۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۳۹

رویای آمریکایی که جهان را تسخیر کرد

در خاورمیانه، تنها قدرت واقعی اقتصادی و نظامی که مقابل آمریکا ایستاده و دوام آورده و مستقل از اراده آمریکا عمل می کند، ایران است. و این آمریکا را به خشم می آورد.
کد خبر : ۱۴۰۱۸۷
صراط: آمریکا بیشتر از آنکه یک کشور باشد یک مفهوم است، حتی در ذهن سکنه خودش. بیشتر از هفتاد سال است که هالیوود و غول های رسانه ای، "رویای آمریکایی" را در ذهن مردم جهان شکل داده اند. خانه های ویلایی در حومه شهر، چمن های مرتن در حیاط جلویی، و تاب و سرسره در حیاط پشتی. مرد خوش هیکل خانه بپای باربیکیو ایستاده و دندانهای سفید و مرتبش از گوشه لبخندش پیداست، و زن دلفریب خانه روی چمن نشسته و با بچه ها بازی می کند. این تصویری رویای از طبقه متوسط آمریکاست که اینهمه سال ذهن جهانیان را تسخیر، و آمریکا را کعبه آمال همه کرده است. در رویای آمریکایی فرصت رشد، پیشرفت و ثروتمندشدن برای همه یکسان است و هرکه هرچه بخواهد بدان می‌رسد.

اما این واقعا یک رؤیاست. مشکل بنیادی جهان بینی آمریکایی همین نگاه نامحدود به جهان محدود است. آمریکا برای زنده نگه داشتن این رویا بیش از 35% انرژی جهان را مصرف می کند، عامل اصلی گرم شدن کره زمین است، هشتاد درصد ثروت جهان را در اختیار دارد، و هرروز برای سیطره بر تمام منابع جهان تلاش می کند. اقتصاد آمریکا مبتنی بر مصرف است و چرخ آن با مصرف و سپس تولید زباله می چرخد و این چرخه احتیاج به مواد اولیه و انرژی دارد. طبیعتا بخش اعظم انواع منابع انرژی و مواد در سراسر جهان پراکنده است، و طبیعی است که آمریکا بزرگترین ارتش جهان را با بیش از هزار پایگاه نظامی در سراسر دنیا داشته باشد. به الگوی پراکندگی این پایگاه ها که دقت کنیم همه در اطراف منابع یا شاهراه ها شکل گرفته اند. منابع انرژی خاور میانه، منابع معدنی آمریکای جنوبی، و حتی مراکز کشت مواد مخدر در کلمبیا! 

در خاورمیانه، تنها قدرت واقعی اقتصادی و نظامی که مقابل آمریکا ایستاده و دوام آورده و مستقل از اراده آمریکا عمل می کند، ایران است. و این آمریکا را به خشم می آورد. آمریکا از شش دهه پیش با ذائقه مردم ایران مشکل داشته است، و این آمریکا بوده که در عمل از بیست و هشت مرداد 1332 "مرگ بر ایران" گفته و "مرگ بر ایران" رفتار کرده است. انقلاب ایران هم که دست آمریکایی ها را از منابع ایران به صورت مستقیم و منابع خاورمیانه به صورت غیرمستقیم کوتاه کرد.
آمریکا بیش از سه دهه تلاش کرده است که سیطره از دست رفته را در اتحاد با شیخکان عرب و اشغال افغانستان و عراق و بی ثبات کردن خاورمیانه بازیابد.

حالا مانده خود ایران. باور کنید اگر آمریکا برای خودش شانس پیروزی بی دردسر برابر ایران متصور بود، تا امروز قطعا به ایران حمله مستقیم نظامی کرده بود. حمله طبس، جنگ عراق، جنگ 33 روزه، و فتنه سوریه آزمون های بزرگ برای سنجش وضعیت ایران را در دل خود داشته اند، و هر بار توان بازدارندگی نامتقارن ایران به قویترین شکل پاسخ نشان داده است. و همین توان  بازدارندگی باعث بقای ثبات و امنیت در این مرز بزرگ بوده است.

شعار مرگ بر آمریکا در ایران، آروزی مرگ یک ملت نیست. مرگ بر آمریکا عصاره بیش از 6 دهه فشار چکمه آمریکا بر گلوی این ملت است. مرگ بر آمریکا نماد شعور ایرانی در شناخت ماهیت اصلی و تسلط طلب امپریالیسم آمریکایی است. مرگ بر آمریکا آرزوی بیدار شدن جهان از رویای آمریکایی است.

سيد علي فاطمي
منبع: مشرق