگر از فوتبال خداحافظی نمی‌کرد بیشتر می‌توانست به این تیم کمک کند، ادامه داد: این تشخیص خود او بوده که در این زمان از فوتبال برود. فرهاد 37 سال سن داشت و به نظرم موقع خوبی از فوتبال رفت. حالا اینکه رفتن او به استقلال ضربه می‌زند یا نمی‌زند را من نمی‌دانم و باید از قلعه‌نویی پرسید چرا که او با این بازیکنان زندگی می‌کند.

این پیشکسوت فوتبال در خصوص اینکه با رفتن مجیدی نسل بازیکنان تاثیرگذار هم در فوتبال ما تمام شده، گفت: فکر نمی‌کنم بعد از مجیدی و علی کریمی بازیکن تاثیرگذار و محبوبی در فوتبال ما باقی مانده باشد. با احترامی که برای تمام بازیکنان فوتبال قائلم اما موثرترین بازیکنان فوتبال ایران همین دو بازیکن بودند. نسل بازیکنان تاثیرگذار از بین رفته و فکر نمی‌کنم دیگر بازیکنانی با چنین شرایطی در فوتبال ما ظهور کنند.

وی افزود: البته فکر می‌کنم علی کریمی از مجیدی کوچکتر است اما اینکه او هم چه زمانی از فوتبال برود، موضوعی است که به خودش برمی‌گردد.

ملی‌پوش اسبق فوتبال ایران درباره نحوه خداحافظی فرهاد مجیدی هم ادامه داد: خداحافظی او را که دیدم واقعا متاسف شدم اما انتظاری هم جز این نمی‌رود. ما در فوتبال چه چیزی بلد هستیم که نحوه برگزاری بازی خداحافظی برای ستاره‌هایمان را بلد باشیم. استقبال، بدرقه، تجلیل و گرامیداشت کدام یک را خوب برگزار می‌کنیم که خداحافظی بازیکنانمان را خوب برگزار کنیم. خود من که عطای خداحافظی در فوتبال را به لقایش بخشیدم و خیلی ناگهانی از فوتبال رفتم چون تنها چیزی که برای آقایان مهم نیست احترام به کسوت و جایگاه ملی‌پوشان ایران است. فکر می‌کنم تنها کسی که خوب از فوتبال خداحافظی کرد احمدرضا عابدزاده بود و گرنه  بقیه بازیکنان چه طور از فوتبال خداحافظی کردند. شما به نحوه خداحافظی کریم باقری دقت کنید. تا به حال ملی‌پوشی در شأن کریم باقری را دیده بودید که در کشور خارجی از فوتبال کنار برود؟ خود من که این مدلی‌اش را ندیده بودم.

عزیزی ادامه داد: خداحافظی مهدوی‌کیا هم باعث ناراحتی تمام ایران شد. مگر ما برای علی دایی و امثال او بازی خداحافظی در شأن‌شان برگزار کردیم؟ خوشحالم که خودم در 34 سالگی خیلی بی سر و صدا در راه‌آهن از فوتبال خداحافظی کردم و کسی هم نفهمید که چه شد من از فوتبال رفتم هر چند که خیلی‌ها هم از رفتن من خوشحال شدند.

شیث رضایی: من مقصر گل مجیدی نبودم/ یک تیم هافبک، دفاع، مهاجم و دروازه بان دارد

مدافع سابق تیم فوتبال پرسپولیس گفت: در دربی ۶۹ در یک لحظه اتفاقی افتاد و مجیدی بهترین استفاده را بُرد،‌ اما من مقصر آن گل نبودم.

شیث رضایی در مورد خداحافظی فرهاد مجیدی از فوتبال گفت: من برای فرهاد آرزوی موفقیت می‌کنم اما خاطرات من با فرهاد به دربی برمی‌گردد. خاطراتی که هم تلخ بود و هم شیرین اما به نظرم خاطرات خوب برایم بیشتر بود.

وی افزود: ما در دربی‌ها زیاد با هم برخورد داشتیم و به خوبی حرکات فرهاد را می‌شناختم و روبروی او قرار می‌گرفتم. بالاخره ایشان بازیکن خوبی بود و یکی از بازی‌هایی که مقابل ایشان خاطره داشتم در لیگ قهرمانان آسیا بود که رودر روی هم بازی کردیم و به خوبی او را کنترل کردم.

