۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵

تعداد ایرانیان محکوم به اعدام در اندونزی

سفیر اندونزی در تهران معتقد است با روی کار آمدن دولت جدید فرصت های جدیدی در جمهوری اسلامی ایران، به ویژه در زمینه همکاری های اقتصادی و تجاری برای همه کشورها درحال شکل گیری است و جاکارتا هم برای بهره مند شدن از شرایط جدید ایران، هدف گذاری کرده است.
کد خبر : ۱۴۳۵۲۴
صراط: ˈدیان ویرنجوریتˈ با اشاره به برنامه سفر سه روزه ˈمرزوقی علیˈ رییس مجلس اندونزی به تهران که از امروز (سه شنبه) آغاز خواهد شد گفت: اندونزی به دنبال گسترش بیش از پیش روابط با جمهوری اسلامی ایران و سفر رییس مجلس اندونزی به تهران هم با همین هدف صورت می گیرد.

رییس مجلس اندونزی در راس یک هیات 30 نفره به منظور انجام سفری سه روزه ساعتی دیگر وارد تهران می شود تا با همتای ایرانی خود و دیگر مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کند.

مزورقی علی که از حزب دمکرات اندونزی است از اول اکتبر سال 2009 ریاست پارلمان این کشور را به عهده دارد.

پارلمان اندونزی 560 عضو دارد که برای یک دوره پنج ساله توسط مردم انتخاب می شوند. س اندونزی تا ساعتی دیگر وارد تهران می شود.

ˈ علی لاریجانی ˈ رییس مجلس شورای اسلامی خرداد ماه سال 1390 به دعوت همتای اندونزیایی خود و سال گذشته نیز با هدف شرکت در هفتمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه بین المجالس اسلامی به اندونزی سفر کرد.

سفیر اندونزی در ادامه گفت وگو با ایرنا با تاکید بر اهمیت و ضرورت گسترش همه جانبه روابط میان ایران و اندونزی، گفت: اندونزی نه تنها به دنبال گشترش روابط سیاسی و اقتصادی با ایران است، بکله اهمیت زیادی به روابط فرهنگی و روابط میان مردم دو کشور قائل است.

نماینده ارشد دولت اندونزی در تهران با اظهار خوش بینی به فراهم شدن شرایط مطلوب برای ارتقای سطح همکاری های اقتصادی و تجاری با ایران در آینده نه چندان دور، تاکید کرد: جاکارتا نمی خواهد این شرایط و فرصت گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی با ایران را از دست بدهد.

وی با بیان اینکه اندونزی هم مثل بسیاری از کشورها از تحریم های اعمال شده علیه ایران، زیان دیده است، اعداد و ارقام مربوط به تبادلات تجاری میان دو کشور را گواهی بر این واقعیت دانست و گفت: حجم تبادلات تجاری ایران و اندونزی در سال 2011 بیش از یک میلیار و 800 میلیون دلار بود اما به خاطر وجود تحریم ها، این رقم در سال 2012 با کاهش 400 میلیون دلاری به حدود یک میلیارد و 400 میلیون دلار تنزل یافت.

ˈدیان ویرنجوریتˈ در ادامه با بیان اینکه افق های روشنی در آینده روابط تجاری با ایران دیده می شود، گفت: با شکل گیری شرایط جدید و رویکرد های مثبتی که ایران در تعامل با جهان در پیش گرفته است، کشورها از هم اکنون تلاش برای از سرگیری استفاده از ظرفیت های ایران را آغاز کرده اند و یک هیات متشکل از کارشناسان اقتصادی اندونزی هم برای همین منظور به ایران سفر کرده است.

سفیر اندونزی در تهران گفت: این هیات اقتصادی برای بررسی راه ها و مسایل فنی مربوط به گشترش روابط با ایران به ویژه همکاری میان بخش های خصوص دو کشور به تهران سفر کرده و هدف اصلی آن، آسان سازی انجام امور تجاری و اقتصادی میان دو کشور است.

