۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
24 آبان سالروز شهادت ادواردو آنیلی

همکاری درساخت مستند ادواردو درحدصفر بود

وزارت امور خارجه کشور خودمان در واتیکان مخالفت خودش را همان زمان اعلام کرد و گفت که به سراغ این موضوع نروید چون ما را به دردسر می اندازد، بنابراین همکاری هم در حد صفر بود.
کد خبر : ۱۴۲۵۵۰
صراط: مرتضی شعبانی رئیس مرکز مستندسازی حقیقت و فیلمبردار مستند «ادواردو» گفت: زمانی که قصد ساخت این مستند را داشتیم به ما توصیه شد به اروپا نرویم و حتی در ایتالیا دستگیر هم شدیم.

مرتضی شعبانی فیلمبردار مستند «ادواردو» در آستانه سالگرد شهادت ادواردو (مهدی) آنیلی فرزند سرمایه دار مشهور ایتالیایی و شرایط تولید این مستند در آن دوره زمانی گفت:‌ شرایط تولید از الان بهتر بود، یعنی سفر به اروپا، گرفتن ویزا راحت تر از حال حاضر بود. وزارت امور خارجه کشور خودمان در واتیکان مخالفت خودش را همان زمان اعلام کرد و گفت که به سراغ این موضوع نروید چون ما را به دردسر می اندازد، بنابراین همکاری هم در حد صفر بود.

وی افزود: در همان ایامی که در حال ساخت مستند ادواردو بودیم یکی از شبکه های ایتالیا فیلم «بدون دخترم هرگز» را علیه جمهوری اسلامی ایران پخش کرد، به همین دلیل سفارت ما می‌گفت شما این مستند را نسازید چون ما را به دردسر می‌اندازید، استدلال آن‌ها این بود که چند سال پیش یک نفر درباره پاپ کاری انجام داده است و از آن زمان ما باید همیشه پاسخگوی پاپ باشیم.

این مستندساز در ادامه با اشاره به مستند دیپلمات‌های ربوده شده گفت: ما چند سال در حال کار روی مستند چهار دیپلمات ربوده شده بودیم و می‌خواستیم به بعضی از مناطقی که هر کسی به آن‌جا نمی‌رود برویم؛ اما به ما می‌گفتند که به آن‌جا نروید چون ما مسئولیت شما را قبول نمی‌کنیم.

وی افزود:‌ فیلم مستند تا زمانی که موضوع آن روشن نشده کسی به سراغ آن نمی‌رود چون شرایطمان خیلی تغییر جدی پیدا نکرده است البته ناگفته نماند که رویکرد تلویزیون در پخش این دست مستندها بهتر شده است.

شعبانی درباره ایده این مستند خاطرنشان کرد:‌ جالب ترین نکته این مستند این بود که در دل اروپا یک کسی که می‌تواند به همه منویات دنیوی برسد پشت پا می‌زند و جایی که کسی فکر نمی‌کند که در اروپا شهید شود آدم احساس می‌کند که در آنجا هم درب شهادت باز است. ادوراردو به خاطر اسلام به همه چیز پشت پا می‌زند که این کار بسیار بزرگی است.

وی با اشاره به خاطرات از ساخت این مستند افزود: خاطرهات فراوانی از مراحل تولید داریم اما  مهم‌ترین خاطره من همان دستگیری ما در ایتالیا بود که دولت ایتالیا در جریان ساخت فیلم ما را دستگیر کرد و پس از بازداشت بدون دادگاه ما را محاکمه کردند که  ظرف 48 ساعت باید ایتالیا را ترک کنیم.

شعبانی درباره کمترشدن این دست مستندات در دوره حال حاضر گفت: مهمترین دلیل این موضوع عدم حمایت است چون فیلمساز به دردسر می‌افتد و یک مقدار هم در اروپا نسبت به ایرانی‌ها حساس هستند که در حال حاضر بیشتر هم شده است. تولید مستند در حوزه اروپا هزینه های خودش را دارد و توجه مسئولین به این موضوع هم خیلی مهم است.
منبع: فارس