وی در پاسخ سوالی که نظرت در مورد خاطره جاگذاشتن تو و شعار «آی بدو آی بدو» نیز گفت: آن مسئله در یک بازی اتفاق افتاد، چرا روزهای خوب ما را مقابل او نمی‌گویید، بالاخره همیشه در فوتبال همیشه مدافعان دیده نمی‌شوند و این امری طبیعی است. هیچ کس من را اذیت نکرد و فرهاد مجیدی نیز هیچ وقت نمی‌توانست من را اذیت کند اما در یک بازی در یک چشم بهم زدن یک اتفاق افتاد که من هم مقابل 96 هزار نفر آن اتفاق‌ها را جبران کردم. در دربی 69 من هرگز مقصر نبودم. در یک صحنه اتفاقی افتاد و مجیدی استفاده کرد، اما اگر 10 بار دیگر آن اتفاق تکرار شود، من مقصر نبود. مربیان بزرگ هم چنین شاهدتی داده‌اند، اما برخی مربیان بزرگ خواستند خودشان را توجیه کنند و مرا مقصر جلوه دادند. من مقصر نبودم چون یک تیم هافبک، دفاع، مهاجم و دروازه بان دارد.

شیث رضایی افزود: فوتبال است و بالا و پایین زیاد دارد، یک روز هم یک بازیکن خداحافظی می‌کند و باید از این فوتبال برود، انشاالله آن بازیکنی که خداحافظی می‌کند بعد از فوتبال هم همانطور مثل قبل باشد.

مدافع سابق قرمزپوشان در پاسخ به سوال دیگری که برخی‌ها می‌گویند که در بازی‌ها از او ترس داشتی گفت: اصلا این طور نبود، من و فرهاد در دربی‌ها بیشتر به همدیگر برخورد می‌کردیم و به خوبی نیز حرکات او را می‌شناختم و به نظرم مقابل 96 هزار نفر جواب خیلی از مسائل را دادم اما در کل به نظرم بیشتر اوقات مقابل او موفق بودم و الان نیز که از فوتبال رفته برای مجیدی آرزوی موفقیت دارم تا انشاالله بتواند به هدفش برسد.

سیدمهدی رحمتی: کاش فعل رفتنت دیرتر صرف می‌شد

مهدی رحمتی دروازه‌بان استقلال در کد هواداری خود پیامی به مناسبت خداحافظی فرهاد مجیدی  منتشر کرد.

متن این پیام به شرح زیر است:  

بی‌شک خیلی‌ها مثل من باور نمی‌کنند نبودنت را در زمین سبز. کاش فعل رفتنت دیرتر صرف می‌شد و بیشتر در کنار ما می‌ماندی. فرهاد عزیز خاطرات گل‌های زیبایت همیشه در یاد ما و هواداران باقی خواهد ماند.

با آرزوی موفقیت بیشتر تو

دوستدارت سیدمهدی رحمتی

یادداشت وحید هاشمیان برای مجیدی/ تقدیم به هفت دوست داشتنی

پس از خداحافظی فرهاد مجیدی از فوتبال، وحید هاشمیان یکی از هم‌دوره‌ای‌های او یادداشتی را برایش به رشته تحریر درآورد. متن این یادداشت را ملاحظه می کنید:

تقدیم به هفت دوست داشتنی

فرهاد مجیدی عزیز و دوست‌داشتنی تا همین چند روز پیش حضور و دیدن بازی‌‌هایت در لیگ ایران برایم یادآور مردان هم‌دوره‌ام و حکایت‌ها و خاطرات خوب نسل مظلوم فوتبال ایران بود.

به خود می‌بالیدم که می‌شنیدم، هم‌دوره‌ام که 2 دهه خوب و سربلند فوتبال بازی کرده، همچنان می‌درخشد، اما واقعا فوتبال ایران تا همین دیروز نحوه استفاده از تجارب مجیدی، دایی، مهدوی‌کیا و باقری را می‌داند و می‌شناسد؛ افسوس.

فرهاد هم رفت و شاید فقط  چند نفر از آن نسل باقی مانده‌اند؛ علی کریمی، سهراب بختیاری‌زاده و ... بیایید قدرشان را بدانیم.

هفت دوست‌داشتنی قلب و درکم را با حال و احساس‌ات همراه می‌کنم و برایت بهترین‌ها را آرزو می‌کنم و توجه‌ات را به جنگ برای بازگشتی پرفروغ دوباره در عرصه‌ای دیگر جلب می‌نمایم. شاد، سربلند و موفق باشی 7 محبوب و دوست‌داشتنی فوتبال ایران.

