۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۴

بالاخره زوج است یا فرد ؟!

نابسامانی تصمیم مسئولان این روزها همزمان با افزایش آلاینده‌های جوی به اوج خود رسیده است.
کد خبر : ۱۴۳۱۸۷

صراط:  مسئولی اول وقت مصاحبه می‌کند و می‌گوید طرح زوج یا فرد 27 آبان اجرا نمی‌شود. ساعتی بعد مسئول دیگری اعلام می‌کند که طرح امروز اجرا می‌شود و 2ساعت بعد مسئول اولیه اعلام می‌کند طرح امروز اجرا می‌شود. در این میان مردم که قرار است برای آنان تصمیم‌گیری شود، قربانی شرایطی می‌شوند که هیچ‌کس نسبت به تبعات آن پاسخگو نیست.

از نخستین ساعات کاری، شماره‌های تماس روزنامه همشهری راهی برای اعلام اعتراض شهروندانی بود که در میان انبوه تصمیمات متناقض مسئولان، هاج و واج مانده بودند. آنان بارها در تماس با خبرنگاران اعلام کردند که از آخرین وضعیت طرح زوج یا فرد بی‌خبرند و بسیاری از آنان دیروز از سوی مأموران پلیس راهور جریمه شده‌اند.

استانداری و راهنمایی و رانندگی در دوسر این تناقض از هفته گذشته بارها درخصوص وضعیت آلودگی هوا و مرزهای طرح زوج یا فرد اظهارنظر کردند. چهارشنبه هفته گذشته معاون استاندار و سخنگوی کمیته اضطرار هوای تهران اعلام کرد که طرح زوج یا فرد تا اطلاع ثانوی اجرا می‌شود. همین مسئول روز جمعه اعلام کرد که طرح تا شنبه ادامه می‌یابد و روز یکشنبه شرایط به حالت اولیه بازمی‌گردد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی اما با انتقاد از برخورد پلیسی با پدیده آلودگی هوا اعلام کرد که روز شنبه مأموران مردم را بابت طرح زوج یا فرد از در منازل جریمه نمی‌کنند. اما این تصمیمات روز شنبه با برگزاری کمیته اضطرار بار دیگر تغییر کرد و معاون استاندار اعلام کرد که طرح زوج یا فرد تا اطلاع ثانوی از در منازل اجرا می‌شود.

پلیس اما اعلام کرد: «به تصمیمات این کمیته احترام می‌گذاریم اما روزشنبه طرح زوج یا فرد از در خانه را اجرا نکردیم و به‌جای جریمه فقط تذکر دادیم و تصمیمات باید در مسیر قانونی که شورای‌عالی ترافیک است، گرفته شود و عمق داشته باشد.» در عین حال شهروندان تهرانی اعلام کردند با وجود تمام وعده‌ها باز روز شنبه جریمه شدند. این در حالی است که طبق مشاهدات خبرنگار همشهری از خیابان‌های شهر، برخی مأموران اظهار داشتند به آنها ابلاغ شده طرح زوج یا فرد از ساعت 11 اجرا نشود.

موضع پلیس راهنمایی و رانندگی

سردار رحیمی که با اجرای طرح زوج یا فرد برای مدت طولانی مخالف است، در این‌باره گفت: این کمیته باید در شرایط اضطرار آلودگی هوا تصمیم‌گیری کند نه شرایط عادی. در چند سال گذشته این طرح به کرات در 6ماه دوم سال مطرح شده و پلیس با قدرت و قوت به‌خصوص در 2سال گذشته حتی حدود یک‌ماه این طرح را اجرا کرده است.

وی گفت: آنچه ما بحث داریم، اختیارات کمیته اضطرار است، چرا که این کمیته تنها در شرایط اضطرار باید تصمیم‌گیری کند، نه شرایط عادی. رحیمی با اشاره به اینکه طرح سراسری زوج یا فرد برابر اعلام قبلی پلیس در روز شنبه اجرا نشد، گفت: علت عدم‌اجرای این طرح در روز شنبه، کیفیت مطلوب هوا بود و بر این اساس در جلسه کمیته اضطرار هم اعلام کردیم که ما اختیار نداریم طرح سراسری زوج یا فرد را تا اطلاع ثانوی تمدید کنیم.به‌نظر پلیس، اگر قرار است این طرح تا اطلاع ثانوی باشد، باید زیرساخت‌ها و مقدمات آن فراهم شود که هنوز مقدمات آن فراهم نشده است و برای کاهش آلودگی هوا نباید فقط از حربه پلیس استفاده کرد.

منبع: همشهری