۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲

كاهش 80 سانتي متري تراز درياي خزر

براساس تحليل هاي مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر تراز درياي خزر 80 سانتي مت كاهش داشته واحتمال ادامه روند کاهشی تراز اين دريا نگران كننده است.
کد خبر : ۱۴۸۸۶۳
صراط: تراز آب دریاچه خزر اين روزها کاهش 80 سانتی متری طی 17 سال اخیر را نشان ميدهد، كه به گفته ي مسولان اين امر نمي تواند ناشي ازافت و خیزهای معمولی دریا باشد، بنابراين احتمال ادامه کاهش تراز آب به عنوان دور جدیدی از ویژگی‏های نوسانی دریای خزر دور از انتظار نيست.

براساس تحلیل داده های دريافتي سال آبی 75-1374 حداکثر تراز آب دریا را در طی دهه‏های 60 و 70 نشان مي دهد در حالي كه تا انتهای سال آبی 91-1390، دریای خزر نزدیک به 80 سانتیمتر کاهش تراز آب داشته است.

براساس تحلیل داده های دریافتی از ایستگاه های ترازسنجی مستقر در بندر انزلی، بندر نوشهر، بندر صدرا (نکا) و بندرترکمن (آشوراده)، میانگین تراز آب دریای خزر در سال آبی 92-1391 برابر 26/59- متر است که نسبت به سال آبی قبل، چهار سانتی متر و نسبت به سه سال قبل، 34 سانتی متر کاهش نشان می دهد.

آنچه در خصوص اين كاهش ها گفته مي شود ادامه خشکسالی در حوضه آبریز خزر و کاهش بارش و در نتیجه کاهش آبدهی رودخانه‏‌های منتهی به دریای خزر و مهم‌ترین آنها رودخانه ولگا است به گونه ای که در سال‏های 2010 و 2011 میلادی دبی رودخانه ولگا کمتر از 80 درصد میانگین درازمدت این رودخانه بوده است و در بهار 2012 میلادی و در دوره پرآبی، آبدهی رودخانه ولگا 13 درصد پایین تر از حد نرمال بوده است.
 
همچنين بررسی روند کلی درجه حرارت در سطح حوضه آبریز دریای خزر برای دوره زمانی ۱۹۴۸ لغایت ۲۰۱۱ نیز نشان می‏دهد تا سال  اين امر از سال ۱۹۷۲با یک روند کاهشی همراه بوده است؛ در حالی که از این سال به بعد در سطح حوضه روند کلی افزایش دما دیده می شود.
 
با توجه به اعلام حد بستر دریای خزر تراز 24/7- متر از سوی وزارت نیرو و لزوم حفظ و حراست آن از سوی شرکت های آب منطقه‏ای شمال کشور، لازم است پروژه تهیه نقشه حد بستر و حریم دریای خزر و علامت‏گذاری سواحل با جدیت اجرا شود چراكه کاهش تراز آب دریا تجاوزها به حریم دریا را افزایش خواهد داد و اين امر توجه به اجراي طرح هاي استراتژيك را در سالهاي اخير بيش از پيش مهم جلوه مي دهد.