۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۶

انصراف دو کارگردان از تئاتر فجر

روزبه حسینی و فریدون محرابی دو کارگردانی که از اجرای نمایش‌های "آمیزقلمدون" و "صیادان" نوشته اکبر رادی در بخش "میراث ایران" جشنواره تئاتر فجر انصراف دادند کمبود زمان برای آماده‌سازی نمایش‌ها و در اختیار نداشتن سالن تمرین مناسب را از دلایل این تصمیم دانستند.
کد خبر : ۱۴۳۷۳۷

صراط: روزبه حسینی نویسنده و کارگردان تئاتر از انصراف از اجرای نمایش "آمیز قلمدون" در "بخش میراث تئاتر ایران" جشنواره تئاتر فجر خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: یکی از دلایل انصراف من و فریدون محرابی از اجرای آثار اکبر رادی در اختیار نداشتن سالنی مناسب تمرین بود. متاسفانه مشکل کمبود پلاتو گریبان تئاتر ما را گرفته است و اغلب گروه‌های نمایشی برای تمرین آثارشان مجبور هستند پلاتو اجاره کنند.

وی ادامه داد: اداره تئاتر فعلی هم به دلیل استاندارد نبودن، مکان نامناسبی برای اجرا است و حتی نمی‌توان دورخوانی‌های اولیه را در آنجا انجام داد بنابراین برای تمرین این نمایش‌ها که هر جلسه آن بیش از 8 ساعت به طول می‌انجامید ما مجبور بودیم هزینه گزافی را متقبل شویم.

حسینی عنوان کرد: البته مشکل اصلی ما این بود که مدت زمان کمی برای آماده‌سازی این نمایش ها در اختیار داشتیم. زمانی که 18 شهریور ماه نتایج بخش چشم‌انداز اعلام شد آثار اکبر رادی به دلیل اینکه چند بار اجرا شده بود در این بخش حضور نداشت و اسماعیل عالی‌زاد دبیر جشنواره نیز به خاطر شرایط سختی که برایش به وجود آورده بودند نتوانست آثار ما را بپذیرد و اصلا اضافه شدن بخش میراث منتفی شد.

این کارگردان تصریح کرد: اما طی جلسه ای که با دبیر جشنواره داشتیم به ما اطلاع دادند که بخش "میراث تئاتر ایران" به جشنواره اضافه شده و من و فریدون محرابی می‌توانیم نمایش‌های "آمیز قلمدون" و "صیادان" نوشته اکبر رادی را در این بخش روی صحنه ببریم اما متاسفانه به دلیل اینکه به ما دیر اطلاع دادند زمان برای ما از دست رفته بود. البته دبیر جشنواره با ما همکاری کرد اما در نهایت می توانست 10 روز بازبینی ما را عقب بیندازد که این مدت زمان بازهم برای آماده‌سازی این آثار کافی نبود. ما حتی به این فکر افتادیم که هر دو یک نمایش را با همکاری هم برای اجرا آماده کنیم اما بازهم به این نتیجه رسیدیم که کمبود زمان بزرگترین آفت ماست.

سرپرست گروه نمایش "و ناگهان" یادآور شد: از آنجا که تلاش ما این بود تا آثار رادی را با بهترین کیفیت و در شان این نویسنده و با نگاهی متفاوت روی صحنه ببریم طی صحبتی که با همسر زنده یاد رادی خانم حمیده بانو عنقا داشتیم تصمیم گرفتیم که از اجرا در جشنواره تئاتر فجر انصراف دهیم. اما هر دو ما این دو نمایشنامه را برای اجرا در تئاترشهر ارائه داده‌ایم که امیدوارم بتوانیم در مهرماه سال آینده همزمان با تولد بنیاد اکبر رادی اجراهای آبرومندی از این دو نمایشنامه داشته باشیم.

بر همین اساس فریدون محرابی نیز که قرار بود نمایش "صیادان" را در جشنواره تئاتر فجر به صحنه ببرد درباره انصرافش از اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر توضیح داد: متاسفانه سه هفته قبل به ما اطلاع دادند که می توایم نمایش‌هایمان را در جشنواره اجرا کنیم و طی جلسه ای هم که شنبه 25 آبان با اسماعیل عالی زاد دبیر جشنواره داشتیم وی موافقت خود را با اجرای آثار اکبر رادی در جشنواره اعلام کرد اما با وجود همکاری، وی در چارچوب قوانین جشنواره می توانست به ما کمک کند و امکان اینکه بازبینی ما به اواخر دی ماه موکول شود فراهم نبود بنابراین به خاطر کمبود زمان برای آماده سازی این نمایشها من و روزبه حسینی تصمیم گرفتیم انصرافمان را از حضور در جشنواره اعلام کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه پیشنهاد حضور در جشنواره و اضافه شدن بخش میراث در واقع حکم نوشدارو بعد از مرگ سهراب را برای ما داشت و این فرصت با عدم برنامه ریزی از دست رفت. اگر از همان زمانی که ما متن ها را ارائه داده بودیم کارها تصویب می شد می توانستیم نمایش هایی در شان اکبر رادی را در زمان مناسب آماده اجرا کنیم. در نهایت امیدوارم از این اتفاق درس بگیریم و برای سال‌های آینده با برنامه ریزی مدون و به موقع به استقبال جشنواره تئاتر فجر برویم.

بازیگر سریال "مرگ تدریجی یک رویا" متذکر شد: دکتر عطا الله کوپال و بانو عنقا همسر زنده یاد رادی تلاش بسیاری برای حضور این دو نمایش در جشنواره کردند که از آنها سپاسگزارم. اسماعیل عالی زاد دبیر جشنواره نیز تلاش بسیاری برای حضور ما در جشنواره کرد و با آغوش باز تلاش داشت تا از ما حمایت کند اما نمی توانست خارج از چارچوب جشنواره عمل کند. نیت ما برای اجرای آثار و زنده نگاه داشتن یاد اکبر رادی خیر بود که امیدوارم در سالهای آینده با درس گرفتن از این پیشامدها تلاش کنیم جشنواره ای هدفمند و با کیفیت تر برگزار کنیم.

27 آبانماه روزبه حسینی و فریدون محرابی که قصد داشتند نمایشنامه‌های " آمیز قلمدون" و "صیادان" نوشته زنده‌یاد اکبر رادی را برای شرکت در بخش "میراث تئاتر ایران" جشنواره تئاتر فجر آماده اجرا کنند، با نگارش نامه‌ای انصراف خود را از حضور در جشنواره تئاتر فجر اعلام کردند.


منبع: مهر