وحید هاشمیان

منصوریان: استقلال خداحافظی در شأن مجیدی برگزار کند

کاپیتان سابق تیم فوتبال استقلال گفت: باشگاه استقلال خداحافظی‌ای در شان فرهاد مجیدی برگزار کند.

علیرضا منصوریان در خصوص خداحافظی فرهاد مجیدی از فوتبال اظهار داشت: به شخصه دلم خیلی سوخت، تنها کسی که می‌تواند مجیدی را درک کند من هستم چون چند سال پیش این شرایط را تجربه کردم اما ای کاش مجیدی اطلاع‌رسانی می‌کرد و هم‌تیمی‌های قدیمی‌اش را در جریان می‌گذاشت تا خداحافظی در شأن و منزلت او برگزار کنیم.

وی افزود: معتقدم مجیدی با این آمادگی بدنی حداقل تا یک فصل دیگر می‌توانست بازی کند و برای استقلال مفید باشد. امیدوارم باشگاه استقلال برای کاپیتان تیمش خداحافظی در خور شأن او برگزار کند چون یادتان هست که در زمان خود من از چلسی و تیم‌های بزرگ اروپایی یاد می‌شد و قرار بود چنین بازی خداحافظی برگزار کنند ولی آخر کار به لیگ خودمان رسید و خبری هم نشد.

قربانی: با مجیدی اختلاف دارم اما برایش آرزوی موفقیت می‌کنم

مدافع تیم فوتبال راه‌آهن سورینت گفت: یک زمان با مجیدی اختلافاتی داشتیم اما برای او آرزوی موفقیت می‌کنم.

پیروز قربانی در مورد اینکه در مقطعی با فرهاد مجیدی مشکل داشت و حالا این بازیکن از فوتبال خداحافظی کرده است اظهار داشت: برای فرهاد مجیدی آرزوی موفقیت می‌کنم، خداحافظی تصمیم شخصی این بازیکن بود، او بازیکنی بزرگ، فنی و کاپیتان استقلال بود که بهتر می‌داند باید چه تصمیمی بگیرد. ما در یک برهه اختلافاتی داشتیم و هست اما به هیچ وجه مهم نیست، برای او آرزوی موفقیت می‌کنم. این اتفاقی است که برای همه فوتبالیست‌ها می‌افتد و یک تصمیم شخصی است.

وی در پاسخ به این سوال که خیلی‌ها معتقدند مجیدی به دلیل مشکلات استقلال نباید خداحافطی می‌کرد، تصریح کرد: به هر حال این یک مسئله شخصی است و من نمی‌توانم در مورد آن اظهار نظر کنم.

طالب‌لو: خبر خداحافظی فرهاد بغضی در گلویمان شد

دروازه‌بان پیشین تیم فوتبال استقلال در مورد خداحافظی فرهاد مجیدی گفت: خبر خداحافظی‌ات بغضی شد که گلویمان را فشرد تا امسال زودتر به سرمای زمستان برسیم.

وحید طالب لو در کد هواداری خود در مورد خداحافظی فرهاد مجیدی نوشت:

مثل حرف هایی که به زبان نرسیده بغض می شوند. خبر خداحافظیت بغضی شد که گلویمان را فشرد تا امسال زودتر به سرمای زمستان برسیم.

تو بدان که ما عزیزانمان را در قلبمان تا ابد به همراه خواهیم داشت.

با یک دنیا آرزوی خوب برای فصل جدید زندگی فرهاد عزیز

پیام عمران‌زاده برای خداحافظی مجیدی /تو از من زنده تری

مدافع تیم فوتبال استقلال برای خداحافظی مجیدی از فوتبال پیامی صادر کرد.

حنیف عمران زاده در کد هواداری خود نوشت: خورشید بی غروب و دریای بی ساحل با تو معنا گرفت.

«7 استقلال» تقدسش را وامدار توست،«7 مقدس» در میان اشک‌هایمان رفتی اما بدان تو از من زنده تری آهای فرهاد مجیدی

علی دایی: از خداحافظی‌ مجیدی ناراحت شدم

علی دایی سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گغفت: فرهاد همیشه جزو بزرگان فوتبال ما بوده و من خیلی دوست داشتم که او تا پایان فصل بتواند بازی کند و بعد فوتبال را کنار بگذارد. مطمئنا باید بازی خداحافظی بزرگی برای او بگذاریم. بازیکنانی مثل مجیدی برای این فوتبال زیاد زحمت کشیده‌اند و باید قدرشان را بدانیم. خود من به عنوان یک پرسپولیسی فرهاد را دوست دارم و از خداحافظی‌اش ناراحت شدم.

