۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۷
اکرمی:

محوریت ناطق برای انتخابات شوخی است

مشاور فرهنگی وزیر کشور با بیان اینکه خط قرمز ما در مذاکرات عزت،‌ حکمت و مصلحت است ‌گفت: نمی‌توانیم از غنی‌سازی دست بکشیم.
کد خبر : ۱۴۵۰۹۴
صراط: حجت‌الاسلام سید رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز که پس از گذراندن 5 دوره نمایندگی در مجلس با شروع به کار دولت یازدهم، ابتدا به عنوان رییس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری منصوب و سپس  مشاور عالی وزیرکشور در امور روحانیت و رئیس شورای فرهنگی وزارت کشور شد اظهار داشت:‌ ما درباره طرح عفاف و حجاب در وزارت کشور شروع به برگزاری جلساتی کرده‌ایم اما نیازمند نیرو هستیم چراکه به تنهایی نمی‌توانم این کار را انجام دهیم، و در حال حاضر با وزیر کشور برای برخی مسائل درحال رایزنی هستم.

پدر شهید سید مهدی اکرمی که 52 سال از 71 سال عمر خود را با روحانی سپری کرده و هم استانی روحانی و احمد‌ی نژاد است؛ ریاست عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش، فرماندهی تبلیغات جبهه و جنگ، جانشینی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و مشاورت عالی این سازمان را در کارنامه خود دارد.

وی که برای مدتی دبیری جامعه وعاظ تهران را عهده دار بود و اکنون دیگر عضویتی در این تشکل ندارد،‌ در این گفت‌وگو به موضوعاتی همچون حضور رئیس جمهور در جلسات تشکل متبوعشان، شعار اعتدال، برکناری خود وی از جامعه وعاظ تهران، عدم رای‌آوری برخی از وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی و آنچه که در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گذشت، صحبت کرد.

آنچه در ادامه می‌آید محصول گفت‌وگو  با حجت‌الاسلام سید رضا اکرمی است.

در ابتدا می‌خواستیم نظرتان را در مورد شعار اعتدال گرایی که آقای روحانی قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری بر روی آن تاکید داشتند جویا شویم؟

اکرمی: حدود 52 سال است حجت‌الاسلام  روحانی را می‌شناسم، اگر شما آثار قلمی و یا اظهارات آقای روحانی را پیگیری کنید به این جمع بندی می‌رسید که آقای روحانی با حساب، دلیل، منطق، عقلانیت و اعتدال وارد بحث و گفت‌وگو می‌شود و از مطالب خود جمع بندی دارد.

 اگر امکانش هست تمایل داریم از زبان شما در این باره بشنویم؟

اکرمی: من فقط به این نکته بسنده می‌کنم که در مورد داوطلبی آقای روحانی برای ریاست جمهوری و بعد از انتخابات و مصاحبه‌های مطبوعاتی و تلویزیونی که انجام دادند اعتدال و عقلانیت را کاملاً می‌شد لمس کرد و هرگز در این زمینه مبالغه و گزافه وجود ندارد.

تعریف شخص شما از اعتدال چیست؟

اکرمی: من اعتدال را بر اساس توجه به وضعیت موجود کشورمان، توجه به قانون، نظرات مقام معظم رهبری و راه و روشی که بتواند با وضع موجود همراه و برای حل مشکلات اقدام کند، تعریف می‌کنم.

یعنی چه؟

اکرمی:‌ یعنی ما وضعیت موجود را نمی‌توانیم نادیده بگیریم چراکه در داخل کشور مسئله بیکاری، تورم و گرانی،500 هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان و توجه به مسائل منطقه و بین‌الملل را پیش رو داریم.

 اعتدال را در چه می‌دانید؟

*اعتدال یعنی بهانه به دست مخالفان ندهیم

اکرمی: من اعتدال را در این می‌دانم که نه تنها بهانه به دست مخالفان ندهیم بلکه بدون قید و شرط هم تسلیم مخالفان نشویم و البته راه‌حلی هم برای رفع مشکلات موجود داشته باشیم.

در روند معرفی کابینه یازدهم، نمایندگان مردم در بهارستان بر این باور بودند برخی از افراد معرفی شده برای تصدی پست وزارت با شعار اعتدال فاصله دارند با توجه به اینکه خود شما سبقه نمایندگی داشتید آیا این عقیده دوستان بهارستانی‌تان را قبول دارید یا خیر؟

اکرمی: اظهارات نمایندگان در مجلس شورای اسلامی را تقریباً دنبال کردم. به هر حال جناب آقای روحانی در انتخاب همکاران خود مشاورانی داشت و به نظر مشاوران خود احترام می‌گذاشت، ایشان معذوراتی داشت که این معذورات می‌بایست لحاظ شود. ما در اظهارات نمایندگان مجلس مسئله سن را می‌دیدیم و جزو دغدغه آنان بود که این وزرای پیشنهادی سالمند هستند یا برخی از وزاری پیشنهادی فراجناحی نیستند. البته این راهم باید در نظر گرفت تعداد افراد هم فکر با رئیس جمهور، خود به خود انتخاب را به قدری مشکل می‌کرد.

*روحانی می‌خواست در انتخاب وزاری خود از افراد آزموده استفاده کند

یعنی آقای روحانی چه جامعه آرمانی را در ذهن خود داشتند که با کمبود گزینه رو برو شده بودند؟

اکرمی: آقای روحانی می‌خواست از افراد آزموده استفاده کند. به عنوان مثال در وزارت صنعت و تجارت، آقای نعمت زاده واقعاً فرد آزموده‌ای است؛ حال به سن ایشان اشکال وارد می‌کنند، ایشان می‌توانند با معاونانی که انتخاب می‌کنند و توصیه آقای روحانی نیز بوده که از جوانان استفاده کنید، می‌تواند مشکل را حل کند.

یعنی افراد معرفی شده مشکلی نداشتند؟

اکرمی: به نظر بنده چیز قابل توجهی که در انتخاب وزرا بشود  بر روی آن انگشت گذاشت و بگویند که این افراد از نظر انقلابی بودن، تعهد به قانون و احترام به مقام معظم رهبری مشکلی داشتند، وجود ندارد چراکه سندی نیست که گفته شود این افراد نسبت به انقلاب، رهبری و قانون مشکل دارند.

