۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۵

درخواست عربستان درباره مذاکرات هسته‌ای

یک روزنامه انگلیسی نوشت که عربستان سعودی خواهان ایفای نقش اساسی در مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران شده است.
کد خبر : ۱۴۹۱۱۵

صراط:  پایگاه خبری پانوراما خبر داد که روزنامه انگلیسی «تایمز» در شماره امروز خود نوشت که عربستان سعودی خواهان ایفای نقش اساسی در مذاکرات هسته‌ای گروه 1+5 با ایران شده و اعلام کرده که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از این حیث که دارای نقشی در مذاکرات هسته‌ای غرب با ایران نیستند و به دیدگاه‌ها و مواضع آنها توجه نمی‌شود، نگران هستند.

با این حال این روزنامه انگلیسی به این نکته اشاره کرد که موضع عربی را اختلاف نظرهای داخلی خطرناک تهدید می‌کند و در حالی که عربستان سعودی تلاش می‌کند، با تشکیل اتحادیه کشورهای عربی خلیج فارس به نوعی سدی نظامی و اقتصادی در برابر افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران ایجاد کند، عمان به عنوان یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس به شدت با این ایده مخالف است.

تایمز افزوده است: بدون تردید با وجود چنین اختلافاتی نمی‌توان انتظار اتحاد از اعراب خلیج را داشت و حضور آنها در مذاکرات هسته‌ای با ایران موانع و چالش‌های بسیاری را ایجاد می‌کند که اولین آن درخواست اسرائیل برای حضور در این مذاکرات است.

این درحالی است که یک منبع مسئول غربی با اشاره به اینکه ممکن است، در آینده به اسرائیل و برخی کشورهای عربی جایگاهی داده شود، اما مشارکت اعضای جدید در این مذاکرات آشوب و هرج و مرج را به دنبال خواهد داشت.


منبع: تسنیم