مظلومی: با خداحافظی مجیدی اشکم سرازیر شد

پیشکسوت استقلال می‌گوید از خداحافظی مجیدی شوکه شده است.

غلامحسین مظلومی درباره خداحافظی مجیدی از فوتبال گفت: دیروز وقتی مجیدی از فوتبال خداحافظی کرد شوکه شده بودم. اشک از چشمانم همین‌طور می‌ریخت و وقتی دیدم بزرگمردی مثل او پیراهن استقلال را می‌بوسد و در چهارگوشه میدان می‌گذارد، بغضم ترکید و افسوس خوردم. به هرحال هر بازیکنی یک روز از فوتبال می‌رود اما خداحافظی مجیدی بسیار تلخ بود. ای کاش یک گل می‌زد تا کمی از تلخی خداحافظی‌اش کم کند. مردم او را دوست دارند. دوست داشتم حداقل تا آخر فصل در این تیم می‌ماند و بعد از استقلال می‌رفت.

او در ادامه تصریح کرد: باشگاه استقلال هم باید یک بازی مناسب برای خداحافظی او در نظر می‌گرفت. مثل تمام تیم‌های غرب آسیایی که وقتی بازیکن‌شان از فوتبال خداحافظی می‌کند یک تیم بزرگ جهان را برای او به کشورشان می‌آورند. مجیدی نباید این گونه مظلومانه می‌رفت. او در دل همه جا دارد. او بازیکن باشخصیت و دوست داشتنی‌ای بود و زمانی که در استقلال سرپرست بودم، افتخار می‌کردم که او بازیکن تیم من است. او تا همیشه یک اسطوره در استقلال باقی می‌ماند.

پیشکسوت استقلال در پاسخ به این سوال که آیا آبی‌ها از نبود مجیدی متضرر می‌شوند یا خیر، اظهار کرد: استقلال دیروز چند بازیکن کلیدی‌اش را در اختیار نداشت و البته نبود مجیدی استقلال را دچار خلاهایی می‌کند که به این راحتی پر نمی‌ود. مجیدی هربار که به میدان می‌آمد بوی گل می‌داد و همیشه دل هواداران را شاد می‌کرد. امیدوار او در جمع مربیان حاضر شود و روزی سرمربی استقلال شود. با نبود او استقلال دچار مشکل می‌شود اما امیدوارم با درایت قلعه‌نویی خلا او پر شود و استقلال به روند صعودیش ادامه دهد.

جباری: این نوع خداحافظی در شان مجیدی نبود

پیشکسوت استقلال با اشاره به زمان خداحافظی فرهاد مجیدی از فوتبال می‌گوید: ای کاش او در یک بازی بزرگ مثل دیدار برابر تراکتورسازی، پرسپولیس و سپاهان از فوتبال خداحافظی می‌کرد.

علی جباری با ابراز تعجب از خداحافظی مجیدی از فوتبال گفت: من واقعا انتظار خداحافظی او را نداشتم. دوست داشتم در یک بازی پر تماشاگر از فوتبال خداحافظی کند چرا که او یک بازیکن معمولی نبود و حیف شد که با این شرایط از استقلال جدا شد. او بهتر بود تا نیم فصل صبر می‌کرد و بعد از استقلال جدا می‌شد. با خداحافظی‌اش موافق نیستم چرا که جلوه‌ای نداشت و در شان او نبود. بهتر بود صبر می‌کرد تا در بازی با تیم‌های بزرگی مثل سپاهان، تراکتورسازی یا پرسپولیس از فوتبال خداحافظی می‌کرد. به عقیده من او عجله کرد و باید صبوری بیشتر به خرج می‌داد.

او در ادامه با انتقاد از اینکه خداحافظی مجیدی بی‌برنامه و بدون تدارکات خاصی بوده است، تصریح کرد: متاسفانه این روش که بازیکنان قدیمی را بی ارج کنند یک چیز قدیمی است. همه در این خداحافظی مجیدی مقصر هستند. این مسئله مال امروز نیست و در قدیم هم این اتفاق افتاده بود که یک بازیکن بزرگ براحتی از فوتبال می‌رود و انگار نه انگار اتفاقی افتاده است.

جباری گفت: باشگاه استقلال نسبت به مجیدی کم لطفی کرد و من از این جهت بسیار متاسفم که باشگاه قدردانی لازم را نسبت به او نکرد. البته تصمیم مجیدی ناگهانی بوده و قابل پیش بینی نبود. من به خود مجیدی هم اشکال دارم که چرا صبوری بیشتری نکرد. با این حال بی مهری به بازیکنی که در حال خداحافظی است اختصاص به الان ندارد و در تاج هم چنین چیزی بود.

پیشکسوت استقلال افزود: در فوتبال ایران جایگاهی برای بزرگان فوتبال در نظر نمی‌گیرند و خود کفاشیان هم بسیاری از فوتبالی‌های قدیمی را نمی‌شناسد و تازه در حال شناختن آنهاست. در یک مراسم او مرا نشناخت و یک نفر مرا به او معرفی کرد. این مسئله عمومیت دارد و کسانی مثل کارگر، قراب و ... اگر در استادیوم بروند، کسی آنها را نمی‌شناسد و باید در این میان به خیلی‌ها اعتراض داشت.

حاجیلو: خداحافظی مجیدی مثل خودش خاص بود

پیشکسوت استقلال می‌گوید مجیدی بازیکن بزرگی است که باشگاه استقلال درصدد یک برنامه برای خداحافظی‌اش بود اما تصمیم این بازیکن ناگهانی بوده و باشگاه استقلال درخصوص سکوت روز خداحافظی این بازیکن بی‌تقصیر است.

اصغر حاجیلو درباره خداحافظی فرهاد مجیدی از فوتبال گفت: این خداحافظی همه را بهت زده کرد. درست است که فرزاد مجیدی تلویحا از خداحافظی برادرش خبر داده بود اما مصاحبه اعضای فنی استقلال نشان می‌داد که آنها بی اطلاع هستند و به همیت دلیل همه ما غافلگیر شدیم. مجیدی پسر عاقلی است و من مطمئنم پشت این کارش یک تفکر خوابیده است. او کسی نیست که برای هوادار کلاس بگذارد یا بخواهد خودش را بالا بگیرد. مسئله جالب آنجاست که بسیاری در این فوتبال آمده‌اند و رفته‌اند و به راحتی هم فراموش شده‌اند اما مجیدی همیشه در یادها می‌ماند. حیف شد که کسی اطلاع دقیق از خداحافظی‌اش نداشت و دوست داشتم مثل خداحافظی منصوریان که جانانه بود، برای او هم چنین جشنی در نظر بگیرند.

او در پاسخ به این سوال که آیا باشگاه استقلال در خداحافظی مجیدی کم کاری نکرد، اظهار کرد: بی انصافی است اگر تصور کنیم باشگاه می‌دانست و برای مجیدی خداحافظی ترتیب نداد. آنها از خداحافظی مجیدی اطلاعی نداشتند و من مطئنم که قلعه‌نویی و فتح‌الله‌زاده از خداحافظی او بسیار ناراحت هستند. من در جریان برنامه‌ریزی این دو نفر برای خداحافظی مجیدی در پایان فصل بودم و تصمیم مجیدی نابهنگام و ناگهانی بود. من اعتقاد دارم درباره مجیدی از طرف باشگاه کوتاهی نشد.

پیشکسوت استقلال در پاسخ به این سوال که آیا نگران متضرر شدن استقلال از نبود این بازیکن نیست، بیان کرد: فکر نمی‌کنم که این اتفاق بیافتد و استقلال از نبود او متضرر نمی‌شود هرچند که بر روی توانایی های او نمی‌توان چشم برهم گذاشت. در زمان مظلومی که مجیدی از استقلال جدا شد، مسائل زیادی رخ داده بود اما الان این تصمیم او یک تصمیم شخصی است و تدبیری پشت آن نهفته است. همانطور که با خداحافظی دایی از تیم ملی یا باقری از پرسپولیس جانشین مناسبی برای آنها پیدا نشد، من فکر می‌کنم مجیدی هم چنین بازیکنی بود که به این راحتی‌ها جایش پر نمی‌شود اما استقلال و قلعه‌نویی مطمئنا تلاش می‌کنند تا خلا او به چشم نیاید. مجیدی بازیکنی بود که در بدترین شرایط بدنی هم به میدان می‌آمد بسیار موثر بازی می‌کرد و جای خالیش را به این راحتی نمی‌توان پر کرد.

