۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴

درگیری فیزیکی در مجلس ترکیه+عکس

نمایندگان کُرد و ترک بر سر استفاده از عبارت کردستان ترکیه در متن بودجه سال 2014 با هم درگیر شدند و مجلس رای به حذف این عبارت داد.
کد خبر : ۱۴۸۳۷۲
صراط: عصر دیروز در مجلس ملی ترکیه و در اثنای تایید نهایی متن بودجه سال 2014 این کشور، نمانیدگان حزب راست افراطی حرکت ملی به رهبری «دولت باغچلی»، به تصویب متن بودجه معترض شده و اعلام کردند از آن جایی که عبارت «کردستان ترکیه» در این متن به کار رفته، اجازه نمی‌دهند بودجه تصویب شود.

آنها خواهان بررسی این موضوع شدند و «صادق یاقوت» نایب رئیس مجلس و از نمایندگان حزب عدالت و توسعه، این موضوع را به رای گذاشت و نمایندگان هر 3 حزب عدالت وتوسعه، جمهوری خلق و حرکت ملی با اکثریت قاطع، رای به پاک شدن نام کردستان از متن بودجه و چاپ و صحافی مجدد کتابچه‌های متن بودجه دادند.

نمایندگان حزب صلح و دموکراسی (نزدیک به پ.ک.ک) در اعتراض به این اقدام، کرسی تریبون مجلس را به مدت چند دقیقه اشغال کردند و زمانی که «حلاجی اوغلو» از نمانیدگان افراطی حزب حرکت ملی به سوی نمایندگان کُرد رفت، بین او و «ادریس بالوکَن» نماینده بینگُل و عضو هیئت ملاقات‌کننده با «اوجالان» درگیری فیزیکی به وجود آمد و فضای مجلس ملی ترکیه به مدت چند دقیقه متشنج شد.


نایب رئیس مجلس که ناچار شد به مدت نیم ساعت نشست مجلس را تعطیل کند، در جمع‌بندی نهایی اعلام کرد که واژه کردستان به طور رسمی از متن بودجه سال 2014 ترکیه زدوده شده و به روال سالیان گذشته، به جای آن عبارت جنوب شرقی ترکیه به کار می‌رود.

منبع: فارس