۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۶
رهبران ایران با تدبیر عمل می‌کنند/تل آویو در شرایط سختی قرار دارد

تحلیل مطبوعات اسراییل از توافق ژنو

کد خبر : ۱۴۶۷۲۰

مطبوعات اسرائیل با ادامه تحلیل توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 بر این امر اتفاق نظر دارند، در حالی که رهبران ایران با تدبیر عمل می‌کنند و امور خود را پیش می‌برند، تل آویو در شرایط سختی قرار دارد که در آن کاملا تنهاست.


سیاستمداران، تحلیلگران و مطبوعات اسرائیل همچنان به ارزیابی توافقنامه مرحله‌ای امضاء شده اخیر میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در ژنو ادامه می دهند و آن را دستاورد و پیروزی تاکتیکی قلمداد می‌کنند که زمینه را برای ادامه اجرای طرح هسته‌ای ایران فراهم می‌کند.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارش مفصل و مشروحی در این ارتباط نوشت: ایران توانست دستاورد استراتژیک دیگری را به نام خود ثبت کند، پس از آنکه مشارکتش در بحران سوریه تاکنون نجات نظام سوریه از سقوط را به دنبال داشته است و این باعث می‌شود تا ایران خود را قدرتی منطقه‌ای بداند که دارای منافعی در سراسر خاورمیانه است.

گزارش تهیه شده توسط «آموس هارئیل»، تحلیلگر امور امنیتی روزنامه هاآرتص به این نکته اشاره می‌کند که توافق هسته‌ای ایران در واقع دعوت تهران جهت مشارکت در تعیین سرنوشت سوریه در کنفرانس دیگری است که قرار است، در ژنو برگزار شود.

بر اساس این گزارش «اکنون رهبران ایران با تدبیر و هوشیاری عمل می‌‌کنند  و می‌توان حدس زد که توافق مرحله‌ای مانع برداشتن گام‌های ایران به هدفی که آن را دنبال می‌کند، نمی‌شود و همین موجب می‌شود، تهران در فرصت مناسب و زمانی‌که توجه غرب به موضوعات دیگری جلب شده، ساخت بمب هسته‌ای را اعلام کند.

این روزنامه می‌افزاید: ایرانی‌ها در انجام مذاکرات طولانی و فرسایشی ماهر و متبحر هستند و بارها از توافق‌های حاصله به عنوان نقطه شروع برای چانه زنی‌های جدید استفاده کرده‌اند.

بنابر نوشته هاآرتص «تهران بر خلاف آرزوهای رهبران اسرائیل برای حضور در ژنو با مشکل مواجه نیست و از اصول و مبادی اصلی خود برای مذاکره چشم پوشی نکرده است و اگرچه برنامه هسته‌ای ایران کُند شده، اما در حقیقت ایرانی‌ها می‌توانند، به توافق حاصله به عنوان اعتراف جهانیان به حق غنی سازی اورانیوم ایران نگاه کنند».

هاآرتص تاکید می‌کند که اکنون تهران پیشرفت‌های مهمی را در زمینه سلسله‌ای از مسائل کسب کرده است و تحولات امور با پیش بینی‌های بدبینانه طرف‌های اطلاعاتی غربی طی دو دهه اخیر سازگاری ندارد.

این گزارش به ذخایر اورانیوم موجود در ایران پرداخته و می‌افزاید: برداشتن گام‌های رو به جلو و کامل ساختن غنی سازی اورانیوم با درصد بالا و دارای کاربرد نظامی طی چند ماه ممکن است.

در این گزارش همچنین به موشک‌هایی که تهران در اختیار دارد اشاره شده و آنها تهدیدی علیه کشورهای مختلف از جمله رژیم صهیونیستی بر شمرده شده است.

«هاآرتص» در ادامه به مواضع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس درباره توافقنامه ژنو پرداخته و می‌نویسد: «کشورهای سنی از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی صرفا نگران عقب نشینی آمریکا از منطقه نیستند، بلکه درباره ازدیاد قدرت ایران نیز نگران هستند و پیام تبریک عربستان سعودی به تهران درباره توافق ایران با غرب توام با تردید و از روی ناچاری بوده است».

این روزنامه صهیونیستی می‌افزاید: مسئولان عالی رتبه عربستانی خبرنگاران و محققان مراکز مطالعاتی غربی را به سمت پذیرش این امر سوق داده‌اند که کشورشان ناچار خواهد شد تا معادل سلاح هسته‌ای ایران، تسلیحات هسته‌ای خریداری کند و آنها درباره این امر که توافقنامه واقعا برنامه هسته‌ای ایران را متوقف خواهد ساخت، قانع نشده‌اند.

از سوی دیگر روزنامه «یدیعوت آحارانوت»، دیگر روزنامه صهیونیستی از چشم پوشی‌های آمریکا و هم پیمانانش جهت دستیابی به توافقی که آنها را از رویارویی با ایران منع کند، انتقاد کرد و نوشت: این امر باعث می‌شود تا «باراک اوباما»، رئیس جمهوری آمریکا به این امر افتخار کند که در دومین دوره ریاست جمهوریش که تا ژانویه 2017 به طول خواهد انجامید، ایران صاحب سلاح هسته‌ای نشده است، اما هر اتفاقی که بعد از آن رخ دهد، مسئولیتش با اوباما نخواهد بود.

این روزنامه در ادامه با مطرح کردن این سوال که از تعهد آمریکا درباره حفظ امنیت اسرائیل چه چیزی باقی می‌ماند؟ تاکید می‌کند که نتایج دو جنگی که آمریکا علیه عراق و افغانستان انجام داد، کاملا  ناامید کننده بوده است.

«افرایم سنیه»، وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی نیز طی مقاله‌ای که روزنامه «یدیعوت آحارانوت» آن را منتشر کرده است، می‌نویسد: «طی ماه‌های آینده شاهد خواهیم بود که شرکت‌های بزرگ نفتی با ایران درباره سرمایه گذاری‌های نفتی به طور سری و محرمانه مذاکره می‌کنند و در این زمان دولت آمریکا و کشورهای اروپایی نمی‌توانند، در برابر فشارهای این شرکت‌ها مقاومت کنند و پس از شش ماه شاهد تحقق توافقات سری آنها با ایران خواهیم بود، زیرا دولت اوباما الگوی این‌گونه مذاکرات سری را به آنها ارائه کرده است.

وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی افزود: اینکه دوستان جمهوریخواه ما در کنگره در برابر شرکت‌های بزرگ واقع در تگزاس قرار بگیرند، با شک و تردیدهایی همراه است و این امر سیستم دولت را متلاشی خواهد کرد.

سنیه در ادامه این سوال را مطرح می‌کند که اکنون کدام شرکا در کنار اسرائیل در برابر ایران باقی مانده‌اند، ایرانی که هیچ تغییری نکرده و فقط توانسته غربِ ضعیف را گمراه کند و بیش از پیش فریب دهد؟

او در پاسخ سوال خویش می‌گوید: تنها عربستان سعودی و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس باقی می‌مانند که ترس‌شان از ایران بیش از ترس ماست.

سنیه می‌گوید: برقراری پیمان‌های استراتژیک، اقتصادی و نظامی با کشورهای حوزه خلیج فارس می‌تواند نتایج عملی گسترده‌ای داشته باشد،اما چنین هم پیمانی را بدون رسیدن به توافق دائمی با فلسطینی‌ها امکان‌پذیر نمی‌داند.

وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی تاکید می‌کند: اگر اسرائیل وارد دوران سختی می‌شود که در آن کاملا تنها خواهد بود.

منبع: فارس