۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۷

شرط نتانیاهو برای صلح با فلسطین

نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید که اگر ایران به سلاح هسته ای دست یابد هیچ شانسی برای صلح میان اسرائیل و فلسطین وجود ندارد.
کد خبر : ۱۴۸۰۱۶
صراط:  بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مرکز سابان در اندیشکده بروکینگزِ واشنگتن گفت: برای صلح و امنیت جهانی ایران نباید هرگز به توانایی هسته‌ای دست پیدا کند.

وی تاکید کرد که برای حفاظت از اسرائیل هر اقدامی که لازم باشد انجام خواهد داد.

وی با ارتباط برقرار کردن میان ایران و مذاکرات صلح افزود: اگر ایران به سلاح هسته ای دست یابد هیچ شانسی برای مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین وجود نخواهد داشت.

وی از کشورهای مذاکره کننده طرف ایران از جمله آمریکا خواست که از ایران بخواهند سیاست نسل کشی خود علیه را یهودیان را تغییر دهد.

نتانیاهو افزود: صلح با فلسطینی‌ها بسیار حیاتی است. هسته اصلی درگیری و نزاع مشکلات مرزی یا شهرک سازی نیست بلکه خودداری از پذیرش یک دولت یهودی مساله اصلی است.

وی تاکید کرد که اسرائیل به دنبال یک مصالحه تاریخی و دستیابی به یک صلح پایدار و واقعی است.

پیش از این باراک اوباما رئیس جمهوری و جان کری وزیر خارجه آمریکا در این انجمن سخنرانی کرده بودند.

اوباما روز شنبه در یک جلسه پرسش و پاسخ با مخاطبان حامی اسرائیل تصریح کرد که معتقد است شانس توافق نهایی هسته‌ای با ایران 50 به 50 یا حتی بدتر است.

وی درباره مذاکرات صلح اسرائیل-فلسطین گفت: اسرائیل و فلسطین می‌توانند به صورت مرحله ای به توافق نهایی برسند.

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد که توافق موقت 6 ماهه ایران و 1+5، اساس مرکزی برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند و آن را به عقب بازمی‌گرداند و تهران را وادار می‌کند تا ذخایر اورانیوم با درصد غنای بالای خود را از بین ببرد و از افزودن سانتریفیوژهای جدید خودداری کند و ساخت رأکتور آب سنگین اراک را که به طور بالقوه می‌تواند پلوتونیوم تولید کند را متوقف کند. این توافق همچنین زمانی را ایجاد می‌کند تا متوجه شویم که آیا بحران هسته‌ای ایران از طریق مذاکره قابل حل است یا خیر.

وی تأکید کرد: آنچه که ما می‌توانیم به مرحله آزمون بگذاریم، این احتمال است که آیا می‌توانیم این مسئله را از راه دیپلماتیک رفع کنیم. اگر در پایان 6 ماه مشخص شود که ما نمی‌توانیم به توافق برسیم، اوضاع بدتر نمی‌شود. تحریم‌های آمریکا علیه ایران به طور کامل بازمی‌گردد و اگر ایران به توافق پایبند نباشد، تحریم‌ها حتی شدیدتر می‌شود.
منبع: فارس