اگر این طور که شما مطرح می‌کنید باشد چرا وزرای پیشنهادی علوم و آموزش و پرورش و ورزش رای نیاوردند؟

اکرمی: بنده 5 دوره در مجلس شورای اسلامی حضور داشتم بنابراین تعداد نمایندگان مجلس 290 نفر است. دو سوم این موجودی سابقه نمایندگی ندارند و نیمی از عمرشان را با دولت دیگری گذراندند و می‌خواهند نیم دیگر عمر خود را با دولت جدید بگذرانند به طور طبیعی نمی‌توانیم بگوییم در تعامل با دولت مجرب و آزموده کامل هستند، به هر حال نتیجه این شد که از 18 وزیر پیشنهادی به مجلس سه نفر از آنان نتوانستند رای اعتماد بگیرند. این حق مجلس است و باید تسلیم شد و نظر نمایندگان را پذیرفت که آقای روحانی نیز همین کار را کرد. رئیس جمهور در مرحله دوم سه2 نفر را باز به مجلس معرفی کرد که 2 نفر را پذیرفتند و یک نفر را خیر و یا در مورد وزیر ورزش، چهارمین فرد پیشنهادی رای اعتماد کسب کرد. ما باید توجه داشته باشیم که با 290 نماینده مواجه هستیم نه با 10 نفر یا 15 نفر که بگوییم این افراد به هم نزدیک‌اند و بینشان کمتر حرف و حدیث است. نمایندگان کار خودشان را کردند و آقای روحانی تسلیم رای مجلس شد. من به عنوان یک نماینده سابق به نظرات نمایندگان احترام می‌گذارم؛ البته در مصاحبه‌ای نیز گفتم که مرحله سوم معرفی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان مجلس، دولت و مجلس کار خوبی انجام ندادند. چراکه می‌توانستند تعامل بیشتر و مشاور بیشتری داشته باشند تا نظرات را به یکدیگر نزدیک کنند و ما شاهد این نباشیم که وزارت ورزش و جوانان حدود 100 روز بی‌وزیر باشد.

شما به مسئله انقلابی بودن کابینه پیشنهادی آقای روحانی اشاره کردید و فرمودید بیشترین اعتراض مجلس به خاطر کهولت سن افراد بود که آن هم از  اهمیت بالایی برخوردار نبود. اما آن طور که ما شنیدم نمایندگان به برخی‌ها به دلیل حضور در فتنه رای اعتماد نداد و درباره کهولت سن باید بگویم قطعا همانطور که خودتان به دلیل سابقه‌‌ کار نمایندگیتان می‌دانید مجلس در تلاش بود تا در راستای تقویت دولت کابینه‌‌ای مطلوب را تائید کند. و اگر به این شکل به موضوع نگاه کنیم می‌بینیم قطعاً بحث کهولت سن با توجه به پویایی دولت قبل که وزرای جوان و تیم جوانی بر روی کار بود، اهمیت دارد چراکه شاید کند شدن قطار خدمت رسانی به مردم تبعات منفی برای دولت داشته باشد و همچنین اگر چرخش نخبگان صورت نگیرد کشور آسیب‌پذیر می‌شود؟

اکرمی: ببیند در رابطه با دولتمردان رده اول میدان بسیار محدود است. آقای روحانی تمام رؤسای سازمان‌ها، معاونان، مشاوران با خود هیئت دولت را حساب کنید به 50 نفر هم نمی‌رسند. این‌ها در مقابل 77 میلیون جمعیتی که ما داریم، عددی نیستند. میانه‌های دولت نیز معاونین وزرا، معاونین رؤسای سازمان، استانداران و مدیران کل هستند که به هزار نفر هم نمی‌رسند. با توجه به جمعیتی که ما داریم هزار  عدد زیادی نیست که بگویم بالا پائین شده و یا تغییر یافته است.موضوع دیگر این است که باید شخص آقای روحانی را نیز مدنظر داشته باشیم

*رئیس جمهوری که 65 سال دارد از همکارانی در رده سنی مشابه استفاده می‌کند

منظورتان از مدنظر قرا دادن آقای روحانی چیست؟

اکرمی: روحانی متولد سال 1327 است یعنی 65 سالش است و به طور طبیعی از افرادی استفاده می‌کند که در رده سنی خودش است. بنده مشکل کشور را در این مسائل نمی‌بینم بلکه مشکل کشور را در مدیریت بروکراسی می‌دانیم.

*مشکل کشور ما بروکراسی است/ وزیر جوان نمی‌تواند با قید و بندهای موجود کاری از پیش ببرد

منظورتان از مدیریت بروکراسی چیست؟

اکرمی:‌ یعنی فردی که می‌خواهد یک موافقت اصولی بگیرد باید 16 جا برود و امضاء بگیرد. این خود به خود دست و بال مدیر، مجری، سرمایه‌گذار و راهنما را می‌بندد. ما اگر واقعاً می‌خواهیم به کشور، نظام، انقلاب و مدیریت کمک کنیم باید بروکراسی را کاهش و به حداقل برسانیم. زمانی که بنده عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس بودم به من می‌گفتند که در کشورهای دیگر وقتی شخصی یک میلیارد پول دارد و می‌خواهد تشکیلاتی را راه بیاندازد، صبح به مرکزی مراجعه می‌کند و تا عصر موافقت اصولی را به دستش می‌دهند اما در کشور ما اینگونه نیست، بنابراین باید این قید و بندها را برداریم و فقط یک نفر تصمیم بگیرد، پاسخ دهد و مشاور باشد تا کار پیش برود. حال اگر شما یک وزیر جوان انتخاب کنید، وزیری که با این قید و بندها مواجه است، خوب چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ یعنی ما الآن در مدیریت کشور این مشکل را داریم که یک مدیر حتی به سادگی نمی‌تواند یک کارمند خود را جابه‌جا کند چراکه خانه کارگر، دیوان عدالت اداری و خود افراد دنبال و پیگیری خواهند کرد.

پیشنهاد شما چیست؟

اکرمی: به نظر من تنها با وزیر، استاندار، معاون و یا فرماندار جوان مشکلات حل نمی‌شود مگر احمدی‌نژاد مشاوران جوان را به صحنه نیاورد، خوب شما بروید کارنامه 8 ساله مشاوران جوان را ببینید واقعاً چقدر در کارها توفیق داشتند؟ ما باید از افراد پخته و مجرب برای فکر استفاده کنیم و افراد جوان و پر انرژی را نیز برای عمل به کار بگیریم بنابراین حلقه مفقوده ما این جا است که اگر بتوانیم وزیر مجرب را کنار نیروی جوان پرانرژی قرار دهیم و به هم نزدیک کنیم مشکل حل می‌شود وگرنه مسائل با وزیری که سنش کمتر باشد حل نمی‌شود زیرا از سوی دیگر این وزیر جوان آن تجربه را نیز ندارد. یا حتی عذر می‌خواهم در مواردی می‌بینیم آن وزیر جوان آن احترام لازم را هم ندارد، یعنی زیردست حرف بالا دست را به دلایل مختلف قبول ندارد. ما باید ابتدا این بروکراسی اداری را جمع و جور کنیم و اعتماد را در داخل داشته باشیم. شما مطبوعاتی‌ها و خبرگزاری‌ها نقش موثری را می‌توانید داشته باشید چراکه ما 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم بنابراین این نقدینگی را باید هدایت کنیم تا به سمت کارگاه، کارخانه، پالایشگاه، گمرک، خدمات و حمل و نقل حرکت کند تا چرخ کشور، بچرخد.

یعنی علت اصلی این سرگردانی نقدینگی بروکراسی است؟

اکرمی: بله. بروکراسی است.

می‌توانید مثالی بزنید؟

اکرمی:  آقای روحانی مصاحبه مطبوعاتی در مورد تعهد ارزی و سپرده‌ها انجام داده و گفتند اگر کسی در گمرک کالایی دارد که باید ایکس مقدار به عنوان تعرفه پولی بدهد و می‌گوید الآن پول ندارم، شما به مقدار تعرفه کالایش را کنار بگذارید و بقیه را آزاد کنید. یا تعهدات را از 130 درصد به 30 درصد برسانید که ما دیدیم تلویزیون با صراحت گفت که بعد از 17 روز این عملیاتی نشده است که علت آن نیز همین بروکراسی‌ها است. سابقاً یادمان است وقتی در تلویزیون چیزی گفته می‌شد این اظهارات به عنوان بخش‌نامه بود و باید زیر مجموعه گوش می‌داد و عمل می‌کرد اما امروز زیر مجموعه می‌گوید تا مکتوب به دست من نرسد، عمل نمی‌کنم چون دیوان محاسبات دلیل می‌خواهد، و آنان نیز می‌گویند نمی‌توانیم مدرک تلویزیونی را ارائه کنیم. این‌ها بروکراسی است یعنی هماهنگی کامل وجود ندارد و نمی‌توانند به هم اعتماد داشته باشند و یا مسئول نمی‌تواند همه جا ریسک کند، در نتیجه کار بر روی زمین می‌ماند.

*خانم دستجردی یک مدیر قابل بود/ وزارت بانوان نباید مادر بودن و شوهرداری را مغفول کند

به بحث اعتماد اشاره کردید، یکی از انتقادات‌هایی که نسبت به دولت یازدهم مطرح می‌شود موضوع عدم اعتماد دولت به بانوان و عدم دعوت از آنها برای ورود به کابینه است. به نظر شما حضور زنان در دولت مفید است یا خیر؟

اکرمی: در رابطه با حضور بانوان در کارهای مدیریتی و اجرایی به فضل الهی از نظر فکر که مشکلی نداریم. مثلاً دکتر دستجردی یک بانوی تحصیل کرده، مدیر قابل، لایق، دارای خانواده و داماد است و هم به کار پزشکی‌اش می‌رسید و هم اداری؛ یعنی عملاً مشکلی نداشت اما من به نوبه خود معتقدم یک بانو می‌تواند یک معلم، استاد، پزشک، متخصص پزشکی بسیار خوبی باشد اما به شرط اینکه شوهرداری، و مادر بودن او مغفول واقع نشود و مورد غفلت قرار نگیرد. ساختمان وجودی زن کاملاً روشن است که او یک مسئولیت جدی دارد و آن انسان‌زایی، انسان‌سازی و انسان‌آموزشی است. یعنی او باید بچه را بدنیا بیاورد، شیر دهد، بزرگش کند و آموزش بدهد. اگر یک خانمی فقط بگوید که من وزیر قابلی هستم اما یک مادر و همسر شایسته‌ای نباشد بر او خدشه وارد است. به نظرم ما باید طوری عمل کنیم که باعث افراط و تفریط نشود  از یک طرف بگوییم زن باید درس بخواند، تحصیل هم بکند اما فقط مادر و همسر باشد و تحصیل و تخصصش را نادیده بگیرد غلط است اما از طرف دیگر شخص فقط کار تخصصی و مدیریتی خود را انجام دهد و مادر بودن را نادیده بگیرد نامناسب است؛ باید یک حد وسطی لحاظ شود.

در نهایت آیا می‌توانند حضور داشته باشند یا خیر؟ خوب است یا بد؟

اکرمی:‌ به نظر بنده زنان می‌توانند در آموزش و مسائل بهداشتی و تخصصی پزشکی کار خود را به خوبی انجام دهند اما در کنار آن باید به شوهرداری و مادر بودن نیز بها دهند و احترام بگذارند، اما اگر یک خانم را وزیر راه و ترابری کنیم آیا به او احترام کرده‌ایم؟ یا مثلاً بشود وزیر صنایع و معادن.

*بانوان می توانند در حوزه آموزش و بهداشت وزیر شوند

نه همان وزارت بهداشت یا آموزش و پرورش که خودتان اشاره داشتید؟

*اکرمی: بله. در این دو حوزه می‌توانند وزیر شوند.

*جزو مشاوران معرفی وزاری روحانی نبودم

خب پس چرا این اتفاق در دولت یازدهم رخ نداد؟ یعنی در میان بانوان گزینه‌ای وجود نداشت که با معیارهایی که گفتید سازگاری داشته باشد و بتواند به عنوان وزیر بهداشت یا آموزش و پرورش معرفی شود؟

*اکرمی: من که جزو مشاوران معرفی وزرا نبودم بنده به صورت طبیعی دارم عرض می‌کنم. همین وزارت آموزش و پرورش 12 میلیون دانش آموز دارد و یک میلیون معلم و مدیر و ناظم تحت اختیار دارد واقعاً یک زن می‌تواند این‌ها را مدیریت کند؟

*کار بسیار سختی است که یک خانم 12 میلیون دانش‌آموز را مدیریت کند

یعنی نمی‌تواند؟

*اکرمی: به نظر من با لحاظ کردن آن وظیفه همسرداری کار بسیار سختی است. من به آقای ضرغامی می‌گویم خانم را از ساعت 20:00 ببرید به خانه و نگذارید تا نیمه شب در تلویزیون باشد چراکه این خانم دیگر نمی‌تواند زن خانه باشد، این خانم باید خانم خانه باشد. حرف ما جدی است بنابراین اول باید دید که زن می‌خواهد مدیر خانه، شوهر و یا یک مادر خوب باشد یا خیر؟ اگر نه این بحث دیگری است. ما برای خانواده خیلی احترام و اهمیت قائل هستیم چون ما خانواده را صرفاً استراحتگاه و زایشگاه نمی‌دانیم بلکه ما خانواده را هم استراحتگاه، زایشگاه، آموزشگاه، آزمایشگاه، دانشگاه و پژوهشگاه می‌دانیم. بعد از مسجد محبوب‌ترین مکان، مکانی است که دختر و پسری با هم پیوند زناشویی ببندند. امروز ما یک شب بیداری داریم یک شب‌زنده‌داری، ملت، گرفتار شب بیداری می‌شوند ساعت 23 به خیابان‌ها که می‌روی می‌بینی ترافیک است. این‌ها باید بروند خانه استراحت کنند و روز به فعالیتش ادامه دهد نه اینکه جای آنان عکس شود. اعضای خانواده باید در شب هنگام دور هم باشند؛ باید مادر در خانه حضور داشته باشد چراکه بچه فقط شیر نمی‌خواهد که بگویم با شیر شیشه‌ای به او می‌دهیم، بلکه بچه محبت می‌خواهد و کودک باید مادر و پدرشناس باشد. به نظر دچار افراط و تفریط شده‌ایم. روزی اصلاً احترام نگذاشتیم اما امروز اینقدر احترام می‌گذاریم که داریم از طرف دیگر می‌افتیم. به نظر بنده از خانم و خانم‌ها می‌شود استفاده کرد اما در حد ظرفیت خودشان و به شرط اینکه به کانون خانواده و مادر بودن آسیبی وارد نشود.

