۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱
فضای بصری همدان در محاصره زبان و فرهنگ بيگانه

اسم خارجی برای مغازه ممنوع است+عکس

‏آرایشگاه سان سیتی، مبلمان راشکو، پیتزا سون، فروشگاه تریکوتلی و...، برای پیداکردن این کلمه های نامأنوس لازم نیست فرهنگ واژگان جدیدی را جستجو کنید بلکه کافی است چند قدمی را در خیابانهای همدان طی کنید تا انواع نام های نامتعارف را ببینید.
کد خبر : ۱۴۰۲۵۵

 صراط: امروز وقتی در خیابان های شهر قدم میزنی و از کنار هر مغازه و یا حرفه و پیشه ای رد می شوی نام مغازه ها بیش از هر چیز توجه انسان را به خود جلب می کند.


اسامی برخی از مغازه ها ساده بوده و انسان را یاد داستان های ایرانی می اندازد اما متاسفانه نام بیشتر مغازه ها برای انسان نامفهوم اند و برخی نیز از  سریال های خارجی و یا شبکه های ماهواره ای انتخاب شده که مروج فرهنگ بیگانه در جامعه است.

استفاده از اسامی مانند نایس، سون، سان سیتی، تریکو تلی و یا ده ها نام دیگر که هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی ندارد و صاحب مغازه با هدف جذب بیشتر مشتری آن را انتخاب کرده است، امروزه رو به افزایش است.

اسامي كه طبق سلايق فروشندگان و يا صاحبان مغازه‌ها انتخاب شده يا مي‌شود بدون هيچ نظارت و قيد و بندي از زبانهاي مختلف بخصوص انگليسي بر سر در مغازه‌ها نقش بسته و تبليغات و محيط شهر را به محاصره زبان و فرهنگهاي بيگانه درآورده است.

این درحالیست که قانونی در سال 75 توسط مجلس به تصویب رسید که کسی نمی تواند از حروف لاتین بر روی محصولات ایرانی یا از اسامی بیگانه و غیر ایرانی برای ثبت شرکت و کارخانجات استفاده کند اما در طول سالهای اخیر به نظر می رسد این قانون مورد بی توجهی بسیاری از افراد قرار گرفته است.

100 مغازه در شهرستان همدان نام غیر متعارف دارند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان همدان اظهار داشت: در سال 92 بازرسی های غیر محسوس از مغازه ها انجام و مشخص شد که بیش از 100مغازه در شهرستان همدان از اسامی غیر مانوس با فرهنگ ایرانی اسلامی استفاده می کنند.

علی مرادی نور با بیان اینکه این مغازه ها شناسایی شده است، ابراز داشت: اسامی این مغازه ها به ادارات ذی ربط ارسال شده تا در اسرع وقت این تابلوها جمع آوری و مغازه ها برای انتخاب نام دیگر برای سر در مغازه اقدام کنند.


وی با اشاره به اینکه این تعداد مغازه از اسامی لاتین مانند 4030 و یا من و تو  برای نام مغازه خود استفاده کردند، بیان داشت: این اسامی در فرهنگ ایرانی اسلامی هیچ جایگاهی نداشته و متعارف نیست.

نام برخی از مغازه ها متناسب با پیشه آنها نیست

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان همدان در ادامه افزود: برخی از صنوف نیز از نام متعارف استفاده کرده ولی این نام با آن شغل و پیشه هیچ سنخیتی نداشته مانند اینکه نام بوعلی سینا برای یک پنچرگیری استفاده شده باشد.

مرادی نور با بیان اینکه برخی از صنف ها نیز از اسم ائمه برای مغازه خود استفاده کردند که در شان آن مقام نیست، عنوان داشت: هر چند که نام ائمه در قلب و ذهن شیعیان جای داشته اما انتخاب این نوع اسامی برای کسب و پیشه درست نیست.

وی گفت: این فرهنگ غلط در جامعه باید ریشه کن شده و این اسامی باید از شهر جمع آوری و به اسامی که با فرهنگ ایرانی اسلامی سنخیت دارد تغییر کند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان همدان با بیان اینکه جمع آوری این اسامی با همکاری ارشاد و اتاق اصناف و اداره صنعت و معدن و نیروی انتظامی در حال انجام است، عنوان داشت: با برخی از این مغازه ها به طور مکتوب نامه نگاری شده و برخی مغازه ها نیز در حال تعویض نام هستند.

انتخاب برخی اسامی توهین به شخصیت ها است

علی مرادی نور با اشاره به اینکه تا دو سال قبل روال خاصی برای انتخاب نام مغازه ها وجود نداشت، بیان داشت: اما به مدت دو سال است که براساس قانون هر مغازه ای برای انتخاب نام و سر درب مغازه و یا فروشگاه و یا مرکز ارائه خدمات باید پروسه خاصی را طی کند.

فرماندار شهرستان همدان نیز گفت: تغییر اسامی صنوفی که با فرهنگ ایرانی اسلامی سنخیتی ندارد باید در اسرع وقت انجام شود.

حسن قهرمانی مطلق با بیان اینکه تعداد زیادی از مغازه ها از اسامی غیر متعارف و نا مانوس با فرهنگ ایرانی اسلامی، در حال فعالیت هستند، بیان داشت: اسامی برخی از این صنوف مبلغ برخی شبکه ها بوده و پیام خوبی در جامعه ندارد.

وی با اشاره به اینکه انتخاب برخی اسامی اشخاص نیز توهین به شخصیت ها است، ابراز داشت: در انتخاب این اسامی نباید افراط و تفریط وجود داشته و این نام ها باید از شهر جمع آوری شود.

اسامی به کار رفته در هر شهر، روی دیگاه افراد تاثیر دارد

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان نیز گفت: دشمن از طریق واژه ها و عبارات و به کار گرفتن یک سری از رفتارها در حوزه فرهنگ وارد کار شده است.

علیرضا قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه دشمن قصد دارد از این راه نگرش ایرانیان را تغییر دهد، ابراز داشت: برخی افراد از واژه ها و کلماتی برای اسامی سر در مغازه خود استفاده می کنند که ریشه در فرهنگ بیگانه دارد.

وی با بیان اینکه باید اسامی منتخب برای سر در مغازه ها با فرهنگ ایرانی اسلامی مانوس باشد، افزود: برخی افراد فکر می کنند با استفاده از واژه های بیگانه مشتری بیشتر و یا پرستیژ بیشتری به دست می آورند.


قاسمی فرزاد عنوان داشت: نوع مبلمان شهری و یا اسامی به کار رفته در هر شهری به طور مستقیم روی دیدگاه افرادی که وارد آن شهر می شوند تاثیر می گذارد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار همدان در ادامه اظهار داشت: مردم ما مسلمان، شیعه و دارای فرهنگ اصیل و والای ایرانی بوده و باید اسامی و نام هایی که برای پیشه و کسب خود انتخاب می کنند مطابق با فرهنگ کشور باشد.

قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه رسیدگی به این موضوع وظیفه سازمان صنعت و معدن و اتحادیه ها است، عنوان داشت: علاوه بر اجرای قانون در این مورد لازم است خود افراد نیز بر اساس فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی عمل کنند.

با مغازه ها که اسامی بیگانه دارند برخورد می شود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز در این زمینه اظهار داشت: بر مبنای قانون با مغازه و پیشه و کسب و کاری که نام بیگانه و مخالف فرهنگ ایرانی اسلامی انتخاب کرده برخورد می شود.

خسرو بیات با اشاره به اینکه متولی اصلی اجرای این قانون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است، ابراز داشت: برای انجام این قانون از سوی ارشاد اسلامی نیازمند همکاری سازمان صنعت و معدن هستیم.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه نام انتخاب شده برای هر مغازه باید بر اساس فرهنگ ایرانی باشد، عنوان داشت: نیروی انتظامی و قوه قضاییه همکاری لازم را برای پلمب مکان هایی با نام غیر مجاز با ارشاد اسلامی دارند.

بیات ادامه داد: با توجه به اینکه استان همدان از قومیت های مختلفی مانند ترک و لر و کرد و فارس برخوردار بوده برخی افراد از این نام ها برای مغازه خود استفاده می کنند که برخی مشکل ساز است.

برهمین اساس باتوجه به رشد جغرافيايي و جمعيتي شهرها كه طي چند سال اخير به حدي نابسامان و بدون برنامه اتفاق افتاده، رخنه فرهنگ‌هاي غيرخودي را مي‌توان به سادگي از اسامي انتخابي براي افراد و سر در مغازه‌ها، مراكز تجاري و خدماتي مشاهده كرد، بطوريكه زبان و ادبيات فارسي در چنين فضايي به سختي نفس مي‌كشد.

انتخاب اسامي خارجي و بيگانه براي مغازه‌ها، مراكز تجاري و خدماتي و شهري بي‌شك در سلامت رواني شهروندان تاثيرگذار بوده كه امروز ناخواسته مبدأ فرهنگهاي خاصي شده است و می توان گفت جلوگیری از این امر و نفوذ فرهنگ بیگانه در شهر ها نیازمند اقدام مسئولین در این زمینه و همکاری شهروندان برای انتخاب نام اصیل ایرانی در حرفه و کسب و پیشه خود است.


منبع: مهر