۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
از طلسم الجزیره تا لقمه راحت الریان/ عنکبوت و دو شیر در گروه آبی‌ها

آشنایی با حریفان استقلال در آسیا

استقلال هیچگاه الجزیره امارات را شکست نداده و در مقابل هیچگاه از الریان قطر شکست نخورده است.
کد خبر : ۱۴۸۶۱۶

صراط: لیگ قهرمانان آسیا در سال 2014 روز گذشته در کوالالامپور مالزی قرعه‌کشی شد و 4 نماینده ایران از جمله استقلال در این دوره از مسابقات حریفان خود را ‌شناختند.

بر همین اساس تیم‌های استقلال در گروه A رقابت‌ها باید برای صعود به مصاف تیم‌های الریان قطر، الجزیره امارات، الشباب عربستان برود.

در گزارشی قصد داریم حریفان استقلال در رقابت‌های فصل 2014 لیگ قهرمانان آسیا را معرفی کنیم.

*الشباب عربستان

شیرهای سفید به واسطه کسب عنوان سومی لیگ برتر عربستان در فصل گذشته به عنوان یکی از 4 نماینده عربستان راهی لیگ قهرمانان آسیا در فصل جاری شدند.

الشباب عربستان که از مربی بلژیکی به نام امیلیو فررا بهره می‌برد در رقابت‌های فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا و در گروه اول و جایی که تراکتورسازی ایران، الجیش قطر و الجزیره امارات هم حضور داشتند با 13 امتیاز حاصل از 4 برد، یک تساوی و یک شکست به عنوان صدرنشین راهی مرحله حذفی شد. در این مرحله هم الشباب در مجموع 5 بر یک الغرافه قطر را شکست داد. در نهایت الشباب با 2 تساوی در دو بازی رفت و برگشت و به واسطه گل خورده بیشتر نسبت به کاشیواریسول ژاپن در خانه، از دور این رقابت‌ها در فصل گذشته کنار رفت و به نیمه نهایی نرسید.

الشباب در مرحله گروهی سال گذشته و در هر دو دیدار رفت و برگشت با نتایج مشابه یک بر صفر تراکتورسازی را شکست داد تا این تیم عربستانی 6 امتیازش را از تیمی ایرانی دشت کرده باشد.

الشباب در دیدارهای آسیایی خود در فصل 2005 لیگ قهرمانان در مرحله گروهی از دور رقابت‌ها کنار رفت، در فصل 2006 به یک چهارم نهایی رسید، در فصل 2007 یک بار دیگر از رسیدن به مرحله حذفی محروم شد، در فصل 2009 تا یک هشتم رسید، در فصل 2011 به بالاترین افتخار آسیایی خود رسیده و تا مرحله نیمه نهایی هم صعود کرد و نهایتا در رقابت‌های سال گذشته هم تا جمع 8 تیم برتر آسیا بالا آمد.

نکته قابل توجه اینکه در بیشتر دیدارهای تیم‌های ایرانی با سفیدپوشان الشباب، نمایندگان کشورمان موفق‌تر عمل کرده‌اند تا جایی که الشباب در تقابل با نمایندگان کشورمان و در طول این سال‌ها در 4 دیدار از سپاهان و در یک دیدار از پرسپولیس شکست خورده است. دو پیروزی مقابل تراکتورسازی در فصل جاری و یک برد مقابل ذوب‌آهن در فصل 2011 هم از بردهای الشباب مقابل نمایندگان ایران محسوب می‌شود.

در تیمی که در ورزشگاه ملک فهد با گنجایش 67 هزار نفر بازی‌هایش را برگزار می‌کند، دو برزیلی، یک کلمبیایی و یک بازیکن کره‌ای حضور دارند که از ستون‌های اصلی ترکیب تیمی الشباب محسوب می‌شوند.

الشباب در فصل جدید لیگ عربستان هم خیلی حال و روز خوشی ندارد تا جایی که این تیم در 7 هفته اخیر خود تنها یک بار به پیروزی نائل آمده است. این تیم در پایان هفته دوازدهم با 21 امتیاز در مکان سوم جدول رده‌بندی قرار دارد.