او افزود: مجیدی بازیکن خاصی بود و خداحافظی‌اش هم خاص شد. وقتی از زمین بیرون آمد و در آغوش قلعه‌نویی جای گرفت مشخص بود امیر راضی به خداحافظی او نیست. مجیدی در لیگ قهرمانان استقلال عصای دست قلعه‌نویی بود و به شخصه دلم برای بازی‌هایش تنگ می‌شود.

حاجیلو ضمن ابراز امیدواری از موفقیت مجیدی در مربیگری گفت: او هوش بالایی دارد و من مطمئنم در کلاس‌های مربی‌گری اگر شرکت کند می‌تواند ظرف دو سال به اندازه مربیانی که ده سال کار کرده‌اند، موفق شود. دوست دارم از حیطه فوتبال خارج نشود و مطمئنم استقلال و فتح‌الله‌زاده هم نمی‌گذارند که او از مستطیل سبز برای همیشه خداحافظی کند. او بازیکنی باتجربه بود که در لیگ‌های مختلف بازی کرده است و به همین دلیل مربی موفقی می‌شود.

هادی ساعی: جایگزینی برای فرهادها نداریم

پرافتخارترین ورزشکار ایران در پیامی درباره خداحافظی فرهاد مجیدی از فوتبال، او را ستود و گفت،‌ مهم آن است که امثال فرهادها را فراموش نکنیم.

هادی ساعی، دارنده مدال طلای المپیک و عضو شورای شهر تهران در پیامی آورده است: من طرفدار تیم ملی هستم و تعصب رنگی ندارم. اما عده‌ای از بازیکنان و ورزشکاران هستند که به دلایل مختلفی همواره اسطوره بودند و متعلق به یک ملت و سرزمین می‌شوند و بعضا نماد موفقیت، تعصب و پهلوانی در کنار قهرمانی برای یک کشور هستند. مانند زنده‌یاد تختی و یا مرحوم ناصر حجازی و علی دایی.

به نظرم دلایل مشخصی در اسطوره و چهره محبوب شدن در نزد مردم وجود دارد که باید علاوه بر کیفیت فنی و قهرمانی به مسائل شخصی و فکری و رفتاری ورزشکار اشاره کرد.

فرهاد مجیدی علاوه بر داشتن کیفیت خوب فنی و یکنواختی خوب در بازی‌هایش همواره جزو فوتبالیست‌های باکلاس و محبوب بوده است و قطعا این محبوبیت را ذره ذره و با حفظ و رعایت بسیاری از مسائل به وجود آورده است که این امر باید سرلوحه ورزشکاران جوان باشد.

بنابراین صرف داشتن چهره و تیپ خوب ورزشکاری محبوب نمی‌شود و فرهاد مجیدی در رفتار و کردار همیشه الگو بوده است. جدایی و پایان نسل طلایی و دوست‌داشتنی فوتبال ایران برای فوتبالدوستان بسیار تلخ است و از همه مهم‌تر، هشدار برانگیزتر و تلخ‌تر این که به نظر می‌رسد جانشین و جایگزین خوبی برای نسل فرهادها نداریم.

علی دایی، کریم باقری، وحید هاشمیان، احمدرضا عابدزاده، مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی نیز از این نسل هستند و تک ستاره‌هایی بودند و هستند که خود به تنهایی تماشاگران پرشماری را به ورزشگاه می‌آوردند. باید از این پس بیشتر به فکر امثال فرهاد باشیم و آنها را فراموش نکنیم و پیوند خوبی بین آنها و نسل جدید ایجاد کنیم. چراکه امثال او خیلی نیستند و او محبوبیتش را با احترام در نزد مردم کسب کرده است.

به نظرم سوز و غربت در مدل جدایی و خداحافظی فرهاد هم ما را بیشتر به یاد او می‌اندازد. چرا که حضور صدهزار نفر و یا کمتر خیلی فرقی در خداحافظی ندارد. مهم بعد از آن است که آنها را فراموش نکنیم. امیدوارم با گذراندن دوره‌های لازم و به کارگیری شخصیت محبوبش شاهد حضور او در عرصه مربیگری و مدیریت ورزشی باشیم.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۲
۹
۱
خداحافظ ای آبی روشن عشق.....
حسن س
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۰۹ آبان ۱۳۹۲
۹
۱
همیشه در قلب ما هستی کاپیتان