۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳

تغيير مسير قیمت طلا توسط يك زن+جدول

قیمت جهانی طلا در چند روز گذشته یک سنت تازه را از خود به جا گذاشت. ارزش اونس در آغاز به کار بازارها با افزایش همراه است؛ اما در ادامه این روند تعدیل می‌شود. البته جمعه شب این سنت تا حدودی دستخوش تغییر شد و در ستون تغییرات قیمت طلا علامت مثبت درج شد.
کد خبر : ۱۴۲۹۸۵
صراط: در روز شنبه نیز طلا با تغییرات مثبت کار خود را آغاز کرد؛ تغییراتی که راز آن در اظهارنظرهای یک زن ریشه دارد. جانت یلن که کاندیدای معرفی شده از سوی اوباما برای ریاست فدرال رزرو است در روزهای اخیر با اظهار نظرهای خود موجب شده که گمانه‌زنی درخصوص توقف زود هنگام سیاست‌های فوق انبساطی آمریکا کمرنگ شود. همزمان با موضع‌گیری درخصوص نامطلوب بودن بازار اشتغال آمریکا تضعیف دلار در بازارهای جهانی شروع شد و دیروز قدری شدت گرفت. دیروز نرخ برابری عمده ارزهای اروپایی نسبت به دلار افزایش یافت.

این درحالی است که قبل از موضع‌گیری «جانت یلن» قیمت دلار روند افزایشی را پیش گرفته بود. کارشناسان معتقدند انتشار نظر «یلن» مبنی بر نامساعد بودن بازار کار آمریکا و لزوم ادامه طرح محرک پولی در سال 2014 علت اصلی تضعیف دلار است.همراه با تضعیف دلار، طلای جهانی که به واسطه کاهش قیمت شدید و ادامه‌دار، نگرانی‌های زیادی برای سرمایه‌گذاران به وجود آورده بود قدری تقویت شد و صبح دیروز به وقت تهران 6 دلار افزایش قیمت را تجربه کرد؛ اما بازار داخلی که اخیرا تمایل زیادی به ثابت نگه داشتن قیمت دلار دارد، باز هم از رویدادهای مزبور تاثیر نپذیرفت.

نرخ دلار دیروز در بازار داخلی بدون تغییر نسبت به آخرین روز کاری 3015 تومان ماند. سکه نیز ثبات مناسبی داشت؛ گرچه تحت تاثیر افزایش قیمت طلای جهانی 5هزار تومان افزایش را تجربه کرد. کارشناسان ثبات بازار داخلی را ناشی از پیش‌بینی مثبت بازار به ادامه روند مذاکرات می‌دانند. این در حالی است که موضع‌گیری‌های ضد و نقیض نسبت به تحریم ایران همچنان ادامه دارد. اتحادیه اروپا روز جمعه 7 بانک و شرکت ایرانی را که دادگاه عمومی اروپا در ماه سپتامبر حکم به لغو تحریم آنها داده بود، مجددا مورد تحریم قرار داد. در مقابل وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: بیانیه مشترک تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گام مهمی در مسیر اعتمادسازی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران است. البته فضای کلی در مورد موقعیت اقتصادی سیاسی ایران در جهان امیدوارکننده است. بسیاری از کشورها از رویکرد جدید ایران در سیاست خارجی استقبال کرده‌اند و کشورهای مذاکره‌کننده از نزدیک بودن توافق سخن می‌گویند.

بازار طلا

با وجود اینکه طلای جهانی همچنان روند نزولی را دنبال می‌کند، ولی پاسخ‌هایی که بازار به اظهارات امیدوارکننده در خصوص طلا می‌دهد، همچنان قابل رویت است. قیمت طلا در اوایل هفته گذشته به 1262 دلار نیز رسید، که درماه اخیر بی‌سابقه بود؛ ولی محاسبه سطوح مقاومتی بالایی توسط کارشناسان هنوز ادامه دارد. تجزیه و تحلیل «وانگ تائو» کارشناس ارشد اقتصادی نشان می‌دهد که قیمت طلا با شکستن سطح مقاومتی 1285 دلاری به زودی به 1299 دلار خواهد رسید، ولی در خصوص ورود مجدد طلا به کانال 1300 دلاری نمی‌توان اظهار نظر دقیقی کرد. صبح دیروز قیمت طلا به 1290 دلار رسیده بود، بنابراین صحت و سقم پیش‌بینی «وانگ تائو» به زودی آشکار خواهد شد. کارشناسان علت عمده افزایش قیمت‌هایی را که طلا این روزها تجربه می‌کند، موضع‌گیری «جانت یلن» در مقابل بازار کار آمریکا می‌دانند. «یلن» چنانچه به ریاست فدرال رزرو منصوب شود، نخستین زنی خواهد بود که در این جایگاه قرار گرفته است.

وی هرگز به طور مستقیم اشاره‌ای به آینده طلا نکرده و حتی در پاسخ به سوالی در خصوص روند افزایش و کاهش قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی گفت: «من فکر نمی‌کنم کسی یک مدل و الگوی بسیار خوب داشته باشد که نشان دهد واقعا رفتار قیمت طلا از چه الگویی تبعیت می‌کند. ولی آنچه مسلم است این است که سرمایه‌گذاران همواره تمایل دارند برای حفظ ارزش دارایی و سرمایه خود در برابر سقوط بازارهای مالی و مشکلات اقتصادی، طلا خریداری و نگهداری کنند.» اما اظهارات وی درخصوص وضعیت نامناسب بازار کار آمریکا و لزوم ادامه سیاست محرک پولی، امیدها را نسبت به آینده طلا دوباره زنده کرده است.

نامزد ریاست فدرال رزرو بر اجرای سیاست‌های انبساطی تاکید و اظهار کرده است که اجرای سياست اوراق قرضه 85میلیارد دلاری باید ادامه داشته باشد، زیرا این امر به نفع اقتصاد آمریکا است، به گفته وی نباید برای متوقف کردن سیاست‌های محرک پولی عجله کرد، چرا که اقتصاد آمریکا و بازار کار این کشور در حال بهبود است. کارشناسان سیاسی احتمال اینکه «یلن» به پست ذکر شده منصوب شود را بسیار بالا می‌دانند؛ ولی در صورتی که رقبای او ریاست فدرال رزرو را بر عهده بگیرند، احتمالا آینده بسیار متفاوتی در انتظار بازار طلا خواهد بود. در هفته پیش رو نگاه‌ها به سمت اعلام صورت جلسه نشست ماه اکتبر بانک مرکزی آمریکا خواهد بود. این صورت‌جلسه که در روز چهارشنبه و در ساعت 22:30 منتشر می‌شود از آن جهت مورد اهمیت است که می‌تواند نشانه‌هایی از عقاید اعضای فدرال رزرو درباره سیاست‌های جاری و نظر آنها در مورد سیاست‌های آتی بانک مرکزی آمریکا به دست دهد.

 به علاوه در صبح همین روز سخنرانی برنانکه، رییس فعلی فدرال رزرو پخش خواهد شد. سخنان برنانکه احتمالا تصویری از سیاست‌های آتی بانک مرکزی آمریکا پیش روی بازار قرار می‌دهد و در روند بازار تاثیرگذار است. نیک براون رییس تحقیقات کالا در لندن گفت: بعید به نظر می‌رسد که آقای برنانکه در روزهای پایانی ریاستش تغییراتی در سیاست‌های اتخاذ شده خود انجام دهد.

بازار جهانی

دیروز صبح نرخ پوند انگلیس به مقدار قابل توجهی در بازار داخلی افزایش یافت. پوند در هفته‌های اخیر از جمله ارزهایی بوده است که در مقابل رویدادهای مهم جهانی خیلی تحت تاثیرقرار نگرفت. کارشناسان از ثبات اوضاع اقتصادی انگلیس به‌عنوان علت اصلی این امر یاد می‌کنند. انگلیس در حال حاضر دوران بهبود بعد از بحران را سپری می‌کند و کاهش نرخ بیکاری این کشور در ماه گذشته می‌تواند موید همین امر باشد. نرخ بیکاری انگلیس بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی این کشور 7.6 درصد بود که نسبت به ماه‌های پیش از آن به مقدار قابل توجهی کاهش یافته است.

بانک مرکزی انگلیس برای تغییر سیاست‌های انبساط پولی خود اعم از افزایش نرخ بهره و نیز توقف خرید اوراق قرضه، رقم بیکاری 7 درصد را هدف‌گذاری کرده است. سران اقتصادی این کشور امیدوار هستند که به زودی به این رقم برسند.  به‌رغم تقویت پوند، دلار این روزها وضعیت مناسبی ندارد. دیروز در بازارهای جهانی نرخ برابری پوند انگلیس نسبت به دلار به مقدار قابل توجهی افزایش یافت و دلار در مقابل عمده ارزهای اروپایی قدری تضعیف شد. کارشناسان علت اصلی تضعیف دلار در بازارهای جهانی را موضع‌گیری نامزد ریاست فدرال رزرو در مقابل بازار کار این کشور و تصمیم وی برای ادامه طرح محرک پولی می‌دانند.

بازار داخلی
به‌رغم رویدادهایی که در جهان اتفاق افتاده و تغییرات نرخ برابری ارزها، بازار داخلی همچنان از ثبات مناسبی برخوردار است. البته دیروز نرخ پوند و یورو به مقدار قابل توجهی در بازار تهران افزایش یافت؛ اما نرخ دلار ثابت ماند. سکه نیز حرکتی جزئی خلاف روند نزولی‌اش تجربه کرد و 5 هزار تومان گران‌تر شد. پیشنهاد عرضه نقدی سکه در بورس همچنان روی میز بانک مرکزی قرار دارد. حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالای ایران با اعلام اینکه بورس کالا بسترهای معاملاتی سکه نقدی طلا را آماده و پیشنهادهای خود را به بانک مرکزی ارائه کرده است، از آغاز معاملات اموال مازاد بانک‌ها، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌ها در آینده بسیار نزدیک در تالار سوم بورس کالا خبرداد.

در مجموع پیش‌بینی می‌شود کماکان نبض اسلامبول در بازار سیاست بتپد. روند مذاکرات می‌تواند جهت‌گیری‌های بازار داخلی را تا حدود زیادی مشخص کند.

برای دیدن تصویر در اندازه بزرگتر روی آن کلیک کنید
برچسب ها: طلا قیمت زن
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز