۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۹

پشت ‌پرده انتصاب وزیر نفت احمدی‌نژاد

دلیل اصلی به کار گیری رستم قاسمی در دولت بهره‌گیری از تجربیات وی در زمینه فروش نفت است چرا که بر اساس اعلام نماینده اهواز، دولت جدید نتوانسته است مانند دولت قبل نفت بفروشد و این مسئله، دولت را با چالش‌هایی مواجه کرده است.
کد خبر : ۱۴۳۰۳۴

صراط: اسحاق جهانگیری در حکمی رستم قاسمی را به عنوان مشاور معاون اول رئیس جمهور منصوب کرد.

در حکم جهانگیری برای قاسمی آمده نظر به مراتب تعهد، شایستگی و توانمندیهای شما به موجب این حکم جنابعالی را به سمت «مشاور معاون اول رئیس جمهور» بر می گزینم.

با عنایت به اولویت دولت در توسعه روابط اقتصادی دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق لازم است با بهره گیری از مجموعه توانمندیهای دو کشور، در جهت رفع موانع و گسترش روابط اقتصادی دو کشور و اعتلای این روابط با همکاری بخش های دولتی و خصوصی اقدام نموده و با رعایت اصول قانونمداری، اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید، منشا تحولات و خدمات بیشتری باشید.

اما شاید برای خیلی‌ها این سوال مطرح باشد که چرا دولت تدبیر و امید رستم قاسمی را که در دوران احمدی نژاد وزیر نفت بود در دولت به عنوان مشاور به کار گرفته است.

چندی پیش بود که شکر خدا موسوی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در رابطه با موضوع کاهش صادرات نفت در سایت های مختلف از جمله در سایت وزارت نفت اطلاع رسانی‌هایی شده است.

وی افزود: فکر می کنم در حدود 200 هزار بشکه صادرات نفت نسبت به چند ماه قبل یعنی در دولت دهم، کاهش داشته است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: وزارت نفت دولت دهم راه کارهای خاص خود را برای فروش نفت داشت و شاید آقای زنگنه سیاست های وزیر قبلی را نپذیرد؛ که البته دولت در این موضوع، هم اکنون ضرر می کند؛ چرا که ما در حال حاضر در جنگ اقتصادی هستیم و در این شرایط باید بتوانیم روی پای خود بایستیم تا به نقطه ای برسیم تا مشکلاتمان حل شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با شعاری که دولت یازدهم در مورد تعامل سازنده با دنیا سر داد و ارتباطاتی که به وجود آمده انتظار مردم این بود که وضعیت بهتر شود که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

موسوی گفت: بنده شنیده ام که رایزنی هایی با آقای رستم قاسمی، وزیر سابق نفت صورت گرفته تا در صورتی که راه کاری برای افزایش فروش دارد ارائه کند؛ که آقای قاسمی گفته است به عنوان یک شخص حقوقی نمی توانم این کار را انجام بدهم.

به نظر می رسد دلیل اصلی به کار گیری رستم قاسمی در دولت بهره‌گیری از تجربیات وی در زمینه فروش نفت باشد چرا که برا اساس اعلام نماینده اهواز دولت جدید نتوانسته مانند دولت قبل نفت بفروشد و این مسئله دولت را با چالش هایی مواجه کرده است.

تحریم نفت ایران اقداماتی از سوی تعدادی از کشور‌ها به رهبری آمریکا است که با هدف محروم کردن کشورمان از درآمدهای نفتی شکل گرفت.

این تحریم‌ها با ابزارهایی مستقیمی، همچون تحریم خرید و یا خریداران، و نامستقیمی، همچون تحریم بیمه‌ای کشتی‌های نفتکش و یا تحریم بانکی، اعمال و با هدف انصراف خریداران نفت ایران و رو کردن آن‌ها به دیگر عرضه کنندگان این کالا انجام می‌شود.



منبع: دانا