۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳

ورزش بی صاحب شد!

براساس قانون یک وزارتخانه‌ها تنها برای ۳ ماه می‌تواند با سرپرست اداره شود و با توجه به اینکه مهلت سرپرستی وزارت ورزش و امورجوانان در ۲۴ آبان ماه به پایان رسیده لذا این وزارتخانه به لحاظ قانونی از امروز سرپرست ندارد.
کد خبر : ۱۴۲۶۶۶
صراط:وزارت ورزش و جوانان یکی از وزارتخانه‌های تازه تاسیس است که با طرح نمایندگان دوره هشتم مجلس شورای اسلامی و با ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان در دی ماه سال 89 تشکیل شد.

براساس اساسنامه تشکیل این وزارتخانه، این سازمان عالی‌ترین مرجع رسیدگی به مسائل مربوط به ورزش و جوانان در ایران خواهد بود. از این رو انتخاب وزیر برای این وزارتخانه همواره با حساسیت خاص وکلای ملت در دوره هشتم و نهم مجلس همراه بوده است.

در دولت دهم محمد عباسی وزیر این وزارتخانه بود. البته در ابتدا حمید سجادی به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، اما با 137 رأی مخالف نتوانست رأی اعتماد مجلس را کسب کند.

محمد عباسی هم در مردادماه 90 به عنوان دومین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی شد که با 168 رای موافق توانست به عنوان اولین وزیر ورزش و جوانان راهی ساختمان سئول شود.

پس از شروع به کار دولت یازدهم نیز حجت‌الاسلام روحانی، مسعود سلطانی‌فر را به عنوان نخستین وزیر پیشنهادی دولت تدبیر و امید برای اخذ رای اعتماد به همراه دیگر اعضای کابینه به مجلس معرفی کرد اما مجلس در 24 مرداد ماه سال جاری به وی رأی اعتماد نداد.

حسن روحانی نیز طی حکمی رضا صالحی امیری را به سرپرستی این وزارتخانه منصوب کرد و دو ماه بعد یعنی 27 مهر ماه وی را به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرد اما در جریان بررسی صلاحیت صالحی امیری در مجلس، وی با کسب 141 رأی مخالف، 107 رأی موافق و 13 رأی ممتنع نتوانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

رئیس جمهور در 6 آبان 92 نیز، محمد شریعتمداری را به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب کرد و در 12 آبان ماه، سیدنصرالله سجادی را به عنوان سومین وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و مجلس روز 19 آبان برای بررسی صلاحیت و برنامه‌های سومین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی وزارت ورزش و جوانان نشست علنی تشکیل داد.

اما این بار هم مجلس به سجادی کلید ساختمان سئول را نداد و حسن روحانی که در مراسم تحلیف خود نشان داد که قدرت قابل توجهی در معرفی سریع وزرای پیشنهادی دارد، ساعتی بعد از عدم اعتماد مجلس به نصرالله سجادی، طی نامه‌ای "محمود گودرزی" را به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرد.

علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان نیز در همان جلسه اعلام کرد که نشست بررسی صلاحیت گودرزی روز یکشنبه 26 آبان‌ماه برگزار می‌شود.

البته فارغ از اینکه وکلای ملت در جلسه فردای خود چه تصمیمی را برای این وزارتخانه مهم که ارتباط مستقیمی با جوانان دارد، می‌گیرند باید به این موضوع اشاره کرد که مهلت سرپرستی وزارت ورزش و امور جوانان در 24 آبان ماه یعنی روز گذشته به پایان رسیده است.

براساس تبصره 2 ماده 206 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رأی اعتماد نداد، رئیس جمهور موظف است با رعایت اصل یکصد و سی و پنجم (135) قانون‌اساسی حداکثر قبل از سه ماه، فرد یا افراد دیگری را برای اخذ رأی به مجلس معرفی کند.

همچنین در اصل 135 قانون اساسی هم تصریح شده که رئیس جمهور می‌تواند برای وزارتخانه‌هایی که وزیر ندارند حداکثر برای مدت سه ماه سرپرست تعیین کند.

بنابراین یک وزارتخانه‌ها تنها برای 3 ماه می‌توانند با سرپرست اداره شوند و با توجه به اینکه مهلت سرپرستی وزارت ورزش و جوانان در 24 آبان ماه به پایان رسیده و جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی نیز صبح فردا یعنی 26 آبان ماه برگزار می‌شود لذا وزارت ورزش و جوانان به لحاظ قانونی از امروز سرپرست ندارد و فردی هم نمی‌تواند سرپرستی این وزارتخانه را برعهده بگیرد مگر این که مجوز آن از سوی مقام معظم رهبری اخذ شود.

منبع: تسنیم