۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸

گزارش شرمن به صهیونیستها درباره وقایع ژنو

معاون وزیر امور خارجه آمریکا و مذاکره کننده ارشد این کشور در گفتگوهای 1+5 و ایران، عصر روز گذشته وارد سرزمین های اشغالی شد تا مقامات رژیم صهیونیستی را در جریان جزئیات مذاکرات انجام شده در ژنو قرار دهد.
کد خبر : ۱۴۱۹۴۰
صراط: معاون وزیر امور خارجه آمریکا و مذاکره کننده ارشد این کشور در گفتگوهای 1+5 و ایران، عصر روز گذشته وارد سرزمین های اشغالی شد تا مقامات رژیم صهیونیستی را در جریان جزئیات مذاکرات انجام شده در ژنو قرار دهد.

به گزارش هاآرتض، "وندی شرمن" شب گذشته در جمع خبرنگاران اسرائیلی در خصوص مذاکرات انجام شده در ژنو گفت : شش کشور مذاکره کننده با ایران (انگلیس، آمریکا، فرانسه، چین و روسیه به اضافه آلمان) خواستار تعلیق فعالیت در راکتور آب سنگین اراک بودند.

به نوشته هاآرتض، در طی مذاکرات اخیر در ژنو، آمریکا به روشنی به ایران گفته که می داند از محصولات راکتور آب سنگین برای تولید تسلیحات هسته ای استفاده نمی کند، اما با این وجود کشورهای مذاکره کننده با ایران، معتقد بودند که فعالیت راکتور اراک باید تعلیق شود، زیرا تمام شش کشور درباره آن نگران بود.

شرمن در ادامه افزود : ما خواستار اختصاص فرصت بیشتر برای به نتیجه رسیدن در مورد راکتور اراک هستیم.

اما ورود شرمن به سرزمین های اشغالی در حالی انجام می شود که اختلافات آمریکا و رژیم صهیونیستی به ویژه بر سر ایران به اوج خود رسیده است. روز جمعه "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا، دیداری کوتاه با "بنیامین نتانیاهو" در فرودگاه بن گورین داشت و بعد از این دیدار نتانیاهو به شدت از توافق احتمالی کشورهای 1+5 و ایران انتقاد کرد و آن را توافق قرن برای ایران و بدترین توافق ممکن برای تل آویو نامید.

در همین رابطه شرمن و هیئت همراه وی با "یوزی کوهن" مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و مقامات ارشد وزارت جنگ این رژیم دیدار و گفتگو کرده اند. علاوه بر این مقامات، شرمن با مقامات دستگاه های جاسوسی رژیم صهیونیستی نیز دیدار داشته است.

شرمن در این دیدارها به مقامات اسرائیلی گفته است که سبک کردن تحریم های ایران به حدی نخواهد بود که موجب از بین رفتن ساختار کلی تحریم ها شود.

در همین رابطه "جان کری" وزیر امور خارجه آمریکا، نیز گفت : هدف آمريکا در مذاکرات با ايران در گام نخست توقف برنامه هسته ای اين کشور است. با اين حال مذاکرات ضمن پابرجا بودن تحريمها، ادامه خواهد داشت. کسی در خصوص از بين بردن ساختار تحريم های موجود مذاکره ای نکرده است. فشار همچنان باپرجا خواهد بود.

وزير امور خارجه آمريکا افزود که هيچ شکافی بين دولت باراک اوباما و اسرائيل در خصوص تعهد ايالات متحده در قبال اين متحد خود در جريان مذاکرات هسته ای با ايران وجود ندارد.