نماینده ارشد دولت اندونزی در تهران با بیان اینکه مذاکرات ایران و گروه 1+5 برخلاف چند سال اخیر، روندی پرشتاب و درحال پیشرفت پیدا کرده است، گفت: معتقدیم که زمان کاهش و لغو تحریم ها علیه ایران فرا رسیده است و نسبت به این موضوع خوش بین هستیم اما با توجه به اینکه مذاکرات ادامه دارد، نمی توان درخصوص زمان دقیق آغاز کاهش تحریم ها پیش قضاوت کرد.
وی با یادآوری اینکه ایران و گروه 1+5 در چندسال اخیر فقط بر مواضع خودشان پافشاری داشتند، گفت: نتیجه این نوع مذاکرات این بود که گفت و گوها با فاصله های طولانی برگزار می شد و حاصلی در بر نداشت اما با اتخاذ رویکرد دولت جدید ایران، روند خوبی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات آغاز شده و برگزاری جلسات پی در پی و فشرده بین دو طرف یک نشانه مثبت است.

سفیر اندونزی در تهران تصریح کرد: هم هدف دولت گذشته و هم هدف دولت کنونی ایران از انجام مذاکرات با 1+5 ، تامین منافع ملی ایران بود اما از آنجا که دولت جدید سیاست های خود را بر سه اصل مهم ˈمیانه روی، منطق و عمل گراییˈ بنا کرده است، با برداشتن گام های جدی، درحال گرفتن نتیجه های ملموس از مذاکرات است.

این دیپلمات اندونزیایی گفت: موضوع هسته ایران یک موضوع دو یا چند جانبه بین چند کشور محدود نیست بلکه یکی از موضوعات مهم بین المللی محسوب می شود و مردم سراسر دنیا خواستار حل سریع این موضوع هستند چرا که حل این موضوع به نفع جامعه جهانی خواهد بود.
ˈدیان ویرنجوریتˈ در ادامه گفت و گو با ایرنا در خصوص دلایل لغو صدور روادید برای ایرانیان در مقصد (در فروگاه های اندونزی)، به مشکلاتی که برخی ایرانیان در اندونزی ایجاد کرده اند، اشاره کرد و گفت: از ماه اگوست 2013 (حدود نیمه تابستان سال جاری) که صدور روادید از طریق سفارت اندونزی در تهران انجام می شود، شاهد خبرهای منفی کمتری هستیم.

وی افزود: برخی از ایرانیان که به عنوان گردشگر به اندونزی سفر می کنند، متاسفانه از این سفر برای مهاجرت غیرقانونی به استرالیان سوء استفاده می کنند و علاوه بر مشکلات و مسایلی که این موضوع برای اندونزی و استرالیا ایجاد کرده، بارها پیش آمده است که مهاجران غیرقانونی به دلیل استفاده از قایق های ناامن و قدیمی برای رسیدن به استرالیا، جان خود را از دست داده اند.
وی حمل و توزیع مواد مخدر را نیز یکی دیگر از مشکلاتی عنوان کرد که برخی از گردشگرنماهای ایرانی برای اندونزی ایجاد می کنند و گفت: دولت اندونزی نیز مثل ایران قوانین بسیار سخت گیرانه و جدی برای مبارزه با این گونه موارد دارد.

سفیر اندونزی با اعلام اینکه تعدادی از ایرانیان به دلیل قاچاق مواد مخدر به اندونزی، در بازداشت هستند، گفت: در حال حاضر اطلاع دقیقی از تعداد ایرانیان بازداشتی در اندونزی ندارم.

وی اعلام کرد: 47 نفر از این افراد محکوم به اعدام هستند اما دولت اندونزی به دلیل روابط خوب و برادرانه ای که با ایران دارد هیچ یک از این احکام را اجرا نکرده است.

ˈدیان ویرنجوریتˈ با اعلام اینکه تعداد افراد محکوم به اعدام از سال گذشته تا کنون افزایش نیافته و تعداد بازداشتی ها هم رو به کاهش است، گفت: این روند نشان می دهد که میزان جرایمی که از سوی برخی ایرانیان در اندونزی صورت می گیرد، رو به کاهش است.

سفیر اندونزی در تهران با تاکید بر اینکه هدف از تغییر مقررات صدور روادید برای ایرانیان به هیچ وجه سخت کردن شرایط سفر به اندونزی نیست، گفت: سفارت اندونزی سعی می کند برای متقاضیانی که برای دریافت روادید به این سفارتخانه مراجعه می کنند، زحمتی ایجاد نشود.
منبع: ایرنا