۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵

سردترین نقطه زمین کجاست؟+عکس

نتایج اطلاعات تحلیل شده یک ماهواره از شرق قطب جنوب نشان می دهد که سردترین نقطه روی کره زمین دمای منفی 94.7 درجه سانتیگراد دارد.
کد خبر : ۱۴۸۴۰۶
صراط:این نتایج که با بررسی مجدد اطلاعات ماهواره ناسا از آگوست سال 2010 حاصل شده نشان می دهد که یک منطقه از قطب جنوب رکورد دار ثبت سردترین دمای زمین است.

این نقطه نزدیک یک تپه بلند یخی بین گنبد آرگوس و گنبد فوجی قرار دارد، این قله ها هر دو در شرق فلات قطب جنوب قرار دارد.



دمای این نقطه در ژوئیه امسال به منفی 92.9 درجه سانتیگراد رسید، درحالی که رکود قدیمی آن منفی 89.2 بود.

تد سامبوس دانشمند یخ در مرکز اطلاعات برف و یخ آمریکا این حقایق سرد و یخ زده را دیروز دوشنبه 9 دسامبر (18 آذر ماه) در همایش علمی اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا اعلام کرد.

ساموس اظهار داشت: اگرچه من اطمینان دارم که این نقطه سردترین نقطه زمین است اما این رکورد در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت نمی شود چرا که اندازه گیریهای صورت گرفته ماهواره بوده است و توسط حرارت سنج صورت نگرفته است.

سازمان جهانی هواسنجی تنها دمای هوایی را به رسمیت می شناسد که چند متر بالای سطح صورت گرفته باشد. درحال حاضر سردترین دمای سرد شده توسط ایستگاه تحقیقات وستوک در قطب جنوب ثبت شده که در ژوئیه 1983 به منفی 89.2 سانتیگراد رسیده بود.

ولید عبدالعی از دانشمندان یخ در دانشگاه کلورادو و دانشمند ارشد سابق در ناسا اظهار داشت که کشف امروز این نتایج نشان دهنده گستردگی شرایط روی زمین است که برخی از آنها را ما تاکنون مشاهده نکرده ایم.

منبع: مهر