۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۶

رفع تبعیضات دیرینه تاریخی علیه زنان

معاون رئیس جمهور در امور زنان با بیان اینکه رتبه ایران در دسترسی زنان به فرصت‌های اقتصادی و سیاسی در بین 136 کشور، رتبه 130است، گفت: چنانچه تبعیض مثبت به نفع زنان درنظر گرفته نشود نمی‌توانیم شاهد حضور زنان در پست‌های بالا باشیم.
کد خبر : ۱۴۰۵۶۸

صراط:  شهیندخت مولاوردی در دیدار با بانوان مدیر انجمن های علمی گفت: فلسفه تشکیل معاونت امور زنان و خانواده در سطح عالی کشور، رفع تبعیضات دیرینه تاریخی است و برای برطرف کردن این مشکلات نیاز است تا اطلاع ثانوی این معاونت وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: باید فعالیت‌ها برای پیشرفت و نه پسرفت زنان نهادینه شود و باید دقت شود تا مسیر این معاونت منحرف نشود پر واضح است که وجود چنین معاونتی نشانه این است که باید یک دستگاه مستقل توجه ویژه‌ای به امور زنان داشته باشد و برای حل مسائل جلب مشارکت کند.

مولاوردی اظهارداشت: رتبه ایران در شاخص دسترسی زنان به فرصت‌های اقتصادی و توانمندی‌های سیاسی در بین 136 کشور، رتبه 130  است. در عرصه بهداشت به‌واسطه امکاناتی که بعد از انقلاب رخ داد وضعیت بهتری در کل و بین کشورهای منطقه داریم.

در بحث سهمیه بندی، نیاز به یکسری اقدامات و تغییرات مثبت به نفع زنان داریم

وی ادامه داد: در بحث سهمیه بندی، نیاز به یکسری اقدامات و تغییرات مثبت به نفع زنان داریم ما در وضعیتی هستیم که گویی مسابقه دو بین دو نفر برقرار است، یک نفر آماده است و دیگری آماده نیست.

مولاوردی تصریح کرد: عدالت ایجاب می‌کند فردی که آمادگی ندارد چند قدم جلوتر بایستد و این تبعیض مثبت است. لذا چنانچه چنین مکانیزمی(تبعیض مثبت) درنظر گرفته نشود قطعاً به این زودی‌ها نمی‌توانیم زنان را در پست‌های بالا داشته باشیم و تغییری در وضعیت موجود نخواهیم داشت.

معاون رئیس جمهور در امور زنان اظهار داشت: این مشارکت نیاز جامعه است نه فقط نیاز زنان، در شعارها می‌گوییم زنان نیمی از جامعه هستند ولی در عمل بهای لازم به این استعدادها داده نمی‌شود و هزینه‌هایی که از این نابرابری حاصل می‌شود دودش به چشم همه و درنهایت به چشم بشریت می‌رود.

بحث توازن و تعادل جنسیتی را در همه جنبه‌ها مد نظر داریم

مولاوردی خاطرنشان کرد: اما رویکردی که در کنار یکدیگر می‌توانیم داشته باشیم جلب مشارکت زنان و استفاده از توان زنان برای حل مشکلات جامعه است.

وی با اشاره با دیدار با مراجع قم و جایگاهی که نهاد مرجعیت در جامعه دارد، گفت: امیدواریم با تعامل جدی بتوانیم مسائل را حل کنیم در چشم انداز برنامه هایمان، بحث توازن و تعادل جنسیتی را در همه جنبه‌های زندگی مد نظر داریم، همچنین مبحث دسترسی زنان به چهار منبع کمیاب اجتماعی قدرت، منزلت ، ثروت و اطلاعات برابر مطرح است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان ادامه داد: مأموریت ما این است که به عنوان ستاد سیاستگذار از بازوان اجرایی (نهادهای مردمی و ...) برای پیشبرد برنامه‌ها استفاده کنیم و این جلسات باید استمرار داشته باشد.

مولاوردی تصریح کرد: به عنوان مثال موضوع تغییر جمعیتی مطرح است، باید برنامه‌ها را هماهنگ با سیاست جدید قرار دهیم و اینکه چگونه رفتار کنیم که هم مطالبه حاکمیت تحقق پیدا کند، هم به زنان و خواسته‌های آنان توجه شود و همچنین زنان در همه عرصه ها احساس تأثیر گذاری داشته باشند.

وی افزود: لذا هیچ طرح و برنامه‌ای را بدون هم‌فکری بانوان انجام نمی‌دهیم و تلاش می کنیم تا اصول ثابت در حوزه زنان داشته باشیم تا  اقدامات در هر دوره بی اثر نشود و باید توجه داشته باشیم که نگاه تک بعدی و یک‌جانبه به زنان، مشکلات را حل نمی‌کند امیدواریم آهسته و پیوسته به اهداف برسیم و از همین جا دست کمک و نیاز را به سوی همه دراز می کنیم.

منبع: فارس