۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴

ابرازنظر افخم درباره فروپاشی تحریم‌ها

مرضیه افخم،سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی به سوالات آنها پاسخ داد.
کد خبر : ۱۴۸۳۸۹
صراط: وی در پاسخ به سوالی درباره مواضع اخیر وزارت امور خارجه کشورمان در قبال اظهارات وندی شرمن، مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات ایران و 1+5 درباره تحریم‌ها گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به ابعاد تحریم کاملا روشن است. ما اعلام کردیم که این تحریم ها ظالمانه است و آنها را مردود می‌دانیم. در طی مذاکرات هم توسط طرحی که جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده است گام نهایی برداشته شدن همه تحریم‌های یک جانبه و چند جانبه و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

افخم افزود: براساس مذاکرات انجام شده و برنامه اقدام مشترک از نظر ما ساختار تحریم شکاف برداشته و فروپاشی آن آغاز شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: اظهارات اعلام شده درباره تحریم تلاش‌هایی برای فضاسازی و ایجاد فضای روانی پیرامون موضوعات مختلف است. امیدواریم در طی این مسیر و در گام نهایی بحث تحریم منتفی باشد. برای این منظور تیم مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران کاملا مصمم هستند گام نهایی براساس لغو تمام تحریم‌ها و داشتن برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌ای با لحاظ شدن برنامه غنی‌سازی و اهداف مورد نظر کشور حاصل شود.

وی درباره اظهارات مقامات آمریکایی در طی چند روز گذشته ادامه داد: ما این اظهاراتی که مقامات و مسوولان آمریکایی بیان می‌کنند را دقیقا دنبال کرده و در کنار آن ابعاد داخلی و سیاست داخلی آمریکا را رصد می‌کنیم. برای ما آنچه که مشخص است این است که در حال حاضر یک تضاد منافع در این کشور ایجاد شده است و از جهاتی تلاش می‌کند که این مسیر ایجاد شده را به انحراف بکشاند.

افخم افزود: البته مسوولین آمریکایی حرف‌های نامربوطی نیز می‌زنند اما حرف اصلی که در میان رسانه‌ها کمتر شنیده می‌شود پذیرش غنی‌سازی بود که در لابه‌لای این اظهارات در فضای تبلیغات رسانه ای کمتر مورد توجه قرار گرفت. در اظهاراتی که مسوولان آمریکایی انجام دادند به بی اثر بودن تحریم ها اذعان کردند و اینکه در دوران تحریم پیشرفت‌های ایران متوقف نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: ما از زوایه دیگری به این صحبت‌ها نگاه کردیم و به نوعی پذیرش واقعیت موجود ایران در این اظهارات مشهود بود و این نشانه قدرت و توان ملت ایران است و نشان می‌دهد که پیشرفت‌های ایران در حوزه‌ علم و فناوری علیرغم اعمال تحریم‌ها صورت گرفته و ادامه خواهد داشت. تحریم‌ها هیچ گونه اثری نتوانسته بر روی اراده دانشمندان و جوانان ایرانی داشته باشد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در طول این مذاکرات و مسیر انتخاب شده احقاق حقوق ملت ایران را مورد توجه قرار داده و از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک با استفاده از راهکارهای سیاسی و حقوقی مسلم و طبیعی ایران آن را دنبال خواهد کرد و هدف اصلی در این باره این است که نباید این مسیر به انحراف کشیده شود و رسانه‌ها نباید بدان‌ توجه کنند و این اطمینان آفرینی را در فضای داخلی بیشتر مورد توجه قرار دهند.

منبع: ایسنا
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز