۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸
اتفاقات هفت روز هفته؛

از شکست پیشکسوتان تا دعوای رئیس و نایب رئیس

در این هفت روز ورزش فوتبال ایران به رده اول آسیا صعود کرد، استقلال به آمریکا دعوت شد، هفته شانزدهم لیگ برتر با تغییرات زیاد درجدول رده‌بندی از جمله سقوط چهارپله‌ای پرسپولیس به پایان رسید، ملی‌پوش دوچرخه‌سواری محروم شد و بسکتبال با ویلچر هم جهانی شد اما هیچ یک از اینها به اندازه دعوای رئیس و نایب رئیس کمیته ملی المپیک قابل توجه نبود و البته دیدار پیشکسوتان پرسپولیس و میلان و خداحافظی مهدی مهدوی‌کیا در این بازی بزرگ.
کد خبر : ۱۴۷۲۸۹
صراط: صحبت‌هایی که نایب رئیس کمیته ملی المپیک یعنی محمود خسروی‎وفا در مورد تقلب‎های صورت گرفته در فروش ساختمان گاندی و اتهام به علی‎‌آبادی مطرح کرد و به دنبال آن پاسخ‎های رئیس کمیته ملی المپیک و تاکیدی که روی دروغ بودن حرف‎های خسروی داشت مهمترین جنجال این هفته رو به پایان ورزش را رقم زد.

این در حالی است که ورزش ایران در این هفته اتفاقات و رویدادهای زیادی به خود دید که بعضا با موفقیت‌هایی هم همراه بود مانند جهانی شدن بسکتبال با ویلچر با کسب عنوان سوم در مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه و مدال آوری کاراته کاران در مسابقات رده‌های سنی آسیا.

فوتبال ایران هم در این هفته مانند هر هفته دیگر پرخبر بود. مرحله برگشت مسابقات فوتبال لیگ برتر در این هفته برگزار شد و طی آن پرسپولیس صدرنشین جای چهار پله سقوط کرد و جای خود را به تراکتورسازی داد اما مهمتر از این دیدارها و برد و باخت‌هایی که به دست آمد دیدار پیشکسوتان پرسپولیس برابر میلان بود که با حضور خیلی از چهره‌های قدیمی سرخپوشان برگزار شد و طی آن مهدی مهدوی‌کیا به طور رسمی از میادین خداحافظی کرد.

یکی دیگر از اتقاقات مهم پیرامون دیدار پیشکسوتان پرسپولیس و میلان این بود که پایان رافت بلافاصله پس از پایان بازی پیراهنش را با پائولو مالدینی عوض کرد و حالا قصد فروش این پیراهن و صرف هزینه آن برای امور خیریه را دارد.

دعوت شدن استقلال به آمریکا، ثبت‌نام رسول خادم برای فدراسیون کشتی، جریمه 30 میلیونی استقلال و پرسپولیس، خداحافظی بازیکن تیم ملی فوتسال، محرومیت هشت ساله ملی پوش دوچرخه سواری، معرفی حسین توکلی به عنوان سرمربی تیم‌های نوجوانان و جوانان و البته ثبت چوگان به نام آذربایجان از دیگر رویدادهای مهم این هفته بود.

آغاز هفته پارالمپیک
هفته پارالمپیک از پنجشنبه گذشته با حضور محمود خسروی‌وفا، رئیس فدراسیون جانبازان و معلولان و کمیته ملی پارالمپیک همراه با جمعی دیگر از مسئولان این کمیته به همراه قهرمانان جهان و پارالمپیک در مرقد حضرت امام(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی آغاز شد.

شکست پیشکسوتان پرسپولیس برابر ستارگان میلان
تیم‌های پیشکسوتان پرسپولیس و ستارگان میلان پنجشنبه گذشته در قالب دیداری خیریه که در ورزشگاه آزادی برگزار شد، به مصاف یکدیگر رفتند که طی آن تیم میلان با نتیجه سه بر یک برابر پرسپولیس به برتری دست یافت. گل‌های تیم میلان را دانیل ماسارو ( ثانیه 50)، کریستین آنتیونیوتی(51) و استفان ارانیو (67) به ثمر رساندند. علیرضا امامی‌فر هم در دقیقه 27 گل پرسپولیس را وارد دروازه حریف کرد. در این دیدار پیشکسوتان پرسپولیس در سال‌های مختلف برای این تیم بازی کردند، به تناوب وارد زمین شده و مقابل حریف بازی کردند. بازیکنانی مانند فرشاد پیوس، مجتبی محرمی، محسن عاشوری، حمید استیلی، مرتضی کرمانی مقدم، حسن شیرمحمدی، نیما نکیسا، علیرضا امامی فر، بهروز رهبری فر، رضا شاهرودی، مهرداد میناوند

فوتبال ایران در آسیا اول شد
فدراسیون بین‌المللی فوتبال پنجشنبه گذشته تازه‌ترین رده‌بندی خود را اعلام کرد. براساس رده‌بندی منتشر شده فوتبال ایران در رده اول آسیا و چهل و پنجم دنیا قرار گرفت. این در حالی است که فوتبال ایران سال‌ها موفق به قرار گرفتن در رده نخست آسیا نشده بود اما اینبار با 650 امتیاز و چهار پله صعود به این جایگاه رسید.

خداحافظی مهدوی‌کیا، باشکوه‌تر از قبل
مهدی مهدوی کیا که سه ماه پیش در پایان دیدار نهایی جام حذفی میان دو تیم پرسپولیس و سپاهان از میادین فوتبال خداحافظی کرد اما به خاطر باخت پرسپولیس و ترک ورزشگاه از سوی تماشاگران، خداحافظی غریبانه ای داشت، پنجشنبه گذشته در پایان دیدار تیم های پیشکسوتان پرسپولیس و میلان به صورت رسمی از میادین فوتبال خداحافظی کرد و اینبار بسیار باشکوه؛ مهدوی کیا که در این بازی برای پرسپولیس بازی کرد در پایان با همراهی برخی پیشکسوتان پرسپولیس خداحافظی خود را انجام داد.

دعوت تیم گالکسی آمریکا از استقلال ایران
علی فتح الله‌زاده، مدیر عامل باشگاه استقلال جمعه گذشته اعلام کرد تیم گالکسی آمریکا از این تیم دعوت کرده تا برای انجام یک دیدار دوستانه به آمریکا سفر کند. وی تاکید کرد که این دیدار تا پیش از پایان سال جاری انجام خواهد شد.

سقوط چهار پله‌ای پرسپولیس در هفته شانزدهم لیگ برتر
هفته نخست از مرحله برگشت مسابقات فوبال لیگ برتر (هفته شانزدهم) پنجشنبه و جمعه گذشته با هشت بازی برگزاری شد. این هفته از مسابقات با دیدار تیم‌های ذوب‌آهن و استقلال صنعتی خوزستان در اصفهان آغاز شد. در این دیدار که پنجشنبه برگزار شد، تیم میزبان با نتیجه یک بر صفر شکست خورد اما در رده سیزدهم باقی ماند در حالیکه حریف این تیم با یک پله صعود در رده دهم قرار گرفت.

 مهمترین دیدار این هفته اما جمعه برگزار شد که طی آن تراکتورسازی در نبرد صدرنشینی مقابل پرسپولیس با یک گل به پیروزی دست یافت و توانست ضمن صعود سه پله‌ای در جدول و رسیدن به صدر زمینه ساز سقوط چهار پله‌ای شاگردان علی دایی و قرار گرفتن آنها در رده پنجم شود. استقلال هم در این هفته از مسابقات و در دیداری که میزبانی آن را بر عهده داشت مقابل گسترش فولاد تبریز با نتیجه یک بر یک متوقف شد. رقم خوردن این نتیجه باعث سقوط یک پله‌ای هر یک از دو تیم در جدول رده بندی شد.

دو تیم مدعی فولادخوزستان و سپاهان اصفهان هم در اهواز به تساوی بدون گل رضایت دادند. مس کرمان با یک گل راه آهن را شکست داد و به نخستین برد خود در این فصل از مسابقات دست یافت. در کرج داماش موفق شد سایپا میزبان را 3 بر 2 شکست دهد. ملوان بندرانزلی هم در دیدار خانگی یک بر صفر موفق به شکست صبای قم شد. ضمن اینکه تیم نفت هم در تهران فجرسپاسی را با دو گل شکست داد و با سه پله صعود به رده دوم جدول رده‌بندی رسید.

بسکتبال با ویلچر ایران در آسیا و اقیانوسیه سوم شد
تیم بسکتبال با ویلچر با کسب عنوان سوم و مجوز شرکت در مسابقات جهانی به کار خود در مسابقات قهرمانی آسیا - اقیانوسیه پایان داد. این تیم در مرحله رده‌بندی این مسابقات که در تایلند برگزار شد، جمعه گذشته ژاپن را شکست داد و صاحب عنوان سوم شد. تیم بسکتبال با ویلچر پیش از حضور در مرحله رده‌بندی مسابقات مقابل تیم‌های ژاپن، تایلند، چین تایپه و مالزی پیروز شد اما بعد از حذف نیوزلند در مرحله حذفی، در مرحله نیمه نهایی برابر کره جنوبی شکست خورد و از حضور در فینال بازماند.

شکست تنیسورهای ایران در آسیا
تیم ملی تنیس که در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کرده بود با شکست برابر حریفان خود خیلی زود به کارش در این رقابت‌ها پایان داد. در چارچوب این مسابقات شنبه گذشته انوشا شاهقلی در دیدارهای انفرادی مقابل حریف چین‌تایپه شکست خود و از رسیدن به مرحله بعدی بازماند. در بخش دو نفره ترکیب محسن حسین‌زاده و شاهین خالدان مقابل تیم دوبل تایلند شکست خورد. دیگر تیم دوبل ایران با ترکیب البرزاخوان و انوشا شاهقلی هم در مصاف با تیم دوبل هنگ کنگ متحمل شکست شد. به این ترتیب تیم ملی تنیس کشورمان با شکست مقابل حریفان خود به کار خود در این رقابت ها پایان داد.

درخواست پرسپولیس برای کسر امتیاز از تراکتورسازی
محمود سالارکیا، معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس با بیان اینکه بازیکنان این تیم در دیدار با تراکتورسازی مورد اهانت تماشاگران تبریزی قرار گرفته‌اند تاکید کرد که طبق قوانین باید یک امتیاز از این تیم کسر شود. این در حالی است که  پیش از این کمیته انضباطی از تیم تراکتورسازی به خاطر توهین‌های هوادارانش یک امتیاز کسر کرده بود.

خادم کاندیدای ریاست فدراسیون کشتی شد
مهلت ثبت‌نام از کاندیداهای مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی از شنبه گذشته به طور رسمی آغاز شد. در روز نخست از مهلت در نظر گرفته شده، رسول خادم به عنوان نخستین کاندیدا ثبت‌نام رسمی خود را برای حضور در مجمع انتخاباتی انجام داد. خادم در حال حاضر سرپرست فدراسیون کشتی است. یکی دیگر از اهالی کشتی به نام شیرازی نیز طی روزهای گذشته برای حضور در این انتخابات ثبت‌نام کرده است.

شکایت از نایب رئیس کمیته ملی المپیک
محمود خسروی‌وفا، نایب رئیس کمیته ملی المپیک و عضو هیات اجرایی این کمیته شنبه گذشته از اقدام محمد علی‌آبادی برای شکایت از وی خبر داد. ظاهرا مطالب عنوان شده توسط خسروی‌وفا در رابطه با فروش ساختمان گاندی دلیل این کار بوده است. در واکنش به این خبر اما علی‌آبادی تاکید کرد که شکایت از خسروی‌وفا بنا به تصمیم هیات اجرایی انجام شده نه من.

جریمه 30 میلیونی استقلال و پرسپولیس
کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال شنبه گذشته درباره تخلفات منتسب به تماشاگران دو تیم استقلال و پرسپولیس، در دیدارهای نفت تهران - استقلال تهران، استقلال تهران - فولاد خوزستان، پرسپولیس - پدیده مشهد و راه‌آهن سورینت - پرسپولیس تهران رای خود را اعلام کرد. بر اساس رای اعلام شده هر کدام از دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به پرداخت 30 میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند. کمیته انضباطی بعد از صدور این رای به این دو باشگاه هشدار داد ضمن اعمال تمهیدات لازم ترتیبی اتخاذ کنند که از هر گونه اهانت تماشاگران در مسابقات بعدی جلوگیری کنند و در صورت تکرار و مطابقت با آئین‌نامه انضباطی تنبیهات لازم اعمال خواهد شد که رای صادره قطعی است.

پنج قهرمانی پینگ‌پنگ‌بازان ایران در جام فجر
نهمین دوره مسابقات تنیس روی میز جام فجر نوجوانان و جوانان در حالی شنبه گذشته در تهران به پایان رسید که نمایندگان ایران در بیشتر بخش‌های این مسابقات صاحب عنوان شدند. بر این اساس  دو قهرمانی و دو عنوان سومی مشترک در بخش تیمی، دو قهرمانی، دو نایب قهرمانی و دو عنوان سومی مشترک در بخش دوبل در کنار یک عنوان قهرمانی حاصل کار پینگ‌پنگ‌بازان پسر در این دوره از مسابقات بود. دختران پینگ‎پنگ‌باز ایران هم یک نایب قهرمانی و یک عنوان سومی در بخش تیمی، یک نایب قهرمانی و دو عنوان سومی مشترک در بخش دوبل همراه با یک نایب قهرمانی و یک عنوان سومی مشترک در بخش انفرادی را در کارنامه خود ثبت کردند.