*میلی‌منفرد مجلس شناس نبود

برگردیم به ماجرای رای اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی. ما در جریان رای اعتماد دیدیم که نمایندگان به آقای میلی‌منفرد...

*اکرمی: بله. در مورد آقای میلی‌منفرد من یک بار در کمیسیون آموزش مجلس شرکت کردم؛ اشکال آقای میلی‌منفرد این بود که مجلس شناس نبود. مجلس فضا و طبیعت خاص خودش را دارد. من بعد از جلسه کمیسیون آموزش مجلس به آقای میلی‌منفرد گفتم که شما ادبیات مجلس را نمی‌دانید، لحن و گفت‌وگویی که باید با نماینده داشته باشی را نداری و همراهی هم نداری که همراهی‌ات کند. خدا شاهد است اگر آقای میلی‌منفرد به من می‌گفت کمکم کن یقیناً کمکش می‌کردم اما چون نگفت دیگر دنبالش هم نرفتم.

*احمدی‌نژاد هم نمی‌دانست مجلس چگونه جایی است چون نماینده نشده بود

یعنی مشکل ایشان فقط عدم شناخت از مجلس بود؟ البته به نظر بنده اگر فقط همین هم بود باز جای تامل داشت.

اکرمی:‌ مجلس 290 نماینده دارد به نظر شما اولین اشکال آقای احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوریش چه بود؟ آقای احمدی‌نژاد یک روز نماینده مجلس نشده بود نمی‌دانست مجلس چگونه جایی است، مجلسی‌ها را می‌دید اما نمی‌دانست آن‌ها رأی دارند، آدمی که رأی می‌خواهد باید ادبیات مجلس را بلد باشد. البته خدای نکرده منظور ما تملق نیست. به عنوان مثال شما می‌خواهید به خواستگاری بروید، بالاخره خواهان هستید یا نه؟ ادبیات خواهان چه است؟ آیا ادبیات خواهان تحکمی است یا ناز کشیدن؟

*میلی‌منفرد باید می‌گفت که فتنه را قبول ندارم و محکوم می‌کرد

«کلموا الناس علی قدر عقولهم»؛ با افراد که حرف می‌زنید باید ببینید که دریافتش از کلمات و واژه‌ها چگونه است. آقای میلی‌منفرد هیچ اشکالی ندارد، مثلاً ایشان نمی‌توانست یا به ذهنش نمی‌آمد و یا نمی‌خواست بگوید که بنده فتنه را قبول ندارم، محکوم می‌کنم و آیا کسی جایی سند و مدرکی دارد که من به فتنه دامن و یا پذیرفته‌ام؟ بنابراین نمایندگان توپ را در زمین آقای میلی‌منفرد خوابانده بودند و ایشان نمی‌توانست جواب بدهد و دفاع کند وگرنه هرکداممان در طول این 35 سال از گذشت انقلاب اسلامی حتماً نقطه ضعف و اشکالاتی داریم اما منتهی من باید معدل‌گیری کنم و ببینم از نمره 100 اگر 60 یا 65 بیاورم بپذیریم ولی اگر کمتر بود نپذیریم. اینکه شما بخواهید نمره 90 را پیدا کنید همان 90 فردوسی‌پور می‌شود. 90 را نمی‌توانی پیدا کنی چون شرایط و امکانات مختلف بوده است. من نسبت به این هیئتی که الآن در ژنو در حال مذاکره است، 100درصد مؤید هستیم چون شرایط ما شرایطی است که می‌گوید این جنگ و دعوا ادامه پیدا می‌کند و در صورت ادامه تشدید می‌شود. شما الآن نمی‌توانید تحمل کنید وقتی تشدید کردند دیگر چطور؟ بدون تعارف گاهی باید بین خوب و خوبتر، خوب‌تر را انتخاب کرد و این منطقی و عاقلانه است اما اگر بین بد و بدتر قرار گرفتیم باید بد را انتخاب کنیم چون غیر از این گزینه سومی وجود ندارد.

*عزت و حکمت و مصلحت سه خط قرمز ما در مذاکره با غرب است

  خط قرمز ما در مذاکرات...؟

*اکرمی: خط قرمز ما سه کلمه است، عزت،‌حکمت و مصلحت. اگر به ما گفتند از غنی‌سازی دست بکشید، می‌گوئیم نمی‌شود اما اگر گفتند که درصدش برود پائین که از قسمت اتمی فاصله بگیرد، بحث دیگری است. چون امروز بر روی این قسمت تأکید دارند که با این سرعت شما تا 3 ماه دیگر فقط یک کلاهک کم دارید.

*بمب اتم بازدارنده نیست و ما هم  به دنبال آن نیستیم

مگر ما دنبال بمب اتم هستیم؟

*اکرمی: ببینید حرف من و شما همانی است که رهبر معظم انقلاب با صراحت فرموده‌اند که یک ما دنبال اتمی نیستیم، حرام می‌دانیم و داشتنش را مفید نمی‌دانیم. پاکستان بمب اتم دارد، اما دیدم که پرویز مشرف گفته که بوش هرچه به من گفت مو به‌مو انجام دادم اما بلایی به سرم آوردند که به سر دیگران نیاورده‌اند. بنابراین بمب اتم بازدارنده نیست چون اراده‌ای که باید باشد، وجود ندارد. «جان فیتزجرالد کندی» کتابی دارد در مورد جنگ و می‌گوید پیچیده‌ترین سلاحی که در برابر مخرب‌ترین سلاح می‌تواند مقاومت کند، اراده است. وقتی مردم با اراده کامل آمدند، حتی تهران را با بمب زدند اما خللی در اراده مردم ایجاد نشد و خود صدام نیز عصر همان روز شلیک به سمت تهران را متوقف کرد. تا به حال نیز به برکت اراده مردم تا به اینجا آمده‌ایم وگرنه با این همه امکاناتی که داریم گل چندانی به پیشانی آنان نزده‌ایم.

 پس شما هم معتقد هستید تیم مذاکره کننده باید خط قرمزها را مدنظر داشته باشد.

اکرمی:عقیده من این است که خط قرمزهای ما عزت، حکمت و مصلحت است و واقعا اگر مصلحت ما این شد که بعضی چیزها را بپذیریم، باید قبول کنیم چون می‌خواهیم بین بد را از بدتر تفکیک کنیم.

*آقای روحانی هر قدر مجرب و قوی باشد باید بداند که یک قوه است

چطور و با چه معیاری باید بین بد و بدتر تمیز قائل شد؟

اکرمی: این مملکت رهبر دارد، مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوه مقننه؛ آقای روحانی هرچند مجرب، سابقه‌دار و قوی باشد، یک قوه است دو قوه دیگر هم وجود دارد که در راس آنان رهبری حرف اول و آخر را می‌زند و باید نیز بپذیریم چون جز این راهی نیست چراکه از نظر شرعی و قانونی بر ما واجب است، بنابراین حتما نظر رهبری فصل‌و الخطاب است و باید پذیرفت.

شما در صحبتتان گفتید که اگر لازم شد، غنی‌سازی را کاهش بدهیم.

*اکرمی: من به عنوان مثال می‌گویم نه اینکه من الان از چیزی اطلاع دارم. بنده هیچ خبری ندارم.

*مشکلات اقتصادی ما داخلی است/ ربطی به تحریم‌ها ندارد

ما در دوره اصلاحات غنی‌سازی را تعلیق کردیم و خواستیم اعتمادسازی ایجاد شود، اما ما را به عنوان محور شرارت معرفی کردند، قطعاً شما حضور ذهن دارید که تعاملی که آقای هاشمی با غرب دنبال می‌کرد چگونه بود اما موقعی که دولت تحویل آقای خاتمی شد، گفتند که موشک‌های آمریکا، به سمت ایران نشانه رفته بود. یعنی ما هرگاه که آمدیم اعتمادسازی کنیم، جز تهدید چیزی ندیدیم، در مذاکرات اخیر نیز اوباما گفت گزینه نظامی روی میز است، بنابراین می‌خواستیم ارزیابی شما را بدانیم که آیا باز ما باید برای اعتمادسازی تلاش کنیم و یا این بار غرب باید این کار را انجام دهد؟

اکرمی: من صادقانه و با صمیمت،‌صلابت و قاطعیت می‌گویم که ما سه مشکل داریم و باید این سه مشکل را با هم حل کنیم. اولین مشکل، مشکلات داخلی است، یعنی در شرایط تحریم فعلی که می‌خواهند آن را تشدید کنند، کارشناسان می‌گویند که 75 درصد مشکل اقتصادی ما داخلی است.

*بعد از خلق حماسه سیاسی باید همه دغدغه‌مان حماسه اقتصادی باشد

پس به تحریم ربطی ندارد.

*اکرمی: بله. به تحریم ربطی ندارد، بنابراین ما باید این مشکلات داخلی را حل کنیم یعنی بعد از حماسه سیاسی 24 خرداد که عملی شد، همه هم و غم‌مان تحقق حماسه اقتصادی باشد. باید این 500 هزار میلیارد تومان نقدینگی را به کار بگیریم. آقای دانش جعفری می‌گوید بین 10 تا 20 میلیارد دلار پول در خانه مردم وجود دارد، بنابراین ما باید این پول‌ها را به کار بگیریم. راهکار آن نیز به کار گرفتن اعتماد، تضمین، تشویق و حتی حکم است. من به عنوان یک طلبه می‌گویم که پول را نباید در خانه نگه داشت، اگر ثواب می‌خواهیم باید به قرض‌الحسنه بدهیم و اگر هم به دنبال تجارت هستیم، باید در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنیم، بنابراین نباید پول را در خانه نگه داشت و این را باید به طور عمومی مطرح کنیم، نه اینکه ما سه نفر اینجا بنشینیم و در مورد آن صحبت کنیم. باید رسانه منبر، تلویزیون و مسجد ما بگوید که حماسه سیاسی و اقتصادی از طریق اعتماد مردم به نظام ایجاد می‌شود. نخست وزیر مالزی هم همین رویه را ادامه داد و وقتی به اقتصاد آنان شوک وارد کردند، مردم به صحنه آمدند، سرمایه‌گذاری کردند و توطئه دشمنانشان را خنثی کردند بنابراین ما باید مشکل اقتصادی‌مان را حل کنیم. روزنامه‌ها نوشتند ما 16 برابر ژاپنی‌ها در حال مصرف سوخت هستیم. پس ما باید کنترل مصرف داشته باشیم چراکه ما اگر این گاز را بفروشیم و دلار بگیریم برای ما مناسب‌تر است یا اینکه به درون بخاری بریزیم تا اتاق گرم شود؟ درحالی که ما به جای اینکه شعله را کم کنیم بعد از گرم شدن بیش از حد، پنجره را باز می‌کنیم، بنابراین ما باید کنترل مصرف کنیم و این رویه کنترلی تبدیل به فرهنگ‌سازی شود. اولین مشکل کشور ما مشکل داخلی است و این مشکلات از مصرف گرفته تا سوخت، انرژی، آب و ده‌ها مشکل دیگر به وجود آمده است. مگر نمی‌گوییم 90 درصد آب مصرفی کشور ما کشاورزی است پس تا کی می‌خواهیم اینگونه آبیاری کنیم. چرا شرایطی ایجاد نمی‌کنیم تا کشاورزان به سمت آبیاری قطره‌ای و یا بارانی رو بیاورند. اگر یک کشاورز نخواست به این نمونه از آبیاری رو بیاورد باید برخورد شود.

*حتی افراد فوت شده‌ نیز یارانه دریافت می‌کنند!

امروز در کشورمان حتی افرادی که فوت شده‌اند نیز یارانه دریافت می‌کنند با این رویه که نمی‌شود ادامه داد. می‌گویند جمعیت گیرنده یارانه در کشورمان بیش از 77 میلیون نفر است، با این رویه که کار می‌لنگد. یارانه تنها 45 هزار تومان نیست چرا که وقتی در وسعت 77 میلیون نفر یارانه پرداخت شود، رقم بسیار بزرگی می‌شود.

  ‌آیا مشکل دیگری هم وجود دارد؟

اکرمی:‌ بله. مشکل دیگر بهره‌وری است. آماری که امروز به ما می‌دهند، این است که بهره‌وری کار دولتی یک ساعت است و بهره‌وری کار خصوصی دو ساعت است. کشوری که انقلاب کرده و می‌خواهد به رتبه اول منطقه‌ای برسد، با این یک ساعت و یا دو ساعت امکان‌پذیر نیست. همه ما باید کار مفید انجام دهیم. بنابراین این رویه‌ها باید درست شود.  اگر این ضبط صدا خاموش بود راحت‌تر می‌توانستم صحبت کنم. من دشمن شما و انقلاب نیستم. بنده پدر شهید هستم و از سال 41 که امام (ره) وارد مبارزه شده تا به امروز با او همراهم بنابراین اگر جایی حرفی را بر زبان آورده‌ام از سر دلسوزی بوده است. نه اینکه بگویید اکرمی هم حرف بی‌.بی.‌سی را می‌زند به خدا قسم من نه بی.‌بی.‌سی دارم و نه ماهواره اما مطبوعات را زیاد مطالعه می‌کنم.

ما چنین اعتقادی نداریم که شما سخنگوی بی.بی.سی هستید؛ حرفتان را راحت بیان کنید؟

اکرمی:‌ حرف من این است که اگر سخنی گفته‌ام فوری مرا متهم نکنید که حرف شما عین حرف بی.‌بی.‌سی است. چراکه بنا نیست این رسانه حرف من را منتشر نکند. شیطان هم گفت که من آدمیان را گمراه می‌کنم، خیلی صادقانه این حرف را زد.

*احمدی‌نژاد گرفتار فرافکنی شد/ با بد و بیراه گفتن مشکلی حل نمی‌شود

سومین موردی که سبب مشکلات کشور شده این است که ما گرفتار فرافکنی شده‌ایم. این چایی که الان آبدارچی برای شما آورد، دیر رسید اما به جای اینکه بگوییم این آبدارخانه ما مشکل دارد، می‌گوییم که رئیس دفتر ما دیر گفته و شروع به فرافکنی کردن می‌کنیم. این فرافکنی فایده‌ ندارد. من امروز هرچه به آقای احمدی‌نژاد بد و بیراه بگویم مشکلی حل نمی‌شود چراکه امروز آقای روحانی در راس کار قرار دارد اما معتقدم که آقای احمدی‌نژاد گرفتار فرافکنی شد. اگر احمدی‌نژاد با خاتمی 6 ماه یک بار در حد یک ضیافت نهار دیدار می‌کرد و یا بعد از انتخابات 88 روز صبح شنبه یک اطلاعیه می‌داد و می‌گفت که این انتخابات برگزار شد و بنده از همه شرکت‌کنندگان و داوطلبان تشکر می‌کنم و در خانه ریاست جمهوری برای همه باز است بهتر نبود. امروز باید عده‌ای بنشیند و به حل این مسئله بپردازند که چه کار کنیم که جوانان‌مان به سمت ازدواج ترغیب شوند. آیا همه جوانان مشکل مسکن و پیدا کردن همسر دارند، خیر. متاسفانه جامعه به سمتی در حال حرکت است که برخی‌ها می‌گویند، زن برای چه می‌خواهیم چرا که نعمت در خیابان فراوان است. به دنبال دوست دختر هستند و می‌گویند زن برای چه است. اگر ما خانواده را محکم نکنیم آنقدر شیاد وجود دارد که افراد را بفریبند و بدبخت کنند.

ز جوانان ما با استعدادند بنابراین باید به آنها اعتماد کرد و هرچه امکانات داریم در اختیارشان بگذاریم. پس در نتیجه اگر ما 75 درصد مشکلاتی را که داریم رفع کنیم، به طور طبیعی فشار دشمنان بر ما کاهش پیدا می‌کند و آنان ناگزیرند با ما تعامل کنند. برای حل مشکلات باید همدلی داشته باشیم و فرافکنی و مچ‌گیری را کنار بگذاریم.

به حماسه اقتصادی نیز اشاره‌ای داشتید با توجه به رأی بالایی که مجلس به وزرای اقتصادی دولت داد، باید چه اقداماتی صورت گیرد تا حماسه اقتصادی محقق شود؟

اکرمی: ما اگر راست حرف بزنیم، می‌گویند توی دل خالی کرده‌اید، اگر راست حرف نزنیم، مشکل حل نمی‌شود. بنابراین به نظر بنده منهای مسائل بین‌المللی هر مسئولی در محیط کاری خود صورت مسئله موجود را بگوید و به عنوان مثال ذکر کند که ما در طول سال از خودمان ایکس مقدار گندم داریم و بعد راهکار افزودن این منابع و کاهش مشکلات را ارائه دهد. ما سند چشم‌انداز 20 ساله و برنامه 5 ساله داریم اما آقایان هنوز آئین‌نامه‌های خود را ننوشته‌اند. اینگونه که نمی‌شود. شما وقتی برنامه 5 ساله پنجم را دارید اگر آئین‌نامه را بنویسید، به هر وزیری بگویید که باید این‌ها را اجرا کنید، اگر می‌توانی اجرا کنی که بسم‌الله و اگر نه، کنار بکش.

*ریاست شورای فرهنگی نهاد و مشاور فرهنگی وزیر کشور قابل جمع نیست/ یکی را رها می‌کنم

آقای اکرمی شما در دولت یازدهم مسئولیت‌هایی همچون ریاست  شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و مشاور عالی وزیرکشور در امور روحانیت را عهده دار هستید، لطفاً در مورد وظایف خود در این پست‌ها مختصر توضیحی بفرمایید.

اکرمی: بنده ابتدا با آقای رحمانی فضلی صحبت کردم و گفتم شما در وزارت کشور حتماً به دلیل اینکه حوزه گسترده‌ای را برعهده دارید، یک مشاور روحانی لازم دارید و او قبول کرد اما تا من را به کار گرفت آقای شهیدی با دکتر روحانی در مورد نهاد ریاست جمهوری صحبت کرده بود و آقای روحانی نیز گفتند که بنده در نهاد ریاست جمهوری مشغول به کار شوم و بنده نیز از 3/6/92 مشغول فعالیت شدم و سپس آقای رحمانی فضلی نیز من را صدا زد و طی حکمی بنده را مشاور فرهنگی خود کند.

به نظرتان می‌توانید هر دو سمت را با هم اداره کنید؟

اکرمی: چون سمت‌های بنده مربوط به بخش فرهنگی است، با هم تضادی ندارد و می‌تواند ایجاد ارتباط و هماهنگی باشد و این یک کار فرهنگی است و کار اجرای عملی نیست که بگوییم سیاست‌گذاری می‌خواهد.

پس دو حقوق دریافت می‌کنید؟

اکرمی: نخیر. قرار من بر این بود که با یک حقوق دو جا کار کنم، تا حدود ساعت 13 در نهاد ریاست جمهوری هستم و بعد از آن نیز در وزارت کشور فعالیت می‌کنم. اما احساس می‌کنم که این دو کار قابل جمع نیست و باید یکی را رها کنم.

ترجیحتان کدام است؟

اکرمی: هنوز به نتیجه‌ای نرسیدم.

 کی تصمیم‌گیری می‌کنید؟

اکرمی: فعلا که در نهاد هستم

پس از سمت مشاور فرهنگی وزیر کشور کناره‌گیری می‌کنید؟

اکرمی: فعلا که در نهاد ریاست جمهوری هستم، بنابراین اگر توفیق داشته باشم در وزارت کشور نیز فعالیت می‌کنم.

 شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در کل چه اقدامات و کارهایی را موظف است که انجام می‌دهد؟

اکرمی: کار ریاست شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری ارتقاء هویت ملی، فکری و اعتقادی و ایجاد اتحاد و در توافق بین پرسنل‌های نهادی ریاست جمهوری است؛ نهاد ریاست جمهوری می‌توانند نمادی از اخلاق، اعتقاد و وحدت باشد. اگر این چهار هزار و 500 نیروهای نهاد ریاست جمهوری واقعا سمبل تحرک، تلاش، تکاپو، اخلاق، نظم و محبت باشند به طور طبیعی روی کل کشور نیز تاثیر خواهد گذاشت.

در وزارت کشور چه برنامه‌هایی دارید؟

ما می‌خواهیم در وزارت کشور در هر استانی یک روحانی به عنوان مشاور فرهنگی استاندار باشد که بتواند با روحانیون، ائمه جماعت و هیئت‌های مذهبی ارتباط برقرار کند و این اندیشه از قبل بوده اما برخی استانداران سلیقه‌ای عمل می‌کردند.

با توجه به حضور شما در وزارت کشور آیا بحث حجاب و عفاف را پیگیری می‌کنید و برنامه خاصی در این مورد دارید؟

اکرمی: ما در وزارت کشور شروع به برگزاری جلساتی کرده‌ایم اما نیازمند نیرو هستیم چراکه به تنهایی نمی‌توانم این کار را انجام بدهم و در حال حاضر با وزیر کشور برای برخی مسائل درحال رایزنی هستم اگر موفق شدم این بحث را فعال می‌کنم.

* ایام انتخابات در ستاد قالیباف نبودم

گفته می‌شود شما در ایام انتخابات 92 با حکمی که آقای ایازی برای شما در نظر گرفته بود در ستاد آقای قالیباف فعالیت داشتید. آیا این موضوع را تائید می‌کنید؟

اکرمی: خیر. آقای ایازی یک معاونت فرهنگی دارد که آقای امرودی نیز آنجا فعالیت می‌کند. بنده با آقای امرودی در مورد مسائل فرهنگی کار می‌کنم ربطی به انتخابات ندارد چراکه آنان می‌دانستند که من طرفدار آقای روحانی هستم.

 درباره جامعه وعاظ ...

اکرمی: من دیگر در جامعه وعاظ نیستم.

*آقایان روحانی، ناطق و امامی بعد از انتخابات دیگر در جلسات جامعه روحانیت شرکت نکردند

چرا آقای روحانی دیگر در جلسات جامعه روحانیت مبارز شرکت نمی‌کند؟

اکرمی: قبل از انتخابات می‌آمدند اما بعد از انتخابات روحانی، امامی و ناطق دیگر در جلسات شرکت نکردند.

*روحانی با جامعه روحانیت قهر نکرده است

برخی معتقد هستند روحانی با جامعه روحانیت قهر کرده است؟

اکرمی: روحانی قهر نکرده است این اشتباه است.

 خودتان چطور؟

اکرمی: خودم در جلسات جامعه روحانیت مبارز شرکت می‌کنم اما آقای روحانی هنوز وقت نکرده است به جلسات بیاید.

*از مصوبات شورای فرهنگی نهاد در دولت احمدی‌نژاد خبری ندارم

درحال حاضر تا چه حد مصوبات شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری که در دولت آقای احمدی‌نژاد تصویب شده است را دنبال می‌کنید؟

اکرمی: من خبری از آن مصوبات ندارم که بدانم الان چقدر از آن اجرایی شده است یا باید اجرایی کنیم، اصلا یک شرح وظیفه خاص ندارد و آنچه که در نظر داریم بندهای برنامه‌های پنجم توسعه است که باید بنشینیم، تبدیل به شرح وظیفه کنیم چون در حال فعلی مربوط به کلیات است بنابراین باید شرح وظیفه و موظف شود تا در مرحله اجرا قرار گیرد.

مصوبه‌ای صورت نگرفته یا شما پیگیری نکردید؟

اکرمی: خیر من پیگیری نکردم. آقای امیری فر بالاخره جلسات و مصوبه‌ای داشته‌اند اما ما شرح وظایف مدون نکرده‌ایم.

یعنی بنا هم ندارید که مصوبات زمان آقای امیری فر را پیگیری کنید؟

اکرمی: نه. ما می‌خواهیم کار خود را انجام دهیم.ما همچنان درگیر نقل و انتقال هستیم.

برخی‌ها می‌گویند اقدامات آقای امیری‌فر در راستای تفکر آقای مشائی بوده است؟

اکرمی: شما چه کار به این حرفها دارید آقا جان؛ آقای امیری‌فر که دیگر رفته است. غیبت پشت سر مرده هم جایز نیست ایشان که هنوز زنده هستند. نقل این گونه صحبت‌ها به درد ما نمی‌خورد

*به دلیل نگرش‌های ناسیونالیستی رئیس نهاد ریاست جمهوری نشدم

 فکر می‌کنید که انتخاب شما از سوی رئیس جمهور بر اساس شایسته سالاری بوده یا نگرش ناسیونالیستی؟

اکرمی: نه. ما اصلا ناسیونالیست نیستم که بخواهیم نگرش ناسیونالیستی داشته باشیم. من و آقای روحانی 51 سال است که با هم درس خوانده‌ایم، هم دوره و همسایه بوده‌ایم بنابراین به دلیل این شناخت وسیع در انتخابات با هم همراه بودیم و امروز نیز ایشان من را برای ریاست شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری پیشنهاد دادند و هم اکنون نیز مشغول انجام وظیفه هستم.

آقای اکرمی آیا تاکنون توصیه و یا مشاوره‌ای به آقای روحانی داده‌اید؟

اکرمی: بنده هر چه به ذهنم برسد بلافاصله یادداشت می‌کنم و به آقای روحانی می‌گویم.

 آقای روحانی را کجا ملاقات می‌کنید؟

اکرمی: ایشان گفتند که هر چیزی را نباید گفت. (با خنده)

*آقای مهدوی‌کنی در انتخابات به قالیباف اهتمام داشت

 ارزیابی شما از عملکرد جامعه روحانیت مبارز در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، چیست؟

اکرمی: به نظر من جامعه روحانیت مبارز در جلسات متعددی که برگزار کرد ابتدا بنا داشت با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همراهی و همکاری کند تا به یک جمع‌بندی برسد که این رویه خیلی زمان برد و به نتیجه ملموس و محسوسی نرسید اما در پایان آیت‌الله یزدی از آقای ولایتی حمایت کرد و در جامعه روحانیت مبارز نیز شخص آقای مهدوی کنی نسبت به آقای قالیباف اهتمام داشت اما جامعه روحانیت به هیچ جمع‌بندی نرسید.

