۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۹

حواشی داغ مذاکرات در هوای برفی ژنو

اولین روز مذاکرات ایران و 1+5 در حالی برگزار شد که حاشیه هایی نیز به همراه دارد.
کد خبر : ۱۴۴۰۴۱
صراط:  سفر هیأت ایرانی به ژنو  در هوای سرد این شهر با حاشیه هایی همراه بوده است.

محمد جواد ظریف و هیأت همراه وی که شامل عباس عراقچی، مجید تخت روانچی، حمید بعیدی نژاد، داوود محمدی نیا و امیری به همراه حدود 40 خبرنگار روز سه شنبه نزدیک ساعت 11 به وقت تهران ، ایران را به مقصد ایتالیا ترک کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در بدو ورود به هواپیما به جمع خبرنگاران آمد و گپ و گفتی با آنها داشت .ظریف وقتی خبرنگاران از او سئوال کردندکه در مورد توافق در مذاکرات ،گفت مذاکرات که انجام می شود ، هر چه خدا بخواهد.

طریف حدود ظهر به ایتالیا رسید . وزیر امور خارجه برای دیدار با وزیر امور خارجه ایتالیا از فرودگاه به سمت رم رفت و خبرنگاران حدود 5 ساعتی را که در رم مشغول دیدار و نشست خبری بود در فرودگاه به سر بردند.

البته هنگام عزیمت دوباره به سمت ژنو ظریف بار دیگر به بخش انتهایی هواپیما آمد و ضمن خوش و بش با خبرنگاران به سئوالات آنها نیز پاسخ داد.

هیأت ایرانی حدود ساعت 9 به وقت محلی به ژنو رسید. هوای ژنو بسیار سرد و بارانی بود.

برنامه های هیأت درژنو از صبح امروز چهارشنبه اغاز شد. حدود ساعت 9 خبرنگاران به محل اقامت خبرنگاران سی آی سی جی رفتند . مذاکرات قرار بود از ظهر و بعداز ناهار کاری اشتون و ظریف آغاز شود.

تدابیر امنیتی در ژنو از صبح امروز نسبت به دور گذشته چندین برابر شده بود . گیت ها و گاردهای امنیتی در محل اقامت خبرنگاران حضور داشتند .

در مقابل هتل محل اقامت هیأت ها در هتل اینتر کنتینانتال نیز گاردهای امنیتی حضور داشتند و از ورد خبرنگاران و تجمع در لابی هتل به شدت جلوگیری می شد.

گمانه زنی ها درباره این فضای امنیت نیز وجود داشت. برخی احتمال حضور وزرای خارجه ، برخی تأثیر پذیری از حادثه تروریستی لبنان و برخی نیز احتمال تجمع منافقین در مقابل سازمان ملل را از دلایل این فضا می دانستند.

به هر حال ناهار کاری اشتون و ظریف ساعت 14:30 آغاز شد و پس از این نهار کاری نیز مذاکرات از ساعت 18:30 آغاز شد.

خبرنگاران ایرانی به دلیل اینکه نمی توانستند به لابی هتل بروند پشت درهای اتاق وزیر امور خارجه نشستند. وزیر امور خارجه پیش از آغاز ناهار کاری تنها با خوش و بش از کنار خبرنگاران عبور کرد و تنها در پاسخ به سئوالی درباره سخنان رهبری گفت که ما همیشه مطیع اوامر رهبری هستیم.

البته وزیر امور خارجه چندین بار دیگر نیز در جمع خبرنگاران حاضر شد و تقریبا هر بار که می خواست از اتاق خود خارج یا وارد شود با خبرنگاران روبه رو می شد . ظریف هر بار با لبخند به جمع خبر نگاران می آمد و علاوه بر پاسخ به سئوالات خوش و بشی هم با خبرنگاران می کرد.

از حاشیه های دیگر روز اول گفتگوها حضور مایکل مان و آلن ایر در میان خبرنگاران بود. هر چند که آلن ایر به سئوالات پاسخ نمی داد اما علاقمند به گپ و گفت با خبرنگاران ایرانی بود .

نشست افتتاحیه مذاکرات تنها 10 دقیقه به طول انجامید و بلافاصله مذاکرات دو جانبه آغاز شد.


منبع: مهر