والیبال ایران؛ پیگیر میزبانی در لیگ جهانی
رئیس فدراسیون والیبال که به منظور حضور در اجلاس سالیانه لیگ جهانی به لوزان سوئیس سفر کرده بود، شنبه گذشته نشستی یک ساعته با "آری گراسا"، رئیس فدراسیون جهانی داشت. در جریان این دیدار تمایل ایران برای میزبانی دور نهایی لیگ جهانی باز هم مطرح شد و این در حالی است که ژاپن یک پیشنهاد هشت میلیون دلاری برای اخذ میزبانی دور نهایی لیگ جهانی به FIVB داده است. در هر صورت در این نشست گراسا تصمیم‌گیری در مورد میزبانی ایران در مرحله لیگ جهانی را به نظر و تصمیم‌گیری در اجلاس عمومی موکول کرد.

اعزام آسیایی سوارکاران با اسب‌های اروپایی
با وجود رایزنی‌های زیادی که از سوی فدراسیون سوارکاری برای اعزام سوارکاران ایران با اسب‌های شخصی به بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون کره‌جنوبی صورت گرفت، مسئولان برگزاری این بازی‌ها به خاطر مشکلات قرنطینه در ایران با این خواسته موافقت نکردند. در این باره تلاش‌های فدراسیون سوارکاری کره‌جنوبی هم بی‌فایده بود. در همین راستا یکشنبه گذشته اعلام شد که تیم ملی سوارکاری ایران باید با اسب‌های اجاره‌ای از اروپا در بازی‌های آسیایی کره‌جنوبی شرکت کند.

والیبال ایران با برزیل، لهستان و ایتالیا همگروه شد
قرعه کشی لیگ جهانی 2014 والیبال یکشنبه گذشته در جریان اجلاس سالیانه  این دپارتمان در مقر FIVB در لوزان سوئیس برگزار شد و دپارتمان لیگ جهانی ایران را با تیم‌های برزیل، لهستان و ایتالیا همگروه کرد.

حراج 200 میلیونی پیراهن مالدینی!
پایان رافت، بازیکن پیشین تیم فوتبال پرسپولیس که بلافاصله پس از اتمام دیدار تیم‌های پیشکسوتان این تیم برابر میلان پیراهن پائولو مالدینی را از وی گرفت، قصد دارد با هماهنگی روابط عمومی باشگاه پرسپولیس و عوامل برنامه ویتامین 3، امروز پنجشنبه این پیراهن را در این برنامه برای انجام امور خیریه به حراج بگذارد. رافت یکشنبه گذشته ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی و مشارکت افراد خیر، این پیراهن حداقل تا مبلغ 200 میلیون تومان به فروش برسد تا عواید آن را به امور خیریه اختصاص دهد.

فوتبال دوپینگی نداشت
رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال یکشنبه گذشته از اعلام نتایج 32 نمونه تست کنترل دوپینگ مربوط به لیگ برتر فوتبال، لیگ برتر فوتسال و لیگ دسته یک فوتبال از سوی آزمایشگاه کنترل دوپینگ خبر داد و تاکید که نتیجه تمام نمونه گیری‌های انجام شده منفی بوده است.

بازگشت علیرضا حقیقی به روبین کازان روسیه
محمد رویانیان، مدیرعامل پرسپولیس یکشنبه گذشته اعلام کرد که باشگاه روبین کازان خواهان بازگشت علیرضا حقیقی به روسیه شده و از آنجا که روبین کازان با علیرضا حقیقی قرارداد داشته، طبق درخواست باشگاه کازان، این بازیکن به این باشگاه بر می‌گردد. همچنین وی تاکید کرد که بر اساس تصمیم کمیته انضباطی باشگاه پرسپولیس و به خاطر تخلف حقیقی در دیدار با راه آهن (تمرد از دستور کادر فنی) با جریمه 15 درصدی مواجه شده است.

11 مدال آسیایی برای کاراته کاران نوجوان
روز نخست مسابقات کاراته رده‌های سنی قهرمانی آسیا یکشنبه گذشته در حالی در امارات به پایان رسید که نوجوانان اعزامی ایران به این مسابقات موفق به کسب 11 مدال رنگارنگ شدند. این 11 مدال شامل 3 مدال طلا، 4 مدال نقره و 4 مدال برنز بود.

افشاگری علی‌آبادی علیه خسروی‌وفا
رئیس کمیته ملی المپیک دوشنبه گذشته در نشستی خبری تاکید کرد که مطرح شدن صحبت‌های خسروی‌وفا در رابطه با غیر قانونی بودن فروش ساختمان گاندی کذب بوده و دلیل هم دارد؛ دلیل آن داد و ستدهایی است که وی با وزیر پیشین ورزش و جوانان یعنی محمد عباسی برای ماندگار شدن در فدراسیون جانبازان و معلولان داشته است.

کاراته‌کا جوان ایران نایب قهرمان آسیا شد
علیرضا شیرصفت که در مسابقات کاراته قهرمانی رده‌های سنی آسیا شرکت کرده بود، دوشنبه گذشته در وزن 55- کیلوگرم این مسابقات و در رده سنی جوانان موفق به کسب مدال نقره شد.

ثبت چوگان به نام کشورآذربایجان
در جریان هشتمین اجلاس سالانه کمیته میراث ناملموس سازمان یونسکو بدون هیچ مخالفی حتی از سوی نمایندگان ایرانی حاضر در این اجلاس در فهرست میراث ناملموس یونسکو ، رشته چوگان به نام کشور آذربایجان ثبت جهانی شد. این خبر سه شنبه اعلام شد.

مربی تیم زیر 16 سال سرپرست کمیته جوانان شد
ناصر شفق، سرپرست کمیته جوانان فدراسیون فوتبال پس از 94 روز همکاری سه‌شنبه به فعالیت کوتاه مدتش با این فدراسیون پایان داد. در همین راستا علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال طی حکمی رسول دانشجو که چندی پیش به عنوان دستیار مصطفی قنبرپور در تیم فوتبال زیر 16 سال ایران انتخاب شده بود را به عنوان سرپرست کمیته جوانان این فدراسیون انتخاب کرد.

توکلی جایگزین باقری شد
حسین رضازاده، رئیس فدراسیون وزنه برداری سه شنبه طی حکمی حسین توکلی، قهرمان المپیک 2000 سیدنی را به عنوان جایگزین کوروش باقری در تیم‌های وزنه‌برداری نوجوانان و جوانان ایران منصوب شد.

خداحافظی فرهاد فخیم از تیم ملی فوتسال
در پایان دومین دیدار دوستانه تیم ملی فوتسال ایران با روسیه در روز سه شنبه، فرهاد فخیم بازیکن 29 ساله ایران از حضور در تیم ملی ایران خداحافظی کرد. فخیم که حدود 10 سال در تیم ملی حضور داشت، علت این تصمیم خود را مشکلات خانوادگی عنوان کرد. فخیم در حال حاضر در تیم فوتسال دبیری تبریز بازی می‌کند و به فعالیتش در عرصه باشگاهی ادامه خواهد داد.

حضور چهره‌های هنری و ورزشی در مراسم پایانی بزرگداشت هفته پارالمپیک
روز هفتم و پایانی بزرگداشت هفته پارالمپیک چهارشنبه با حضور افراد دارای معلولیت، مسئولان کمیته ملی پارالمپیک و جمعی از چهره‌های ورزشی و هنری آغاز شد. در این مراسم مهدی مهدوی‌کیا ستاره پیشین فوتبال ایران، احسان حدادی دارنده مدال نقره بازی‌های المپیک 2012 لندن و نیز چهره‌های هنری از جمله فاطمه معتمدآریا، نیکی کریمی، سعید پیردوست حضور دارند.

محرومیت 8 ساله ملی‌پوش دوچرخه‌سواری
دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ چهارشنبه از محرومیت 8 ساله محمد پراش، ملی‎پوش سابق دوچرخه سواری از تمامی فعالیتهای قهرمانی و حرفهای خبر داد. وی ضمن اعلام این خبر تاکید کرد که بر اساس پاسخ ارسالی از سوی آزمایشگاه کلن آلمان، در نمونه این دوچرخه سوار، دو ماده ممنوعه استانوزولول و اکساندورلون که از ترکیبات آنابولیک هستند، مشاهده شده است.


منبع: مهر