به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اشاره کردید، آیا جامعه روحانیت مبارز برای کمک به دولت روحانی بنا ندارد با جامعه مدرسین جلسه‌ای داشته باشد.

اکرمی: تا به حال که جلسه‌ای نداشته‌اند اما بیانیه‌ای را صادر و ابراز حمایت کردند. تعدادی از اعضای جامعه روحانیت مبارز با آقای روحانی دیدار داشتند و ما منتظر هستیم شخص آقای روحانی نشستی با جامعه داشته باشد.

مشخص نشده این نشست کی صورت می‌گیرد؟

*اکرمی: خیر. به محرم برخورد کردیم.

*روحانی بعد از ماه محرم با جامعه روحانیت نشست دارد

یعنی احتمال دارد بعد از ماه محرم این نشست صورت بگیرد.

اکرمی: بله. احتمال دارد.

آقای اکرمی آیا پیش بینی می‌کردید که آقای روحانی در دور اول رئیس جمهور شود.

اکرمی: بله. البته در دو، سه روز آخر به این نتیجه رسیدم.

 قبل از روزهای پایانی تبلیغات کاندیدای ریاست جمهوری چطور؟

اکرمی: نظرسنجی‌ها خیلی روشن نبود.

*تا انتخابات مجلس دهم وقت بسیار است/روحانی می‌گوید احساس وظیفه 24 ساعته است

شما برای انتخابات مجلس دهم کاندیدا نمی‌شوید؟

اکرمی: حال تا انتخابات مجلس وقت زیادی وجود دارد. چون آقای روحانی می‌گفت احساس وظیفه 24 ساعته می‌آید، می‌بینی 4 ساعت قبل از ثبت نام احساس وظیفه آمد، تکلیف شد و کاندیدا شدیم. (با خنده)

*محوریت ناطق در لیست اصلاح‌طلبان شوخی است

  نظرتان در مورد محوریت آقای ناطق نوری در سرلیستی اصلاح طلبان چیست؟

اکرمی: خیر. این‌ حرف‌ها شوخی است.

  نظرتان در مورد فشار عده‌ای از اصلاح طلبان تندرو جهت استعفای آقای فرهاد رهبر از ریاست دانشگاه تهران چیست و به نظرتان چرا باید این فشارها در دولتی که خود را با شعار اعتدال معرفی می‌کند  صورت بگیرد؟

اکرمی: ما چه کاره‌ایم آقاجان؛ من اینجا رئیس شورای فرهنگی نهاد هستم، به ما ربطی ندارد.

  اما این اتفاقات دارد در دولت اعتدال صورت می‌گیرد.

اکرمی: این سوالات به من ربطی ندارد.

چون شما می‌گویید وقت زیادی ندارید من سریعتر سوالت را می‌پرسم؛ شما 5 دوره نماینده مجلس بودید و ما شاهد هستیم که در مجلس نهم عده‌ای درحال شکل دادن فراکسیون با عنوان حامیان دولت هستند، به نظر شما آیا شکل‌گیری این فراکسیون می‌تواند به نزدیکی دولت و مجلس کمک کند؟

اکرمی: بعید می‌دانم چنین فراکسیونی شکل بگیرد و همان دو فراکسیون فعلی موجود خواهد بود.

اگر صورت گرفت چطور؟

اکرمی: خیر اصلا رخ نمی‌دهد که ما بخواهیم نظر بدهیم

چرا احتمال نمی‌دهید که تشکیل این فراکسیون صورت می‌گیرد؟

اکرمی: چون بعید است.

آقای اکرمی شما تاکنون بارها نقدهایی را به نظام حزبی کشور وارد کردید،اما پیشنهاد و یا راه حلی نداده‌اید.

اکرمی: حرف من این است که در کشوری که انتخابات صورت می‌گیرد حتما به حزب احتیاج است و به همین دلیل در قانون اساسی و مجلس شورای اسلامی قانونی مصوب شده و کمیسیون احزاب شکل گرفته است به این دلیل که کارها شکل منظمی به خود بگیرد؛پیشنهاد و انتقاد احزابی که اساسنامه و مرامنامه داشته باشند، به نفع کشور است. نباید احزاب فصلی اعلام موجودیت کنند و بعد از انجام انتخابات غیر فعال شوند. ما باید نسبت به ضرورت احزاب، کار فکری و فرهنگی انجام دهیم تا افراد جامعه بپذیرند.

احزاب فراگیر چطور؟

اکرمی: فراگیر یا غیر فراگیر ضرورت ندارد، بالاخره قانون تعریف شده و هر حزبی که بخواهد در جامعه فعالیت کند ضابطه دارد و باید طبق آن عمل کند.

*رئیس شورای سیاست‌گزاری جبهه اصولگرایان برای حمایت از میرحسین نبودم

آقای اکرمی این موضوع که می‌گویند شما در جریان انتخابات دهم ریاست جمهوری به عنوان رییس شورای سیاستگذاری جبهه اصولگرایان حامی مهندس میرحسین موسوی فعالیت می‌کردید درست است؟

اکرمی: نه آقا. عذر می‌خواهم من به گور پدرم خندیده باشم.

 اما در خبرها اینگونه مطرح است.

اکرمی: قضیه این است که ما چند نفر بودیم که ستادی را با عنوان اصولگرایان حامی آقای موسوی تشکیل دادیم. روز چهارشنبه هم که تبلیغات تمام و پنجشنبه نیز تبلیغات ممنوع شد، بنده بعد از رای گیری که در روز جمعه صورت گرفت دیگر در هیچ نشست، جلسه و یا مصاحبه‌ای دخالت نداشتم و بعد از رای آوری آقای احمدی‌نژاد نامه‌ای که توسط نمایندگان مجلس برای تبریک به ایشان تدارک دیده شده بود، را امضا کردم و تبریک گفتم. بنده همچنین در مراسم تحلیف و تنفیذ آقای احمدی نژاد نیز شرکت کرده‌ام.

از آخرین وضعیت جامعه وعاظ خبری دارید؟

اکرمی: من دیگر عضو این جامعه نیستم.

حتی از وضعیت آن نیز خبری ندارید؟

اکرمی: خیری خبری هم ندارم.

به عنوان یک شخصیت فرهنگی آخرین فیلمی که دیدید چه بود؟

اکرمی: بنده اگر وقت داشته باشم فقط خبر تلویزیون را گوش می‌کنم و بعد روزنامه می‌خوانم.

*فارس: کتاب چطور؟

اکرمی: کتاب الا ماشاءالله.

آخرین کتابی که خواندید چه کتابی بود؟

اکرمی: کتابی که گرفتم کتابی از سخنرانی‌های عاشورایی رهبر انقلاب است به نام مصاف آفتاب.

 از وقتی که در اختیار ما قرار دادید تشکر می‌کنم.

اکرمی: من هم همینطور و التماس دعا.


منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز