۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲

علت مشکلات نقل‌وانتقالات نیم‌فصل

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود، تعلل سازمان لیگ حرفه‌ای فوتبال و اشتباه این سازمان باعث شد که تیم‌های لیگ برتری برای نقل و انتقالات نیم فصل با مشکل حاد و جدی روبه‌رو شوند.
کد خبر : ۱۴۳۴۹۸
صراط: یکشنبه 21 مهرماه 92 گزارشی تحت عنوان «نقل و انتقالات نیم فصل لیگ برتر فوتبال روی هوا؟!» منتشر شد. در آن گزارش پیش‌بینی شده بود که اشتباه مسوولان سازمان لیگ حرفه‌ای فوتبال در اعلام زمان نقل و انتقالات فوتبال ایران به فیفا مشکلاتی را برای تیم‌های لیگ برتری ایجاد کند. در همان گزارش راهکاری لازم برای اصلاح این مشکل احتمالی – که حالا رنگ واقعیت گرفته – مطرح شد ولی سازمان لیگ حرفه‌ای فوتبال اشتباه اولیه خود را با تعلل در اصلاح آن کامل کرد و باشگاه‌های لیگ برتری را به دردسر انداخت.

ماجرا چیست؟

قصه از آنجا شروع می‌شود که فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) تصمیم گرفت برای بهبود روند نقل و انتقالات و کم کردن زمان این کار، سیستم نقل و انتقالات بین‌المللی را الکترونیکی و «TMS» (سیستم انطباق نقل و انتقالات) را راه‌اندازی کرد. پیش از این اگر یک بازیکن خارجی به یک تیم ایرانی می‌پیوست، فدراسیون فوتبال مبدا 15 روز وقت داشت که کارت بازی او را که به ITC معروف بود، به فدراسیون فوتبال مقصد ارسال کند. در غیراین صورت فدراسیون مقصد کارت ITC را صادر می‌کرد.

در سیستم جدید باشگاه‌های مبدا و مقصد اطلاعات بازیکنی را که قرار است منتقل شود در پنجره مخصوص نقل و انتقالات که در وبگاه فیفا است، ثبت می‌کنند و ITC (گواهی بین‌المللی مجوز بازی) بازیکن منتقل شده را از طریق TMS درخواست می‌کنند؛ به این ترتیب عملیات نقل و انتقالات به سرعت انجام می‌شود. فدراسیون‌های فوتبال کشورهای عضو فیفا موظف هستند که در ابتدای فصل، زمان قطعی نقل و انتقالات پیش فصل و میان فصل را به فیفا اعلام کنند تا ضمن ثبت در درگاه الکترونیکی فیفا برای اطلاع سایر کشورها، پنجره مخصوصی در سایت برای این کشور باز شود.

مشکل اینجاست که سازمان لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران زمان نقل و انتقالات نیم فصل لیگ برتر را ششم ژانویه تا دوم فوریه 2014 اعلام کرده بود و این یعنی تیم‌های لیگ برتری برای جذب بازیکنان خارجی باید تا 16 دی‌ماه 92 صبر کنند در حالی که نیم فصل اول لیگ برتر 15 آبان‌ماه تمام شده است!

مسوولان سازمان لیگ مدعی هستند که از ابتدا تاریخ مناسبی برای نقل و انتقالات اعلام شده بود، چون قرار بود نیم فصل اول دیرتر از 15 آبان تمام شود و لغو اردوهای تیم ملی در پرتغال باعث شد که این فاصله زمانی پیش بیاید.

واقعیت این است که اگر این ادعای سازمان لیگ صحیح باشد، باید در برنامه اولیه فصل سیزدهم که قبل از لغو اردوهای تیم ملی تدوین شده بود، پایان نیم فصل اول و شروع فصل نقل و انتقالات، نزدیک به زمانی می‌بود که به فیفا اعلام شده است در حالی که اینگونه نیست. در برنامه‌ای که پیش از فصل سیزدهم اعلام شد و در آن اردوهای تیم ملی هم لحاظ شده بود، پایان نیم فصل اول و در واقع شروع فصل نقل و انتقالات، تاریخ جمعه 10 آذر عنوان شده بود.

این تاریخ یعنی در صورتی که تیم ملی اردوهای خود را در پرتغال برگزار می‌کرد و برنامه لیگ تغییر نمی‌کرد و جلو نمی‌افتاد، نیم فصل اول 10 آذر به پایان می‌رسید. در آن صورت هم تیم‌های لیگ برتری برای جذب بازیکن خارجی باید بیش از یک ماه صبر می‌کردند و عملا بسیاری از فرصت‌های خوب را برای این کار از دست می‌دادند.

اشتباه دیگر سازمان لیگ که اشتباه نخست را کامل کرد، تعلل این سازمان برای اصلاح تاریخ اعلام شده به فیفا بود. برخی از کارشناسان حقوقی اعتقاد دارند که سازمان لیگ می‌توانست با ارسال درخواستی به فیفا و عنوان کردن دلیل تغییر زمان نقل و انتقالات، این تاریخ را اصلاح می‌کرد.

اکنون شرایط به گونه‌ای است که تیم‌های لیگ برتری برای جذب بازیکن خارجی باید تا 16 دی یعنی حدود 50 روز صبر کنند! تا آن روز، احتمالا بازیکنان خارجی مدنظر تیم‌های ایرانی به تیم‌های دیگری رفته‌اند و دست تیم‌های ایرانی خالی می‌ماند. البته شاید این اتفاق چندان بد هم نباشد چون تیم‌های ایرانی را به نوعی وادار می‌کند که به بازیکنان داخلی اکتفا کنند و کمتر سراغ خارجی‌ها بروند چون تجربه ثابت کرده بیشتر بازیکنان خارجی که به ایران آمده‌اند کیفیت بسیار پایینی داشته‌اند.


منبع: ایسنا