*الریان قطر

الریان قطر برای سومین سال پیاپی با استقلال همگروه شده است، حریفی که طی دو سال قبل همواره در دیدارهای افتتاحیه به مصاف استقلال رفته و جالب اینکه هیچگاه لقمه گلوگیری برای پسران آبی به شمار نرفته است.

استقلالی‌ها در فصل 2012 در هر دو بازی رفت و برگشت حریف قطری را شکست دادند و در فصل 2013 هم در قطر یک تساوی و در ایران به یک پیروزی رسیدند تا حداقل از این لحاظ استقلالی‌ها یک سر و گردن از حریف قطری بالاتر باشند.

الریان که سال گذشته با کسب عنوان چهارمی لیگ قطر رسید به واسطه قهرمانی در جام پادشاهی قطر راهی رقابت‌های امسال لیگ قهرمانان آسیا شد، ضمن اینکه این تیم در آسیا علاوه بر اینکه هیچگاه از مرحله گروهی صعود نکرده بلکه مقابل هیچکدام از تیم‌های ایرانی در مرحله گروهی این رقابت‌ها هم به برتری نرسیده است.

الریان هم که در قطر به شیرها معروف است مانند نماینده عربستان در لیگ قطر خیلی اوضاع خوبی ندارد و در پایان هفته دوازدهم با 12 امتیاز در مکان یازدهم لیگ 14 تیمی قطر قرار دارد. این تیم هم در 6 هفته اخیر لیگ ستارگان قطر تنها دو برد را کسب کرده است.

*الجزیره امارات

الجزیره یکی از تیم‌های اماراتی است که در تمام دوره‌های گذشته لیگ قهرمانان حضور پیاپی داشته است و در 3 فصلی که با استقلال همگروه بوده نتایج خوبی مقابل این نماینده ایران کسب کرده تا به نوعی بتوان آنها را گربه سیاه آبی پوشان پایتخت معرفی کرد.

الجزیره از فصل 2009 همواره در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به صورت مداوم حضور داشته. با این حال تیم اماراتی که به عنکبوت معروف است تنها در فصل 2012 تا جمع 16 تیم برتر صعود کرده و در سایر فصول در همان مرحله مقدماتی با این رقابت‌ها وداع کرده است.

الجزیره در فصول 2009، 2010، 2012 و فصل جاری با استقلال همگروه بوده تا در 6 فصلی که آسیا را تجربه کرده‌ است، 4 فصل آن را با همگروهی با پسران آبی سپری کرده باشد.

حاصل کار دو تیم در فصل 2009 دو تساوی، در فصل 2010 یک تساوی و یک برد به سود تیم اماراتی و در فصل 2012 هم یک شکست خانگی برای استقلال و یک تساوی دیگر بوده است تا به این ترتیب هیچگاه استقلالی‌ها در آسیا موفق به شکست این حریف اماراتی نشده باشند.

در مقابل سپاهان و تراکتورسازی مقابل الجزیره در سال‌های 2011 و 2013 سه برتری پرگل را کسب کرده‌اند و تنها تراکتور در دیدار برگشت فصل گذشته خود در امارات مقابل الجزیره متحمل شکست شده است.

تیم سوم فصل گذشته لیگ برتر امارات در فصل جاری این لیگ در پایان هفته نهم رقابت‌ها با 13 امتیاز در رده هفتم قرار دارد و در 10 هفته اخیر رقابت‌ها فقط 4 پیروزی را کسب کرده است.

*برنامه کامل دیدارهای استقلال  در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا:

6 اسفند 92: استقلال ــ الشباب عربستان

20 اسفند 92: الریان قطر ــ استقلال

27 اسفند 92: استقلال ــ الجزیره امارات

13 فروردین 93: الجزیره امارات ــ استقلال

27 فروردین 93: الشباب عربستان ــ استقلال

3 اردیبهشت 93: استقلال ــ الریان قطر

منبع: فارس